[QUOTE="Jenis";28047244]Meinaat, että jos osaa lukea nelivuotiaana, tulevaisuus on jotenkin ruusuisempi kuin että oppisi lukemaan vasta koulussa? Mihin perustat tämän näkemyksen?
Tuo "Minähän en hiihtoa harrasta" on just se ongelma tässä. Vanhemmat siirtää omat ennakkoluulonsa lapsiin, jotka voisivat hyvinkin harrastaa vaikkapa sitä hiihtoa, jos pääsisivät sitä joskus positiivisessa ympäristössä kokeilemaan. Ja itse asiassa väitän, että lapsena ON oleellisempaa liikkua mahd. monipuolisesti kuin oppia lukemaan mahd. pienenä.[/QUOTE]
Onko tulevaisuus menetetty, jos lapsi oppii luistelemaan tai hiihtämään vasta koulussa?
Kyllä lapselle aukee jo nelivuotiaana laajempi maailma luku- kuin hiihtotaidon myötä.
Ja mitä ihmeen ennakkoluuloja siirretään? Kyllä minä tiedän, mitä hiihtäminen on. Ja osaan hiihtää, mutta en halua. En pidä mistään urheilusta enkä liikunnasta. Kun lapsi on vanhempi, saa harrastaa liikuntaa jos haluaa, mutta minä en aio suksia jalkaani laittaa. Tai pelata jääkiekkoa tms. Hyötyliikunta on minulle luontaisempaa, lumityöt, polttopuiden teko yms.