Siis miten niin 3-vuotias ei osaa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
N.O
Mun on pakko kysyä: miksi on tärkeää oppia juuri hiihtämään ja luistelemaan? En oikein vieläkään käsitä.
Siksi koska itse olen sitä mieltä, että perinteiset urheilulajit Hiihto, luistelu, yleisurheilu ovat hyvä perusta kaikelle muullekkin liikunnalle.

Painotan että asia on tärkeä minulle sen ei tarvitse olla tärkeeää toisille.

Mutta hyvä kyseiset lajit olisi osata kouluun mennessä koska siellä niitä viellä nykypäivänäkin liikuntatunneilla tahkotaan.

Ken guru
Siksi koska itse olen sitä mieltä, että perinteiset urheilulajit Hiihto, luistelu, yleisurheilu ovat hyvä perusta kaikelle muullekkin liikunnalle.

Painotan että asia on tärkeä minulle sen ei tarvitse olla tärkeeää toisille.

Mutta hyvä kyseiset lajit olisi osata kouluun mennessä koska siellä niitä viellä nykypäivänäkin liikuntatunneilla tahkotaan.
Totta.

"äeti"
JOS lapsi tykkää hiihtää tai luistella niin OK, MUTTA jos niitä luistimia tai monoja laitetaan jalkaan itkun kanssa, niin kannattaa hylätä ajatus toistaiseksi. Ei harrastamista vanhempien mielen vuoksi, tai voidaan luoda vastenmielisyys noihin liikuntalajeihin "koko elämäksi" tai ainakin lapsuus ja nuoruusajaksi

hjuy
[QUOTE="Vieras";28045687]Kerronta tähän sinulle vielä että lapsemme oppi ajamaan pyörällä ollessaan 1,5v, ilman appareita osasi ajaa kun ikää oli 2,5v, luistelemaan oppi 2-vuotiaana ja nyt kun ikää 3,5v luistelee kovempaa kuin minä.

Että kyllä se lapsi oppii kunhan saa vaan tehdä. Ei olle ikään katsominen.[/QUOTE]

Sanoisin kuitenkin, että sun lapsi on liikunnallisesti lahjakas, keskimääräistä aiemmin on hän oppinut ko. taidot.

meillä ei osaa 4-vuotiaskaan, ei edes omista suksia tai luistimia. mie sain hiihtämisestä ikuiset traumat
koulun liikuntatunneilla & luistella reuman vuoksi. miehellä oli joskus sukset, mutta möi ne kun ei ehtinyt hiihtelemään

"Jenis"
Laskettelu, lumilautailu, pulkkamäki, kelkkamäki...

Kyllä mun mielestä hiihto ja luistelu ovat hyviä harrastuksia, mutta eivät mitään must juttuja.
Laskettelu ja lautailu vaatii aika pitkän ajomatkan, ainakin täällä meillä päin, kun latu ja luistelukenttä ovat kävelymatkan päässä. Pulkkamäessä toki käydään ihan päivittäin talvella, mutta ei sitäkään pelkästään koko talvea jaksa tehdä...

Ja ainakin täällä päin myös koulussa luistellaan ja hiihdetään, eli jossain vaiheessa se homma on edessä enivei.

"Jenis"
Tuli tossa mieleen, että jos kerran pitää osta ennen koulua, kun koulussa sit hiihdetään ja luistellaan, niin entäs pesäpallo? Milloin te alatte sit harrastelemaan sitä?
No kai meillä harrastellaan pallolajeja ihan yhtä lailla, ei nyt välttämättä pesiksen säännöillä mutta vaikkapa nelimaalin. Eikä meillä hiihdetäkään minkään hiihtoliiton suosituksen mukaan, vaan omalla tyylillä. Vinkkinä, että elämä on aika paljon helpompaa kun ottaa vähän iisimmin ;)

"sasa"
[QUOTE="Jenis";28047244]Meinaat, että jos osaa lukea nelivuotiaana, tulevaisuus on jotenkin ruusuisempi kuin että oppisi lukemaan vasta koulussa? Mihin perustat tämän näkemyksen?

Tuo "Minähän en hiihtoa harrasta" on just se ongelma tässä. Vanhemmat siirtää omat ennakkoluulonsa lapsiin, jotka voisivat hyvinkin harrastaa vaikkapa sitä hiihtoa, jos pääsisivät sitä joskus positiivisessa ympäristössä kokeilemaan. Ja itse asiassa väitän, että lapsena ON oleellisempaa liikkua mahd. monipuolisesti kuin oppia lukemaan mahd. pienenä.[/QUOTE]

Onko tulevaisuus menetetty, jos lapsi oppii luistelemaan tai hiihtämään vasta koulussa?

Kyllä lapselle aukee jo nelivuotiaana laajempi maailma luku- kuin hiihtotaidon myötä.

Ja mitä ihmeen ennakkoluuloja siirretään? Kyllä minä tiedän, mitä hiihtäminen on. Ja osaan hiihtää, mutta en halua. En pidä mistään urheilusta enkä liikunnasta. Kun lapsi on vanhempi, saa harrastaa liikuntaa jos haluaa, mutta minä en aio suksia jalkaani laittaa. Tai pelata jääkiekkoa tms. Hyötyliikunta on minulle luontaisempaa, lumityöt, polttopuiden teko yms.

Olen ihmetellyt ihan samaa. Toinen on tämä että ei anneta kyniä ja saksia käteen ja sitten ihmetellään miksi ei lapsi osaa leikata. Itse olen antanut jo 1v sakset käteen ja näppärästihän tuo niihin tutustui. Ei ole yksikään kolmesta leikannut sormiaan, hiuksiaan, verhoja tai muuta.

"Jenis"
[QUOTE="sasa";28047574]

Ja mitä ihmeen ennakkoluuloja siirretään? Kyllä minä tiedän, mitä hiihtäminen on. Ja osaan hiihtää, mutta en halua. En pidä mistään urheilusta enkä liikunnasta. Kun lapsi on vanhempi, saa harrastaa liikuntaa jos haluaa, mutta minä en aio suksia jalkaani laittaa. Tai pelata jääkiekkoa tms. Hyötyliikunta on minulle luontaisempaa, lumityöt, polttopuiden teko yms.[/QUOTE]

:D Luepa tuo kirjoittamasi uudestaan, ja mieti keksitkö mitä ennakkoluuloja siirrät. "En pidä mistään liikunnasta". "Minä en aio suksia jalkaani laittaa". "Hyötyliikunta on MINULLE luontaisempaa". Juuri tuosta tässä oli kyse, lapsi ei saa edes kokeilla koska vanhemman mielestä se on turhaa tai vastenmielistä koko hiihto.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="Jenis";28047568]No kai meillä harrastellaan pallolajeja ihan yhtä lailla, ei nyt välttämättä pesiksen säännöillä mutta vaikkapa nelimaalin. Eikä meillä hiihdetäkään minkään hiihtoliiton suosituksen mukaan, vaan omalla tyylillä. Vinkkinä, että elämä on aika paljon helpompaa kun ottaa vähän iisimmin ;)[/QUOTE]

No joo, mut täällä palstalla tunnutaan vouhkaavan just talvilajeista. Ja sit kun katsoo noita koululaisia tos kentällä joka syksy ja kevät, niin ne ei osu mailalla palloon vaikka kuinka monta viikkoa ne pesistä pelaakin. Sillä vaan.

"Jenis"
No joo, mut täällä palstalla tunnutaan vouhkaavan just talvilajeista. Ja sit kun katsoo noita koululaisia tos kentällä joka syksy ja kevät, niin ne ei osu mailalla palloon vaikka kuinka monta viikkoa ne pesistä pelaakin. Sillä vaan.
Ehkä siks että nyt on talvi? Eikä kyse nyt ollutkaan siitä, tuleeko jostakin lapsesta huippuhiihtäjää tai huippupesäpalloilijaa, vaan siitä, saako niitä lajeja edes kokeilla. Hiihdon kokeileminen on pirun vaikeaa ilman suksia ;)

Ja mähän en siis edelleenkään osu palloon minkään valtakunnan mailalla, ja vihasin koululiikuntaa sydämeni pohjasta.

En minäkään pidä luistelusta, mutta niin vaan jokainen lapsi tuolla jäälä on ja 1v9kk kokeili jo luistelua. Jotkut asiat on ns. Yleissivistystä ja varsinkin täällä suomessa kun on neljä vuodenikaa ja pitkä talvi. Luistelu ja hiihto nyt vaan kuuluu osata tai ainakin kokeilla ja opetella.

Mietin?
Ehkä tämän keskustelun ajatuksena on yleisesti pohtia sitä, että passivoimmeko me vanhemmat lapsiamme, emmekö luota heidän kykyihinsä vai emmekö viitsi tehdä asioita lapsiemme kanssa. Olemmeko vanhempia, jotka puemme vielä 3-6 vuotiaita lapsiamme, syötämme heitä, emme mahdollista heille eri liikuntamuotojen kokeilua vedoten lapsen nuoreen ikään, teemme kaiken lapsen puolesta, jopa puhumme lapsen puolesta.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
=)
[QUOTE="Vieras";28045652]Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. (Päiväkodintätin asiaton kommentti)
Kun oli puhe siitä ettei 3-vuotias edes osaa hiihtää tai luistella joten siksi ei tarvitse näitä välineitä.
Sanonpa vaan että ei varmasti osaa jos ei uskota ja luoteta ja anneta tehdä!
Luottakaa hyvät ihmiset niihin lapsianne taitoihin, antakaa niille erilaisia mahdollisuuksia tehdä ja kokeilla!
Väitän kiven kovaa ettei meidän 3-vuotias ole ainoa joka osaa oikeasti hiihtää. Hän on saanut vapaasti kokeilla ja yrittää ja me vanhempina ollaan uskottu lapsen kykyyn oppia. Ja on ollut myös isomman sisaruksen esimerkki kimmokkeena myös.
Lapset oppivat oikeasti todella nopeasti.
Tuntuu että monet vanhemmat vetoaa vaan siihen että eihän se nyt vielä osaa ja eihän se nyt vielä sitäkään osaa niin ei tartte hommata vaikkapa niitä suksia. Ei varmasti osaa eikä opi jos ei saa mahdollisuutta.[/QUOTE]

Tavallaan ohi aiheen, mutta kuitenkin: ihan samalla tavalla jotkut aikuiset "ei vaan osaa", esim uolehtia itsestään, taloudestaan ja lopulta niistä lapsistaankaan.

"sasa"
[QUOTE="Jenis";28047590]:D Luepa tuo kirjoittamasi uudestaan, ja mieti keksitkö mitä ennakkoluuloja siirrät. "En pidä mistään liikunnasta". "Minä en aio suksia jalkaani laittaa". "Hyötyliikunta on MINULLE luontaisempaa". Juuri tuosta tässä oli kyse, lapsi ei saa edes kokeilla koska vanhemman mielestä se on turhaa tai vastenmielistä koko hiihto.[/QUOTE]

Jospa nyt selvitetään käsitteitä hieman:

Ennakkoluulo

Ennakkoluulolla tarkoitetaan tavallisesti perusteetonta torjuvaa tai tuomitsevaa ennakkokäsitystä.

Ennakkoluulo on käsitys kohteesta ennen kuin on tutustuttu kohteeseen.

---------

Minulla ei ole ennakkoluuloja hiihtoa vastaan, vaan tiedän ihan kokemuksesta, että en siitä pidä. Kuten en ylipäätään "aktiiviliikunnasta". Ja kuten sanoin, lapsi saa vapaasti harrastaa liikuntaa, kun siihen yksin kykenee. Minä en lähde hiihtolenkille tai kaukalon laidalle.

[QUOTE="Jenis";28047626]Ehkä siks että nyt on talvi? Eikä kyse nyt ollutkaan siitä, tuleeko jostakin lapsesta huippuhiihtäjää tai huippupesäpalloilijaa, vaan siitä, saako niitä lajeja edes kokeilla. Hiihdon kokeileminen on pirun vaikeaa ilman suksia ;)

Ja mähän en siis edelleenkään osu palloon minkään valtakunnan mailalla, ja vihasin koululiikuntaa sydämeni pohjasta.[/QUOTE]

Täällä kyl vedetään hiihto ja luistelu kehiin ympäri vuoden. Jos ei niitä osaa, niin muksu pelaa pleikkaria sisällä pelkästään ;)

Siitä olen samaa mieltä, ettei hiihtää voi ilman suksia, muttei esim just pesistäkään voi pelata ilman välineitä. Mun mielestä kyse samasta asiasta. Lapsille pitää antaa mahdollisuudet itse kokeilla ja oppia ja se ei onnistu ilman välinetä. Mutta mihin kukakin perhe sen rajansa vetää, onkin toinen asia sitten se :xmas:

Viimeksi muokattu:
"Jenis"
[QUOTE="sasa";28047648]Jospa nyt selvitetään käsitteitä hieman:

Ennakkoluulo

Ennakkoluulolla tarkoitetaan tavallisesti perusteetonta torjuvaa tai tuomitsevaa ennakkokäsitystä.

Ennakkoluulo on käsitys kohteesta ennen kuin on tutustuttu kohteeseen.

---------

Minulla ei ole ennakkoluuloja hiihtoa vastaan, vaan tiedän ihan kokemuksesta, että en siitä pidä. Kuten en ylipäätään "aktiiviliikunnasta". Ja kuten sanoin, lapsi saa vapaasti harrastaa liikuntaa, kun siihen yksin kykenee. Minä en lähde hiihtolenkille tai kaukalon laidalle.[/QUOTE]

Ok, vaihdan ennakkoluulon paskaksi asenteeksi. Aukeaako asia sulle nyt paremmin? :D

"sasa"
[QUOTE="Jenis";28047700]Ok, vaihdan ennakkoluulon paskaksi asenteeksi. Aukeaako asia sulle nyt paremmin? :D[/QUOTE]

Minusta sinulla on paska asenne, koska mielestäsi nelivuotiaan on tärkeämpää osata hiihtää, kuin saada lukutaidolla avaimet maailman kaikkeen tietoon. Arvovalinta.

itse en ymmärrä
En ymmärrä miksei sille lapselle voi jo 3-vuotiaana opettaa luistelua ja hiihtoa, kerran vanhemmat tietää että niitä harrastetaan jo päiväkodissa ja koulussa. On joo paljon harrastuksia mutta nämä pyöräilyn lisäksi ovat sellaisia taitoja joita tarvitaan viimeistään kouluun mennessä. On se ehkä mukavampi lapsestakin kun menee ekalle, että on esim. saanut USEAMMAN VUODEN harjoitella sitä luistelua. Näin ei ehkä sitten koulun liikuntatunnilla ole se heikoin lenkki

"Jenis"
[QUOTE="sasa";28047725]Minusta sinulla on paska asenne, koska mielestäsi nelivuotiaan on tärkeämpää osata hiihtää, kuin saada lukutaidolla avaimet maailman kaikkeen tietoon. Arvovalinta.[/QUOTE]

Sulla sisälukutaidon ongelma asenneongelman lisäksi? Jos aikuinen ihminen sanoo inhoavansa KAIKKEA liikuntaa, niin ei se nyt ihan normaalia ole. Ja lukutaito ja liikunta eivät sulje toisiaan pois kenenkään muun kuin sun mielestä. Googletapa vähän, niin näet mitä lasten liikuntasuosituksista sanotaan. Ei ole ihan järkevää odottaa, että lapsi on niin vanha että pystyy liikkumaan yksin, aika myöhäistä on siinä vaiheessa - vain siksi, koska sinä et aio niihin hommiin osallistua. Siinä se asenneongelma on.

Blue
Laskettelu, lumilautailu, pulkkamäki, kelkkamäki...

Kyllä mun mielestä hiihto ja luistelu ovat hyviä harrastuksia, mutta eivät mitään must juttuja.
Ja eivät kaikkien mielestä juuri niitä mitkä on opeteltava juuri kolmevuotiaana.

Tää koko keskustelu vissiin lähti siitä että onko "pakko" pienelle lapselle ostaa ja viedä sukset päikkyyn jos siellä muutaman kerran hiihtävät. Jos kyse olisi mun kolmevuotiaasta joka olisi päikyssä niin veisin kyllä, koska haluan että lapsi saa mahdollisuuden osallistua kaikkeen aktiviteettiin siellä. Mutta en katso pahalla niitä vanhempia jotka eivät niitä veisi.

Meillä on vielä kolmivuotiaalle ollut vielä ne remmisukset, koska siinä iässä se on ollut vielä todella vähäistä se hiihto. Nelivuotiaalle sitten on ollut jo monot ja sukset viimeisen päälle ja vuodenvaihteessa viisivuotias hiihti jo 5km lenkin lapissa.

Mun lapset menevät vasta eskariin päikkyyn, ja siinä vaiheessa kyllä jo katson että voi jo "vaatia" että jokaisella eskarilla on sukset ja että niillä hiihdetään. Se ihan sen takia että koulussa sekä luisteluun että hiihtoon panostetaan ainakin täällä koulussa tosi paljon. Meidän koululaisilla on kaksi kertaa viikossa liikuntaa, toisella kerralla luistelevat ja toisella hiihtävät, ja äkkiseltään laskettuna sekä luistelu- että hiihtokertoja on tullut tänä vuonna jo kahdeksan kertaa kumpaakin + omat kerrat ja yhdet hiihtokisat päälle.

Kolmivuotias tekee ja touhuaa ihan hirveästi, mutta ei ole mikään autuaaksi tekevä asia se että silloin on oltava jo kaikki mahdolliset välineet ja lajit kokeiltuna. Sitä ehtii kyllä ihan hyvin tulevina vuosina ottaa pikku hiljaa lisää uusia lajeja mukaan.

Yhteistyössä