Onko pakko laittaa ulos päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papero

Jäsen
12.10.2013
81
0
6
Kun olin viimeisillään raskaana, alkoi lähipiiri ja neuvolakin ohjeistamaan, että vauva viedään päivittäin ulos päiväunille. Pakkasrajana -10 astetta. Oon myös lukenut asiasta jonkin verran ja tuntuu ihan, että kuulun vähemmistöön. Siis mun mielestä tuntuu ihan käsittämättömälle, että veisin vauvan ulos pakkasella tai ylipäätänsä ulos ilman valvontaa. Jos tekisin puutarhassa samalla hommia, ottaisin aurinkoa tms. niin voisin hyvin kuvitella pitäväni myös vauvaa ulkona vaunuissa.

Tähän mennessä en ole nukuttanut vauvaa ulkona. Ratkaisin asian niin, että sen sijaan käyn vaunukävelyillä :) Saan itsekin liikuntaa ja raitista ilmaa sekä vauva pysyy valvonnassani. Kotona sisällä en kumminkaan kyttää vauvaa, jos hän nukkuu.

Onko muita, jotka eivät nukuta vauvaa ulkona? Entä niitä, jotka jännittivät asiaa, mutta pääsivät huolesta?

En jännittänyt yhdenkään kohdalla. Kävin tekemässä kävelylenkin ja jätin vauvan pihalle nukkumaan jos nukkui vielä kotiin tullessa. Joku lapsistamme ei suostunut edes nukkumaan ulkona. Toinen taas ei suostunut nukkumaan päikkäreitä muualla kuin ulkona (säällä kuin säällä).

Olisin mielelläni nukuttanut lapset ulos vaunuihin, mutta heistä yksikään ei oikein paikallaan olevissa vaunuissa nukkunut. Mitään pelkäämistä yksin ulos jäämisessä ei kyllä ollut, kun omassa pihassa olivat aitojen sisällä turvassa ja itkuhälyyttimen päässä. Mutta harvassa olivat ne kerrat, kun yli 30 min siellä nukkuivat.

Meillä toinen lapsi nukkui ulkona, mikä sen mukavampaa kun muutenkin hyvin nukkuva vauva nukkui ulkona 4 tunnin päikkärit. Toinen taas ei nukkunut sisällä eikä ulkona kunnolla, ulkona vain jos vaunut liikkui.

Herätätkö sitten vauvan, jos hän nukkuu vaunulenkin päätteeksi? Minäkin aina menin vauvan (ja koiran) kanssa vaunulenkille, mutta kun en niin kauaa viitsinyt kävellä kuin vauva olisi nukkunut (2-3 tuntia), vauva jatkoi sitten uniaan vaunuissa pihalla.

Olisi ollut kyllä ihanaa, jos vauva olisi alkuviikkojen jälkeen suostunut sisälläkin nukkumaan, sillä olisin itsekin ottanut mielelläni päiväunet, mutta en sitä tietenkään uskaltanut tehdä kun vauva oli pihalla.

En ole koskaan nauttinut vauvan ulkona nukuttamisesta. Nykyään tuolla ulkona liikkuu kaikenlaisia hörhöpäitä ja silloin tällöin uutisoidaankin pihasta kadonneista vauvoista.

myönnän että en antanut lapsen nukkua ulkona yksin varmaan ikinä. ensin olin lähes vainoharhainen. lunta voi tippua vauvan päälle katolta, kissoja rottia ja menninkäisiä voi mennä rattaisiin, rosvot vois viedä. itkunhälytinkään ei aina toimi. jos laitan katoksen alle mies saattaa ajaa töistä tullessaan päälle.
hulluahan tuo nyt jälkikäteen ajateltuna on, mutta mulle ihan todellinen pelko silloin hormonihuuruissa.

kun muutettiin rivariin jossa katettu terassi, silloin oli vähän helpompi. ovi oli kesäaikaan raollaan että kuulin jos lapsi huutaa. talvisin kurkin joka toinen minuutti ikkunasta että onkos herra jo herännyt.

kyllä mä lasta vaunuihin nukutin, mutta otin kärryt sisälle ja lapsi jatkoi siellä uniaan.

En ole koskaan nauttinut vauvan ulkona nukuttamisesta. Nykyään tuolla ulkona liikkuu kaikenlaisia hörhöpäitä ja silloin tällöin uutisoidaankin pihasta kadonneista vauvoista.

Tää on just tää mun suurin pelko. Sen kerran kun se sitten käy, niin takas ei saa. Täällä meillä päin on sinäänsä turvallista, mutta liikkuu kissoja ja muita. Ties vaikka joku nälkiintynyt karhu, susi tai kettukin... Se tarvii vaan sen yhden kerran, kun tapahtuu. Silloin ei paljon lohduta, että "Tilastollisesti se on hyvin epätodennäköistä". Muut maalaiset täällä vähän ihmettelee, kun olen niin vainoharhainen, mutta itse olen kotoisin kaupungista jossa tuo vauvan pölliminen vois olla ihan mahdollista. En ikimaailmassa uskaltaisi jättää vaunuja kaupan tai kahvilan eteen ulos. Täällä jotkut sitä harrastaa.

talvisin kurkin joka toinen minuutti ikkunasta että onkos herra jo herännyt.

Vainoharhaisena mä varmaan kyttäisin vauvaa taukoamatta ikkunasta, jos se siellä ulkona yksin olisi :D

Ei meilläkään esikoinen suostunut nukkumaan ulkona. Tämä toinen taas nukkuu parhaiten juuri ulkona. Jos asuisimme rivi tai omakotitalossa niin olivin varmaan vainoharhainen kaikkien hörhöjen suhteen, mutta nyt ei ole sitä ongelmaa kun vauva nukkuu lasitetulla parvekkeella.

Yhteistyössä