Pidän outona sitä jos yli 3-vuotias ei osaa vielä sanoa R-kirjainta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hohhoijakkaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hohhoijakkaa";24500386]Tietty se on ihan ok. jos se tulee kurkkuärränä, tai muuten sorahtaa oudosti.
Mutta tarkoitan tapauksia, että se R-kirjain sanotaan vielä ihan täysin L:nä.

No kun yksi sukulaistyttö puhuu aivan täysin L:nä ärrän ja se kuitenkin menee ensi vuonna jo esikouluun. HALOO! Opetteletteko te kotona kirjainten oikeaoppista lausumista?
Meillä opetellaan niin, että käsken sanoa perässä eri sanoja,joiden seassa on vaikeampia kirjaimia ja sitten leikin varjolla harjoitellaan toistoin ja nyt 3-vuotias osaa D-kirjaimenkin sanoa oikein. :kieh:

Tiedän, etten osaa kielioppisääntöjä, mutta puhua osaan silti, vaikken osaakaan kirjoittaa. :)[/QUOTE]

Täh, siis vasta 3 vuotiaana oppi D-kirjaimen!! Outoa, meillä 2 vuotias luetteli aakkoset täydellisesti, ja ilman sen ihmeepää kotiopetusta!! Itse opetteli ulkoa, kun tiedonhalu oli niin kova! Onko lastanne tutkittu, kun noin myöhään oppi tuon D- kirjaimen??

Mulla esikoinen osasi kaikki aakkoset, myös sen ärrän täydellisesti kun oli vähän päälle kaksi vuotias (oppi itse). No reilu kolme vuotiaana diagnosoitiin puheviivästymä ja puheen ymmärtämisvaikeudet ja käy nyt kolmatta vuotta viikottain puheterapeutilla (on nyt eskarissa).
Keskimäinen on reilu 2-vuotiaasta puhua pulputtanut kun papupata. Nyt on reilu 4-vuotias, r-kirjain vaihtuu l:ksi, s-kirjan t:ksi ja muitakin äännevirheitä löytyy. Puheterapeutti ei nähnyt asiaa mitenkään huolestuttavana.

Ei, meillä ei puhuta kunnolla. Mäkin sanon l-kiljaimen ihan ällänä. Jostain luonnonoikusta vanhempi lapsi sanoo l:n ihan niin kuin "kuuluu", mutta koska nuolempi lapsi ei kiljainta sano, niin en tietenkään sano minäkään ettei vaan lapsi-lukka tunne itseään elikoiseksi tai peläti oudoksi.

[QUOTE="hohhoijakkaa";24500386]Tietty se on ihan ok. jos se tulee kurkkuärränä, tai muuten sorahtaa oudosti.
Mutta tarkoitan tapauksia, että se R-kirjain sanotaan vielä ihan täysin L:nä.

No kun yksi sukulaistyttö puhuu aivan täysin L:nä ärrän ja se kuitenkin menee ensi vuonna jo esikouluun. HALOO! Opetteletteko te kotona kirjainten oikeaoppista lausumista?
Meillä opetellaan niin, että käsken sanoa perässä eri sanoja,joiden seassa on vaikeampia kirjaimia ja sitten leikin varjolla harjoitellaan toistoin ja nyt 3-vuotias osaa D-kirjaimenkin sanoa oikein. :kieh:

Tiedän, etten osaa kielioppisääntöjä, mutta puhua osaan silti, vaikken osaakaan kirjoittaa. :)[/QUOTE]

Jos näät sellaisen lapsen joka ei osaa, niin tuijotatko sitä silmät molottan ja äimistelet?

Meillä lapsi sanoo juurikin kurkku ärrän ja joku toinen sanoo ärrän ällänä, mitä välii? Mitä vaikeeta on d-kirjaimessa? Mitä erikoista sen osaamisessa? Sano sitten kun pitää äimistellä silmät molollaan sun lapsen taitoja.

Siis oikeesti r on vaikein kirjain ja ammattilaiset sanoo ettei ole epätavallista että vielä ekaluokalla ei kaikki osaa sitä sanoa ja tämän sanoo puheterapeutti ja foniatri että näin.

Meillä kuukauden päästä 5 täyttävä tyttö oppi toissa viikolla ärrän ja ylpeänä päräytteli sitä aikansa. Ehkei siihen oltaisi vielä 5-vuotis neuvolassa puututtu mutta päätin opettaa tyttöä kun muistin oman ärräkoulun ykkösluokalta vuodelta 197?. :)

Ärrän kierrän ympäri orren, ässän pistän taskuun..

Kielestä tehdään kuppi niin se harjoittaa kielijännettä ja kieli viedään kitalakeen kun halutaan päräyttää ärrä, ei mennyt loppujen lopuksi kauan kun oppi. =)

Ja siihen asti tuli ällänä. ;)

No hei haloo! Mä oon miettiny että mitä oon tehny erilailla ja missä oon menny mettään ku mun 2,5 v sanoo täydellisen ärrän mutta 3,5 v:tä ei vois "ällät" vähempää kiinnostaa.. No jos toi pienempi opettais tolle isommalle ku ite oon ilmeisesti ollu niin laiska sen kanssa :D

[QUOTE="hohhoijakkaa";24500386]Opetteletteko te kotona kirjainten oikeaoppista lausumista?

[/QUOTE]

Miksi helvetissä opeteltaisiin? Oppii ne ilman opettamistakin. Ovat oppineet suomalaiset kirjaimet (pojalla, 5 v, ärrä tulee vielä sorahtaen, mutta kireän kielijänteen vuoksi se lienee anteeksi annettavissa) että isänsä kielen suhuässät, pisteettömät iit yms. Pojan kanssa ollaan treenattu pari kertaa r-kirjainta, mutta muuten ei tod. olla mitään treenattu eikä treenata.

Yhteistyössä