Subjektiivinen päivähoitooikeus poistettava....54% ehdokkaista sitä samaa mieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hilla";27419887]Olen samoilla linjoilla. Kun mies jäi muutama vuosi sitten työttömäksi yllättäen syksyllä, niin ei tullut mieleenkään ottaa lapsia pois päiväkodista, koska oletusarvo oli, että mies löytää pian uuden työpaikan. Itse olin samaan aikaan osittaisella hoitovapaalla ja tein 4-päiväistä työviikkoa, joten lapsen olivat 4 päivänä hoidiossa.

Joululoman ilmoitimme lapsille niin, ettei heitä viety varapäiväkotiin, koska mies oli lomia kyseltäessä työttömänä. Mies sai tiedon uudesta työpaikasta juuri ennen joulua ja hänen piti aloittaa siellä kesken lasten joululoman. Päiväkodissa ei tykätty, kun jouduimme laittamaan lapset sittenkin varapäiväkotiin.

Mies ehti olla työttömänä 3 kk. Jos lapset olisi irisanottu entisestä päiväkodista, niin ei olisi ollut toivoakaan saada heitä enää samaan mukavaan lähipäiväkotiin, joten koko perheen elämä olisi mullistunut ja hankaloitunut huomattavasti, kun lapset olisi heitetty jonnekin uuteen päiväkotiin, pahimmassa tapauksessa kahteen eri paikkaan. Nyt lapset saivat jatkaa tutussa kivassa ryhmässä, jossa heillä oli jo muodostunut tärkeät kaverisuhteet. Tyttö pääsi kouluun samalle luokalle päiväkodissa tapaamansa bestiksensä kanssa.

Nyt miestä uhkaa taas työttömyys. En todellakaan aio ilmoittaa asiasta päiväkotiin ja nuorempi lapsista saa jatkaa hoidossa entiseen malliin. Hän tekee 4-päiväistä hoitoviikkoa. En halua, että lapseni menettää saamansa kaverit, jotka tulevaisuudessa tuovat turvaa hänelle myös kouluun siirtyessä.[/QUOTE]

ymmärrän myös sua toisaalta, toisaalta taas itsekästä ajattelua. Tuossa työttömyydessäkin voisi olla joku raja. Vaikka että työttömäksi jäädessä 4kk aikaa löytää uusi työ ja sen 4kk saa keskittyä rauhassa työnhakuun, kun lapset saavat jatkaa pk:ssa. Jos neljäsä kuukaudessa ei töitä onnistu löytämään niin sitten lapset pois pk:sta. Saattaisi tuoda vähän lisää potkua työnhakuunkin monille... Enkä nyt tarkoita ettei miehesi olisi aktiivisesti töitä etsinyt, vaan ihan yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27419921:
Tämä voisi olla hyvä idea. Jos sen kerhon järkkää joku muu kuin seurakunta tai joku muu vastaavanlainen taho.

Niin, siis ei seurakuntaa tai muutakaan. Seurakunta voisi kyllä jatkossakin järjestää mielellään enemmänkin omia kerhojaan joihin lapsia voi viedä seuraa ja tekemistä saamaan, mutta tämä virikehoitopaikka olisi ihan oma kunnallinen palvelunsa. Siis periaatteessa ihan samanlainen kuin päiväkoti, mutta hoitoaika olisi maksimissaan 5h viikossa ja hoitoon ei otettaisi kuin yli 3v kotihoitolaisia.
Hoitopäivstä ja ajoista sovittaisi etukäteen, siis esimerkiksi Leevin äiti ilmoittaisi että ensi kuussa lapsemme on joka keskiviikko 2,5h hoidossa klo 10-12.30 ja joka perjantai klo 8-10.30. Tai sitten Marja on hoidossa joka Maanantai klo 8-13, tai Pinja on hoidossa ma-pe klo 10-11.

[QUOTE="vieras";27419891]no näitä erityislapsiakin tuntuu nykyään olevan niin paljon, että heille voisi järjestää noita puolipäiväisiä kuntoutusryhmiä ihan erikseen, ei päiväkodin yhteyteen. Päiväkotiin oletettavasti olisi tulossa myös erityislapsia, joiden vanhemmat käyvät töissä=hoitopaikka on pakko löytyä kun kotiinkaan ei lasta voi yksin jättää.[/QUOTE]

Useamman erityislapsen äidit eivät mene töihin koskaan. Päiväkotiaika voi vielä jotenkin sujua, vaan ekaluokka kolmen tunnin päivineen takaa aika harvalle äidille mahdollisuutta työllistyä...iltapäiväkerhoonhan näitä lapsia ei voi laittaa.

Kuntoutusryhmistä puhuminen on vähän todellisuudesta vieraantunutta, kun iso osa erityisistä käy jo kuntoutuksessa/terapiassa/osastolla vapaa-ajallaan päiväkodin LISÄKSI. Lisäksi erityislasten hoitoryhmissä on lähes poikkeuksetta ns. tukilapsia, tavallisia ja normaaleja tapauksia. Heidän läsnäolonsa on perusteltua mm. sillä, että antavat erityisille lapsille ns. normaalin toimintamallin ja oppivat samalla tulemaan toimeen heidän kanssaan (ja toistepäin tietty myös).

On aika ikävä vääntää näistä, kun toiselta osapuolelta puuttuu perustiedot asiasta, jota on kovasti "päättämässä"...

[QUOTE="vieras";27419987]Noita virikehoitopaikkojahan voisi jotenin yhdistää eka-tokaluokkalaisten iltapäiväkerhoihin...[/QUOTE]

No ei todellakaan. Meidän ekaluokkalaisen ip-kerhoryhmä on jo nyt aivan ylisuuri ja lisäksi seurakunnan järjestämä. Lapsia ryhmässä on 44 ja hoitajia 3. Muita vaihtoehtoja täällä ei ole.

[QUOTE="vieras";27419969]Niin, siis ei seurakuntaa tai muutakaan. Seurakunta voisi kyllä jatkossakin järjestää mielellään enemmänkin omia kerhojaan joihin lapsia voi viedä seuraa ja tekemistä saamaan, mutta tämä virikehoitopaikka olisi ihan oma kunnallinen palvelunsa. Siis periaatteessa ihan samanlainen kuin päiväkoti, mutta hoitoaika olisi maksimissaan 5h viikossa ja hoitoon ei otettaisi kuin yli 3v kotihoitolaisia.
Hoitopäivstä ja ajoista sovittaisi etukäteen, siis esimerkiksi Leevin äiti ilmoittaisi että ensi kuussa lapsemme on joka keskiviikko 2,5h hoidossa klo 10-12.30 ja joka perjantai klo 8-10.30. Tai sitten Marja on hoidossa joka Maanantai klo 8-13, tai Pinja on hoidossa ma-pe klo 10-11.[/QUOTE]

Miksi alle 3v ei voisi tarvita joskus tilapäishoitoa? Vaikeampi alle kolmevuotiaalle on löytää satunnaista hoitajaa kuin isomalle lapselle?

Lapsiparkin idea juuri se että sinne voisi viedä minkä tahansa yli 9kk lapsen eli siis kun äitiysloma on käytetty ja halutaan jäädä kotiin vielä hoitamaan lasta.

Rajaamalla alle 3v:t tuon lapsiparkin ulkopuolelle en usko että kovin suuria säästöjä saataisiin aikaan.

[QUOTE="vieras";27419969]Niin, siis ei seurakuntaa tai muutakaan. Seurakunta voisi kyllä jatkossakin järjestää mielellään enemmänkin omia kerhojaan joihin lapsia voi viedä seuraa ja tekemistä saamaan, mutta tämä virikehoitopaikka olisi ihan oma kunnallinen palvelunsa. Siis periaatteessa ihan samanlainen kuin päiväkoti, mutta hoitoaika olisi maksimissaan 5h viikossa ja hoitoon ei otettaisi kuin yli 3v kotihoitolaisia.
Hoitopäivstä ja ajoista sovittaisi etukäteen, siis esimerkiksi Leevin äiti ilmoittaisi että ensi kuussa lapsemme on joka keskiviikko 2,5h hoidossa klo 10-12.30 ja joka perjantai klo 8-10.30. Tai sitten Marja on hoidossa joka Maanantai klo 8-13, tai Pinja on hoidossa ma-pe klo 10-11.[/QUOTE]

Mun mielestä sinne pitää ottaa nuorempiakin ja tunteja olla enemmän viikossa. Äidit joutuu joskus käymään paikoissa joihin ei sitä 1-v ketkuveijariakaan voi ottaa mukaan. Esim. työhaastattelut. Toisaalta semmoinen 1,5 voi olla tosi vanhempia kuluttava ikä jos tenava on kovin nopeata sorttia. Ne kun yleensä ehtii, osaa mm. kiipeillä ja ei tottele vaikka tietää mitä "ei" tarkoittaa. Itse en ole koskaan virikehoitoa varsinaisesti käyttänyt, mutta olen ollut nimellisesti työttömänä kotona lasten ollessa tarhassa kun perustin yritystäni.

Subjektiivista hoito-oikeutta puolustan kyllä ehdottomasti. Se on hyvä että lapset saa hoitoon jos vanhemmat on väsyneitä. Jos se toimisi niin että pitäisi mennä jonkun mielenterveystoimiston kautta, niin moni jättäisi menemättä, yrittäisi hoitaa lapsensa itse häpeän pelossa ja sitten taas tapahtuisi lisää niitä mistä ollaankin jo luettu iltapäivälehtien sivuilta. Että sikäli on aika halpaa hoidattaa kaikki vaan niissä pk:ssa kun toisen ratkaisun hinta kumuloituu vasta myöhemmin jos ei nyt hukkaan menneinä eläminä niin terapiakuluina ym. Vain taivas on nimittäin niissä kattona.

[QUOTE="Sanna";27420026]No ei todellakaan. Meidän ekaluokkalaisen ip-kerhoryhmä on jo nyt aivan ylisuuri ja lisäksi seurakunnan järjestämä. Lapsia ryhmässä on 44 ja hoitajia 3. Muita vaihtoehtoja täällä ei ole.[/QUOTE]

Varmaan tarkoitti että samassa tilassa on ensin aamulla virikehoitolapsia ja iltapäivällä koululaisia.

Maybe tämä ei ole kunnallisvaalien polttavin teema. Eikä subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta päätetä kunnallispolitiikassa.

Itse olen subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen kannalla. Tarveharkintahan on aina olemassa. Sekä yksityiset palveluntarjoajat.

Laiskat äidit saisivat keksiä itse lapsilleen virikkeet.

Eli tarkoitus olisi kostaa niille laiskoille äideille, antaa rangaistus, niinkö? Tosiasiassa ei tilanteesta silloin kärsisikään aina se äiti (tai isä). Jos kyseessä olisi todellakin laiskuus, niin silloinhan kävisi vain niin, että äiti istuisi netissä ja lapsi katsoisi videoita päivät pitkät. Eivät ne vanhemmat lähtisi harrastamaan, ulkoilemaan, askartelemaan, verkostoitumaan jne, jotka eivät sitä muutenkaan tee. Joten olisiko se sittenkään lapsen etu?

(Itse en toki ajattele, että "äidit ovat laiskoja" tms, enkä edes pidä laiskuutta pahana asiana - ei minusta ole mikään kamala asia, jos joku ei jaksa istua mammakerhoissa - mutta tämä vain kommenttina tuohon.)

Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään oikeaa tietoa siitä kuinka paljon päiväkodeissa on niitä lapsia joilla ei palstan mukaan ole oikeutta päivähoitoon? Tuskin se määrä on kuitenkaan päätä huimaava.
Suurin osa lapsista on hoidossa vanhempien työn takia, sitten on niitä jotka ovat kuntoutuksen yms. tarpeiden vuoksi hoidossa ja osa lapsista tarvitsee sosiaalisia suhteita jos perheessä onesim. masennusta, työttömyyttä... Ja luulen että nämä ns "virikelapset" eivät ole aina hoidossa 7-17 vaan silloin on lyhyempiä päiviä. Itse en poistaisi subjektiivista päivähoito-oikeutta ellei tilalle tulisi jotain muita vaihtoehtoja...

[QUOTE="vieras";27419867]-subjektiivinen päivähoito pois, pk-paikat työssäkäyvien tai opiskelevien vanhempien lapsille, sekä pitkäaikaisilla sairaslomilla (mt-ongelmat, liikuntaelinairaudet tms.) olevien vanhempien lapsille.

-Lisää avointa toimitaa, kerhoja, avoimia päiväkoteja joihin äidit voivat tulla lastensa kanssa niitä virikkeitä (askartelua, seuraa yms.) hakemaan

-Erillisiä ohjattuja "virikehoitopaikkoja", joihin yli 3v kotihoidossa olevan lapsen voi jättää muutamaksi tunniksi viikossa maksua vastaan hoitoon. Hoidossa tarjottaisi virikkeitä, seuraa, retkiä, ylipäätään samoja asioita kuin päiväkodissakin sekä äidille hetken hengähdystauko.

-Neuvolapalvelujen kehittämistä, jolloin voitaisi ennaltahkäistä ja kartoittaa avun tarvetta ajoissa. Kotiapua enemmän tarjolle sitä tarvitseville.[/QUOTE]
Meillä Vantaalla on noita kaikkia palveluita. On avointa päiväkotia, asukaspuistoja, hoitoapupiste, johon lapsen voi viedä hoitoon maksua vastaan, on kaupugin järjestämään kerhotoimintaa, on lapsiperheiden kotipalvelu, josta saa kotiin kodinhoitajan tarvittaessa. Silti Vantaalla on 1000 lasta päiväkodissa, joilla vanhempi kotona jostain syystä. Ja täällä on vielä päiväkodeissa hoitopaikkatakuu, et pääsee samaan päiväkotiin takaisin. Lisäksi seurakunta järjestää kerhoja, avointa toimintaa ja ilmaistalapsiparkkia.

[QUOTE="vieras";27420889]Meillä Vantaalla on noita kaikkia palveluita. On avointa päiväkotia, asukaspuistoja, hoitoapupiste, johon lapsen voi viedä hoitoon maksua vastaan, on kaupugin järjestämään kerhotoimintaa, on lapsiperheiden kotipalvelu, josta saa kotiin kodinhoitajan tarvittaessa. Silti Vantaalla on 1000 lasta päiväkodissa, joilla vanhempi kotona jostain syystä. Ja täällä on vielä päiväkodeissa hoitopaikkatakuu, et pääsee samaan päiväkotiin takaisin. Lisäksi seurakunta järjestää kerhoja, avointa toimintaa ja ilmaistalapsiparkkia.[/QUOTE]

Mutta määrä olisi varmasti suurempi jos noita muita palveluja ei olisi. Ja kuinka moni noista tuhannesta on sellainen jolla ei ole "oikeaa" syytä olla hoidossa. Siellä on varmaan myös paljon maahanmuuttajia jotka tarvitsevat hoitoa kielen ja kulttuurin oppimiseen....

[QUOTE="vieras";27420968]Mutta määrä olisi varmasti suurempi jos noita muita palveluja ei olisi. Ja kuinka moni noista tuhannesta on sellainen jolla ei ole "oikeaa" syytä olla hoidossa. Siellä on varmaan myös paljon maahanmuuttajia jotka tarvitsevat hoitoa kielen ja kulttuurin oppimiseen....[/QUOTE]

On siinä varmaan noita maahanmuuttajiakin, mut ei niitä nyt kauhean paljon toivottavasti ole. Mikä on "oikea" syy olla hoidossa jos vanhempi on kotona?

[QUOTE="vieras";27421205]On siinä varmaan noita maahanmuuttajiakin, mut ei niitä nyt kauhean paljon toivottavasti ole. Mikä on "oikea" syy olla hoidossa jos vanhempi on kotona?[/QUOTE]

Oikeita syitä olla hoidossa on mielestäni lapsen hyvinvointi. Jos perheessä on masennusta, kyvyttömyyttä hoitaa arkea, tai muita ongelmia. Päivähoidolla voidaan jossakin tapauksissa taata turvallisuutta ja niitä virikkeitäkin jos vanhemmat eivät kykene niitä itse järjestämään, saada lämmin ruoka, huomiota, yms.
Syitähän on monia, mikä kenenkin mielestä on sitten oikea syy olla hoidossa. Lapsen oikeushan se on ja tuskin mitään korvaavaa tilalle tulisi jos se poistettaisiin. Säästöjähän sen poistamisella haetaan.
Osa varmasti pitää hoitopaikan siitä syystä että siinä vaiheessa kun hoidon tarvetta on esim. töihin pääsyn vuoksi, on hoitopaikka valmiina.
Ja sitä kun ei voi ikinä tietää milloin omalle kohdalle sattuu sellaista että tarvitsisi subjektiivista päivähoito-oikeuttta...
Itse kyllä kannatan kotihoitoa, mutta sitä pitäisi sitten tukea enemmän kuin nyt.

[QUOTE="vieras";27419808]Voitaisi perustaa sellaisia ihan virikehoitoon tarkoitettuja paikkoja. Niihin saisi viedä vaikka yli 3v kotihoidossa olevan lapsen esim. 5h/viikko sovittuina päivinä. Siis tunnit saisi itse päättää, että viekö 1h/päivä, vai tekeekö lapsi yhden 5h päivän, kaksi 2,5h päivää tai ihan miten vaan, mutta se 5h voisi olla maksimi. Hoito olisi maksullista.[/QUOTE]

Mihin näitä virikehoitoon tarkoitettuja paikkoja ajattelit perustaa? Tällaisia virikehoitopaikkoja tuskin pystyisi rakentamaan kuin yhden/kaupunki, joten suurimmalla osalla olisi todella pitkät matkat (monilla näitä tarvitsevilla ei autoa), joten lapsen hoito olisi vähintään se 3 h/päivä ihan jo matkojenkin takia.

Toinen, tällaisia virikehoitopaikkoja ei ole varaa rakentaa. Kolmanneksi kuka haluaa työpaikan, jossa on töissä välillä 5h, välillä 3 h, kolmatena 1h. En usko, että nämä hoidontarpeet menisivät niin sopivasti, että jokainen voisi työskennellä vähintään 6h/päivä . Kuinka moni haluaisi työpaikan, jossa kk palkka välillä 500, välillä 1000. Vähän niinkuin olisi vuokrafirmalla töissä.

Ja vielä tästä, että nämä tulisivat maksullisiksi? Masentuneen äidin virikehoitopaikka maksulliseksi? Vähätuloisen työttömän äidin lapsen virikehoito (että voi mennä haastatteluihin, työkkäriin) maksulliseksi? Mistä rahat?

Se olisi kyllä hyvä, että vaikka 5h maksimissaan voisi laittaa lapsensa hoitoon, jos on kotona tai jotain muuta vastaavaa. Pelottavaa, jos jonkun lapsi on oikeasti 10h päivässä ja äiti kotona. Työssäkäyvillä tämä voi olla pakollista ja sekin on huolestuttavaa. Joissain ammateissa vaan täysin pakko.

[QUOTE="vieras";27421322]Oikeita syitä olla hoidossa on mielestäni lapsen hyvinvointi. Jos perheessä on masennusta, kyvyttömyyttä hoitaa arkea, tai muita ongelmia. Päivähoidolla voidaan jossakin tapauksissa taata turvallisuutta ja niitä virikkeitäkin jos vanhemmat eivät kykene niitä itse järjestämään, saada lämmin ruoka, huomiota, yms.
Syitähän on monia, mikä kenenkin mielestä on sitten oikea syy olla hoidossa. Lapsen oikeushan se on ja tuskin mitään korvaavaa tilalle tulisi jos se poistettaisiin. Säästöjähän sen poistamisella haetaan.
Osa varmasti pitää hoitopaikan siitä syystä että siinä vaiheessa kun hoidon tarvetta on esim. töihin pääsyn vuoksi, on hoitopaikka valmiina.
Ja sitä kun ei voi ikinä tietää milloin omalle kohdalle sattuu sellaista että tarvitsisi subjektiivista päivähoito-oikeuttta...
Itse kyllä kannatan kotihoitoa, mutta sitä pitäisi sitten tukea enemmän kuin nyt.[/QUOTE]

Päiväkodeissa leimattaisiin siis nämä "kyvyttömiksi äideiksi hoitaa arkea". Vaikka se totta olisikin, niin kuinka moni haluaisi sellaisen leiman? Olen myös sitä mieltä, että sitä hoitoa eivät saisi kaikki ne jotka sitä tarvitsisivat. Päiväkodissa muiden lasten äidit kysyisivät "missä olet töissä" ..."ei en ole töissä, olen kotona"..."miten voit ollak kotona ja lapsi hoidossa" ..."olen kyvytön äiti hoitamaan lasta/olen masentunut/olen sairas". Kuinka moni haluaa tuohon vastata. Uskoisin, että pahentaa masennustan. Hyvähän tällaista suunnitella näiden lapsisurmien jälkeen.

Kyllä niitä parempiakin paikkoja on joista leikata.

[QUOTE="vieras";27420871]Onko kenelläkään oikeaa tietoa siitä kuinka paljon päiväkodeissa on niitä lapsia joilla ei palstan mukaan ole oikeutta päivähoitoon? Tuskin se määrä on kuitenkaan päätä huimaava.
Suurin osa lapsista on hoidossa vanhempien työn takia, sitten on niitä jotka ovat kuntoutuksen yms. tarpeiden vuoksi hoidossa ja osa lapsista tarvitsee sosiaalisia suhteita jos perheessä onesim. masennusta, työttömyyttä... Ja luulen että nämä ns "virikelapset" eivät ole aina hoidossa 7-17 vaan silloin on lyhyempiä päiviä. Itse en poistaisi subjektiivista päivähoito-oikeutta ellei tilalle tulisi jotain muita vaihtoehtoja...[/QUOTE]

Haluaisin myös tietää. Täällä on kolme päiväkotia meidän lähellä (ei asuta keskustassa) ja mulle kävisi ihan mikä vaan niistä. Todennäköisesti myös saankin, kun tarvetta tulee (kunhan haen ajoissa). Parin viikon varoitusajalla (kun sain töitä) tarjottiin päiväkotia paikasta, johon pääsee 5 minuutissa bussilla. Busseja kulkee usein. Sillon en ottanut paikkaa, koska päätin jäädä vielä kotiin lapsen kanssa silti. Ovatko ihmiset siis kateellisia siitä, ettei päiväkotiin olekaan matkaa 1 min vaan peräti 10. Auton jos omistaa, niin tuskin 30 minuutin matkakaan päiväkotiin olisi paha. Monella menee yhtä kauan tai kauemmin töihinkin matkaa. Lapsen kun heittää vaan matkanvarrelle.

Meillä saa myös laittaa lapsensa yksityiseen, jonka kunta maksaa. Näin olen ainakin ymmärtänyt ja päiväkotien sivuilla lukee myös, että hinta sama kuin kunnallisessa, kun on hakenut kaupungilta korvaukset yms. Näin ei välttämättä ole kuitenkaan kaikilla.

Otsikko oli mielenkiintoinen.
Siinä sanotaan että 54% ehdokkaista tiettyä mieltä.... ja jätetään mainitsematta että 54% yhden tietyn paikkakunnan ehdokkaista tuota mieltä. Ei siis kattava otos koko maasta.

:)

Anteeksi tuo :D Linkitin sivun vain tähän kirjoittamaani tekstiin lisänä. En ole imatralta, kunhan googletin ja törmäsin tähän juttuun. Luin lähinnä otsikon ja pari ekaa riviä ja pelästyin. Olin etsimässä ehdokasta, joka sopisi mulle. Ajattelin automaattisesti jutun ytimen olevan sama kuin otsikko.

Taidat olla onneksi ainoa joka linkin avasi ja luki, koska kukaan muu ei ole asiaan sanonut mitään :D

En äänestänyt, koska en tiedä ketä äänestäisin.

[QUOTE="vieras";27421470]Päiväkodeissa leimattaisiin siis nämä "kyvyttömiksi äideiksi hoitaa arkea". Vaikka se totta olisikin, niin kuinka moni haluaisi sellaisen leiman? Olen myös sitä mieltä, että sitä hoitoa eivät saisi kaikki ne jotka sitä tarvitsisivat. Päiväkodissa muiden lasten äidit kysyisivät "missä olet töissä" ..."ei en ole töissä, olen kotona"..."miten voit ollak kotona ja lapsi hoidossa" ..."olen kyvytön äiti hoitamaan lasta/olen masentunut/olen sairas". Kuinka moni haluaa tuohon vastata. Uskoisin, että pahentaa masennustan. Hyvähän tällaista suunnitella näiden lapsisurmien jälkeen.

Kyllä niitä parempiakin paikkoja on joista leikata.[/QUOTE]

Niin olen siis samaa mieltä kanssasi. ymmärsit varmaan viestin väärin. Kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Joku kyseli vaan mikä on oikea syy olla hoidossa jos vanhempi on kotona ja vastasin siihen muutaman syyn. Jos hoitoon oikeutta ei olisi niin silloinhan se menisi tuohon leimaamiseen, ja useat eivät apua hakisi

Yhteistyössä