mitä sellaista olet tehnyt raskausaikana, mikä ei ole kovin suotavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miks? Ei sillä että moralisoisin, kunhan kiinnostaa :) Mulla oli r-testin tekemisestä parin viikon päästä kauan odotettu mökkireissu kavereiden kanssa ja mietin että vetäisinkö kännit siellä. En siis ollut varma vielä pidänkö koko lasta.

Olin niin kauhuissani. Tuntui vaan, että pitää päästä jotenkin pakenemaan tästä todellisuudesta.

Hankin ajan keskeytykseen heti seuraavalla viikolla, mutta kuten tiedätte, en mennytkään sinne keskeytykseen, vaan hyppäsin yöjunaan ja lähdin kotiin (keskeytys olisi siis ollut seuraavana aamuna klo 08).

Alkuperäinen kirjoittaja Höpöpöpö;28384108:
Syön tässä päivittäin n. 5 raakaa kananmunaa.. Oon puolessavälissä raskaana. Just vasta tuli katteltua et ne vois olla jotenki "vaarallisia". No, ajattelin silti jatkaa niiden syömistä..
Näitten teidän listojen persusteella taidan tunkea vähän kaikkee muutakin "kiellettyä" suuhuni. Näillä eväillä nyt kumminkin on jo kolme suht normaalia tenavaa jo saatettu maailmaan.

Pakko nyt kyllä kysyä, että missä muodossa sä ne raa'at kananmunat oikein vedät?? En keksi yhtäkään miellyttävää tapaa syödä tuommoista määrää raakoja munia, paitsi ehkä joku pullataikina. :D

[QUOTE="aloittaja";28384286]uretaanialkydilakka on se öljypohjanen maali, jolla mökki maalattiin[/QUOTE]

okei. mielenkiintoista tavaraa ihmiset taloihinsa pistää. mut joo. on siis liotinohenteinen lakka. jos sitä lakkabensiinillä ohensitte niin sit olet altistunut liuottimelle. ja taitaa siinä itsessäänkin kaikkea haitallista olla. itse kierrän tuollaiset mömmöt kaukaa vaikken olis edes raskaana.

toisaalta suurin riski, mitä itse olen käsittänyt, noille vaurioille on aivan alkuraskaudessa kun kaikki menee paikoilleen ja alkaa kehittyä. loppuaika on kasvamista ja hienosäätöä. en nyt kovin huolissani olisi mutta suosittelen välttämään jatkossa.

[QUOTE="aloittaja";28384286]uretaanialkydilakka on se öljypohjanen maali, jolla mökki maalattiin[/QUOTE]

Sisältää: Teollisuusbensiiniä, vetykäsitelty raskas (alifaattinen liuotinbensiini) SYTTYVÄÄ. Huolehdittava hyvästä ilmanvaihdosta. Vältettävä liuotehöyryn/ ruiskutussumun hengittämistä. Jos ainetta on nielty, hakeuduttava heti lääkärin hoitoon ja näytettävä tämä pakkaus tai etiketti. Säilytettävä lasten ulottumattomissa. Sisältää etyylimetyyliketoksiimia ja kobolttioktoaattia. Voi aiheuttaa allergisen reaktion. Tuotteesta on saatavilla käyttöturvallisuustiedote.

Söin allergialääkettä siitepölyaikaan (puolikkaan tabletin silloin kuin tartti). söin sushia (miksei sais syödä, sehän on merikalaa ja ei mitään vakuumia), söin graavikalaa (itse graavattua), join välillä latten tai cola lightin, blondasin juurikasvua kerran kuussa, meikkasin... juustojakin taisin syödä mutta en muista.

Ei kai potilaiden nostelu olekaan kiellettyä? Itsekin nostelin siihen asti kunnes alkoi aiheuttamaan supistuksia jne.

Siis mitä??? Saako Suomessa nostella potilaita, kun on raskaana??? Minut työnantaja laittoi heti rv. 7 työskentelykieltoon, koska en saa lain mukaan nostaa enempää kuin 5 kg. Koska työskentelen 12 tuntia yksin potilaan luona, en voi siis delegoida nostamista muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28383665:
Söin pähkinöitä. Silloin oli ok ja raskauden lopussa suositus muuttui ja alkoi tulla juttua ettei pitäisikään syödä. No eipätuolle onneksi tullut allergiaa. Tahallani en haluaisi riskeerata.

Täh? Milloin tällainen suositus on tullut? Olen syönyt varmasti kaikkien raskauksieni aikana pähkinöitä. Ja jok asorttia vielä... :O

No light-kolaa tuli ainakin juotua, eikä se ruokavalio muutenkaan aina ihan terveellisin mahdollinen ollut.

Tanssiharrastuksessa kävin rv 28 asti normaalisti, koska ne kivuttomat, tanssia häiritsemättömät joskin jatkuvat nkovottelut eivät tuntuneet vakavasti otettavilta "supistuksita", mutta tuolloin rv 28 lääkärikäynnillä selvisi että olisi ehkä kannattanut jättää tanssimatta. Jäin vuodelepoon pariksi viikoksi, lapsi syntyi täysiaikaisena.

Ai niin, ja loppuraskaudesta kävin uimahallissa vielä kun kohdunsuu oli ilmeisesti jo auki, mutta en mä tiennyt että se oli auki (uintia seuraavan päivän lääkärintarkastuksessa siis selvisi).

No kampaaja oon, et äitiyslomaan asti hengittelin myrkkyjä ja jonkunverranhan ihollekin välillä roiskuu, allergialääkettä oli pakko syödä pahoihin oireisiin, cokista ja muutenkin makeeta liikaa, mutta onneksi sokereissa ei häikkää :). Nii ja itekin söin sillon tällön pähkinöitä, mut ei kyllä missään sanottu ettei saisi :-O

Kyllä pähkinöitä saa syödä.

Mutta sushi on hankala - miten ne kalat on käsitelty jne. Tosin syöhän japanilaisetkin tulevat äidit sushia ja hengissä ovat säilyneet.

juonut kahvia ja polttanut tupakkaa kaikissa raskauksissa. Ja ottanut muutamat hömpsytkin satunnaisesti. Saattanut syödäkin jotain sopimatonta. Siivonnut kissanhiekkalaatikot itse ja kerännyt koiranp****t.

Syöny kalaa, salmiakkia, lakua, majoneeseja ja vaikka mitä muuta, kun ei oo heti tullut mieleen. Juonut energiajuoman noin kerran viikkoon ja kokista. Nostellut painavia juttuja paljon, omaa oloa tietenkin kuunnellen. Maalannut ihan älyttömästi kaikkea, enkä todellakaan tiedä millaisilla maaleilla. Käyttänyt nenäsumutteita ihan tolkuttomasti (jatkuva nuha läpi raskauksien). Ja molemmilla kerroilla vetänyt kunnon kännit muutama päivä ennen plussaa (okei, tiiän, ettei vaikuta vielä tuolloin sikiöön). Muuta en nyt muista, mutta varmasti listaan tulisi tuplaten pituutta lisää.

Täh? Milloin tällainen suositus on tullut? Olen syönyt varmasti kaikkien raskauksieni aikana pähkinöitä. Ja jok asorttia vielä... :O

2008-2009 tuosta käytiin kinaa saako niitä syödä vai ei. Kesken raskauteni siis tuli uusi vallitseva tieto että altistaa allergioille (vai oliko pelkälle pähkinälle) jos syö raskausaikana pähkinöitä. Hyvin pian tuon jälkeen taas tuumattiin että niitä saa syödä.

* ja olin siis ulkomailla, keräsin kieltolistaa niin paikalliselta synnytyssairaalalta kuin Suomen neuvolan puoleltakin, mutta meillähän oli mm. vanhan kansan vallitseva viisaus että Guinnessia saa ja pittääkin juoda jottei tule anemiaa :D

Viimeksi muokattu:
Join kahvia, mutta ihan sallitun rahan, eli max kolme kuppia päivässä. :)
Sön salmiakkia, mutta sitäkin siksi ettei verenpaine ollut lähelläkään kohiamista. En nyt tiedä lasketaanko noi. :D

Esikoisen raskaudessa join vajaan siiderin uutenavuotena, koska luin että yksi annos on ok. Join sen parin tunnin aikana, mutta kaduttaa silti. En oikein tajua miksi pitikin, turhaa äh.

Sillon kun en tiennyt olevani raskaana, join alkoholia ja poltin tupakkaa. Tupakoinnin lopettamiseen pyrkiessä otin muutamia kertoja parit savut miehen tai kaverin tupakasta ennen kuin pääsin kokonaan irti. Olen maistanut hörpyn alkoholia molemmissa raskauksissa senkin jälkeen kun olen tiennyt olevani raskaana, maistanut siis miehen lasista jos sillä on ollut jotain uutta viiniä vaikka ruualla. Olen syönyt joitakin kertoja aurajuustoa, fetaa ym. mutta noiden suhteen olen saanut niin ristiiritaista ohjeistusta etten tiedä onko se nyt niin "epäsuotavaa" edes ollut. Join light-juomia joskus ja muutenkin söin sellasiakin ruokia/juomia jossa oli lisäaineita. Käytin joskus sellasta kosmetiikkaa joka ei välttämättä ole mahdollisimman turvallista, siis tyyliin tavallista hiuslakkaa jne.

Lilluin synnytyksessä altaassa vaikka lapsivesi oli mennyt, sinne ei siis olisi saanut mennä. Ei tiedetty että vesi oli jo mennyt, mulla oli kyllä siitä epäilys mutta kätilöt sanoivat ettei ole mahdollista ja uskoin heitä... Pahin ehkä oli että esikoisen aikana mulla ilmeisesi oli rd joka puhkesi vasta sokerirasituksen jälkeen ja jäi siksi diagnosoimatta, ja söin aika huonosti, herkuttelin ym. Vauvasta tuli iso ja kärsi matalista sokereista syntymän jälkeen.

Join kofeiinipitoisa juomia, söin ripauksen maksaa ja pienen kipenen jotain graavisuolattuakin. Mutta tosiaankin vain pienen. Lisäksi seisoin maha mikroon päin aina mikroa käyttäessäni, meikkasin ja kerran kävin hiuksianikin värjäämässä.

Yhteistyössä