Voiko vauvan laittaa ulos päiväunille, kun ulkona on pakkasta -25 astetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaunujakin on tosi erilaisia esim. Brion Edget on paljon "lämpimämmät" kuin monet muut, joissa koppa vain kangasta. Ja kyllähän esim Lapissakin voi olla viikkotolkulla pakkasta ja pitäähän se lapsi välillä saada uloskin, että TOTTUU NUKKUNAAM MYÖS ULKONA!

Ulkona nukuttaminen riippuu ihan missä päin Suomea olet. Esimerkiksi jos täällä Oulun seutuvilla on pakkasta se -10 astetta, vastaa se kotikontujeni -20 astetta johtuen siitä että toisella paikkakunnalla on meri-ilmasto ja toisella sisämaan mannerilmasto. Nykyisellä asuinseudulla tuulee aina tai sitten on sellainen "kostea" pakkanen joka on tosi kylmä, varsinkin jos hönkä käy mereltä.

Joten en veisi noin pientä ulos näissä olosuhteissa yli -10 asteen pakkasessa. JA tuosta nuhanenästä, huomasin oman lapsen ollessa pienempi että se ulkona vaunuissa nukkuminen nuhaisena helpotti lapsen hengittämistä ja täällä jopa neuvolassa sitä suosittelevat :)

Joku otti kätkytkuoleman esille ulkona nukkumiseen liittyen. Kyllä jos vauvalla on hankaluuksia hengitys- ja lämmönsäätelyssä se kätkytkuolema tulee missä paikassa vain. Perhepeteilyn on todettu estävän kätkytkuolemia kun lapsi saa vanhempien sydämensykkeestä ja hengitysrytmistä rytmiä ja lämpöä itselleen. Niin että älkääpä laittako niitä lapsia sinne omiin huoneisiin liian pienenä voisi yhtä hyvin sanoa kuin sen että ei saisi nukuttaa ulkona.

Mun mielestä kysymys on ihan hyvä. Turhaa vaukoamista täällä! Itsekin mietin omieni kohdalla juuri, että mikä on meidän 11kk pakkasraja. Mulla kuitenkin kaksi vauvaa ja nukkuminen muutenkin hankalampaa, eivätkä myöskään nuku päiväunia kun ulkona. Ja ihan tarkoituksella olen opettanut päiväunille ulos, koska se on ainoa aika vuorokaudessa kun ehdin tekemään edes jotain kotitöitä. Tähän asti -16 on ollut kovin pakkanen meillä. En taida uskaltaa tuon isompiin lukemiin viedä ulos, pakko kokeilla sisä päikkyjä ja olla tekemättä mitään sen ajan.

[QUOTE="vieras";25556180]eipä meillä keuhkosairauksia ole ollut sen enempää kuin muillakaan...

kerokaapan te VIISAAT sittten miten te käytte ulkona taaperon ja vauvan kanssa kun pakkasta on kolmekin viikkoa yli-15 jos kerran pakkasraja on se? oletteko te niitä huonoja äitejä jotka ovat laiskana sisällä koko tuon ajan ja samalla pilaatte lapsenne esimerkillänne?

meidän korkeuksilla ei pientä pakkasta pelätä eikä isompaakaan ja ulkoillaan aian.[/QUOTE]

Näin meillä tehdään,jos pakkastä lähellä -15ast ja näillä seuduilla pakkaslukema ei aina ole sitä miltä se vastaa.(pienikin tuuli niin äkkiä tuplaantuu pakkanen). niin pysymmä sisällä koko kööri. Kyllä lapset viihtyy sisälläkin ja ulkoilemaan ehtii sitten kun ilma on sopiva siihen. En näe mitään järkeä tehdä sitä ihanaa pukemis rumbaa jonkun 15min takia. Otan siis hyvillä mielin laiskan äidin leiman otsaani :)

nukkuessaan ja jäätyy tuollaisella ilmalla, elä ny etes harkitse nukuttavas ulkona tollasessa pakkasessa, sehän saa paleltumia. Ei sellasta vaatetta oo jolla vois tarpeeksi vuorata. Menisikkö itse nukkumaan ulos tollasella kelillä..????????????????????????

Vaunujakin on tosi erilaisia esim. Brion Edget on paljon "lämpimämmät" kuin monet muut, joissa koppa vain kangasta. Ja kyllähän esim Lapissakin voi olla viikkotolkulla pakkasta ja pitäähän se lapsi välillä saada uloskin, että TOTTUU NUKKUNAAM MYÖS ULKONA!

No ei kuitenkaan kovilla pakkasilla. vauva on pieni ja jäätyy helpommin kun ei liiku nukkuessaan ja keuhot kehittymätömät. Tulee vaarallisia paleltumavammoja kun ulkona nukkuu!!!!!!!!!!!! Nyt oikeesti äidit pikkasen järkeä tuohon touhuun!!!!!!

No ei kuitenkaan kovilla pakkasilla. vauva on pieni ja jäätyy helpommin kun ei liiku nukkuessaan ja keuhot kehittymätömät. Tulee vaarallisia paleltumavammoja kun ulkona nukkuu!!!!!!!!!!!! Nyt oikeesti äidit pikkasen järkeä tuohon touhuun!!!!!!

voi kiesus, no minä olen lapseni nukuttanut pakkasessa kuin pakkasessa ulkona ja normaaleitahan oista on tullut. ainut että eivät sairasta joka flunssaa mikä hoidossa liikkuu.

ja todellakin laitoin ne nukkumaan vaunuihin -35 koska ennemmin soin heille hyvät unet ulkona mitä sitten väsymys kiukkua monta yötä koska eivät osanneet nukkua liian väsyneeksi mennessään.

mutta jokainen siis tyylillään. vaikka nukkuivat parhaimmillaan viisikin tuntia pakkasessa eivät ikinä olleet kylmiä mistään raajastaan, pitää vain osata pukea oikein ja vuorata vaunut ulkoa päin oikein. ja happi vaihtuu vaunuissa ja vauva ei silti hengitä raakaa pakkasilmaa.

Mitä ulkoilmanukkumista se enää on jos vaunut on topattu ja eristetty niin, että ilma tulee tunkkaisen viltin tms. läpi? Kannatan vaunuissa nukkumista raikkaassa ilmassa, mutta tuossa "säällä kuin säällä, hinnalla millä hyvänsä" -touhussa ei enää ole järkeä.

Meillä puolivuotias vauva nukkuu viileässä makuuhuoneessa kivasti parin kolmen tunnin päiväunia ja yöllä kunnon pitkät unet. En ymmärrä miksi pitäisi saada häntä edes nukkumaan ylipitkiä viiden tunnin päikkäreitä? Kotitöitäkin voi sisällä tehdä normaalisti, jos lapsi on tottunut ääniin.

On toki erilaisia nukkujia, mutta uskon tottumisen voimaan. Meillä ei ole tottunut vaunuissanukkuja, joten siellä päikkärit eivät ole sen pidempiä. Tai sitten ei nukkuisi missään oloissa viittä tunta päivällä. Tiedä häntä.

Nämä samaiset, jotka vievät vauvan ulos nukkumaan -25 asteen pakkasessa, eivät missään nimessä veisi vauvaa saunaan, koska siellä on niin kuuma ;)

Mutta ne pakkassuositukset ovat keuhkojen, ei kylmettymisen vuoksi. Varsinkaan kipeää lasta en veisi ulos nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25562502:
Nämä samaiset, jotka vievät vauvan ulos nukkumaan -25 asteen pakkasessa, eivät missään nimessä veisi vauvaa saunaan, koska siellä on niin kuuma ;)

Mutta ne pakkassuositukset ovat keuhkojen, ei kylmettymisen vuoksi. Varsinkaan kipeää lasta en veisi ulos nukkumaan.

no meillä on vauva saunonu ihan syntymästään asti, KOSKA meillä ei ole suihkua vaan vanhan ajan tyyli että pesuvesi lämpiää saunassa. eli jos halutaan peseytyä lämmitetään sauna.

[QUOTE="vieras";25562398]Mitä ulkoilmanukkumista se enää on jos vaunut on topattu ja eristetty niin, että ilma tulee tunkkaisen viltin tms. läpi? Kannatan vaunuissa nukkumista raikkaassa ilmassa, mutta tuossa "säällä kuin säällä, hinnalla millä hyvänsä" -touhussa ei enää ole järkeä.

Meillä puolivuotias vauva nukkuu viileässä makuuhuoneessa kivasti parin kolmen tunnin päiväunia ja yöllä kunnon pitkät unet. En ymmärrä miksi pitäisi saada häntä edes nukkumaan ylipitkiä viiden tunnin päikkäreitä? Kotitöitäkin voi sisällä tehdä normaalisti, jos lapsi on tottunut ääniin.

On toki erilaisia nukkujia, mutta uskon tottumisen voimaan. Meillä ei ole tottunut vaunuissanukkuja, joten siellä päikkärit eivät ole sen pidempiä. Tai sitten ei nukkuisi missään oloissa viittä tunta päivällä. Tiedä häntä.[/QUOTE]

no meillä on hyvä uniset lapset mutta aamuvirkkuja. herätään viimeistään kuudelta ja sitten nukutaan pitkät päikkärit ja unille viimeistään ysiltä. heräämättä yö ja aamulla taas ylös. koko perhe ollaan aina oltu aamuihmisiä, johtuu mun yötyöstä=) tai aamuyötyöstä

meillä vauva nukku -20 asteessa neljä tuntia. nukutin ulkona kävellessä ja toin ulkoeteiseen nukuu. en ulkona nukuttais jos kylmä viima tms. suojaisessa kuistilla kylläkin...

[QUOTE="mhm";25563459]Kertokaa mulle miksi lapsi pitää TOTUTTAA NUKKUMAAN MYÖS ULKONA?
Nukutteko itse useinkin ulkona?[/QUOTE]

mä nukun kesäisin yleensä koko kesän ja talvellakin ainakin kerran kaksi kuukaudessa laavuilaan miehen kanssa.

Yhteistyössä