Hiihto ja varsinkin luistelu ovat loistavia lajeja tasapainon kehittämiseen. Kaikki eivät harrasta näitä lajeja myöhemmin. Kaikki hyötyvät hyvästä tasapainosta kävellessään jäisellä kadulla, kiivetessään keittiönjakkaralle jne.
Lisäksi toki paranee muukin motoriikka, esim. jalkojen isot liikkeet ja koordinaatio, ymmärrys vartalon ulottuvuuksista ja hallinnasta. Kuten aiemminkin on sanottu, moni muukin liikuntalaji on oikein hyödyllinen, mutta näitä harrastetaan niin paljon päiväkotien lisäksi esikouluissa ja kouluissa, että jo senkin vuoksi on hyvä osata.
Meidän päiväkodissa hiihdetään ja luistellaan 3-vuotiaasta, mutta joukossa on myös myöhemmin päiväkodissamme aloittaneita, jotka eivät ole näitä aiemmin kokeilleet. 3-vuotiailla se on lähes kaikilla melkoista töpöttelyä, suksilla tai luistimilla kävelyä, ja harjoitellaan lyhyt aika kerrallaan. Mutta kuitenkin siinä valmiudet kehittyvät: jo 4-vuotiaiden kohdalla joukosta erottuvat selvästi ne, jotka eivät ole 3-vuotiaina lajeja harjoitelleet. Luistelussa taitoerot ovat suuremmat, ja osa 4-vuotiaistakin tarvitsee vielä tukea ja kaatuilee paljon, eikä pysty vielä harjoittelemaan vaikka liukuja tai jarrutuksia. Kaikki 3-vuotiaana aloittaneet ovat 4-vuotiaina hiihtäneet jo pidempää matkaa (reilun tunnin ajan, omaan tahtiin), mutta 4-vuotiaina ensimmäistä talvea hiihtävät töpöttelevät 3-vuotiaiden kanssa pihassa.
5-vuotiaat, jotka ovat jo pari talvea harjoitelleet, pysyvät jäällä hyvin pystyssä, pelailevat, kiertävät kenttää ja harjoittelevat erilaisia tekniikoita. He nousevat jo melko sujuvasti hiihtäessä mäkiä sivuttain, laskevat pikku mäkiä ja osaavat itse laittaa monolliset sukset jalkaan ja pakata ne pidikkeisiin.
Tällä haluan selittää, että vaikka tuntuu, että 3-vuotias ei vielä paljon mitään osaisi tai oppisi hiihtoa ja luistelua tapaillessaan, niin sillä on yllättävän paljon vaikutusta myöhempiin taitoihin. Osa lapsista tekee kaikkea innoissaan, osa meilläkin suhtautuu nyreästi aloittamiseen, mutta luistinradalla tai ladulla nauttiikin taas suuresti. Lapset leikkivät hiihtäessään ja luistellessaan, tekevät omia latuja lumeen, keksivät kuvitteluleikkejä, vaikka mitä. Ei se ole totista puurtamista, kun aikuinen jaksaa kannustaa alkukaatuilun yli.
Viekää lapsia hiihtämään ja luistelemaan, vaikka vain 10 minuutiksi kerrallaan, jos lapsella ei pinna riitä pidempään. Pikkuhiljaa taidot löytyvät ja tulee onnistumisen iloa. Isompana voi sitten todeta mistä lajista pitää ja mitä haluaa harrastaa, kun on kunnolla saanut kokeilla monenlaista takertumatta alkuhankaluuksiin. Ja tosiaan lisäksi monipuolisesti muutakin liikuntaa.