Mitä se auttaa jos subjektiivinen päivähoito poistetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en päässyt takaisin töihin koska kunnalla ei ollut tarjota hoitopaikkaa. Nyt kituuttelen kotona ja mietin millä maksan asuntolainan. Pistää väkisinkin katkeraksi, koska tiedän että sielä tarhassa on lapsia joiden äidit makaa kotona ja koska ovat työttömiä, eivät joudu tuosta hoidosta edes maksamaan. Minä maksaisin ilomielin, kunhan vaan saisin paikan!!

Et viitsi itse hoitaa lastasi, joten pistät sen virikehoitoon. Subjektiivinen päivähoito pitäisi lopettaa. Ehkä sitten ihmiset miettisivät, että kannattaako juuri minun hankkia lapsia, pystynkö ITSE hoitamaan ne.

Oletko lukihäiriöinen vai mitä? En ole tuon kirjoittaja, mutta ymmärrän täysin hänen pointtinsa. Tässäkin tapauksessa äiti voisi sitten itse mennä töihin ja pistää ne kaikki 1, 3 ja 5 vuotiaan hoitoon. Olisiko se sinusta parempi vaihtoehto? Mielestäni ei todellakaan olisi. Miksi ei saisi päästää helpommalla? Miksi kaksplussalla on tälläinen tapa haukkua äitejä, jotka haluavat elämästä helpompaa? On paljon asioita, joita voitaisiin karsia, niin ettei tätä subjektiivista hoito-oikeutta tarvitsisi poistaa. Sinusta ainoa epäkohta on nimenomaan tämä. Jos lapsi pitää päiväkodista, niin miten se on lapselta pois? Yhteiskunnassa on paljon verovaroin maksettavia asioita, joita voisi vähintäänkin vähentää, ilman että kukaan merkittävästi huomaisi mitään ja säästöä tulisi paljon enemmän, mitä säästettäisin subj. päivähoitooikeudesta. Ihmetyttää, että oikeasti naiset haluavat itseltään palveluita pois. Jos tämä poistettaisiin, poistettaisiin myös päiväkoteja entisestään. Ei ryhmistä pienempiä tulisi. Jos tulisi, miten kaupunki säästäisi? Hoitotädit entisellään ja päiväkodit entisellään. Siinä kyllä pitäisi supistaa paljon muutakin että säästettäisiin, eli siis päiväkoteja ja työpaikkoja.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="kaija";28228827]monessa kaupungissa kun ei ole kuin seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa 3 tunnin ajan, ei ole avoimia päiväkoteja tms ja kyllä yli 3v lapsi toisten seuraa tarvitsee. Välttämättä ei ole tuttavia tai naapureita joilla olisi lapsia.[/QUOTE]

Täälläkin on kokonainen kylä ilman että srk:n kerho on vain kerran viikossa. Välimatkat kotien välillä (maalla) pitkiä eikä kaikilla ole päivisin autoa. Silti ollaan kummasti täällä onnistuttu kasvattamaan iloisia ja sosiaalisia lapsosia, jotka kyllä viikonloppuisin (kun kulkemisiin saa puolisoiltakin apua ja ennenkuin vedät yh-kortin tähän väliin niin sen yh:n tykö voi mennä silloin joku jolla on puolisokin samassa huushollissa). Eskari on sitä varten, esi-koulu, että siinä reiapstutaan jos sille on tarvetta ja opetellaan olemaan ryhmässä ja muiden kanssa, ei ole 20vuoden pikkulapsi-aikanani vielä yksikään lapseni ikätoveri ollut niin puumettästä etteikö olis porukassa pärjännyt.

Ihmiset vaan etääntyy oikean elämän elämisestä, se on sitä taviselämää siellä kotona ja kaupassa ja asioilla, ei mitään väritä-ja-taputa-tahdissa - systeemiä päivittäin.

[QUOTE="joo";28229739]Mä en päässyt takaisin töihin koska kunnalla ei ollut tarjota hoitopaikkaa. Nyt kituuttelen kotona ja mietin millä maksan asuntolainan. Pistää väkisinkin katkeraksi, koska tiedän että sielä tarhassa on lapsia joiden äidit makaa kotona ja koska ovat työttömiä, eivät joudu tuosta hoidosta edes maksamaan. Minä maksaisin ilomielin, kunhan vaan saisin paikan!![/QUOTE]

Et tosiaan tiedä niitä tosiasioita. Ei ne siellä päiväkodissa mitään tyhjiä paikkoja pitäisi koko ajan auki vaan oltaisiin edelleen samassa tilanteessa, ettei hoitopaikkoja löydy nopeasti. Hoitajia vähennettäisiin ja päiväkoteja lakkautettaisiin.

Sinä todennäköisesti hait liian myöhään hoitopaikkaa, tai et hakenut syksyllä. Paikat jaetaan nimenomaan syksyllä ja jos haet keskellä vuotta, niin ei niitä paikkoja noin vaan ole. Syksyllä kun poistuu aina lapsia kouluihin, esikouluihin ja paikkoja vapautuu.

[QUOTE="joo";28229773]Täälläkin on kokonainen kylä ilman että srk:n kerho on vain kerran viikossa. Välimatkat kotien välillä (maalla) pitkiä eikä kaikilla ole päivisin autoa. Silti ollaan kummasti täällä onnistuttu kasvattamaan iloisia ja sosiaalisia lapsosia, jotka kyllä viikonloppuisin (kun kulkemisiin saa puolisoiltakin apua ja ennenkuin vedät yh-kortin tähän väliin niin sen yh:n tykö voi mennä silloin joku jolla on puolisokin samassa huushollissa). Eskari on sitä varten, esi-koulu, että siinä reiapstutaan jos sille on tarvetta ja opetellaan olemaan ryhmässä ja muiden kanssa, ei ole 20vuoden pikkulapsi-aikanani vielä yksikään lapseni ikätoveri ollut niin puumettästä etteikö olis porukassa pärjännyt.

Ihmiset vaan etääntyy oikean elämän elämisestä, se on sitä taviselämää siellä kotona ja kaupassa ja asioilla, ei mitään väritä-ja-taputa-tahdissa - systeemiä päivittäin.[/QUOTE]

Päiväkodeissa tietääkseni kyllä välillä ihan vaan leikitään. On kyllä ihan tutkittua, että yli 3 vuotias tarvitsee ikäistään seuraa.

Et viitsi itse hoitaa lastasi, joten pistät sen virikehoitoon. Subjektiivinen päivähoito pitäisi lopettaa. Ehkä sitten ihmiset miettisivät, että kannattaako juuri minun hankkia lapsia, pystynkö ITSE hoitamaan ne.

Lapseni on 15pv/kk, eli n. 3-4 päivänä viikossa ja 5h/pv hoidossa. Sä voit siitä laskeskella, kuinka paljon lapsi siellä päiväkodissa aikaa viettää...Jos lapseni on 5h leikkimässä ja touhuamassa päiväkodissa, hänelle jää silti vielä 8-9h aikaa olla perheen parissa ja ehdimmekin kivasti puuhata vaikka mitä kivaa vielä päiväkotipäivän jälkeenkin.

Kuten edellä kuvasin, perheemme elämä olisi melko kaoottista KAIKKIEN lasten näkökulmasta, mikäli esikoinen revittäisiin pois päiväkodista ja niitä virikkeitä alettaisiin todenteolla etsimään muualta. Mietipä oikeasti, nauttiiko lapsi siitä, että häntä roudataan moneen eri harrastukseen ja aina vaihtuu niin aikuiset kuin lapsetkin. Ja mitä virikettä se on noille perheemme pienemmille odotella jossain oven takana tai ulkona pakkasessa isoveljensä muskarin tms. päättymistä. Ja tähän kun vielä lisätään se, että ei ole autoa käytössä, vaan paikkaan kuin paikkaan mennään kävellen ja bussilla, niin mietipä sitä...

[QUOTE="vieras";28229786]Päiväkodeissa tietääkseni kyllä välillä ihan vaan leikitään. On kyllä ihan tutkittua, että yli 3 vuotias tarvitsee ikäistään seuraa.[/QUOTE]

Toki se on varmasti hyväksi, mutta missä kohtaa kirjoituksessani luki etteikö näin olisi? Kerran viikossa kerhoa ja/tai kerran viikossa kyläilyä jonkun ikätoverin luona on oikein oiva määrä seuraa 3-vuotiaalle.

On ihan tutkittu, että lapsi tarvitsee myös vanhempiensa seuraa :)

[QUOTE="Vilja";28229798]Lapseni on 15pv/kk, eli n. 3-4 päivänä viikossa ja 5h/pv hoidossa. Sä voit siitä laskeskella, kuinka paljon lapsi siellä päiväkodissa aikaa viettää...Jos lapseni on 5h leikkimässä ja touhuamassa päiväkodissa, hänelle jää silti vielä 8-9h aikaa olla perheen parissa ja ehdimmekin kivasti puuhata vaikka mitä kivaa vielä päiväkotipäivän jälkeenkin.

Kuten edellä kuvasin, perheemme elämä olisi melko kaoottista KAIKKIEN lasten näkökulmasta, mikäli esikoinen revittäisiin pois päiväkodista ja niitä virikkeitä alettaisiin todenteolla etsimään muualta. Mietipä oikeasti, nauttiiko lapsi siitä, että häntä roudataan moneen eri harrastukseen ja aina vaihtuu niin aikuiset kuin lapsetkin. Ja mitä virikettä se on noille perheemme pienemmille odotella jossain oven takana tai ulkona pakkasessa isoveljensä muskarin tms. päättymistä. Ja tähän kun vielä lisätään se, että ei ole autoa käytössä, vaan paikkaan kuin paikkaan mennään kävellen ja bussilla, niin mietipä sitä...[/QUOTE]

Olen samaa mieltä kanssasi, teille varmasti paras vaihtoehto tuo hoitoon vienti. Toiset toki osaa järjestää elämänsä itse sujuvammaksi, ettei tarvitse siihen yhteiskuntaa hoitamaan omien lastensa elämän järjestymistä helpomamksi :D

Toki se on varmasti hyväksi, mutta missä kohtaa kirjoituksessani luki etteikö näin olisi? Kerran viikossa kerhoa ja/tai kerran viikossa kyläilyä jonkun ikätoverin luona on oikein oiva määrä seuraa 3-vuotiaalle.

On ihan tutkittu, että lapsi tarvitsee myös vanhempiensa seuraa :)

Meillä tyttö näkee vähintän kerran viikossa ikäistään kaveria, mutta tytölle se ei näytä kyllä millään riittävän vaikka on vielä alle 3 vuotias. Puhuu aina, miten haluaisi nyt mennä taas heille leikkimään. Eikä riittäisi todellakaan mikään 30 min kerho tai harrastus jossain kerran viikossa. Ei tietenkään joka päivä tarvitse olla jotain, mutta minä olen ainakin huomannut, ettei se kerran viikossa oikeen tunnu riittävän.

Sanoit, että ketä tarvitsee päiväkotia, jossa "tahdissa piirretään ja taputetaan". Tuosta kyllä ymmärtää, että päiväkoti on pelkkää pakollista hommaa, eikä lapsella ole mitään omaa vapaata. Ei päiväkoti mikään koulu ole.

[QUOTE="vieras";28229825]Meillä tyttö näkee vähintän kerran viikossa ikäistään kaveria, mutta tytölle se ei näytä kyllä millään riittävän vaikka on vielä alle 3 vuotias. Puhuu aina, miten haluaisi nyt mennä taas heille leikkimään. Eikä riittäisi todellakaan mikään 30 min kerho tai harrastus jossain kerran viikossa. Ei tietenkään joka päivä tarvitse olla jotain, mutta minä olen ainakin huomannut, ettei se kerran viikossa oikeen tunnu riittävän.

Sanoit, että ketä tarvitsee päiväkotia, jossa "tahdissa piirretään ja taputetaan". Tuosta kyllä ymmärtää, että päiväkoti on pelkkää pakollista hommaa, eikä lapsella ole mitään omaa vapaata. Ei päiväkoti mikään koulu ole.[/QUOTE]

lisään vielä, ettei ymmärretä väärin. Emme siis lopun viikkoa istu kahdestaan kotona, lapsi näkee omia lapsettomia ystäviäni, sukulaisia, tietysti isäänsä, satunnaisesti muitakin lapsia vaikka ihan uimahallissa. Puistot tosin talvisin täällä tyhjiä. Lapsi nauttii nimenomaan siitä, että saa vapaasti olla ikäisensä kaverin seurassa vaikka aikuiset leikkisivätkin yhtälailla lapsen kanssa. Lapsi kun ymmärtää toista lasta paremmin, elävät samaa elämänvaihetta. Lapsella tulisi olla kavereita, päiväkodista niitä saa välillä kotiinkin asti.

[QUOTE="vieras";28229825]Meillä tyttö näkee vähintän kerran viikossa ikäistään kaveria, mutta tytölle se ei näytä kyllä millään riittävän vaikka on vielä alle 3 vuotias. Puhuu aina, miten haluaisi nyt mennä taas heille leikkimään. Eikä riittäisi todellakaan mikään 30 min kerho tai harrastus jossain kerran viikossa. Ei tietenkään joka päivä tarvitse olla jotain, mutta minä olen ainakin huomannut, ettei se kerran viikossa oikeen tunnu riittävän.

Sanoit, että ketä tarvitsee päiväkotia, jossa "tahdissa piirretään ja taputetaan". Tuosta kyllä ymmärtää, että päiväkoti on pelkkää pakollista hommaa, eikä lapsella ole mitään omaa vapaata. Ei päiväkoti mikään koulu ole.[/QUOTE]

Toistamatta itseäni totean tuohon loppuosaasi, että päiväkoti - tuon kaveriasian jo selitettyäni- ei voi tarjota mitään erilaista kuin kotielämä sille lapselle (paitsi jos nyt on niin taukki ettei itse osaa /viitsi/halua piirrellä lapsensa kanssa kotona ja haluaa sen ohjattuna). Kotona sensijaan on paljon tarjottavaa lapselle, jota päiväkoti ei voi koskaan antaa.

nyt taas puhutaan höpöhöpöä usean vastaajan suulla, kun ei asioista tiedetä.
1) jos subjektiivista hoitoa rajoitetaan, ei sitä kokonaan oteta pois, vaan rajataan muutamaan tuntiin, esim. 4 tuntia.
2) aamupäivällä tuo 4 tuntia sisältää tarpeeksi toimintaa(lue virikettä) isommille lapsille. kovin pientä en itse veisi vain huvin vuoksi hoitoon.
3) eityislapsiahan tuo subjektiivinen oikeus ei edes sinänsä koske, diagnosoidut lapset saavat paikan kuntoutuksellisista syistä. samoin totta kai edelleen pitäisi esim. sosiaalisista syistä lasten päästä hoitoon kun nytkin. ja kuka sitä tietää lasta hakiessa että onko tuo toinen lapsi nyt työssä käyvän vai masentuneen äidin/isän lapsi????? herranjumala...
4) ja kyllä nykyisin suomessakin ajatellaan, että päivähoito(laadukas sellainen) on muutakin kun säilytyspaikka lapsille. mutta se aamupäivä tosiaan riittää siihen vallan hyvin. ruotsissa näin jo on.
5) kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää hoitopaikka 2 viikon sisällä hakemuksen(oikea hoidon tarve, esim se työpaikka!) jättämisestä. eli jos joku väittää että ei ole työtä voinut ottaa vastaan kun ei ole hoitopaikkaa, niin silloin olisi syytä valittaa asiasta kunnan päivähoidon esimiehelle, kunnassa ei ole silloin toimittu lain mukaan. sen takia ei siis syyskussa tarvitse olla hoitopaikkaa, että ehkä huhtikuussa lähtee töihin kun hoitovapaa tms. loppuu...

tässä nyt muutama fakta näin aluksi ;) alkoi vaan ahdistaa kun yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä :)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="vieras";28229765]Oletko lukihäiriöinen vai mitä? En ole tuon kirjoittaja, mutta ymmärrän täysin hänen pointtinsa. Tässäkin tapauksessa äiti voisi sitten itse mennä töihin ja pistää ne kaikki 1, 3 ja 5 vuotiaan hoitoon. Olisiko se sinusta parempi vaihtoehto? Mielestäni ei todellakaan olisi. Miksi ei saisi päästää helpommalla? Miksi kaksplussalla on tälläinen tapa haukkua äitejä, jotka haluavat elämästä helpompaa? On paljon asioita, joita voitaisiin karsia, niin ettei tätä subjektiivista hoito-oikeutta tarvitsisi poistaa. Sinusta ainoa epäkohta on nimenomaan tämä. Jos lapsi pitää päiväkodista, niin miten se on lapselta pois? Yhteiskunnassa on paljon verovaroin maksettavia asioita, joita voisi vähintäänkin vähentää, ilman että kukaan merkittävästi huomaisi mitään ja säästöä tulisi paljon enemmän, mitä säästettäisin subj. päivähoitooikeudesta. Ihmetyttää, että oikeasti naiset haluavat itseltään palveluita pois. Jos tämä poistettaisiin, poistettaisiin myös päiväkoteja entisestään. Ei ryhmistä pienempiä tulisi. Jos tulisi, miten kaupunki säästäisi? Hoitotädit entisellään ja päiväkodit entisellään. Siinä kyllä pitäisi supistaa paljon muutakin että säästettäisiin, eli siis päiväkoteja ja työpaikkoja.[/QUOTE]

Miksi aina pitää yhteiskunnan tehdä kaikki? Subjektiivinen päivähoito-oikeus on turha ja kallis. Jos tämä yksi veisi ne neljä hoitoon, virikehoidettuja jäisi kyllä vastaavasti kahdeksan pois, jos oikeus ei olisi subjektiivinen vaan vain töissäkäyville.

Monia muitakin verovaroin kustannettuja asioita voisi varmasti jättää pois yhtä lailla. Ei tämän lopettaminen niitä pois sulkisi. En minä itseltäni halua palveluita pois, sillä en koskaan käyttäisi hoitoa muuten kuin todelliseen tarpeeseen.

Olen samaa mieltä kanssasi, teille varmasti paras vaihtoehto tuo hoitoon vienti. Toiset toki osaa järjestää elämänsä itse sujuvammaksi, ettei tarvitse siihen yhteiskuntaa hoitamaan omien lastensa elämän järjestymistä helpomamksi :D

Niin, eräillä näyttää ottavan todella koville se, että joku toinen osaa järjestää arjen sujuvaksi koko perheelle... Eipähän tarvitse marttyyrina kytätä toisten perheiden valintoja ja olla niin kriittistä, niin kriittistä...

Onhan se nyt todella kauheeta, että vanhempi itse joutuu viemään lapsiaan vaikka muskariin kerran viikossa, ja kerhoon kaksi kertaa viikossa. Onhan se nyt ihan saakelin väsyttävää itse olla ulkona lapsen kanssa ja itse luoda niitä suhteita toisiin vanhempiin! Saati laittaa se askartelemaan kerta viikkoon, tai käydä sen kanssa jossain kylässä. Tai kirjastossa. Ihan vitun rankkaa.

Tulkaa nyt oikeasti ulos sieltä mukavuusalueeltanne! Vai joudutteko sitten käyttämään omia aivojanne ja ajamaan (omg) bussilla?

[QUOTE="vieras";28229776]Et tosiaan tiedä niitä tosiasioita. Ei ne siellä päiväkodissa mitään tyhjiä paikkoja pitäisi koko ajan auki vaan oltaisiin edelleen samassa tilanteessa, ettei hoitopaikkoja löydy nopeasti. Hoitajia vähennettäisiin ja päiväkoteja lakkautettaisiin.

Sinä todennäköisesti hait liian myöhään hoitopaikkaa, tai et hakenut syksyllä. Paikat jaetaan nimenomaan syksyllä ja jos haet keskellä vuotta, niin ei niitä paikkoja noin vaan ole. Syksyllä kun poistuu aina lapsia kouluihin, esikouluihin ja paikkoja vapautuu.[/QUOTE]

Hain 7kk ennen suunniteltua töihin paluuta, mielestäni tarpeeksi ajoissa! Muutimme juuri silloin uudelle paikkakunnalle, joten siksi en voinut kaittaa hakemusta vetömään heti lasten synnyttyä, jos se olisi ollut mielestäsi tarpeeksi ajoussa?!?
Aikasemmassa kunnassa, päiväkodin johtaja lupasi että myös nämä uudet tulokkaat (kaksoset) pääsisivät samaan hoitopaikkasn kuin esikoisemme. Täällä uudessa paikassa taas ei mitään toivoa mihinkään hoitopaikkaan!!

Tästä ei voi kuin olla samaa mieltä. Tokihan asiat saa vaikeiksi jos haluaa. Kaikkien ei kannattaisi hankkia niitä lapsia niin paljon kun elämästä tulee niin kovin vaikeaa niitten kanssa....

[QUOTE="joo";28229856]Hain 7kk ennen suunniteltua töihin paluuta, mielestäni tarpeeksi ajoissa! Muutimme juuri silloin uudelle paikkakunnalle, joten siksi en voinut kaittaa hakemusta vetömään heti lasten synnyttyä, jos se olisi ollut mielestäsi tarpeeksi ajoussa?!?
Aikasemmassa kunnassa, päiväkodin johtaja lupasi että myös nämä uudet tulokkaat (kaksoset) pääsisivät samaan hoitopaikkasn kuin esikoisemme. Täällä uudessa paikassa taas ei mitään toivoa mihinkään hoitopaikkaan!![/QUOTE]

Ja lisään viellä että teimme valituksen aina sivistysviradtoon saakka ja se hylättiin. Että se siitä laista. :/

[QUOTE="joo";28229878]Ja lisään viellä että teimme valituksen aina sivistysviradtoon saakka ja se hylättiin. Että se siitä laista. :/[/QUOTE]

Seuraava osoite on käräjäoikeus.

Onhan se nyt todella kauheeta, että vanhempi itse joutuu viemään lapsiaan vaikka muskariin kerran viikossa, ja kerhoon kaksi kertaa viikossa. Onhan se nyt ihan saakelin väsyttävää itse olla ulkona lapsen kanssa ja itse luoda niitä suhteita toisiin vanhempiin! Saati laittaa se askartelemaan kerta viikkoon, tai käydä sen kanssa jossain kylässä. Tai kirjastossa. Ihan vitun rankkaa.

Tulkaa nyt oikeasti ulos sieltä mukavuusalueeltanne! Vai joudutteko sitten käyttämään omia aivojanne ja ajamaan (omg) bussilla?

Kyllä meidän 5v jo todella kaipaa kaveriseuraa ja nimenomaan ikäistään seuraa, ei mitään 2-3 vuotiaita, joiden kanssa leikit ei mene ihan yksiin. Kaikilla ei naapurustossa asu muita lapsia, kuten ei meilläkään. Talvisin puistoissa ei näy ketään, eikä tuttavapiiriimme kuulu ketään, joilla lapset olisivat kotihoidossa. Että ei niitä kavereita ihan tuosta vaan taiota lapselle. Ja toki piirrän ja askartelen lapseni kanssa kotona, ei lapseni sen takia päiväkodissa käy. Meillä myös leivotaan, käydään kirjastossa, lastenteattereissa, retkeillään jne., mutta silti lapseni mieluummin käy välillä leikkimässä kavereittensa kanssa päiväkodissa.

Ja mitä tulee bussilla kulkemiseen...kuljemme melkein päivttäin bussilla, että kiitos vaan huolehtimisestasi, mutta sekin meiltä sujuu varsin näpsäkkäästi koko katraan kanssa. Mutta silti...sanotaanpa että esikoinen ei kävisi päiväkodissa, vaan hänellä olisi kerran päivässä jokin aktiviteetti kuten esim. muskari. Noh, puen koko lauman, pistän kärryihin pienimmän ja kävelytän kaikki ensin bussipysäkille n. 1 km päähän. Siellä odotamme bussia ja köröttelemme sitten kaupunkiin. Siellä raahustamme muskaripaikkaan ja vien esikoisen sinne. Pienempien kanssa emme voi jäädä sisälle, koska pienemmät eivät jaksa siellä tuntia odottaa ilman pitkästymistä. Menemme siis ulos, jossa -18 astetta ja kylmä viima. Todella nautinnollista erityisesti 1,5 -vuotiaalle natiaiselle. Noh, esikoinen tarvitsee nyt virikkeitä kun ei ole päiväkodissakaan, niin minkäs teet... Sitten on vihdoin esikoisen muskari ohi, puemme ja lähdemme raahautumaan jälleen pysäkille, odotamme bussia, oho, emme mahtuneetkaan bussin kyytiin kun siellä jo olikin rattaat... noh, odotamme kiltisti puoli tuntia seuraavaa bussia, mitä nyt pienemmät jo vähän väsyvät... Paluumatka menee pienemmän huutaessa kylmää ja turhautumistaan. No niin, 3 h meni rattoisasti ja esikoinen sai virikkeensä...

Tuollaista se oikeasti olisi, on nimittäin kokemusta viime vuodelta, jolloin meillä vielä kaikki lapsista oli kotihoidossa... En suosittele kenellekään järki-ihmiselle!!

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28229290:
Siis nyt mä olen tyhmä :D Kirjoittaja kirjoitti: "Jos vanhemmalta lapselta viedään hoitopaikka niin joudun menemään töihin ja viemään nuoremman hoitoon 7kk ikäisenä. Eli jos vanhempi otetaan pois hoidosta niin hänen on mentävä töihin ja laitettava nuorempi hoitoon 7 Kuisena... Miten se, että ottaa sen vanhemman lapsen kotiin pakottaa menemään töihin??

Muuten tästä aiheesta vielä. Jokainen ymmärtää sen, että jos raha loppuu niin töihin on mentävä ja silloin on lapset vietävä hoitoon - siinä tilanteessa ei ole vaihtoehtoja :( Mutta kun tuntuu, että suurin osa näistä jotka toitottavat tuon hoitoonvientioikeutensa perään ovat erittäin hyvin toimeentulevia vanhempia. Ei vaan huvita "tuhlata" aikaansa lapsen kanssa kotona - näkeehän niitä penskoja ihan tarpeeksi viikonloppuna. Ja voi kuinka rankkoja ne viikonloput ovat kun ne lapset vaativat huomiota ja pitäis tehdä ruokaa jne. jne. Onneksi alkaa arki, saa muksut tarhaan ja pääsee nauttimaan omasta ajasta :( TOLLANEN mua ärsyttää!!!

Väänän nyt rautalangasta, meidän vanhempi lapsi meni hoitoon 2,5vuotiaana ja silloin oli mietitty tarkkaan se miten hoidot ja muut menee.. Eli pyritään siihen että asutaan samassa paikassa lapsen koulu ikä, lapsi saa olla tutussa tarhassa, tutussa koulussa ja tuttujen kavereitten kanssa koko lapsuutensa, meille on muodostunut vanhemman lapsen kanssa hyvät ja toimivat rutiinit joita kenenkään töissäkäynti tai pikkusisarus ei sotke.
Kerkesi olla 1,5v hoidossa ennen vauvaa.
Nyt kun olen pienemmän kanssa kotona, ja jäämässä hoitovapaalle niin jos isompi pitäisi ottaa pois hoidosta(jos päivähoitooikeus poistuisi) ja sotkea hänen elämänsä sen takia että haluan hoitaa pienempää kotona, on minun laitettava pinempikin hoitoon ja mentävä itse töihin jotta hoitopaikka säilyy.

On vanhemman lapsen edun mukaista olla hoidossa lyhyttä päivää.maksan mielumin hoidon kuin otan kuntalisät.
On vauvan edunmukaista olla kotona n.2,5-3v asti ennen hoitoon menoa.
Vieläkö jäi epäselväksi?

Ite olen sitä mieltä jos lapsia tekee niin ne pitää myös itse hoitaa. Hoitopaikat on opiskelijoille ja työssäkäyville. Jos haluaa itse makoilla kotona ja viedä lapsen hoiton niin senhän voi itse myös maksaa. Onneksi tähän on tulossa muutos kun verorahat loppuu :D Ei kai hoitopaikkoja ole tehty sitä varten että lapset saa omaikäistä seuraa?

[QUOTE="minea";28229984]Ite olen sitä mieltä jos lapsia tekee niin ne pitää myös itse hoitaa. Hoitopaikat on opiskelijoille ja työssäkäyville. Jos haluaa itse makoilla kotona ja viedä lapsen hoiton niin senhän voi itse myös maksaa. Onneksi tähän on tulossa muutos kun verorahat loppuu :D Ei kai hoitopaikkoja ole tehty sitä varten että lapset saa omaikäistä seuraa?[/QUOTE]

On paljon muitakin rakoja, joiden avulla verorahoja säästellään. Pelkästään sillä, että eläkeikää nostetaan 63 vuodesta 65 vuoteen säästää moninkertaisesti sen, mitä subjektiivisen hoidon poistamisella säästettäisiin. Tuplasti myös säästettäisiin sillä, että lapsilisä maksettaisiin jokaisesta lapsesta saman verran, eli tasan 100 euroa ilman mitään korotuksia kuinka mones se on. Minua ei haittaisi ja säästäisin mieluummin siitä, kuin siitä, että subjektiivinen päivähoitooikeus, jopa osa-aikainen poistettaisiin. Ei tosin olisi mitään väliä minulle, jos olisi vain osa-aikainen hoito-oikeus. Olisi tosin ärsyttävää, jos alkaisin opiskella etänä ja pitäisi kaikenmaailman todistuksia lähetellä, että tarvitisi enemmän sitä hoitoaikaa, että saa hommat hoidettua.

Ai niin, sen ansiosta että lapseni on päiväkotiryhmässään, ryhmäkoko on pysynyt mukavan kokoisena. Jos hänen tilalleen otettaisiin kokopäiväinen lapsi, se tarkoittaisi että ryhmään tarvitaan yksi hoitaja lisää. Ja arvaatte varmaan, pysyisikö ryhmän koko enää kohtuullisena sen jälkeen...tuskinpa...Eli nyt koko ryhmä hyötyy siitä, että joukossa on mukana yksi osa-aikainen lapsi.

Subjektiivisen hoito-oikeuden poistaminen palvelisi lapsen etua siinä, että vanhemmat ottaisivat vastuun lapsensa kasvattamisesta ja hoidosta useammin. On väärin, että ei edes yritetä.

Uusimmat

Yhteistyössä