Subjektiivinen päivähoitooikeus poistettava....54% ehdokkaista sitä samaa mieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päiväkodissa työskentelevänä lastenhoitajana olen ehdottomasti sitä mieltä, että subjektiivinen päivähoito-oikeus on poistettava. Jos tekee lapsia on mielestäni oikeus ja kohtuus myös se että ajateltaisiin vanhempien tahtovan viettää aikaa heidän kanssaan. Sosiaalisiataitoja ei tarvitse harjoitella päiväkodissa. On olemassa erilaisia kerhoja kotona olevien vanhempien lapsille. Vanhempiakin tulisi vastuullistaa lapsensa kasvatuksessa. Tällähetkellä moni lapsi on hoidossa 8-9 tuntia päivässä vanhemman ollessa kotona.

Ei ennen subjektiivista päivähoito-oikeuttakaan päivähoitoa tarvitsevat ole ilman paikkaa jäänneet, sosiaalisin perustein sen on saanut. Ja niitä syitähän on monia. Ja jos on jokin ongelma lapsella tai vanhemmalla, tilanteen hoitamiseksi, on jonkin ammattitahon( esim. sossu tai neuvola) hyvä tietää asiasta eikä niin, että vanhemman uupumus 'piilotetaan' subjektiivisen päivähoito-oikeuden alle.

Eli minusta vanhemmat on nykyään patistettava ottamaan vastuuta lapsensa kasvatuksesta ja kotiarjesta. Ei lapsia kuulu tehdä yhteiskunnan huolehdittaviksi. Ja päivähoitoa niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Mistä johtuu, että äidit on nykyään sitten niin väsyneitä arkeen? Onko nyky yhteiskunnan arki niin nopeaa ja suorituspaineet korkealla vai miksi jo raskaana ollessa ollaan varmoja että tarvitaan uuden vauvan tullessa omaa aikaa laittamalla isompi hoitoon? Kun itse olen ollut vauva, lapset on laitettu tarhaan 3kk iässä ja äidit ovat palanneet silloin töihin, nyt kun on järjestelmä mahdollistanut sen että saa pidempään lapsiaan hoitaa rauhassa kotona, niin sitten ollaan liian väsyneitä siihen, olisiko sittenkin parempi äitien lähteä sitten ajoissa töihin?

Minusta syy on ihan vain laiskuus tai mahdollisuus. Ja se että ajatellaan, että kun on oikeus viedä hoitoon niin se on silloin hyvä juttu. Vanhempien vastuu poistettu... Vanhemmista tehdään avuttomia... Monesti kuulee puhuttavan siitä kuinka hankalaa on käydä kahden lapsen kanssa kaupassa tai edes pihalle mennä...

Yhteistyössä