Noniin, mun synnytyksestä.
Mulla meni tosiaan elokuvamaisesti vedet yöllä klo 3. Siitä sitten alkoi supistelemaan aikalailla heti ja tuli heti 4min välein 50sknt supistuksia.
Klo 6:45 mun isä tuli lapsia kattomaan ja
klo 7:30 oltiin sairaalassa. Tässä vaiheessa supisteli 3min välein, supparin kesto noin 1min. Olin sairaalan aulassa odotellessa jo aika kipeä ja örisin matalaa "aaaa" ja nojailin millon minnekin. Kätilö tuli hakemaan ja päästiin heti saliin. No olin 3cm auki ja aattelin vaan, että mitä h*lvettiä, niin vähän.

Otin heti ilokaasun, olin jumppapallolla ja kävin suihkussa, mut kipu oli jotain aivan karseeta. En saanu yhtään hyvää asentoa, supisteli 2min välein ja itkua väänsin, kun oli niin infernaalisen kipeetä.
Klo 9 olin 6cm auki ja alkoivat laittamaan mulle epiduraalia, et saisin vähän rentouduttua.
Klo 9:30 kesken epin laiton alko jo vähän ponnistuttamaan ja olinkin sit 10cm auki. Eli 2h aikana aukesin 7cm. Ilmankos oli niin tuskasta.

Epi ei ehtinyt ponnistukseen vaikuttamaan, kun alkoi tosiaan ponnistuttamaan jo samantien kun anelääkäri lähti pois. Siinä sit aloin ponnistaa ja en jotenkin meinannut uskaltaa ponnistaa tarpeeks kovasti kivun takia. Vauva oli myös vähän pää vinossa niin en alkuun meinannut saada tulemaan ja jäi siihen pahimpaan venytykseen hetkeks aikaa. Mut sit lopulta oli pakko vaan luottaa ja puskea vaikka sattui aivan h*lvetillisesti ja tyttö syntyi lopulta 15min ponnistuksen jälkeen.

Ja kaikki synnytyskipu loppui siihen. Voi, kun tän muistais siinä kohtaa kun tuntuu, että on repeämässä justiinsa kainaloihin asti.

Mutta oli tosiaan kaikista kolmesta synnytyksestä heittämällä kivuliain. Sekä avautuminen, että ponnistus. Aikasemmissa oon pärjännyt ilokaasulla, mutta nyt ei puhettakaan että olisin selvinnyt vaikka periaatteessa selvisin sillä, kun ei se epi ehtinyt auttamaan.

Edelliset on kestäneet paljon pidempään, eka 14h (2h ponnistus) ja toka 10h (2min ponnistus) eli avautuminen ollut rauhallisempaa ja jotenkin hallitumpaa. Nyt tää oli todella nopeaa ja rajua ja siks varmaan niin kipeää. Mutta vaikka oli tuskasta, hyvä mieli jäi silti ja oon kuitenkin tosi tyytyväinen siihen, miten kaikki meni.
Ja nyt mua taas itkettää.

Oon niin onnellinen!!

Eilen illalla sain kunnon hormooni-itkukohtauksen ja kattelin vaan meijän isompien lasten kuvia ja nuuskuttelin vauvaa ja itkin kunnon räkäitkua, kun oon niin onnellinen.