Onko teidän mielestä 25-vuotiaalle liikaa seksikumppaneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi pitäisi nähdä omissa irtosuhteissa väkisin jotain negatiivista jos ei sitä ole ollut?

Eihän tässä ole puhuttu pelkästään kenenkään omista kokemuksista vaan irtosuhteista ja siihen liittyvistä ilmiöistä yleisemminkin. Sekin on kummallista, että monia häiritsee, mitä joku toinen ajattelee irtosuhteiden harrastamisesta. Pitäisi olla niin cool ja hyväksyväinen ja suvaitsevainen ja ajatella, että on ihan yhtä kiva ja hyvä, oli kumppaneita ollut sitten 2, 100 tai 200 eikä se kerro mitään siitä ihmisestä, mutta sitten ei meinatakaan millään suvaita, että joku arvostaa ihan toisenlaista käyttäytymistä ihmissuhteissa.

Se on jotenkin aivan käsittämätön lause, että seksikäyttäytyminen ei kerro mitään/paljoakaan ihmisestä. Yhtä absurdi kuin sellainen väite, ettei ihmissuhdekäyttäytyminen kerro mitään ihmisestä. Seksikäyttäytyminen sattuu olemaan osa ihmissuhdekäyttäytymistä ja kertoo ihmisen arvoista ja suhtautumisesta seksiin, parisuhteisiin ja muuhun. Itselleen voi valehdella miten paljon tahansa, mutta en usko, että on olemassa kovinkaan monta ihmistä, joka ei kavahtaisi kuullessaan, että potentiaalisella kumppanilla olisi ollut vaikka 100 seksikumppania. Kyllä siinä herää heti ajatus siitä, miten tämä ko. ihminen suhtautuu itseensä, toisiin, parisuhteisiin jne. Ihan normaalia, että se herättäisi jotain reaktioita ja halua kysyä lisää.

Joillekin on tärkeää nuoruudessa elää villisti muutama vuosi, kartuttaa kokemuksia, hakea itseään jne. Silloin seksikumppaneita voi kertyä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö ihminen olisi myöhemmin aikuisena kykenevä ja halukas luomaan pysyvän ihmissuhteen. Tällaisia ihmisiä on paljon ja minäkin heitä monta tunnen. Nykyisin ovat perheellisiä ja elävät rauhallista elämää. Tavallaan itsekin heihin kuulun, vaikka minulla sänkykavereita onkin ollut "vain" kahdeksan. Eipä ole tarvinnut jäädä miettimään, olenko jäänyt jostain paitsi, millaistakohan olisi seksi jonkun toisen kanssa jne. On hyvä olla nykyhetkessä, kun tietää, että näin on hyvä. Ei tarvi haikailla aidan toiselle puolelle. Kaikilla ei varmasti tuollaista tarvetta ole, mutta eipä siinäkään mitään pahaa ole, että joillakin on.

[QUOTE="mies";28066136]Tuo on aika banaali argumenttina: "miksi vältellä tulta, ellei ole polttanut itseään?" Kokemus ei ole läheskään aina tiedon mitta. Juuri toisinpäin joskus.[/QUOTE]

Jos osaa käsitellä tulta, voi sillä vähän leikkiäkin.

Peesi, turha väitellä asiasta josta ei tiedä mitään.

Minusta taas irtosuhteita hehkuttavat ovat sokeita asioiden eri puolille. Ihminen nyt yleensäkin on monesti sokea omalle toiminnalleen. Jos vaikka todetaan, että monilla jatkuva irtosuhteiden harrastaminen heikentää kykyä sitoutua, nauttia syvemmästä yhteydestä ja nähdä toinen ihminen muunakin kuin objektina, lisää riskiä turtua ihmissuhteisiin ja heikentää kykyä tuntea syviä tunteita, tuskin kukaan suostuisi näkemään tätä riskiä omalla kohdallaan. Aivan kuin väkivaltapelien pelaaminen ei lisää yhdenkään lapsen/aikuisen aggressioita, väkivaltaisuutta tai heikennä empatiakykyä. En todellisuudessa suhtaudu asiaan ihan näin jyrkästi, kunhan korostan niitä varjopuolia, kun moni tahtoo nähdä yhden illan jutut vain hienona asiana.

[QUOTE="vieras";28066172]Jos osaa käsitellä tulta, voi sillä vähän leikkiäkin.[/QUOTE]

Ilman muuta, mutta nyt puhutaan eri asiasta, analogia ei ollut kirjaimellinen vaan retorinen.

[QUOTE="mies";28066123]Ei minustakaan teoriassa, mutta käytännössä miestä ja naista kohdellaan eri lailla asiassa. Miehen ja naisen seksuaalisuuskin on nähdäkseni toiminnallisesti hieman erilaista. Nainen viime kädessä päättää, kuka hänen sisälleen pääsee, ellei puhuta raiskauksesta, kun taas mies on tavallaan koko ajan tyrkyllä. Ero on aika massiivinen ja sen häivyttäminen ei onnistune.

Silti tunnetasolla samat kritiikit pätevät tietenkin molempiin sukupuoliin.[/QUOTE]

Ai Tytsille vastasit, mutta minulle vastatessa olisi mennyt liikaa aiheen vierestä. Kiva, kiitos :)

[QUOTE="vieras";28066160]Joillekin on tärkeää nuoruudessa elää villisti muutama vuosi, kartuttaa kokemuksia, hakea itseään jne. Silloin seksikumppaneita voi kertyä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö ihminen olisi myöhemmin aikuisena kykenevä ja halukas luomaan pysyvän ihmissuhteen. Tällaisia ihmisiä on paljon ja minäkin heitä monta tunnen. Nykyisin ovat perheellisiä ja elävät rauhallista elämää. Tavallaan itsekin heihin kuulun, vaikka minulla sänkykavereita onkin ollut "vain" kahdeksan. Eipä ole tarvinnut jäädä miettimään, olenko jäänyt jostain paitsi, millaistakohan olisi seksi jonkun toisen kanssa jne. On hyvä olla nykyhetkessä, kun tietää, että näin on hyvä. Ei tarvi haikailla aidan toiselle puolelle. Kaikilla ei varmasti tuollaista tarvetta ole, mutta eipä siinäkään mitään pahaa ole, että joillakin on.[/QUOTE]

Näin

[QUOTE="vieras";28066195]Ai Tytsille vastasit, mutta minulle vastatessa olisi mennyt liikaa aiheen vierestä. Kiva, kiitos :)[/QUOTE]

No kuule, en tällä kertaa jaksa mennä yhteiskuntakysymyksiin niin syvälle kuin tuo vaatisi :) Ei mitään henkilökohtaista.

Se on jotenkin aivan käsittämätön lause, että seksikäyttäytyminen ei kerro mitään/paljoakaan ihmisestä. Yhtä absurdi kuin sellainen väite, ettei ihmissuhdekäyttäytyminen kerro mitään ihmisestä. Seksikäyttäytyminen sattuu olemaan osa ihmissuhdekäyttäytymistä ja kertoo ihmisen arvoista ja suhtautumisesta seksiin, parisuhteisiin ja muuhun. Itselleen voi valehdella miten paljon tahansa, mutta en usko, että on olemassa kovinkaan monta ihmistä, joka ei kavahtaisi kuullessaan, että potentiaalisella kumppanilla olisi ollut vaikka 100 seksikumppania. Kyllä siinä herää heti ajatus siitä, miten tämä ko. ihminen suhtautuu itseensä, toisiin, parisuhteisiin jne. Ihan normaalia, että se herättäisi jotain reaktioita ja halua kysyä lisää.

Kertoohan se jotain. Nimittäin sen, millainen seksikäyttäytyminen ihmisellä on.
Asenteisiin ja arvoihin kiinnittäisin itse enempi huomiota, niille on minulla enempi arvoa.
En siis esimerkiksi voisi kunnioittaa (kumppanina) ihmistä, joka suhtautuu seksikumppaneihinsa ylimielisesti ja pitää itseään jonain "panotyyppinä" ja partnereitaan "tyhminä lumppuina" tms.
Vielä vähemmän kunnioitan sellaisia, jotka huijaavat itselleen seksiseuraa, eli valehtelevat (usein nuorille) hyväuskoisille naisille etsivänsä parisuhdetta ja muutenkin kehuvat naisen maasta taivaisiin, vain saadakseen seksiä.
Jos taas ihan rehellisesti "panee" eikä siihen liity mitään huijaamisia tai oman egon pönkitystä tmv, niin en mä oikeasti ajattele sellaisesta mitään.

Sata seksikumppania taas menee usein jo tonne egon pönkityksen puolelle.

Minusta taas irtosuhteita hehkuttavat ovat sokeita asioiden eri puolille. Ihminen nyt yleensäkin on monesti sokea omalle toiminnalleen. Jos vaikka todetaan, että monilla jatkuva irtosuhteiden harrastaminen heikentää kykyä sitoutua, nauttia syvemmästä yhteydestä ja nähdä toinen ihminen muunakin kuin objektina, lisää riskiä turtua ihmissuhteisiin ja heikentää kykyä tuntea syviä tunteita, tuskin kukaan suostuisi näkemään tätä riskiä omalla kohdallaan. Aivan kuin väkivaltapelien pelaaminen ei lisää yhdenkään lapsen/aikuisen aggressioita, väkivaltaisuutta tai heikennä empatiakykyä. En todellisuudessa suhtaudu asiaan ihan näin jyrkästi, kunhan korostan niitä varjopuolia, kun moni tahtoo nähdä yhden illan jutut vain hienona asiana.

Älä mulle keuhkoo asiasta. En ole hehkuttanut irtosuhteista.

Elä miten haluat ja anna toisten elää miten haluaa. Ei ole sun ongelma.

Asenteisiin ja arvoihin kiinnittäisin itse enempi huomiota, niille on minulla enempi arvoa.
En siis esimerkiksi voisi kunnioittaa (kumppanina) ihmistä, joka suhtautuu seksikumppaneihinsa ylimielisesti ja pitää itseään jonain "panotyyppinä" ja partnereitaan "tyhminä lumppuina" tms.
Vielä vähemmän kunnioitan sellaisia, jotka huijaavat itselleen seksiseuraa, eli valehtelevat (usein nuorille) hyväuskoisille naisille etsivänsä parisuhdetta ja muutenkin kehuvat naisen maasta taivaisiin, vain saadakseen seksiä.
Jos taas ihan rehellisesti "panee" eikä siihen liity mitään huijaamisia tai oman egon pönkitystä tmv, niin en mä oikeasti ajattele sellaisesta mitään.

Tätä voinkin peesata.

[QUOTE="vieras";28066160]Joillekin on tärkeää nuoruudessa elää villisti muutama vuosi, kartuttaa kokemuksia, hakea itseään jne. Silloin seksikumppaneita voi kertyä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö ihminen olisi myöhemmin aikuisena kykenevä ja halukas luomaan pysyvän ihmissuhteen. Tällaisia ihmisiä on paljon ja minäkin heitä monta tunnen. Nykyisin ovat perheellisiä ja elävät rauhallista elämää. Tavallaan itsekin heihin kuulun, vaikka minulla sänkykavereita onkin ollut "vain" kahdeksan. Eipä ole tarvinnut jäädä miettimään, olenko jäänyt jostain paitsi, millaistakohan olisi seksi jonkun toisen kanssa jne. On hyvä olla nykyhetkessä, kun tietää, että näin on hyvä. Ei tarvi haikailla aidan toiselle puolelle. Kaikilla ei varmasti tuollaista tarvetta ole, mutta eipä siinäkään mitään pahaa ole, että joillakin on.[/QUOTE]

Tuo on tietenkin yleinen puolustus elämänkatsomuksellisesti lännessä (etenkin jenkkivaikutteisessa kulttuurissa), että nuorena _kuuluu_ sekoilla ja sitten vanhana voi hyvin. Kuitenkaan ko. näkemystä ei pitäisi kohdella minään virheettömänä, ainoana, parhaana mahdollisena tai totuudellisena. Hieman tällaista tapaa on minusta havaittavissa Suomessa, ts. joko tämä "meininki" tai sitten "uskovainen", "luuseri" tms. negatiivista. Nähdäkseni isoin kapeakatseisuus on juuri tässä.

[QUOTE="mies";28066201]No kuule, en tällä kertaa jaksa mennä yhteiskuntakysymyksiin niin syvälle kuin tuo vaatisi :) Ei mitään henkilökohtaista.[/QUOTE]

No kuule, tuo Tytsille kirjoittamasi vastaus olisi sopinut myös minun kysymykseeni. Ei se olisi vaatinut menemistä yhteiskuntakysymyksiin yhtään sen syvemmälle :) Mutta juu, antaa olla.

Aivan ja asenteista ja arvoista se seksikäyttäytyminen kertoo paljon. Veikkaisin, että harva sellainen, joka esim. tahtoo seksiä vain rakastuneena, kohtelee seksikumppaneitaan ylimielisesti ja objekteina. Pelkään, että harvassa ovat ihmiset, joilla niitä seksikumppaneita on kymmeniä ja jotka eivät olisi hyväksikäyttäneet tai käyttäytyneet muuten epäeettisesti tai "ongelmaisesti". En tarkoita sellaisia lukuja kuin tuo ap:n kymmenen. Sinullakin on joku ennakkokuva 100 seksikumppania omaavasta tuossa alla.

[QUOTE="mies";28066229]Tuo on tietenkin yleinen puolustus elämänkatsomuksellisesti lännessä (etenkin jenkkivaikutteisessa kulttuurissa), että nuorena _kuuluu_ sekoilla ja sitten vanhana voi hyvin. Kuitenkaan ko. näkemystä ei pitäisi kohdella minään virheettömänä, ainoana, parhaana mahdollisena tai totuudellisena. Hieman tällaista tapaa on minusta havaittavissa Suomessa, ts. joko tämä "meininki" tai sitten "uskovainen", "luuseri" tms. negatiivista. Nähdäkseni isoin kapeakatseisuus on juuri tässä.[/QUOTE]

Ei se ole puolustus, vaan ihan henkilökohtainen kokemus. En vaihtaisi menneisyyttäni pois. Nuorena ei "kuulu" sekoilla, mutta jotkut nuoret yksinkertaisesti kokevat tarvetta elää villimmän nuoruuden. En ole sanonutkaan, että se on ainoa totuus. Kuten sanoin, kaikilla siihen ei ole tarvetta ja se on ihan ok ja yhtä oikein. Minua ei jurpi pätkääkään, vaikka kaikki eivät tuollaista nuoruutta vietä, mutta ei jurpi sekään, että jotkut (kuten minä) viettää. Mitenköhän tämä on kapeakatseista?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="mies";28066229]Tuo on tietenkin yleinen puolustus elämänkatsomuksellisesti lännessä (etenkin jenkkivaikutteisessa kulttuurissa), että nuorena _kuuluu_ sekoilla ja sitten vanhana voi hyvin. Kuitenkaan ko. näkemystä ei pitäisi kohdella minään virheettömänä, ainoana, parhaana mahdollisena tai totuudellisena. Hieman tällaista tapaa on minusta havaittavissa Suomessa, ts. joko tämä "meininki" tai sitten "uskovainen", "luuseri" tms. negatiivista. Nähdäkseni isoin kapeakatseisuus on juuri tässä.[/QUOTE]

Luulisi olevan vain hyvä, jos sellainen "sekoiluvaihe" tässä asiassa jää kokematta. Jos se ei sitten ilmene myöhemmin, kun on jo perhe ja lapsia. Eihän kaikkea tarvitse kokea kantapään kautta. Minustakin sitä pidetään jotenkin outona, jos sitä vaihetta ei käy läpi. Aivan kuin se olisi hyvä ja pakollinen, luonnollinen kehitysvaihe. En edelleen usko, että sellainen ihminen menettää mitään, joka on saanut kokemuksia vain tunteita sisältävissä seurustelusuhteissa.

Luulisi olevan vain hyvä, jos sellainen "sekoiluvaihe" tässä asiassa jää kokematta. Jos se ei sitten ilmene myöhemmin, kun on jo perhe ja lapsia. Eihän kaikkea tarvitse kokea kantapään kautta. Minustakin sitä pidetään jotenkin outona, jos sitä vaihetta ei käy läpi. Aivan kuin se olisi hyvä ja pakollinen, luonnollinen kehitysvaihe. En edelleen usko, että sellainen ihminen menettää mitään, joka on saanut kokemuksia vain tunteita sisältävissä seurustelusuhteissa.

Minusta on tosi tärkeetä että sellainen ihminen joka kaipaa juuri tuollaista sekoiluvaihetta, myös kokee sen. Onpahan eletty sellainen elämä mitä itse on halunnut :) Vaikeahan sinun se on tajuta.

Olet tytsi/mies vain liian kapeakatseinen itsensä kautta kaiken ajatteleva, etten kertakaikkiaan jaksa jatkaa tätä keskustelua enää. Ei tässä ole mitään järjellistä.

Jatkakaa keskenänne tämän kaksoisnimimerkin kanssa.

Mun mielestä on ihan jokaisen oma juttu mikä määrä tuntuu normaalilta. Jotkut sanoo että vain muutama on hyväksyttävä määrä, toisten mielestä niitä voi olla kasoittain. Ja tämä klassinen miehillä isompi määrä on hyväksyttävä?? C'moon. Nykypäivänä asiat on muuttunut ja jokaisella OIKEUS nauttia niinkuin haluaa.

• Tykkää
Minusta on tosi tärkeetä että sellainen ihminen joka kaipaa juuri tuollaista sekoiluvaihetta, myös kokee sen. Onpahan eletty sellainen elämä mitä itse on halunnut :) Vaikeahan sinun se on tajuta.

No siitä päästään siihen, onko sekoilu vain oma asia vai vahingoittaako se muita. Miksi sekoilu yritetään tehdä hienoksi asiaksi vain siksi, että itsellä on siihen ollut tarvetta? On parempi, että sen kokee nuoruudessa kuin aikuisiällä, mutta parasta on jos ei sekoile, ainakaan muita haittaavalla tavalla.

No siitä päästään siihen, onko sekoilu vain oma asia vai vahingoittaako se muita. Miksi sekoilu yritetään tehdä hienoksi asiaksi vain siksi, että itsellä on siihen ollut tarvetta? On parempi, että sen kokee nuoruudessa kuin aikuisiällä, mutta parasta on jos ei sekoile, ainakaan muita haittaavalla tavalla.

Jos kaksi ihmistä sopii asiasta, on se molempien tarve. :)

Juu ei se sekoiluvaihe ole mitenkään itseisarvo, mutta ei ole sen olemattomuuskaan. Tiedänpä niitäkin, jotka ovat vuosien yhdessäolon jälkeen pettäneet puolisoaan, koska se oma puoliso oli ensimmäinen ja ainoa ja alkoikin kummasti kiinnostaa, olisiko seksi jotenkin ihmeellisempää jonkun toisen kanssa. Minä koen, että ihmiset ovat tässä asiassa erilaisia ja olisi hyvä tuntea itsensä. Jos on sellainen ihminen, että kiinnostaa, millaista seksi eri ihmisten kanssa on, on kaiketi parempi testata se nuoruudessa kuin vaikkapa kolmekymppisenä perheellisenä. Eikö?

Kaikkea ei tarvitse kokea kantapään kautta, mutta tässä asiassa minulla ainakin oli tarve. En minä silti esimerkiksi sinun tapaasi elää tuomitse. Sen on sinun tapasi, tämä minun.

Toisaalta en minä ole koskaan sänkyyn mennyt tuntemattoman ihmisen kanssa, vaan tuttuja ihmisiä ainakin jollakin tasolla ovat kaikki olleet. Kaveruutta kummempaa tunnesidettä heihin ole kuitenkaan ollut.

• Tykkää
Minusta on ihan yhtä normaalia, että joku harrastaa irtosuhteita ja niitä eri kumppaneita saattaa vuosien varrella kertyä jopa kymmeniä, ja jollakin toisella on vain yksi suhde jos sitäkään. Ihmiset on erilaisia ja se näkyy myös seksuaalikäyttäytymisessä, eikä ole mitään "yhtä oikeaa" tapaa olla (mielenterveydellisesti) normaali.

Seksi on muutenkin sellaista kemiaa ja sattuman kauppaa. Joku, jolla on hieman tiukemmat kriteerit seksikumppanien suhteen saattaa jäädä soittelemaan lehdelle, kun samanlaiset kriteerit omaava kaveri onnistuu törmäämään sopivaan kumppaniin kerta toisensa jälkeen. Kymmenen vuoden jälkeen kahdella samalla tavalla seksiin suhtautuvalla ihmisellä saattaa olla kumppanien lukumäärät 0 ja 10.

Kuten fortunate sanoi, satunnaistakin seksikumppania voi kohdella kunnioituksella, ja pitääkin. Sika ei ole se, joka on pannut viittäkymmentä, vaan se, joka on kohdellut huonosti vaikkapa vaan viittä.

Yhteistyössä