Oho :O Mä olin sillon sairaalan vuodeosastolla töissä ja nostelin kyllä siihen asti kunnes nostot alko aiheuttaan supistuksia. Eli joulukuun loppuun ja lapsi synty maaliskuussa. Ja en oo koskaan kuullut ettei sais nostella raskaana ollessa :O
Muistaakseni säkin hoidat hengityshalvauspotilasta tai jotain vastaavaa? Minä myös ja tosiaan yksin ollaan vuorossa. Ja yks työkaveri on raskaana ja yks toinen oli ihan äitiysloman alkuun saakka ja nostella pitää..
Juu, meillä on hyvä laki raskaanaolevien suojaksi, pätee heti siitä, kun ensimmäisessä ultrassa nähdään sydämen syke (eli heti alkuraskaudesta). Työaika saa olla korkeintaan 8 tuntia päivässä, sunnuntait vapaita. Poikkeustapauksessa, jos on sunnuntaina töissä, pitää olla seuraavan viikon aikana 24 tunnin lepoaika, eli siis periaatteessa 2 päivää putkeen vapaata.
Nostaa saa säännöllisesti korkeintaan 5 kg ja tilapäisesti 10 kg.
Työaikojen on oltava klo 5 ja klo 20 välillä, yötyö on siis kielletty ja iltavuorokin (jos sellaista tekee) on loputtava klo 20. Hoitsut eivät enää saa antaa injektioita yms, jopa verensokerin mittaaminen ja insuliinikynällä pistäminen on kiellettyä. (Tosin täytyy aika tumpelo olla, jos turvalansetilla saa itseään pistettyä...)
Minä kun olin vanhainkodissa töissä ja raskaana, niin tein enää yleensä toimistohommia ja syötin huonokuntoisimpia. Niin ja annostelin lääkkeitä. Nyt kun olen koti-intensiivissä, niin työntekokielto tuli, että napsahti. Jos ei työnantaja sitä olisi tehnyt, olisi gynekologini sen langettanut minulle ja heti.
Työnantajani maksaa siis palkkani edelleen, mutta heille korvataan se sairaskassastani.
Ai niin, ja tuota äitiyslakia valvotaan ihan viranomaisten toimesta. Jos työpaikka ei sitä noudata ja jää siitä kiinni (vaikka siis nainen itse ilmoittaa, että lakia ei noudateta), niin siitä vasta riemu syntyy. Sitten on työpaikassa helvetti valloillaan. Tämä laki ei siis koske pelkästään hoitoalaa, vaan kaikkia mahdollisia.