mitä sellaista olet tehnyt raskausaikana, mikä ei ole kovin suotavaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
molemmissa raskauksissa olen jouluna syönyt pienet määrät maksalaatikkoa, lisäksi olen värjännyt hiuksiani & meikannut sekä napsinut hisctejä heinänuhaan. esikoista odottaessa ehdin käydä baareissa & terasseilla, ennenkuin tajusin testata...
toisessa raskaudessa join holillista simaa ( ja 3v esikoinen joi myös) kun mies ei tajunnut että marketin simoissa voisi olla niin reippaasti prosentteja (5%).
lisäksi join tuossa toisessa raskaudessa batteryä, kevytkokista ja kahviloissa makukahveja sekä hoidin pahaa oloani salmiakki-aakkosilla ( normaalisti en edes pidä salmiakista)
 
Viimeksi muokattu:
Värjään hiukseni, syön salmiakkia ja lakua ihan normaalisti. Otan satunnaisesti huikan tai kaksi miehen satunnaisesta oluesta. Syön toisinaan kyläreissuilla sitä mitä on tarjolla, enkä ala utelemaan emännältä, että onko kala mitä ja missä muodossa ostettu tai että mitä juustoa on laittanut mihinkin.
 
Lasketellut, juonut kahvia, kokista, teetä, jopa siideriä joskus, syönyt graavikalaa, tuorejuustoja, kaikkia mahdollisia muita juustoja, maksalaatikkoa, käyttänyt ihovoiteita, treenannut isoilla painoilla salilla, tehnyt vatsalihasliikkeitä pitkälle raskauteen, syönyt karkkia, sipsejä, lakua... olen tehnyt varmaan kaikkea paitsi polttanut ja haistellu kemikaaleja...
 
Olen syönyt makeaa vaikka piti vähentää sitä mun lievän ylipainon takia. hah..

Poika oli syntyessään 3170g ja mulle tuli raskauskiloja 12kg. Eikä tullut diabetestä.
 
Siis mitä??? Saako Suomessa nostella potilaita, kun on raskaana??? Minut työnantaja laittoi heti rv. 7 työskentelykieltoon, koska en saa lain mukaan nostaa enempää kuin 5 kg. Koska työskentelen 12 tuntia yksin potilaan luona, en voi siis delegoida nostamista muille.

Oho :O Mä olin sillon sairaalan vuodeosastolla töissä ja nostelin kyllä siihen asti kunnes nostot alko aiheuttaan supistuksia. Eli joulukuun loppuun ja lapsi synty maaliskuussa. Ja en oo koskaan kuullut ettei sais nostella raskaana ollessa :O

Muistaakseni säkin hoidat hengityshalvauspotilasta tai jotain vastaavaa? Minä myös ja tosiaan yksin ollaan vuorossa. Ja yks työkaveri on raskaana ja yks toinen oli ihan äitiysloman alkuun saakka ja nostella pitää..
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
Meikkasin, värjäsin hiuksia, söin silloin tällöin maksaa, joka on suurinta herkkuani, join satunnaisesti (ehkä kerran kahdessa kuukaudessa) siiderin tai lasillinen viiniä, tupakoin loppuraskaudesta silloin tällöin, ehkä noin kolme kertaa viikossa yhden tupakan päivässä.
 
liukastuin suorilta jaloilta kyljelleni,kun en saanut kassien takia edes yhtä kättä eteen.

join joka päivä energia juoman+colaa..

tervehän tuo on,tosin vilkkaanpuoleinen :D ehkä sillä sitten on ikuinen kofeiini virta piikki
 
Oho :O Mä olin sillon sairaalan vuodeosastolla töissä ja nostelin kyllä siihen asti kunnes nostot alko aiheuttaan supistuksia. Eli joulukuun loppuun ja lapsi synty maaliskuussa. Ja en oo koskaan kuullut ettei sais nostella raskaana ollessa :O

Muistaakseni säkin hoidat hengityshalvauspotilasta tai jotain vastaavaa? Minä myös ja tosiaan yksin ollaan vuorossa. Ja yks työkaveri on raskaana ja yks toinen oli ihan äitiysloman alkuun saakka ja nostella pitää..

Juu, meillä on hyvä laki raskaanaolevien suojaksi, pätee heti siitä, kun ensimmäisessä ultrassa nähdään sydämen syke (eli heti alkuraskaudesta). Työaika saa olla korkeintaan 8 tuntia päivässä, sunnuntait vapaita. Poikkeustapauksessa, jos on sunnuntaina töissä, pitää olla seuraavan viikon aikana 24 tunnin lepoaika, eli siis periaatteessa 2 päivää putkeen vapaata.

Nostaa saa säännöllisesti korkeintaan 5 kg ja tilapäisesti 10 kg.

Työaikojen on oltava klo 5 ja klo 20 välillä, yötyö on siis kielletty ja iltavuorokin (jos sellaista tekee) on loputtava klo 20. Hoitsut eivät enää saa antaa injektioita yms, jopa verensokerin mittaaminen ja insuliinikynällä pistäminen on kiellettyä. (Tosin täytyy aika tumpelo olla, jos turvalansetilla saa itseään pistettyä...)

Minä kun olin vanhainkodissa töissä ja raskaana, niin tein enää yleensä toimistohommia ja syötin huonokuntoisimpia. Niin ja annostelin lääkkeitä. Nyt kun olen koti-intensiivissä, niin työntekokielto tuli, että napsahti. Jos ei työnantaja sitä olisi tehnyt, olisi gynekologini sen langettanut minulle ja heti.

Työnantajani maksaa siis palkkani edelleen, mutta heille korvataan se sairaskassastani.

Ai niin, ja tuota äitiyslakia valvotaan ihan viranomaisten toimesta. Jos työpaikka ei sitä noudata ja jää siitä kiinni (vaikka siis nainen itse ilmoittaa, että lakia ei noudateta), niin siitä vasta riemu syntyy. Sitten on työpaikassa helvetti valloillaan. Tämä laki ei siis koske pelkästään hoitoalaa, vaan kaikkia mahdollisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="vieras";28384271]Pakko nyt kyllä kysyä, että missä muodossa sä ne raa'at kananmunat oikein vedät?? En keksi yhtäkään miellyttävää tapaa syödä tuommoista määrää raakoja munia, paitsi ehkä joku pullataikina. :D[/QUOTE]

Blenderiin mehukeittoo, rahka, marjoja ja munia.. :D hyvää tulee..
 
En tiedä, mitä suositellaan, mutta olen uinut järvessä viimeiseen asti vaikka kohdunsuu on ollut jo osittain auki. Lapsivesi tallella tietenkin. Ei tullut mitään ongelmia. Oli hellekesä ja se oli ainoa keino selviytyä "hengissä".
 
Saksamamma, tuo on kyllä tosi hyvä juttu :) Mulla tuo raskaana oleva työkaveri pelkää että tulee irtisanominen raskauden aikana. Tai siis kun on vakipaikka mutta koeaika vielä. Ja toivoo ettei raskaus koeajan päättymiseen mennessä vielä näy. Ja tekee enimmäkseen yövuoroa. Olispa täälläkin jotain tuollasta.. tuntuu vaan että raskaana olevan fyysisessä työssä olevankin pitää tehdä siinä missä muutkin. Ja unohdetaan että joillakin raskaus voi olla vaikeampi..
 
Littledeath: Niinpä. Minusta tuntuu, että Suomessa keuhkotaan ihan julmettomasti siitä, mitä ei saa syödä ja mitä saa, mutta fyysinen (yli)rasitus aliarvioidaan täysin. Minulle gyne sanoi suurinpiirtein, että niin kauan, kun en syö raakaa lihaa ja kananmunaa, niin kaikki on hyvin. Ja pesen sekä kuorin vihannekset ja hedelmät. Työstä oli enemmän huolissaan. Kirjoitti minulle heti sairaslomaa, niinkauan että saan asiat työnantajan kanssa sovittua. Ja jos ei työnantaja olisi toiminut niinkuin toimi, olisi lääkäri langettanut sen työntekokiellon (joka EI siis ole sairaslomaa).
 
Helpompi luetella mitä en tehnyt. Ihan normaalisti söin kaikkee paitsi maksaa vain vähän jouluaattona ja raakaa kalaa vähissä määrin, polta en, enkä juonut alkoholia.
Hiuksiakin värjäsin, meikkasin käytin vartalovoiteita (miten yleensäkään ei sais käyttää, jos kaikkee noudattaa niin sen mukaanhan ei sais tehä "mitään")
 
Ryyppäsin ja poltin röökiä alkuraskaudessa, kun en vielä raskaudesta tiennyt mitään.
Kokista join siihen koko raskauden kestävään pahoinvointiin ihan helkutisti.
Stressasin koko raskuaden ajan kamalasti, olin todella peloissani ja huonossa suhteessa.
Ulkoilutin pakon edessä koiraa, vaikka en olisi saanut liikkua. Mutta kun äijä oli kuspiä niin se oli pakko.
 
[QUOTE="vieras";28383973]Kuumotti lueskella keskusteluketjuja joissa peloteltiin että siihen jää heti loppuiäksi koukkuun![/QUOTE]

Xylometazoliniin (Nasolinin yms. vaikuttava aine) olen ollut koukussa 7 vuotta. Päivittäin joudun käyttämään. Sinulla kävi tuuri.
 
Täällä on melkoisen mietoja "tunnustuksia*", joka muut ovat enkeleitä raskausajan tai sitten ei kehdata tunnustaa. Minun on tunnustettava polttaneeni molempien lasten raskausajan. Kummastakin on kuitenkin tullut ihan normaaleja lapsia, joten en nyt aivan varma tupakan vaarallisuudesta ole....
 
Ai miten niin allergialääkkeitä ei saisi raskausaikana ottaa? Mulla hoidetaan allergioita cetiriziniä sisältävillä allergialääkkeillä sekä astmaa Pulmicort-nimisellä lääkkeellä. Kolme lääkäriä on tässä viime kuukausina sanoneet, että vallan ok ovat.
 
poltin tupakkaa koko raskauden ajan.(vähensin raskauden aikana) kun tuli mieli syödä esim "kiellettyjä" juttuja niin kyllä söin. esim sushia. taisin muutaman alkoholi annoksenkin juoda.välttelin aika hyvin oisia ruokaaineita, mutta mua alko ällöttää kahvi ja energia juomat sen sijaan litkin teetä sit vaikka kuinkapaljon.
 
Täällä on melkoisen mietoja "tunnustuksia*", joka muut ovat enkeleitä raskausajan tai sitten ei kehdata tunnustaa. Minun on tunnustettava polttaneeni molempien lasten raskausajan. Kummastakin on kuitenkin tullut ihan normaaleja lapsia, joten en nyt aivan varma tupakan vaarallisuudesta ole....

Voi luoja!

Nyt tulee siis ensimmäinen jeesustelija :D.

Mutta en voi ymmärtää miten te voitte tehdä sikiölle pahaa. Tai ottaa typeriä riskejä.

Ihan silmät pyöreänä luen näitä. Ja en ole polttanut, juonut, maalannut, värjännyt hiuksia, ratsastanut (minulla olisi jo kamala tunne siitä että laitan vauvan hölskymään siellä eestaas)...
 

Yhteistyössä