Siis miten niin 3-vuotias ei osaa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Blue
[QUOTE="sasa";28047725]Minusta sinulla on paska asenne, koska mielestäsi nelivuotiaan on tärkeämpää osata hiihtää, kuin saada lukutaidolla avaimet maailman kaikkeen tietoon. Arvovalinta.[/QUOTE]

Lähtökohtaisesti liikuntaa ja lukemista ei voi verrata. Molemmat erittäin tärkeitä taitoja, valintaa niiden välillä ei voi, eikä kannata, tehdä

"sasa"
[QUOTE="Jenis";28047769]Sulla sisälukutaidon ongelma asenneongelman lisäksi? Jos aikuinen ihminen sanoo inhoavansa KAIKKEA liikuntaa, niin ei se nyt ihan normaalia ole. Ja lukutaito ja liikunta eivät sulje toisiaan pois kenenkään muun kuin sun mielestä. Googletapa vähän, niin näet mitä lasten liikuntasuosituksista sanotaan. Ei ole ihan järkevää odottaa, että lapsi on niin vanha että pystyy liikkumaan yksin, aika myöhäistä on siinä vaiheessa - vain siksi, koska sinä et aio niihin hommiin osallistua. Siinä se asenneongelma on.[/QUOTE]

Kyllä lapsemme liikkuu, vaikka minä en liikunnasta pidäkään. Keinot vain ovat erilaiset, kuin Tahko Pihkalan aikaisessa teollistuvassa, agraaritaloutta elävässä Suomessa. Mielestäni hiihtotaito "yleissivistykseen" kuuluvana lajina on yhtä validi taito kuin hevosen valjastaminen auran eteen.

Uimataitokin on lapsellemme tärkeämpää, kuin "räkä poskella"-lajit, asummehan merenrannalla.

Avaatko hieman, kuinka liikunnan inhoaminen on "ei nyt ihan normaalia"? En ole esimerkiksi koskaan, ikinä milloinkaan omistanut lenkkitossuja sanan varsinaisessa merkityksessä. Armeijassa 1991 juoksin kyllä, viimeisessä Cooperissa meni 2900 metriä. Sen jälkeen en sitten juossut olekaan. En vain kertakaikkiaan pidä siitäkään. Silloinkaan. Mieluummin teen 20 kuutiota polttopuita, kuin puen jonkun urheiluasun ja lähden puuskuttamaan.

"Vieras"
Mun on pakko kysyä: miksi on tärkeää oppia juuri hiihtämään ja luistelemaan? En oikein vieläkään käsitä.
Koska me asumme Suomessa ja täällä nuo ovat koulun ja päiväkotienkin liikunta muodot talvella, halusit tai et.
Minusta on väärin lasta kohtaan ettei hän saa näitä opetella/kokeilla ja vain sen vuoksi että vanhemmat ovat jääräpäinen että miksi pitää miksi pitää.
Lapsellekin tulee huonomuistinen tunne siellä päiväkodissa ja koulussa kun hän ei osaa näitä.

"Vieras"
Sanoisin kuitenkin, että sun lapsi on liikunnallisesti lahjakas, keskimääräistä aiemmin on hän oppinut ko. taidot.
Niin on, sen tiedän. Isompi sisarus on tehnyt samoja juttuja samaan aikaan ja ikä ero on 2,5vuotta. Mutta koska hän on esikoiseni, emme ole edes osanneet ajatella että pienempänäkin olisi voinut osata. Pienempi taas on halunnut tehdä näitä koska isompikin osaa ja oppinut sen varjolla todella pienenä nämä taidot.

Mutta siis edelleen sanon että lapsille pitäisi antaa mahdollisuus, eikä vaan vedota että osen ja sen ikäinen eihän sen tartte vielä osata tai osaa. Siis että ei anneta edes yrittää vain iän varjolla.

"Vieras"
Ehkä tämän keskustelun ajatuksena on yleisesti pohtia sitä, että passivoimmeko me vanhemmat lapsiamme, emmekö luota heidän kykyihinsä vai emmekö viitsi tehdä asioita lapsiemme kanssa. Olemmeko vanhempia, jotka puemme vielä 3-6 vuotiaita lapsiamme, syötämme heitä, emme mahdollista heille eri liikuntamuotojen kokeilua vedoten lapsen nuoreen ikään, teemme kaiken lapsen puolesta, jopa puhumme lapsen puolesta.
Tätä juuri hain takaa. Ei uskota lapsiin.
Mutta täällä tietenkin ymmärretään asiat tahallaan.

Ja palataan nyt vielä siihen että miksi juuri hiihto ja luistelu.. No vaikkapa siksi että niitä päiväkodeissa ja kouluissa harrastetaan vaan monessakin koulussa käydään noiden sijaan laskettelemassa, lauatailemassa tms.?eipä monessa.

Blue
[QUOTE="Vieras";28047958]Tätä juuri hain takaa. Ei uskota lapsiin.
Mutta täällä tietenkin ymmärretään asiat tahallaan.

Ja palataan nyt vielä siihen että miksi juuri hiihto ja luistelu.. No vaikkapa siksi että niitä päiväkodeissa ja kouluissa harrastetaan vaan monessakin koulussa käydään noiden sijaan laskettelemassa, lauatailemassa tms.?eipä monessa.[/QUOTE]

No meidän koulussa käydään kyllä laskettelemassakin, ja siinähän se onkin, jos et osaa sitä niin pitää jäädä koulun opiskelemaan siksi aikaa kun muut on siellä (ja se on musta ihan yhtä tylyä kuin jäädä kouluun muiden lähtiessä hiihtämään). Mutta juu, ymmärrän tämän uuden pointin kyllä.

"Jenis"
[QUOTE="sasa";28047844]Kyllä lapsemme liikkuu, vaikka minä en liikunnasta pidäkään. Keinot vain ovat erilaiset, kuin Tahko Pihkalan aikaisessa teollistuvassa, agraaritaloutta elävässä Suomessa. Mielestäni hiihtotaito "yleissivistykseen" kuuluvana lajina on yhtä validi taito kuin hevosen valjastaminen auran eteen.

Uimataitokin on lapsellemme tärkeämpää, kuin "räkä poskella"-lajit, asummehan merenrannalla.

Avaatko hieman, kuinka liikunnan inhoaminen on "ei nyt ihan normaalia"? En ole esimerkiksi koskaan, ikinä milloinkaan omistanut lenkkitossuja sanan varsinaisessa merkityksessä. Armeijassa 1991 juoksin kyllä, viimeisessä Cooperissa meni 2900 metriä. Sen jälkeen en sitten juossut olekaan. En vain kertakaikkiaan pidä siitäkään. Silloinkaan. Mieluummin teen 20 kuutiota polttopuita, kuin puen jonkun urheiluasun ja lähden puuskuttamaan.[/QUOTE]

Miten uimataito sulkee muut lajit pois? Suomessa varsinkin on tuo uimakausi melko lyhyt. Miksi mitään pitäisi harrastaa "räkä poskella"? Miten on mahdollista että nyky-yhteiskunnassa on vielä olemassa vanhempia, jotka eivät ole perillä liikunnan tärkeydestä?

"Vieras"
[QUOTE="Jenis";28048003]Miten uimataito sulkee muut lajit pois? Suomessa varsinkin on tuo uimakausi melko lyhyt. Miksi mitään pitäisi harrastaa "räkä poskella"? Miten on mahdollista että nyky-yhteiskunnassa on vielä olemassa vanhempia, jotka eivät ole perillä liikunnan tärkeydestä?[/QUOTE]

Tämän "räkä poskella" kirjoittajan teksteistä paistaa jo kauas että hänellä totaalinen asenne ongelma, hän ei vaan suostu sitä itse myöntämään. Ja tuollaisella asenteella sen varmasti istuttaakyös lapsenkin.

pojan äippä
Poikani päiväkodissa ei 3-vuotiaat vielä hiihdä eikä luistele. Ja itelleni ei kyllä tullut mieleeni muutenkaan, että sen ikäiselle olisi pitänyt jo välineet hankkia ja alkaa harjoittelemaan. Itse opettelin luistelemaan ja hiihtämään muistaakseni 6-7 -vuotiaana (70-luvulla) ja oon ihmetelly mitenkä aikaisin nykyään moisia taitoja opetellaan. Toisaalta jos joku haluaa opetella, niin miksei.

Nyt 4-vuotias poikani on alkanut harjoittelemaan hiihtämistä, mutta ei se vielä oikein suju. Poika on musikaalinen lukutoukka, joka on hienomotoriikassa ikätasoaan edellä, mutta karkeamotoriikassa hieman ikätasoaan jäljessä. Liikuntamahdollisuuksia on kyllä tarjottu ja esim. uimahallissa käymme säännöllisesti, mutta sielläkin on vielä hyvin varovainen. Luonteeltaan on sellainen, että ei välitä yhtään vaikka "isommat" pojat osaavat ja hän ei, tykkää siis puuhailla omiaan eikä muiden esimerkki innosta.

Blue
[QUOTE="Vieras";28048028]Tämän "räkä poskella" kirjoittajan teksteistä paistaa jo kauas että hänellä totaalinen asenne ongelma, hän ei vaan suostu sitä itse myöntämään. Ja tuollaisella asenteella sen varmasti istuttaakyös lapsenkin.[/QUOTE]

Mitä sitten vaikka oliskin asenneongelma? Minä INHOAN hiihtämistä, hiihdän ainostaan koiran kanssa. Silti meidän lapset osaavat hiihtää, ja hiihtävät paljonkin kuten olen edelle jo kertonut. Kaikesta ei vaan voi tykätä, ja lapselle on turha siitä valehdella.

"Vieras"
Mitä sitten vaikka oliskin asenneongelma? Minä INHOAN hiihtämistä, hiihdän ainostaan koiran kanssa. Silti meidän lapset osaavat hiihtää, ja hiihtävät paljonkin kuten olen edelle jo kertonut. Kaikesta ei vaan voi tykätä, ja lapselle on turha siitä valehdella.
Tällä kyseisellä tyypeillä oleva asene vamma on sitä luokkaa että kun en minäkään niin ei lapsikaan. Sinun asiasi on jo aivan eri.

pojan äippä
[QUOTE="Vieras";28048129]Ja kuinka hyvä se loppujen lopuksi on että se neli vuotias osaa lukea kaikki hirvittävämmätkin asiat esim. Kaupassa olevista iltapäivä lööpeistä...[/QUOTE]

Eihän se välttämättä hyvä asia ole, mutta ei silti ole mitään järkeä estää lasta lukemaanopettelussa jos tämä haluaa opetella. Enkä kyllä edes tiedä miten se onnistuisi. Poikani luki jo 3-vuotiaana sujuvasti ilman että kukaan häntä olisi siihen opettanut tai kannustanut.

Mutta sama se on hiihdon ja luistelunkin kanssa, jos lapsi on niistä kiinnostunut ja haluaa opetella, niin silloin pitäisi antaa siihen mahdollisuus. Parhaitenhan asiat opitaan silloin kun motivaatio on korkealla ja halutaan oppia, ei silloin kun joku väkipakolla tuputtaa.

pojan äippä
[QUOTE="Ljf";28048145]Mitä urheilulajeja te sitten talvella lasten kanssa ulkona harjoitatte?[/QUOTE]

Miksi 3-vuotiaan kanssa pitäisi harjoittaa jotain urheilulajeja...? Meillä ainakin 3- ja 4-vuotiaana on lähinnä leikitty ja leikitty. Eli oltu pulkkamäessä, rakenneltu lumiukkoja ja lumilinnoja yms.

"sasa"
[QUOTE="Vieras";28048129]Ja kuinka hyvä se loppujen lopuksi on että se neli vuotias osaa lukea kaikki hirvittävämmätkin asiat esim. Kaupassa olevista iltapäivä lööpeistä...[/QUOTE]

No jos vaikka sitten aikuisena osaisi edes alkeellisimmat yhdys sanat?

"sasa"
[QUOTE="Jenis";28048003]Miten uimataito sulkee muut lajit pois? Suomessa varsinkin on tuo uimakausi melko lyhyt. Miksi mitään pitäisi harrastaa "räkä poskella"? Miten on mahdollista että nyky-yhteiskunnassa on vielä olemassa vanhempia, jotka eivät ole perillä liikunnan tärkeydestä?[/QUOTE]

Suomessa uimakausi on ympärivuotinen, kiitos lämmitettyjen sisäaltaiden, joita löytyy kylpylöistä ja uimahalleista. Merenrannalla asuessa veden varaan voi tosin huonolla tuurilla joutua muulloinkin kuin heinäkuun helteillä.

Liikunta = hiihtoa, pallopelejä tms???

-minä
No meidän koulussa käydään kyllä laskettelemassakin, ja siinähän se onkin, jos et osaa sitä niin pitää jäädä koulun opiskelemaan siksi aikaa kun muut on siellä (ja se on musta ihan yhtä tylyä kuin jäädä kouluun muiden lähtiessä hiihtämään). Mutta juu, ymmärrän tämän uuden pointin kyllä.
Toisaalta laskettelu on, lapsille jotka osaavat hiihtää ja luistella, helppo oppia, koska siinä tarvitaa aika pitkästi niitä taitoja samoja taitoja. Meillä ainakin isot pojat laskettelivat ensimmäisen kerran kouluretkellä ja seuraavana vuonna jo ostettiinkin omat välineet.

"Jenis"
[QUOTE="sasa";28048212]Suomessa uimakausi on ympärivuotinen, kiitos lämmitettyjen sisäaltaiden, joita löytyy kylpylöistä ja uimahalleista. Merenrannalla asuessa veden varaan voi tosin huonolla tuurilla joutua muulloinkin kuin heinäkuun helteillä.

Liikunta = hiihtoa, pallopelejä tms???[/QUOTE]

Joo, mä en jaksa sun kanssa enää inttää. Kukin tyylillään, ei muuta ku motin tekkoon :D

"Ljf"
Alkuperäinen kirjoittaja pojan äippä;28048173:
Miksi 3-vuotiaan kanssa pitäisi harjoittaa jotain urheilulajeja...? Meillä ainakin 3- ja 4-vuotiaana on lähinnä leikitty ja leikitty. Eli oltu pulkkamäessä, rakenneltu lumiukkoja ja lumilinnoja yms.
Siksi että se on hauskaa. Lumilinnoja ja -ukkoja voi rakentaa vain nuoska-aikaan, joten aika monta kuukautta saa keskittyä pelkkään pulkkamäkeen. Meillä ainakin lapset kyllästyisivät.

-minä
Alkuperäinen kirjoittaja pojan äippä;28048173:
Miksi 3-vuotiaan kanssa pitäisi harjoittaa jotain urheilulajeja...? Meillä ainakin 3- ja 4-v
otiaana on lähinnä leikitty ja leikitty. Eli oltu pulkkamäessä, rakenneltu lumiukkoja ja lumilinnoja yms.
Luistelu ja hiihtohan on kivaa, kuten esim. Leipominen ja satujen kuunteleminenkin. Lapset nauttivat siitä, kun saavat oppia uusia asioita. Oletko nähnyt räkäposkella hiihtäviä tai luistelevia leikki-ikäisiä? Minä en. Vaan lapsille ne on mukavaa ajankulua. Sitten jos lapsi ei niistä tykkää, niin asia on eri. Turha 3 vuotista on niihin pakottaakaan.

"jenni"
mun tyttö täyttää kahden viikon päästä 2 vuotta ja mummu ja pappa ostaa hänelle sukset, että saa ne käyttöön nyt keväällä kun lähetävät päiväkotiryhmänsä kanssa hiihtämään. tyttö on 1-3 vuotiaitten ryhmässä ja sieltä lähtevät hiihtämään isoimmat eli 2-3 vuotiaat. en hetkeäkään epäröitynyt kun hoitotäti kysyi voiko tyttökin tulla. :) mutta somasti sattuu nuo synttärit niin saa tyttö sukset, olisin minäkin ne hänelle jokatapauksessa ostanut vaikka tuota ylinmääräistä ei hirveesti oo.

-minä
Tuli tossa mieleen, että jos kerran pitää osta ennen koulua, kun koulussa sit hiihdetään ja luistellaan, niin entäs pesäpallo? Milloin te alatte sit harrastelemaan sitä?
Pesäpallo lajina ei vielä sovi 3 vuotiaalle, mutta kyllähän 3 vuotiaan kanssa heitellään koppeja ja lyödään palloa erilaisilla mailoilla. Ei niitä hiihtoa ja luisteluakaan tosissaan vielä 3 vuotiaiden kanssa treenata vaan tutustutaan pikkuhiljaa välineisiin ja samalla kehitetään karkamotoriikkaa. Hiihdon vuorotahti työnnöt on myös aivoja vahvistavaa.

pojan äippä
[QUOTE="Ljf";28048273]Siksi että se on hauskaa. Lumilinnoja ja -ukkoja voi rakentaa vain nuoska-aikaan, joten aika monta kuukautta saa keskittyä pelkkään pulkkamäkeen. Meillä ainakin lapset kyllästyisivät.[/QUOTE]

Tottakai voi hiihtää ja luistella jos ne ovat mieluisia lajeja. Mutta jos lasta ei ne kiinnosta ja osaa käyttää mielikuvitustaan niin, että keksi pihalla muutakin tekemistä, niin mikään pakko ei ole 3-vuotiaan hiihtää ja luistella.

Välillä tuntuu, että leikkiminen on ihan aliarvostettua. Halutaan että pikkulapsi oppii sitä sun tätä ja unohdetaan, että nimenomaan leikkiessä taidot ja mielikuvitus kehittyvät.

Yhteistyössä