Miksi jotkut dissaa duunareita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuten aloittaja itsekin totesi, hän kuuluu tähän "duunarit" kategoriaan. Itse olen huomannut, että duunari itse on se, joka kokee alemmuudentunnetta. Hän kokee että hänellä on jotenkin tarve perustella muille sitä, miksi hän ei käynyt yliopistoa tai vaikka ammattikorkeakoulua. Toisaalta en ole koskaan ollut todistamassa tilannetta, että joku korkeammin koulutettu halveksisi tai kyseenalaistaisi duunarin työtä. En koskaan.

Tuollainen keskustelu ei myöskään sovi akateemisuuteen. Tämänkään takia en oikein millään jaksa uskoa, että kukaan esim. lääkäri naureskelisi vaikka posteljoonille. Miksi hän niin tekisi? Miksi pitäisi haastaa, kun on ns. "varma voittaja"?

Minä oikeistolaisena ihmisenä arvostan työtä. Arvostan lääkäreitä, opettajia, siivoojia ja asfalttimiehiä. Työ on aina tärkeää. Kenenkään (ei myöskään aloittajan) pidä hävetä sitä mitä tekee. Kukaan ei myöskään ajattele sinua huonona ihmisenä tai ylenkatso sinua. Älä tee sitä tunnetta itsellesi, sillä se ei pidä paikkaansa.

• Tykkää
Reactions: Isämies
[QUOTE="kookos";28018578]Kuten aloittaja itsekin totesi, hän kuuluu tähän "duunarit" kategoriaan. Itse olen huomannut, että duunari itse on se, joka kokee alemmuudentunnetta. Hän kokee että hänellä on jotenkin tarve perustella muille sitä, miksi hän ei käynyt yliopistoa tai vaikka ammattikorkeakoulua. Toisaalta en ole koskaan ollut todistamassa tilannetta, että joku korkeammin koulutettu halveksisi tai kyseenalaistaisi duunarin työtä. En koskaan.

Tuollainen keskustelu ei myöskään sovi akateemisuuteen. Tämänkään takia en oikein millään jaksa uskoa, että kukaan esim. lääkäri naureskelisi vaikka posteljoonille. Miksi hän niin tekisi? Miksi pitäisi haastaa, kun on ns. "varma voittaja"?

Minä oikeistolaisena ihmisenä arvostan työtä. Arvostan lääkäreitä, opettajia, siivoojia ja asfalttimiehiä. Työ on aina tärkeää. Kenenkään (ei myöskään aloittajan) pidä hävetä sitä mitä tekee. Kukaan ei myöskään ajattele sinua huonona ihmisenä tai ylenkatso sinua. Älä tee sitä tunnetta itsellesi, sillä se ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Kiitos sinulle todella fiksusta kirjoituksestasi, siitä tuli hyvä mieli!! Ja naulan kantaan osuit, koen huonommuutta, ja noteeraan siksi herkästi kaikki aiheeseen liittyvät kysymykset, kuten "aiotko opiskella". Ehken kokisi huonommuutta jos en tietäisi olevani ihan fiksu tyyppi joka kuitenkin oli niin typerä että perui teininä kaikki opiskelusuunnitelmansa (oli jo siis opiskelupaikka- asunto ja myönnetty opintolaina toisessa kaupungissa) tavattuaan miehen. Sitten alkoi leikkimään kotia isoine asuntolainoineen ja rahoitti onta vuotta asuntolainaansa hanttihommilla. Sitten erosi 9 vuoden päästä ja huomasi että kappas, ei ole kuin tämä yksi ammatti jonka onneksi kerkesin hankkia ennen kotileikkien alkua...:-D

Yritän kyllä todella kovasti arvostaa itseäni ja ammattiani, ja tiedän olevani todella hyvä työssäni, ja todennäköisesti vielä etenemään "urallani" ylöspäin. Mutta silti tulee aika usein vastaan ajatus, että oeln vihoviimeinen luuseri kun täällä vaan käytäviä moppailen, vaikka minusta olisi ollut ties mihin, jos vaan olisin malttanut käydä kouluja edes vähän enemmän.

Ei minusta akateemista tule ikinä, eikä olisi ollut (pääosin matematiikan takia tarpeeksi älliä lukioonkaan.

Mutta, täytyy vaan ajatella että huonomminkin voisi olla. Mulla on ihan kiva, vakituinen työ, kivat työkaverit ja palkkakaan ei ole huonoimmasta päästä.

[QUOTE="a p";28018714]Kiitos sinulle todella fiksusta kirjoituksestasi, siitä tuli hyvä mieli!! Ja naulan kantaan osuit, koen huonommuutta, ja noteeraan siksi herkästi kaikki aiheeseen liittyvät kysymykset, kuten "aiotko opiskella". Ehken kokisi huonommuutta jos en tietäisi olevani ihan fiksu tyyppi joka kuitenkin oli niin typerä että perui teininä kaikki opiskelusuunnitelmansa (oli jo siis opiskelupaikka- asunto ja myönnetty opintolaina toisessa kaupungissa) tavattuaan miehen. Sitten alkoi leikkimään kotia isoine asuntolainoineen ja rahoitti onta vuotta asuntolainaansa hanttihommilla. Sitten erosi 9 vuoden päästä ja huomasi että kappas, ei ole kuin tämä yksi ammatti jonka onneksi kerkesin hankkia ennen kotileikkien alkua...:-D[/QUOTE]

Yhteiskuntamme on sellainen, että työstatus on se tärkein ja sen mukaan arvotamme ihmisen. Ensimmäiseksi aina udellaan mitä ihminen tekee työkseen ja kaikkein alinta kastia ovat työttömät.

Ei tässä ollut sen suurempaa kannanottoa, kunhan vain kirjoitin ajatuksia.

[QUOTE="vieras";28018104]Itse en moiseen ole törmännyt. Toisaalta sen olen huomannut ettei näissä ns. peruspuurtajien töissä olevat oikein viihdy ja valitetaan rankkuutta ja palkkaa.[/QUOTE]

Mun kokemuksen mukaan kaikilla työpaikoilla valitetaan työn raskautta tai hankaluutta tjtn. Se on työntekijöiden ikiaikainen oikeus :D

Suurin osa suomalaisistahan on ihan tavallisia "duunareita". Kaupan kassoja, myyjiä, siivoojia, leipureita, kokkeja, postinjakajia, hoitajia, toimistotyöntekijöitä, bussikuskeja, rakennusmiehiä, puutarhureita, tuotteiden kokoonpanijoita, kampaajia ym. ihan tavallisia ihmisisä, näitä tavallisia "duunareita" on suurin osa kaupungilla vastaantulevista ihmistä. Vai että jotenkin yksinkertaisempia kuin muut, voi teitä lapsia. Mikä ihme käsitys teillä on ihmisistä? Palstallakin saa sen kuvan että täälläkin kaikki ovat akateemisia suurituloisia. Epäilen vakaasti, sillä heitä on kuitenkin pienempi osa Suomen kansasta. Joten miksi juuri he kaikki pyörisivät kaksplussalla :D Herätkää ihmiset tavalliseen elämään. Mulla ei ainakaan ole mitään syytä dissata ketään mun sukulaista, naapuria, ihmistä joka istuu bussissa viereen, kaupan tätiä ym

Jokaisella ihmisellä on oma tarinansa ja kun ihmiseen tutustuu vähän syvemmin, jokainen on kiinnostava. Se kenen kanssa sitten tulee toimeen, sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä koulutuksen kanssa. Itse en välttämättä tule toimeen kovien uraihmisten kanssa, sillä omasta mielestäni työ on vain pieni osa ihmiselämää ja maailma on pullollaan kaikkea muutakin kaunista ja mielenkiintoista.

Jotenkin kyllä välillä havahtuu siihen että tällä palstalla on ihan oma kuvansa maailmasta ja ihmisistä ja sillä on hyvin vähän tekemistä oikean elämän kanssa.

Minäkin olen dissannut varmaan joskus vahingossa duunareita, mutta useammin olen dissannut maistereita. Viimeksi tuttavan väitösjuhlassa tuli kysyttyä pariltakin maisterilta, aikovatko vielä jatkaa opintoja.

Mutta ihan kivoja ihmisiä duunareissa on. Ainakin sellaisia, jotka pinnallisella tasolla on ok. Harvassa tosin ovat sellaiset, joiden kanssa olisi kiintoisa keskustella mistään kovin syvällisesti. Sen vaan huomaa kun ei ole kapasiteettiä eikä halua ajatella asioita eri tasoilla.

Tämä on joskus totta - ja pätee yhtä lailla moniin akateemisiin ;)

Nyt kerron ihan rehellisesti muutaman syyn, jota ei monasti uskalleta sanoa ääneen.

1) Useimmilta duunarialoilta saa opiskelupaikan, vaikkei osaisi edes viiden kertotaulua. Jokainen muistaa oman yläasteluokkansa ja ajatus siitä, ammattikoulun käyneet muodostuvat pääasiassa siitä kouluarvosanoiltaan huonommasta puolikkaasta lähinnä puistattaa. Peruskoulun vaatimustaso on muutenkin niin matala, että pitää olla joko laiska, tyhmä tai molempia, että keskiarvo on alle 8.
2) Se, että tekee puuduttavan yksinkertaista työtä 8 tuntia päivässä, ei ainakaan myötävaikuta aivojen ja ajattelukyvyn kehittymiseen. Tämän näkee etenkin vanhemmissa ihmisissä: vertaappa 60-vuotiasta tekniikan tohtoria 60-vuotiaseen lähihoitajaan. Kummallahan (noin keskimäärin) aivot raksuttavat nopeammin?
3) Ero kunnianhimossa. Kuinka moni Nobel-voittaja, presidentti tai muu historian merkkihenkilö on ammattikoulutettu? Kummalla on suurempi todennäköisyys päätyä sellaiseksi, ammattikoulutetulla vai akateemisella? Kumman jälkikasvusta luulet tulevan todennäköisesti yhteiskunnan päättäjiä tai merkkihenkilöitä?
4) Osalla ammattikoulun käyneistä on aivan järkyttävä tyyli: miehiä, jotka pitävät lippiksiä sisällä ja jotka eivät ole nahkakengistä kuulletkaan; tyrkyllä olevan näköisiä naisia, joilla on kaksiväriset hiukset, jäätävä juurikasvu ja aivan liikaa meikkiä.
5) Kaikkein kovapalkkaisimmat työt de facto vaativat akateemisen loppututkinnon. Enkä nyt puhu yrittäjistä tai putkimiehistä vaan säännöllisen työajan ansiotulona saatavista yli 5 000 €/kk palkoista.

[QUOTE="vieras";28018091]Akateemikot antoi hyvän kuvan itsestään kun paskoi housuun linja-auto matkalla hesasta turkuun :D[/QUOTE]

EI ollut akateemikkoja, oli akateemisia! Akateemikko on ihan eri asia.

Moni näistä koulutetuista tuntuu kuvittelevan tosiaan ettei siitä duunarista muuhun ole ja ei opiskeluissa pärjäisi. Omalla kohdalla ei tosiaan tästä ollut kiinni, pärjään kyllä koulussa jos vaan haluaisin. Ja pärjäisin kyllä jossain esim. matemaattisella tai muulla alalla. Mutta ei vaan kiinnosta. Mieluummin teen sitä ihan duunarityötäni. Palkkakaan ei ole hullumpi ja vaihtelua varmasti enemmän mitä monessa toimistotyössä. No, maisema ainakin vaihtuu, kun kuljetusalalla on :D Monen mielestä tuossa työssä ei varmaan sitä älliä tarvita, mutta kyllä siinä saa hommia helpotettua kun suunnittelee etukäteen reitin ja sen miten siellä ajaa ym. Asiakkaina näkee monenlaista ihmistä, niin akateemista kuin duunaria. Ja kyllähän joistain näistä akateemisista huomaa, ettei arvosteta yhtään sitä duunarin hommaa, jotkut taas ovat ihan mukavia. On niitä töykeitä toki duunareissakin, mutta se on vaan erilaista töykeyttä. Ovat muuten vaan urpoja :D Ja jos älyllistä keskustelua haluaa käydä, onnistuu se suurimman osan työkavereista kanssa ja ainakin sitten kotona miehen kanssa. Joka on myös duunari. Meiltä kyllä työpaikalta löytyy niitä paremmin koulutettujakin, eivät vaan ole sitten sillä puolella viihtyneet. Siis ihan yliopiston käyneitäkin on, tosin tämä ei kerro mitään ihmisen fiksuudesta, sen olen kyllä huomannut. Ei ne yliopistossa opiskelevat tosiaankaan aina tunnu kovin fiksulta porukalta, kun työn kautta heidän kanssaan joutuu tekemisissä olemaan. Ihan yksinkertaisiakin asioita saa rautalangasta vääntää.

Osaltaan varmaan tähän minun ajatusmaailmaan on vaikuttanut se, että oma perhe ja muu suku on aina ollut duunariporukkaa ja koulussa ne kaikkein idiooteimmat tyypit oli näistä "paremmista" perheistä. En vaan tunne kuuluvani tuohon joukkoon, vaikka älystä ei varmaan riippuisi. Ja ei, en kuvittele olevani mitenkään parempi kuin muut, toin tämän esille vaan sen takia, kun jotkut akateemiset tosiaan näyttää kuvittelevan että kaikki duunarit on automaattisesti jotenkin tyhmempiä.

[QUOTE="vieras";28020654]Enpä ole kenenkään kuullut moittivan duunareita. Ennemmin Wahlroosin tyyppisiä johtajia ja kokoomusta, ne on ihan arkipäivää.[/QUOTE]

Totta.
Eihän se Wahlroos ole elämässään saavuttanut mitään!
Paitsi omistaa osuuden pankista ja tillä on miljoona omaisuus tileillä ja kiinteistöissä.
Kyllä sekin mielummin haluaisi herätä vuokraluukusta aamulla klo 5 ja lähteä työmaalle siivoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lisäys;28020883:
Lisäksi Wahlroos on myös kauppatieteiden tohtori ja entinen professori eli silläkin saralla menestynyt.

Sekään ei oikeuta siihen että haluaa kieltää työttöminen pankissa asioimisen, eikä siihen että voi haukkua työttömiä vastuun pakoilijoiksi.

Yhteistyössä