3 vuotias ja huoli

• Viestiketjun aloittaja huolehdinko turhaa?
  • Ensimmäinen viesti
"mmm"
Yöheräilyä ei voi kouluttaa pois, kuten lasta ei voi myöskään väkisin opettaa puhumaan. Mitä enemmän luen kirjoituksiasi, sitä enemmän minulle tulee sellainen olo että vika onkin kirjoittajassa itsessään ja hänen halussaan väkisin saada lapsi tiettyyn muottiin. Ja hänen mielipiteessään että lapsessa on jotain vikaa vaikka suurin osa ketjun viesteistä onkin toista mieltä. Nämä äitipuolet kyllä saavat aikaan lukuisia surullisia ihmiskohtaloita kun lasta retuutetaan mielentilatutkimuksiin jne. ja ihan aiheetta.

Aitoa välittämistä ja vähemmän sääntöjä ja koulutusta ja katsokaa asiaa sitten uudestaan vuoden päästä.

v
3 vuotiaan ei vielä tarvitse puhua sujuvasti. Hyvä jos kuitenkin on sanoja ja pikkuhiljaa alkaa niitä yhdistelemään. Tuo kun sanoo olevan nälkä niin selitä hänelle miksi et anna ruokaa ja käske hänen kuunnella. Hän tuntuu hakevan hirveästi huomiota ja mielestäni myös kokee turvattomuutta. Minä olen yh-lapsi ja saanut turvallisen kodin. Silti, näin aikuisena, huomaan lapsuuden ajalta monia merkkejä turvattomuuden/hylätyksi tulemisen pelosta.

alk.per
[QUOTE="mmm";23218680]Yöheräilyä ei voi kouluttaa pois, kuten lasta ei voi myöskään väkisin opettaa puhumaan. Mitä enemmän luen kirjoituksiasi, sitä enemmän minulle tulee sellainen olo että vika onkin kirjoittajassa itsessään ja hänen halussaan väkisin saada lapsi tiettyyn muottiin. Ja hänen mielipiteessään että lapsessa on jotain vikaa vaikka suurin osa ketjun viesteistä onkin toista mieltä. Nämä äitipuolet kyllä saavat aikaan lukuisia surullisia ihmiskohtaloita kun lasta retuutetaan mielentilatutkimuksiin jne. ja ihan aiheetta.

Aitoa välittämistä ja vähemmän sääntöjä ja koulutusta ja katsokaa asiaa sitten uudestaan vuoden päästä.[/QUOTE]

Mä en ole sanonut et lapsessa on vikaa. Olen pohtinut että voisiko olla, vai onko tämä lapsi vain niin erilainen kehityksessään kuin omani. En ole sanonut missään vaiheessa, kysynyt vain TEIDÄN mielipidettä, että HUOLEHDINKO TURHAAN. Ilmeisesti huolehdin.
Lasta ei ole väkisin yritetty saada puhumaan, mutta en tosiaan tiennyt et häntä ei saa yrittää edes opettaa sanomaan sanoja oikein. En tiennyt et kun hän sanoo itta, en saa korjata ja sanoa artikuloiden että KIS-SA. Olen ymmärtäny että puheterapiaan jos päätyy, on paljon myös KOTIharjoituksia. Näin ainakin mun pojallani oli R-vian kanssa.
Yöheräilystä voi opettaa pois. Se yleensä tehdään vauva-iässä, sitä kutsutaan UNIKOULUKSI. Näin ison lapsen heräilyyn en keksi keinoja, ilmeisesti niitä ei sitten ole ja meidän täytyy vain heräillä kaikkien hänen kanssaan ja toivoa että koululaisen koulu ei mene huonompaan suuntaan, koska siitäkään ei saa yrittää opettaa pois. Onko tämä nyt tottakaan?!

Ja joku kirjoitti kuinka isä ei huomaa mitään, minä vain. Isä ei ole käytännössä ollut missään tekemisissä lasten kanssa, ei missään ennen omansa syntymää. Ja tämän jälkeen seuaavat lapset joiden kanssa on viipynyt yli kymmenen minuuttia ovat olleet minun lapseni. Kaikenkaikkiaan käsittääkseni äidin puolella sama tilanne. Ystävillä nuorempia lapsia, ei kokemusta lapsista, minkäänlaista ennen omaa. Ei lapsia sisaruksilla jne.
Minä epäilin jo ekassa viestissä että voin epäreilusti verrata tätä lasta omiini ja kysyin teidän mielipidettä. Musta on hirveää että täällä aletaan minua sitten syyttämään. Olen kuitenkin tämän lapsen elämässä nyt MELKO tärkeässä osassa. Ja aion pysyäkin. un tarpeidenmukaista ei todellakaan ole tehdä lapsesta sairasta, laittaa häntä johonkin muottiin tai kouluttaa hänestä minun mieleistäni, hän on oppinut jo täällä asuessaan joka toisen viikon erittäin hyvin "meidän rytmiin, sääntöihin ja leikkeihin". Te minun syyttelijät unohdatte nyt että tässä uusioperheessä, suht tuoreessa on mukana myös kaksi muuta lasta: ekaluokkalainen ja pian 5 vuotta täyttävä. Tässä mennään LASTEN ehdoilla. jokaisen heidän.

Ja yökastelusta: kyllä minun mielestäni kyse on tämän lapsen kohdalla vain siitä et kun tietää vaipan olevan, pissaa siihen herättyään. Vaippa ei ole ihan täynnä ja aamulla kun heräämme, se on todella kuuma. vasta pissattu. Ja tästä ei mun mielestä opi pois niin kauan ku vaippa on. Miksi muuten olisi näitä kuivaksiopetteluvaippoja keksitty? Kyllä me alamme kokeilemaan niiden kanssa pikkuhiljaa sitä yövaippaa pois. Ja me, täällä alamme, koska äiti ei ole innokas aloittamaan. Eikä isä. Mutta minusta on jo kyllä korkea aika. Jos menee metsään, et joka yö on lakanat vaihdettava, sit jätämme ja yritämme myöhemmin uudestaan. Omani ovat oppineet yhtaikaa sekä päivä että yökuivaksi, vaipat vaan olivat samantien molemmilla kuivat aina yön jälkeenkin kun päivällä jätettiin vaipat pois. (poika 2v ja 8kk ja tyttö 2v tasan) Ja kuka sanoi et 4 vuotiaana vasta kuiva täytyy olla??? Voi hyvänen aika!! Kai se oli vitsi?!!

Nämä asiat on uusia mullekin taas. Ja sen ymmärtäminen että MINÄ en ole tätä lasta kasvattanut, enkä ollut edesauttamassa hänen elämäänsä tätä ennen ei ole joka asian kanssa niin helppoa. Minun on löydettävä nyt ne sävelet tämän lapsen kanssa, ja on niitä löytynytkin. Mut fakta on että me Äitipuolet (ja siis toistan että minunkin lapsellani on äitipuoli isänsä luona) hyvin harvoin olemme niin pahoja kuin te äidit/me äidit luulemme. Lapsen etu on kaikkien yhteinen asia. Oli perheitä yksi tai kaksi.

Väärin on olla kysymättä, väärin on kysyä. Väärin on olla mielipiteitä, väärin on ihmetellä. väärin on yrittää auttaa tätä lasta ku ei ole minun, väärin on olla yrittämättä koska sit en välitä ja haluan eroon. Mitä tässä nyt tekis :(

Asiallisia onneksi suurin osa vastauksista. Kiitos kovasti niistä. Huojentava kuulla et suurin osa on sitä mieltä et kaikki on ok. Mut et mut haukutaan ku kysyin, koska nää on mulle outoja juttuja. Katsotaan aikaa eteenpäin kuinka lapsi kehittyy.. Kiitos kaikille.

GsM
Kuulostaa siltä että täällä on parit katkerat yht kirjoittelemassa, joiden lasten isät on jatkaneet eteenpäin ja löytäneet uuden rakkauden. Harmittaa ilmeisesti kun omien lasten elämään on tullut uusi tärkeä nainen. Eiköhän se joskus löydy se isipuolikin. Tai sit ei.

Noo joo ei tuo munkaan mielestä nyt niin mitenkään "erikoiselta" kuulosta, toki en mikään ammattilainen olekaan..

Mut meidän 3 v on tälläinen...

Puhuu useamman sanan lauseita, mut osa sanoista on meidän tunnistettavissa ja osa on ihan oikein. Sanojen tavut saattavat joskus vaihtaa paikkaa ja s ja r korvautuu toisilla kirjaimilla. Kysyy esim. et mitä sinä tekee.. eikä et mitä sinä teet ja kyselee ennen kaikkea paljon, ja ilmoittaa minulle kaiken.. tyylin äiti minä istun, äiti minä teen näin, äiti minä leikin, ja jos laskisin et kuinka monta kertaa päivässä sanoo äiti niin huh huh..
Mut joo tuosta puhumisesta neivolassa tuumattiin vaan et ihan normaalia on, et suunnilleen on kyllä ihan ymmärrettävää mut jotkut sanat hän joutuu toistamaan minulle muutamankin kerran ja sit vasta ymmärrän. Meidän poika alkoi vasta lähempänä 2.5v puhumaan kunnolla ja vielä 2v neuvolassakaan ei sanoja tullut kuin 10 kunta.. Neuvolassa ollut aina kuitenkin reipas ja yhteistyökykyinen.. Sylissä viihtyy vaihtelevasti, päivällä ei kyllä malttais kauheasta muuta kuin pikkukakkosta kattoessa, ja toki jos pienempi siskonsa on tulossa, niin heti tietty ois hänkin..

Syöminen : JOO tuommoista venymistä ja vanumista on, meinaa väliin olla vaikea pysyä omalla penkillä ja lusikalla ja haarukalla vain leikkii ja sormilla syö et pystyy perkkaamaan kaiken syömä kelvollisen suuhun. ja juu osaa kyllä molemmilla ruokailu välineillä syödä ihan mallikkaasti halutessaan.

Nukkuminen: Miellä alkoi joku ihme pomppinen/heräily yöllä aikalailla tuossa 3v hujakoilla ja tosiaan väliin sai tunnin parin välein käydä rauhoittelemassa/palauttamassa sänkyyn.. mikä lie vaihe! Ennen nukkunut läpi yön "heräämättä".

Läpsiminen, töniminen toisen "ärsyttäminen" juu sisko saa kyllä tuosta osansa ja saattaa väliin käydän ihan vain ohimennen läppäämässä.. ihana vaihe tääkin.. hermot meinaa mennä kun väliin saa jatkuvasti olla torumassa.. niin kuin myös tämä on minun vaiheen kanssa;)

Osaa muodot ja värejä (päävärit) tykkää lukea kirjoja ja etenkin etsiä hahmoja/esineitä kuvista.

Pukea ei halua juuri ollenkaan, hyvinä päiviänä saattaa jotain haluta pukea, mutta jos ei heti osaa niin kiinnostus lopahtaa heti.

päiväkuiva on, mutta vielä joutuu huolehtiin osaksi et käy potalla, väliin saattaa ehtiä liraahtaa osa housuun..

Suikussa alettiin käydä vasta muutama kuukausi sitten, mut tosiaan mielummiin käy kylvyssä..

Niin ja mitä tuohon neuvola käyttäytymiseen tulee, niin tiedän muitakin jotka eivät ole suostuneet yhteistyöhön...

ja tietty saa miettiä ja purkaa täällä jos tuntuu et kaikki ei oo kunnossa, ja ihana on et huomaa et lapsella on äitipuoli joka välittää..

Mut kannattaa muistaa et lapsella on nyt paljon muutoksia elämässä ja kaikki on mennyt vähän kuin uusiksi, ja sit vielä päivähoidon aloittaminenkin siihen päälle..

Muoks. Tulipa paljon kirjoitusvirheitä... :ashamed:

Viimeksi muokattu:
Mami vaan
käy sääliksi pientä, ihan selvästi kuulostaa kuin lapsi olisi " eksyksissä" eikä tunne oloaan turvalliseksi.Mielestäni hän kaipaa nyt paljon huolenpitoa,turvaa,kannustusta! hellyyttä.Toivottavasti hän alkaa voimaan paremmin <3

Meillä ei muuten sujunut niin et oppi yhtäaikaa yökuivaksi.. mutta pissamäärä on selkeesti kuitenkin vähentynyt yön aika. Käsittääkseni yökuivaksi ei välttämättä pysty niin samalla tavalla opettamaan kuin päiväkuivaksi jos lapsi ei ole kypsä, koska sen oppii vaan kun aivot ...? vai mikä lie sitä säätelikään...

"Jenis"
3kk on todella lyhyt aika pienelle tottua uuteen perheeseensä, varsinkin kun vuoroviikkosysteemi vielä aiheuttaa sen, että omaa kotia ei ole ollenkaan. Nää uusperhekuviot on sikäli perseestä, että äitipuolella (tai isäpuolella) on pelkkiä velvollisuuksia vaan ei oikeuksia ollenkaan. Lapsen vanhemmat, ihan siis ne viralliset, hoitavat puheterapiat, yökuivaksi opettelut, kommunikoinnin päiväkodin kanssa jne, ja äitipuoli (isäpuoli) auttaa siinä missä voi ja sen verran kun vanhemmat tahtovat. Näin se vaan menee.

"jebulis"
Tulin ap todella surulliseksi lapsen puolesta.

Kuulostaa osittain täysin normaalilta. Lapset ovat erilaisia öiden suhteen. Täysin terve aikuinenkin on keskimäärin 20min / yö hereillä. Meillä nuo hokemiset on joko turvattomuutta tai tylsyyttä. Yölläkin saatetaan herätä kysymään, että kuka vie ja kuka hakee. Tarhan muutokset (tädin vaihtuminen jne.) laukaisevat niitä. Kuulostaa kovasti siltä, että lapsi kaipaa rakkautta, turvaa, rauhaa ja pysyvyyttä.

Uusioperheet ovat valtavan epäreiluja tilanteita lapsille ja exille. Oma elämäntapa, joka ei kuulu pätkääkään muille on yht'äkkiä täysin vieraan aikuisen arvosteltavissa. Esim. meillä ei lapsi ole kylpenyt koskaan, vaan vauva on jo käytetty suihkussa. Joka perheessä on jotain omituisia tapoja. En tarkoita tällä, että hinkuisin myöskään äitipuolen asemaan. Minusta ei siihen olisi, nosta hattua.

"jebulis"
Lisään ap vielä edelliseen, että meidän 3v ei ole päivä- eikä yökuiva, mutta täysin normaalisti kehittnyt älykäs lapsi. Joskus ollaan kuivia joskus ei.

Syitä miksi meillä ei pidetä lasta vaipatta: lapsi ei selvästi tunnista kakkahätää. Ja toisekseen elämänmuutokset (juuri tarhassa on ollut paljon muutoksia) näkyvät ensimmäiseksi tässä asiassa. Lapsen elämässä on muutenkin kestettävää. Juuri 3v täyttävän lapsen paikka ei ole viettää 8h päivässä 18 lapsen ryhmässä muutenkaan. Kotona ei enää tarvitse olla reipas.

Ikävä kyllä sinun on toimittava sen mukaan mitä lapsen vanhemmat haluavat. Kyseessä ei ole sinun lapsesi.

"plop"
Jos lapsi on tähän asti ollut kotihoidossa, eikä kovin paljon ole ollut tekemisissä ulkopuolisten ihmisten kanssa, se selittäisi ainakin epäselvän puheen. Sen on joku tutkinutkin, että kotona lapselta hyväksytään huonompaa puhetta, koska sitä ymmärretään. Ulkopuoliset eivät ymmärrä, joten lapsen on pakko parantaa puhettaan ja ulosantiaan.

Meillä pojan puhe selkiytyi huomattavasti ja melko nopeasti sen jälkeen kun aloitti päiväkerhossa (3v2kk iässä). Ei oltu itse edes hoksattu miten 'huonosti' ja vähin oikein sanoin tuo puhuikaan :/ Vaikka kävimme paljon kylässä ja perhekerhoissa yms ei se vielä ollut riittävä syy pojalle kehittää puhettaan. Olinhan minä aina suomentamassa, jos joku ei ymmärtänyt.

Puheeseen varmasti kiinnittävät huomiota hoidossa muutenkin.

"vieras"
Noista yöheräilyistä sanoisin, että meillä on kaikilla kolmella ollut levoton vaihe tuossa kolmen vuoden kieppeissä ja silloin on vaelleltu lähes joka yö vanhempien viereen.

Puheesta on vaikea sanoa mitään tarkempaa, ei hirvittävän huolestuttavalta kuulosta, meiltä löytyy puheviiveinen, joka ei puhunut tuossa vaiheessa mitään.

Mikään ei estä kokeilemasta ilman yövaippaa oloa, mutta yökastelu on normaalia aina 5 vuotiaaksi saakka. Mutta jos vaikuttaa siltä, että pissaa herättyään, niin silloin on hyvä aika kokeilla.

alk.per
[QUOTE="vieras";23221228]Noista yöheräilyistä sanoisin, että meillä on kaikilla kolmella ollut levoton vaihe tuossa kolmen vuoden kieppeissä ja silloin on vaelleltu lähes joka yö vanhempien viereen.

Puheesta on vaikea sanoa mitään tarkempaa, ei hirvittävän huolestuttavalta kuulosta, meiltä löytyy puheviiveinen, joka ei puhunut tuossa vaiheessa mitään.

Mikään ei estä kokeilemasta ilman yövaippaa oloa, mutta yökastelu on normaalia aina 5 vuotiaaksi saakka. Mutta jos vaikuttaa siltä, että pissaa herättyään, niin silloin on hyvä aika kokeilla.[/QUOTE]

Kiitoksia näistä viimeisistä asiallisista vastauksista :)
Tosiaan, yöheräily on väentynyt, mut joka öistä edelleen. Mut en siis huolehdi sen vuoksi, ajan kanssa menee ohitse. Puheen kanssa siis ei myöskään tarvitse huolehtia, terkka oli nyt neuvolassa sanonut että seurata sitä, tapahtuuko kehitystä, kesällä on uusi aika sinne 3v tarkastukseen ja toivomma et se sujuisi sitten jo paremmin ja terkkakin voisi sitä puhetta kuunnella j laittaa lähetettä eteenpäin jos katsoo tarpeelliseksi.
Lapset on tosiaan niin erilaisia.. ja lasten hoidot. Ja toinen tapa ei ole väärä kuin toinen, mut kuitenkin ihmeteltyä tässä on tullut joitakin asioita, koska esim suihkua minä itse olen pitäny ihan päivänselvänä asiana, vauvasta on totuteltu suihkuun ja saunaan noita vanhempia, on uimahallissa käyty räpimässä jo pienen pienenä jne.. Mut siis ok, toiset käy vaan kylvyssä, mä en vaan oikeasti tienny tällaista :D

Yökastelu, pojan äiti kysyy meiltä aina aihtopäivänä että onko vielä vaippa yöllä. Hänen luona on. Musta tää kysyminen on sitä et hän haluais meidän hoitavan tän jutun eteenpäin, ja nyt on ptty-training vaippoja siis ostettu, kokeillaan nyt niillä. Mun mielestä siis pissaa koska vaippa on, ja vasta herättyään. Voihan mennä metsään, eikä siin mitään, sit kokeillaan uusiks myöhemmin. Päiväkuivaksi oppi helposti viime kesänä, kesäaika ja vaippa vain jätettiin pois ja potalla rampattiin paljon. Kakan vuoksi tätä yövaippaa on myöski vähän venytetty; pojan oli tosi hankala alkaa potalle kakalle, aina odotti et saa vaipan illalla, mut nyt pari kk sitten se eka kakka sinne pottaan todella joskus tuli ja sen jälkeen se on tullutkin aina :) jopa keskellä yötä on käyty kakalla :D

Kiitos ja eiköhän tämä ollu tällä selvä. Odotamme uutta neuvolakäyntiä ja ikää lisää ja katsomme. Päiväkodissa kiinnittävät myös varmasti (pidemmän aikaa kun on ollut) huomiota jos on jotain mitä pitäisi huomata. samoin neukkatäti kun neuvola seuraavalla kerralla toivon mukaan onnistuu.. ainakin paremmin.
Turvallinen olo lapsella täällä on, ja rakastettu. Ja silminnähden hän viihtyy täällä, on nuo minun lapset kaverina. On paljon yhdessä ulkona olemista, pelien pelailua koko porukan kesken ja isän kanssa aikaa ihan kaksinkin kun vanhemmat ovat kaveriensa luona/harrastuksessa. Mulle tulee vaan niin hurjan hirveä olo ku tuntematta pidetään automaattisesti pahana äitipuolena, vaik asia ei todellakaan ole niin. Me ollaan perhe, uusioperhe, mut perhe kuitenkin. Perhe jossa on kolme lasta. Muulla ajatustavalla ei toimis mitenkään :)

Hyvät alkavat keväät kaikille!

Yhteistyössä