Mitä se auttaa jos subjektiivinen päivähoito poistetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28229187:
Miksi sun on mentävä töihin jos vanhempi lapsista on kotona??? Mitä mä en ymmärtänyt???

Koska en halua että hänet revitään irti kavereista, ja hyvin toimivista rutiineista.
On mun mentävä töihin jotta saa jatkaa hoidossa.

On oikeus ja jotkut sitä käyttävät, mutta kyllä siitä sosiaalisesti leimautuu, jos kovin pientä kiikuttaa hoitoon ja on itse kotona vaikka vauvan kanssa.

Itse ymmärtäisin paremmin pienten hoitoon vientiä, jos tietäisin että taustalla on "oikeita" syitä, ja varmasti moni muukin.

Joo jos kiikuttaa jotain alle 3 vuotiasta, mutta minä minun yli 3 vuotias lapseni tuskin herättää ihmetystä, vaikka joskus vauvani kanssa hänet sieltä hakisin. En minäkään ymmärrä, jos joku 10h pistäisi virikehoitoon, mutta tietääkseni se ei ole edes sallittua, jollei ole joku erityistapaus.

Siis nyt mä olen tyhmä :D Kirjoittaja kirjoitti: "Jos vanhemmalta lapselta viedään hoitopaikka niin joudun menemään töihin ja viemään nuoremman hoitoon 7kk ikäisenä. Eli jos vanhempi otetaan pois hoidosta niin hänen on mentävä töihin ja laitettava nuorempi hoitoon 7 Kuisena... Miten se, että ottaa sen vanhemman lapsen kotiin pakottaa menemään töihin??

Muuten tästä aiheesta vielä. Jokainen ymmärtää sen, että jos raha loppuu niin töihin on mentävä ja silloin on lapset vietävä hoitoon - siinä tilanteessa ei ole vaihtoehtoja :( Mutta kun tuntuu, että suurin osa näistä jotka toitottavat tuon hoitoonvientioikeutensa perään ovat erittäin hyvin toimeentulevia vanhempia. Ei vaan huvita "tuhlata" aikaansa lapsen kanssa kotona - näkeehän niitä penskoja ihan tarpeeksi viikonloppuna. Ja voi kuinka rankkoja ne viikonloput ovat kun ne lapset vaativat huomiota ja pitäis tehdä ruokaa jne. jne. Onneksi alkaa arki, saa muksut tarhaan ja pääsee nauttimaan omasta ajasta :( TOLLANEN mua ärsyttää!!!

[QUOTE="vieras";28229285]Joo jos kiikuttaa jotain alle 3 vuotiasta, mutta minä minun yli 3 vuotias lapseni tuskin herättää ihmetystä, vaikka joskus vauvani kanssa hänet sieltä hakisin. En minäkään ymmärrä, jos joku 10h pistäisi virikehoitoon, mutta tietääkseni se ei ole edes sallittua, jollei ole joku erityistapaus.[/QUOTE]

Niin ja muuten opiskelen vielä etänä. Mielestäni voisin siltikin laittaa lapsen osapäivähoitoon pari kertaa viikossa, vaikka en opiskelisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28229290:
Siis nyt mä olen tyhmä :D Kirjoittaja kirjoitti: "Jos vanhemmalta lapselta viedään hoitopaikka niin joudun menemään töihin ja viemään nuoremman hoitoon 7kk ikäisenä. Eli jos vanhempi otetaan pois hoidosta niin hänen on mentävä töihin ja laitettava nuorempi hoitoon 7 Kuisena... Miten se, että ottaa sen vanhemman lapsen kotiin pakottaa menemään töihin??

Muuten tästä aiheesta vielä. Jokainen ymmärtää sen, että jos raha loppuu niin töihin on mentävä ja silloin on lapset vietävä hoitoon - siinä tilanteessa ei ole vaihtoehtoja :( Mutta kun tuntuu, että suurin osa näistä jotka toitottavat tuon hoitoonvientioikeutensa perään ovat erittäin hyvin toimeentulevia vanhempia. Ei vaan huvita "tuhlata" aikaansa lapsen kanssa kotona - näkeehän niitä penskoja ihan tarpeeksi viikonloppuna. Ja voi kuinka rankkoja ne viikonloput ovat kun ne lapset vaativat huomiota ja pitäis tehdä ruokaa jne. jne. Onneksi alkaa arki, saa muksut tarhaan ja pääsee nauttimaan omasta ajasta :( TOLLANEN mua ärsyttää!!!

Hyvin toimeentulevien vanhemmista ei pitäisi edes valittaa. Maksavat periaatteessa pienituloistenkin hoitopaikkaa. Mikseivät saisi helpottaa rikkaana elämäänsä ja pitää niitä lapsia hoidossa, kun kerta veroina siitä maksavatkin ja toki vielä hoitomaksuina?

JOtkut vihaavat pikkulapsiaikaa. Äidit voivat myös väsyä ja sitten laukoa tuollaisia tyhmiä "en jaksa tuhlata aikaani lasten kanssa". Tuskinpa ovat edes noin sanoneet. Rikkailla vielä lapset usein jossain erityishoitopaikassa, esim. kielisuihkuryhmissä, ja siellä usein ryhmät paljon pienempiä.

[QUOTE="vieras";28229285]Joo jos kiikuttaa jotain alle 3 vuotiasta, mutta minä minun yli 3 vuotias lapseni tuskin herättää ihmetystä, vaikka joskus vauvani kanssa hänet sieltä hakisin. En minäkään ymmärrä, jos joku 10h pistäisi virikehoitoon, mutta tietääkseni se ei ole edes sallittua, jollei ole joku erityistapaus.[/QUOTE]

Nykyisen lain mukaan kyllä jokaisella on oikeus pitää lastaan se 10 h hoidossa. Kunnat ovat tehneet omia rajoituksiaan, mutta laki on laki.

[QUOTE="vieras";28229313]Hyvin toimeentulevien vanhemmista ei pitäisi edes valittaa. Maksavat periaatteessa pienituloistenkin hoitopaikkaa. Mikseivät saisi helpottaa rikkaana elämäänsä ja pitää niitä lapsia hoidossa, kun kerta veroina siitä maksavatkin ja toki vielä hoitomaksuina?

JOtkut vihaavat pikkulapsiaikaa. Äidit voivat myös väsyä ja sitten laukoa tuollaisia tyhmiä "en jaksa tuhlata aikaani lasten kanssa". Tuskinpa ovat edes noin sanoneet. Rikkailla vielä lapset usein jossain erityishoitopaikassa, esim. kielisuihkuryhmissä, ja siellä usein ryhmät paljon pienempiä.[/QUOTE]

???? Oliko toi satiiria vai ootko oikeasti tosissas????

Alkuperäinen kirjoittaja Teinin äiti;28229329:
???? Oliko toi satiiria vai ootko oikeasti tosissas????

Olen tosissani siitä, että pitäisi olla kiitollinen niille, jotka maksavat enemmän veroja ja mahdollistavat vaikka monet verovaroin maksettavat palvelut. Monessa muussa maassa parempituloiset vaan pitävät ylimääräiset itsellään ja pienempituloisten lapset eivät edes pysty kouluttautumaan kunnolla. koulutus on niin kallista, koska sitä ei makseta verovaroin toisten tuloista. Esimerkiksi 6000 euroa tienaavalle jää käteen 3500 euroa. Hän maksaa 2500 euroa veroja kuukaudessa. Se on huomattava summa, kun vertaa vaikka sairaanhoitajaan, joka saa jotain 2000 kuussa ja veroja maksaa siitä jotain 300 euroa. Eihän sillä pienempituloisen palkalla mitenkään maksettaisi edes sitä päivähoitomaksua, saati sitten sairaalapalveluita ja muuta sellaista.

Jos lapsi tarvitsee päiväkodin tuomaa kaveriseuraa, eikö vanhemmat voisi sitten mennä töihin tai opiskelemaan. Ja ehkä niitä muitakin lapia alkaisi ilmestyä pihoille ja puistoihin, kun subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettisiin.

Reality check, joku työtön saattaa ihan aikuisten oikeasti haluta töihin. Tai opiskelemaan. Mutta kun kumpikaan näistä ei aina onnistu viikossa, ja sillä välin kun työtä ja opiskelupaikkaa haetaan halutaan ehkä säilyttää lapsella se normaali tavallinen arki.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Sä olit siis tosissas :O Eli se, että tienaa paljon antaa vielä paremman oikeuden pitää lasta tarhassa vaikka itsellä olisi rahaa ja aikaa olla lapsen kanssa kotona??? Voi pojat, mä olen sanaton... Hiljaseks vetää...

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28229457:
Sä olit siis tosissas :O Eli se, että tienaa paljon antaa vielä paremman oikeuden pitää lasta tarhassa vaikka itsellä olisi rahaa ja aikaa olla lapsen kanssa kotona??? Voi pojat, mä olen sanaton... Hiljaseks vetää...

Et osaa olla sitten yhtään kiitollinen suomen hyvinvointivaltiota kohtaan. Monessa muussa maassa ei ole edes välttämättä mahdollista kouluttautua vaikka lääkäriksi, ilman, että vanhemmilla on runsaasti rahaa.

Mielestäni tulisi arvostaa niitä hyvätuloisia, esimerkiksi lääkäreitä, jotka ovat itsensä jaksaneet kouluttaa niin pitkälle asti ja kantavat paljon verotuloja ja tekevät muutenkin hyvää työtä. Tai arvostaa vaikka niitä, jotka yrittävät saada suomen pysymään maailmankartalla ja pitämään rikkaana valtiona. Nokiahan pelasti meidät -90 luvulla lamasta.

Eihän suomi pärjäisi millään jos kaikki olisivat amistasoisesti vaikka raksalla töissä tai lähihoitajia. Joidenkin on pakko kouluttautua enemmän ja pidemmälle että yhteiskunta toimii. MIelestäni siitä kuuluukin palkita.

Päivähoito on sitä varten, että lapsille on joku hoitaja, kun vanhemmat käyvät töissä. Ei se ole mitään virikkeellistämistä kuin jossain kanalassa, vaan HOITOPAIKKA. Jos toinen vanhemmista on kotona, hän hoitaa sitä lastaan itse ja virikkeellistää tarpeensa mukaan. Luulisi tämän olevan itsestäänselvää. Ei se hoitopaikka parempi ole kuin vanhemman kanssa kotona oleminen, eikä millään lailla lapselle tarpeellinen "koulutus".

Alkuperäinen kirjoittaja Käsittämätöntä;28229513:
Päivähoito on sitä varten, että lapsille on joku hoitaja, kun vanhemmat käyvät töissä. Ei se ole mitään virikkeellistämistä kuin jossain kanalassa, vaan HOITOPAIKKA. Jos toinen vanhemmista on kotona, hän hoitaa sitä lastaan itse ja virikkeellistää tarpeensa mukaan. Luulisi tämän olevan itsestäänselvää. Ei se hoitopaikka parempi ole kuin vanhemman kanssa kotona oleminen, eikä millään lailla lapselle tarpeellinen "koulutus".

Moni lapsi nauttii siitä hoitopaikasta, eikä se ole heille mikään "kanala". Mutta sinusta äiti ja pelkkä äidin seura on se kaikkein paras vaikka lapsi olisi jo 5 vuotias. Jotkut lapset viihtyvät mieluummin kotona, mutta moni haluaisi lomallakin mennä päiväkotiin näkemään muita lapsia. Mielestäni tätäh virikkeellistämiseen ei kyllä tosin tarvita mitään 10h päivässä, eikä edes joka päivä.

[QUOTE="Jenis";28229160]En ymmärrä tuota 70-lukukommenttia. Minä olen syntynyt 70-luvulla, ja mennyt päivähoitoon 3kk:n kypsässä iässä.[/QUOTE]

Niin minäkin menin, mutta kunnallista paikkaa ei herunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28229522:
Nyt vetää jo suorastaan mykäks :D Sun täytyy olla joku parikymmpinen blondi... Elämänkokemus vielä oppikirjojen varassa :O

Et voi sitten millään tavalla edes ottaa kantaa noihin asioihin? Etkö arvosta millään tavalla esimerkiksi kirurgia, joka on yli 10 vuotta kouluttautunut lukion jälkeen, jotta voi leikata esimerkiksi syöpää?

Tottakai minusta on myös vähän väärin, vaikka rikkaankin puolison vaimo pistää lapsensa 10h päivässä 5kertaa viikossa hoitoon, mutta mielestäni ei tulisi ainakaan valittaa siitä, että "maksaa yhteiskunnalle paljon", koska tämä perhe maksaa yhteiskunnalle joka tapauksessa niin paljon, että sillä kustannetaan jo muidenkin perheiden päivähoitomaksuja.

Mä en ole ottanut kantaa siihen paljonko maksaa yhteiskunnalle - en vaan millään ymmärrä, että vanhempi jolla on rahaa ja aikaa olla lapsensa kanssa kotona, vie tämän tarhaan. Se oli mun pointtini. Sä vaan höpiset lääkäreiden arvostamisesta ja siitä kuinka pitäis ylistää nitä jotka maksavat enemmän veroja... Ihan sama kaivaako työkseen nenäänsä vai ihmisten vatsalaukkuja - lasten etuja pitää silti ajatella ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28229589:
Mä en ole ottanut kantaa siihen paljonko maksaa yhteiskunnalle - en vaan millään ymmärrä, että vanhempi jolla on rahaa ja aikaa olla lapsensa kanssa kotona, vie tämän tarhaan. Se oli mun pointtini. Sä vaan höpiset lääkäreiden arvostamisesta ja siitä kuinka pitäis ylistää nitä jotka maksavat enemmän veroja... Ihan sama kaivaako työkseen nenäänsä vai ihmisten vatsalaukkuja - lasten etuja pitää silti ajatella ensin.

Mielestäni päivähoito ei ole mitenkään pois lapsilta, jollei se ole sitten 10h päivässä. Moni lapsi oikeasti nauttii niistä kavereista ja siitä päivähoidosta. Ja kuten sanoin. Nämä äidit usein laittavat lapsensa yksityiseen hoitoon, jossa on paljon rauhallisempaa ja ryhmäkoot pienempiä.

En usko, että on kovin yleistä että lasta laitetaan hoitoon 10 h päivässä, jos itse on kotona. Jos on näin, on se päiväkoti oikeastikin sitten parempi paikka, koska äiti todennäköisesti masentunut. Mielestäni osapäivähoito tai ihan vaikka 6 h päivässä voi olla lapsille ihan hyväkin juttu. Kunhan ovat sitten yli 3 vuotiaita.

[QUOTE="jep";28229031]Sitäpaitsi se työkkäri tosiaankin vaatii että työttömän lapsi on kokopäiväpaikalla hoidossa. Eivät nämä uskon asioita ole.[/QUOTE]

EI tosiaan vaadi. olen itse työnhakijana ja kahdessa viikossa saan hoitopaikan jos saan töitä, ja työvoimatoimisto tämän tietää, ja on sinne kirjattukin. Ei ne voi vaatia että lapsi olisi hoidossa ja siitä maksettaisiin hoitomaksua jos niillä ei ole tarjota työtä. Ei tarvitse etukäteen olla hoitopaikkaa, ja vielä kokopäiväistä, mistäs olet keksinyt tuon?

Heti kun kaupunki alkaa järjestämään sellaista kerhotoimintaan, jonne voin viedä 5-vuotiaani vähintään 3 krt viikossa ja siellä on muitakin kuin 2-3 -vuotiaita, voin harkita ottavani lapseni pois virikehoidosta. Se, että ottaisin lapseni tutusta ryhmästä pois ja alkaisin pompottamaan häntä muskariin, temppujumppaan, urheilukouluun, askartelukerhoon, perhekahvilaan, sinne tänne ja tuonne...jotta lapsi saisi riittävästi ikäistänsä seuraa ja virikkeitä, ei ole mikään oikea vaihtoehto. Ja siinä samalla roudaan mukana 1-vuotiasta sekä 3-vuotiasta ja heidän kanssaan värjöttelen jossain ulkona odottelemassa näiden aktiviteettien loppumista...juu, ei kiitos...

EI tosiaan vaadi. olen itse työnhakijana ja kahdessa viikossa saan hoitopaikan jos saan töitä, ja työvoimatoimisto tämän tietää, ja on sinne kirjattukin. Ei ne voi vaatia että lapsi olisi hoidossa ja siitä maksettaisiin hoitomaksua jos niillä ei ole tarjota työtä. Ei tarvitse etukäteen olla hoitopaikkaa, ja vielä kokopäiväistä, mistäs olet keksinyt tuon?

Voi riippua ihan paikasta. Minä taas olen kuullut tapauksia, että jos lapsille ei ole hoitopaikkaa ei äiti ole valmis menemään töihin eli ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Ei saa rahaa. Töihin on myöskin vaikea päästä ilman, että lapsille on hoitopaikkaa. Vuokrafirmat, joista saa helposti kengän oven väliin, kun on tarpeeksi kauan tehnyt aina välillä töitä, vaativat että töihin päästään vaikka seuraavana päivänä. Muuten eivät sitten pahemmin soittele niitä töitä. Entä sitten haastattelut, työnhaku paikanpäältä, työkkärikäynnit? Mihin ne lapsesi sillä aikaa laitat vai otatko mukaan? AIka kalliiksi tulisi aina etsiä yksityinen hoitaja lapsille siksi aikaa.

[QUOTE="Vilja";28229678]Heti kun kaupunki alkaa järjestämään sellaista kerhotoimintaan, jonne voin viedä 5-vuotiaani vähintään 3 krt viikossa ja siellä on muitakin kuin 2-3 -vuotiaita, voin harkita ottavani lapseni pois virikehoidosta. Se, että ottaisin lapseni tutusta ryhmästä pois ja alkaisin pompottamaan häntä muskariin, temppujumppaan, urheilukouluun, askartelukerhoon, perhekahvilaan, sinne tänne ja tuonne...jotta lapsi saisi riittävästi ikäistänsä seuraa ja virikkeitä, ei ole mikään oikea vaihtoehto. Ja siinä samalla roudaan mukana 1-vuotiasta sekä 3-vuotiasta ja heidän kanssaan värjöttelen jossain ulkona odottelemassa näiden aktiviteettien loppumista...juu, ei kiitos...[/QUOTE]

Samaa mieltä olen. Itsekin voisin ottaa pois virikehoidossa (jossa pidän osaaikaisena), jos olisi tälläista. Mutta kun ei ole ja tuskinpa on tulossa, koska olisi varmaan yhtä kallista kuin päivähoito.

[QUOTE="Vilja";28229678]Heti kun kaupunki alkaa järjestämään sellaista kerhotoimintaan, jonne voin viedä 5-vuotiaani vähintään 3 krt viikossa ja siellä on muitakin kuin 2-3 -vuotiaita, voin harkita ottavani lapseni pois virikehoidosta. Se, että ottaisin lapseni tutusta ryhmästä pois ja alkaisin pompottamaan häntä muskariin, temppujumppaan, urheilukouluun, askartelukerhoon, perhekahvilaan, sinne tänne ja tuonne...jotta lapsi saisi riittävästi ikäistänsä seuraa ja virikkeitä, ei ole mikään oikea vaihtoehto. Ja siinä samalla roudaan mukana 1-vuotiasta sekä 3-vuotiasta ja heidän kanssaan värjöttelen jossain ulkona odottelemassa näiden aktiviteettien loppumista...juu, ei kiitos...[/QUOTE]

Et viitsi itse hoitaa lastasi, joten pistät sen virikehoitoon. Subjektiivinen päivähoito pitäisi lopettaa. Ehkä sitten ihmiset miettisivät, että kannattaako juuri minun hankkia lapsia, pystynkö ITSE hoitamaan ne.

Yhteistyössä