tälläiset aamut on raskaita olla perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öttiäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja vastaan tulee näitäkin, jotka eivät saa kiukuttelevaa lasta aamuisin hoitoon ajoissa. sitten tullaan 9 aikoihin ja odotellaan, että vielä aamupala tarjottaisiin, kun ollaan vetämässä jo muun porukan kanssa ulkovaatteita päälle.

Kiitos ymmärryksesta ja eri näkökulmista.
Tarjoan aamupalan 8-8:30 .
Puuroa en mikrossa ilkeä lämmittää sillä se on jo hoitovirhe. Olen kuitenkin lapsen terveydestäkin vastuussa omalla toiminnallani enkä saa sitä vaarantaa.

Päivärullaa ja kun tänne sain purettua (ei ehkä kovin ammattimaista) nostan kisun pöydälle vanhempien kanssa ja kehoitan valitseen joko sovitut hoitoajat ja sopimuksista kiinni pidot tai hoitopaikan vaihdot.

Kaikki nyt nukkuu ja minä alan kahvia hörppiin .

Nyt on kyllä pisteet täysi hoitajan puolella. Ajoista pidetään kiinni ja piste. Siitä saa ja pitää huomauttaa näille " mutku mä tahdon lapsivapaata-vanhemmille". Pph on TÖISSÄ vaikka tekeekin sitä kotonaan, ei todellakaan ole kenenkään piika jolle kaikki käy koska sille maksetaan. Mä voisin tulla kanssa ihan teidän kenenkä työpaikalle tosta noin vaan tunti-puoltoista sovitusta ajasta myöhässä tai vaikka etuajassa tai ihan miten vaan koska MUN veroeoristahan sulle maksetaan! Miten vittu se voi olla joillekkin noin ylivoimasta viettää aikaa oman lapsensa kanssa !! Siis ei voi käydä edes kaupassa yhdessä kun pitää huutaa yhteiskuntaa apuun tossakin asiassa?!

Tuo nyt on aivan hyväksyttävä syy ilmottaa että on tullu kipeäksi. Sitä ei kukaan voi ennakoida. Mut tollanen juupas eipäs-meininki että hoitajakaan ei tiedä, on typerää. Vähä samaa meillä on päiväkodissa että muutaman miten sattuu tulijan takia on vaikea ennakoida toimintaa ja menemisiä. Koskaan kun ei tiedä miten ilmaantuvat. ennen tai jälkeen ilmoitetun. Tai ollenkaan. Todella ajattelematonta vanhemmilta.

Meillä on päiväkodista toivottu, että kaikki lapset olisivat paikalla klo 09.15 mennessä, jolloin toiminta alkaa. Me tullaan yleensä klo 9, ja ilmoitan edellisenä päivänä jos on joku syy että tullaankin jo kahdeksaksi. Iltapäivästä ovat yleensä vain iloisia, mitä aikaisemmin lapsia tullaan hakemaan, kun yksi hoitaja lähtee kuitenkin kotiin joka ryhmästä siinä kolmen huitteilla...

[QUOTE="vieras";27603531]Miten sinusta ihminen on vätys jos nousee vasta seiskalta? :laugh: Anna mä arvaan, sä oot niitä jotka on viimeistään klo 23 paapamassa että jaksavat nousta aikaisin. Pyh, mikä vätys. Mä teen monesti vielä kotitöitä tms vielä puolen yön aikaan ja herään vapaapäivinä n. kasilta.[/QUOTE]

Meillä kyllä tehdään ne kotityöt ihan ihmisten aikaan ja kahdeksan jälkeen kun lapset on nukkumassa niin syödään rauhassa iltapala ja katsellaan telkkaria. En tiedä millaisen suursiivouksen teet jokaikinen päivä mutta ei nyt luulis kellään niin paskasta olevan että puoliltaöin pitää vielä huushollihommia tehdä..

[QUOTE="huhhuh";27603470]Tämä pisti pahasti silmään; olen herännyt JO klo 7! Kuka normaali, työtätekevä ihminen nukkuu noin pitkään???[/QUOTE]

Pisti vähän minunkin silmään. Kotona ollaan lasten kanssa, mutta heräillään kyllä viimeistään seitsemän pintaan, joka aamu. Ihan normaali heräämisaikahan tuo kaiketi on :)

Mutta tuollainen ap:n kuvailema poukkoilu "Tullaan silloin ja sillon", "Eipä tullakaan" on kyllä ikävää.

[QUOTE="nuuh";27604205]Nyt on kyllä pisteet täysi hoitajan puolella. Ajoista pidetään kiinni ja piste. Siitä saa ja pitää huomauttaa näille " mutku mä tahdon lapsivapaata-vanhemmille". Pph on TÖISSÄ vaikka tekeekin sitä kotonaan, ei todellakaan ole kenenkään piika jolle kaikki käy koska sille maksetaan. Mä voisin tulla kanssa ihan teidän kenenkä työpaikalle tosta noin vaan tunti-puoltoista sovitusta ajasta myöhässä tai vaikka etuajassa tai ihan miten vaan koska MUN veroeoristahan sulle maksetaan! Miten vittu se voi olla joillekkin noin ylivoimasta viettää aikaa oman lapsensa kanssa !! Siis ei voi käydä edes kaupassa yhdessä kun pitää huutaa yhteiskuntaa apuun tossakin asiassa?![/QUOTE]

No tää on kyllä. Jotkut vanhemmat menevät töistä suoraan salille tai kampaajalle ja se lapsi istuu siellä hoitopaikassaan seitsemästä viiteen. Hirveen vaikeeta tuntuu olevan se salille meno sitten illemmasta kun lapsi saisi olla jo kotona toisen vanhemman kanssa. Ei,mutku MÄ en jaksa ja MÄ en haluu,ihan sama mitä se lapsi haluais. Mut nykyäänhän taitaa kaikilla lapsilla olla niin ihanat ja rennot hoitopaikat että niissä on ihan yhtä kivaa kuin kotona =) Ei siis haittaa vaikka lapsi on hoidossa aamusta pitkälle iltapäivään kun voihan siellä tarhassakin rentoutua.

[QUOTE="öttiäinen";27603403]olen perhepäivähoitaja. Tiesitkö hyvä Äiti tätä:

Olen tänään herännyt jo kello 7:00 odottamaan lastasi hoitoon.
Valmistin puuron joka on nyt ollut liedellä tovin odottelemassa.

Kello 7:30 laitat hyvä vanhempi viestiä, että tulemmekin kello 10:30 , sittenkin alkuperäisen suunnitelman mukaan eli poiketen illalla sanomastasi ajankohdasta , klo 8:00. Sammutan puuro kattilan.

Harmittaa, sillä olisin voinut nukkua hieman pidempää sillä toiset hoitolaiset tulevat kello 9:00...

Laitan sohvalle maaten ja laitan kellon pirahtaan puoli 9, olen väsynyt sillä koko porukka on käynyt läpi oksennustaudin viikonlopun aikana ja sallin itselleni helpomman työpäivän. Teilläkin se oli , viheliäinen oksennustauti,mutta lapsesi oli hoidossa sen alkaessa ja heti seuraavana päivänä koska ei oksentanut kuin 5 kertaa ja aamupala maistui hyvin.

Ovikello pirahtaakin 8:20.

Sanot minulle :

"TUlemmekin hoitoon jo nyt , että kerkeää syödä aamupalan. Menen itse kauppaan ja töihin sitten 11:00sta..."

Sanon , että joudun tekeen uuden aamupalan , leipää, sillä puuro on jäähtynyttä jo. Se ei sinua onneksi haittaa sillä toivot , että lapsi saa marjat sitten kupista jugurtin kera koska ei syökään niitä puurosta.....

Haet lapsesi aiemmasta poiketen kello 17:30 .

Hyvä Äiti! En tietääkseni ole orjasi. Minun tehtävä ei ole vahtia lastasi silloin kun käyt kaupassa tai vietät vapaa päivää miehesi kanssa kahden kesken. Ei vaikka maksat koko kuukauden päivittäisestä hoidosta , en suostu hoitamaan lastasi sinun vapailla sillä minä ajattelen lapsesi etua olla vanhempiensa kanssa.
Tämä on sopimuksessammekin ja sinä olet sen allekirjoittanut. SIlti kuvittelet , että voit mennä ja tulla miten lystää. Ja lapsesi on hoidossa koko päivän

Työni on tärkeää ja rakastan tätä. Mutta tälläinen kunnioittamisen puute vanhemmilta ja ajatus joka on itsekeskeinen Minulla on OIKEUS tuoda lapsi hoitoon vapaallakin ollessani vaikka olen sopinut otisin saa minut harkitsemaan muitä töitä.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä teet puuron vaikka ei ole ketään edes paikalla? Ja kauanko teillä kestää aamupala jos seiskalta alat sitä vääntämään ja vielä 8:20 sitä pitäisi saada?????? Ja mikset puhu asiasta sen äidin kanssa? Ja miten helvetin pitkää päivää oikein teet? 7-17:30??? Häh????

Viimeksi muokattu:
Eiköhän tarinan syvinolemus ollut siinä, että sovituista ajoista pitää pitää kiinni??? Vaikka kuinka pph saa palkkaa työstään niin ei se vaikuta siihen, että lapset voi tuoda/ viedä miten huvittaa. Vai kunka moni teistä joka saa palkka työstään (eivätkö kaikki saa) niin moniko teistä saa tulla ja mennä miten haluaa? Jos sellaisia duuenja on niin kertokaa minulle heti! Ja entä te kaikki joiden työhön kuuluu asiakastapaamiset, tai otatte esim. potilaita vastaan - saavatko hekin tulla ja mennä miten haluavat? Ettekö vaadikaan, että aikatauluja noudatetaan????

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;27604766:
Ettekö vaadikaan, että aikatauluja noudatetaan????

tottakai vaaditaan, mutta pointtihan on se että ap ei vaadi. siuostuu kaikkiin muutoksiin, ottaa edellisenä päivänä oksennelleen hoitoon, tekee uuden puuron, kun lapsi tulee paikalle ym. Lapsen vanhemmat ovat selvästi huomnanneet että hoitajalle kaikki muutokset on ok, joten jatkavat tälla linjalla.

[QUOTE="hmmm";27604931]tottakai vaaditaan, mutta pointtihan on se että ap ei vaadi. siuostuu kaikkiin muutoksiin, ottaa edellisenä päivänä oksennelleen hoitoon, tekee uuden puuron, kun lapsi tulee paikalle ym. Lapsen vanhemmat ovat selvästi huomnanneet että hoitajalle kaikki muutokset on ok, joten jatkavat tälla linjalla.[/QUOTE]

Siis kenenkään ei pidä itse tajuta, että aikatauluja noudatetaan vaan ap pitää sitä vahtia ja vaatia? Siis täh??? Eli kaikki onkin ap:n vikaa? Eikö nyt helkutti sentään voi ihan OMALLA järjellä päätellä, että niistä aikatauluista pidetään kiinni???? Pitääkö aikuisia ihmisiä opastaa/vahtia joka asiassa??? Siis mitähhhhh???

[QUOTE="hmmm";27604931]tottakai vaaditaan, mutta pointtihan on se että ap ei vaadi. siuostuu kaikkiin muutoksiin, ottaa edellisenä päivänä oksennelleen hoitoon, tekee uuden puuron, kun lapsi tulee paikalle ym. Lapsen vanhemmat ovat selvästi huomnanneet että hoitajalle kaikki muutokset on ok, joten jatkavat tälla linjalla.[/QUOTE]

Se vaan on sellainen asia, että kilttejä ihmisiä on tässäkin maailmassa. Sellaisia, jotka eivät osaa/halua/kykene pitämään hirveää jöötä joka asiasta. Näitä ihmisiä sitten käytetään röyhkeästi hyväksi! Kyllä ihmisten pitäisi tajuta itse miten käyttäytyy ja käyttääkö toisia hyväksi. Sitähän tuo on. Kiltin ihmisen hyväksikäyttöä!

Ymmärrän niin hyvin öttiäistä! Tuollaisia vanhempia on paljon, jotka kuvittelevat ettei pph:lla ole muuta elämää kun hoitaa heidän lapsiaan. Pitkätkin työpäivät on ok, kun tietää sen ETUkäteen ja voi sovittaa omat menonsa sen mukaan. Sairastumisille ei mitään mahda, mutta välinpitämättömyydestä/ajattelemattomuudesta/itsekkyydestä johtuvat aikataulujen muutokset ei ole reiluja. Varsinkaan jos ne ovat jatkuvia.

Ja on muuten sellaisiakin vanhempia ettei puhe mene perille. Se ovi on oikeasti pidettävä kiinni kun tulevat "väärään aikaan", jos haluaa viestin menevän perille. Mutta monellako täälläkin on pokkaa tehdä niin oikeasti?! Varsinkin jos on vaikkapa ruoailuaika ja muita lapsia paikalla. Helpommin sanottu kun tehty.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Se vaan on sellainen asia, että kilttejä ihmisiä on tässäkin maailmassa. Sellaisia, jotka eivät osaa/halua/kykene pitämään hirveää jöötä joka asiasta. Näitä ihmisiä sitten käytetään röyhkeästi hyväksi! Kyllä ihmisten pitäisi tajuta itse miten käyttäytyy ja käyttääkö toisia hyväksi. Sitähän tuo on. Kiltin ihmisen hyväksikäyttöä!

Komppaan tätä!

Miksi teet puuron kattilassa? Kuulostaa tosi lapselliselta tollanen, että puuro on liedellä ja sitten, voivoi, sitä ei enää voi antaa, kun se on jo jäähtynyt. Siis hä. Eikö sulla ole mikroa? Tee puuro mikrossa, sähköäkin kuluu vähemmän eikä sun aikaa kulu tuollaiseen pelleilyyn. Ja miksi heräät 5.30 jos lapset tulee hoitoon 6.30? Kuluuko sulla tunti heräämiseen?

[QUOTE="ihmettelen";27605213]Miksi teet puuron kattilassa? Kuulostaa tosi lapselliselta tollanen, että puuro on liedellä ja sitten, voivoi, sitä ei enää voi antaa, kun se on jo jäähtynyt. Siis hä. Eikö sulla ole mikroa? Tee puuro mikrossa, sähköäkin kuluu vähemmän eikä sun aikaa kulu tuollaiseen pelleilyyn. Ja miksi heräät 5.30 jos lapset tulee hoitoon 6.30? Kuluuko sulla tunti heräämiseen?[/QUOTE]

Pointti nyt ei varmaankaan ollut tuossa puuron keittämisessä vaan siinä, että on se kumma jos aikuinen ei saa sitä Ritva-Liisaansa ajoissa sinne hoitoon jos on tietty aika sovittu! Eikä se varmaan ole kenenkään etu, että pph herää 10 min. ennen lasten tuloa tukka pystyssä. Kai sitä nyt haluaa rauhassa heräillä, laitella paikkoja, istua yksin hetki ennen muiden auttamista/ työn aloittamista.

[QUOTE="vieras";27604308]Meillä kyllä tehdään ne kotityöt ihan ihmisten aikaan ja kahdeksan jälkeen kun lapset on nukkumassa niin syödään rauhassa iltapala ja katsellaan telkkaria. En tiedä millaisen suursiivouksen teet jokaikinen päivä mutta ei nyt luulis kellään niin paskasta olevan että puoliltaöin pitää vielä huushollihommia tehdä..[/QUOTE]

Et sitten osaa lukeakaan? Siinä luki kotitöitä tms. ;) Miksi ihmeessä ne kotityöt pitäisi tehdä illalla, miksi ilta ja yö pitäs maata laiskana lahnana sohvalla kun voisi tehdä jotain tehokastakin? On siinä paras kyllä arvostelemaan toisia :laugh:

Luin vaan tuon alun.
Kyllä on perhepäivähoitajalla lepposat päivät!
Minä nousen klo 6 ja samoihin aikoihin herää lapsi. Laitan lapsen lähtökuntoon ja itseni ja ovesta ulos jo klo 7. Isänsä vie päiväkotiin.
Teen töitä 8h ja menen lapseni hakemaan, olemme aikaisintaan kotona 16.30. Sitten alkaakin ruuanlaitto, jotain nopeaa että ruoka tulee valmiiksi ajoissa jotta sitten taas iltapala maistuisi. Toimintaa klo 6-20 ja illalla sitten pieni hetki itselle ennekuin mennään unten maille ja sama alkaa uudestaan seuraavana aamuna.
Asiaan kuuluu että lapsi käy pissalla 1-3 kertaa yössä joten pätkittäin nukun, isänsä ei edes herää.
Voi että, jos joskus saisi nukkua edes klo 7:ään ilman herätyksiä :(

Tuokin on yksi syy miksi mä en vienyt lasta pph:lle..Jo tutusmisvaiheessa tuntui olevan ongelma jos joudun tuomaan lapsen "jo" 7.30, saati että veisin 7.00..
Kun on vuorotyöö ja niitä muutoksiakin voi tulla, niin ei voi aina tietää etukäteen...saati että jos tekisi keikkaduunia.
Meilläkin voi olla niin että on iltavuoro, mutta aamupuutoksen vuoksi joutuukin menemään pitkään päivään ja sen saa tietää vasta edellisenä ilta/yönä..Onneksi päiväkodissa ovat olleet erittäin joustavia, kunhan 6.30 aamut ilmoitetaan etukäteen muuten ei ole oikeastaan väliä.

Ja sitäkin ihmettelen, mitä joku aiemmin sanoi: miksi virikelapsi voi olla huoletta joka päivä päiväkodissa, mutta työssäkäyvä ei saisi pitää lasta päiväkodissa edes paria tuntia niin että käy itse vaikka kampaajalla...Ottaen huomioon että lapsen hoitoaika ei siitä veny, vaan työ on vaikka loppunut jo aiemmin.

[QUOTE="mamma";27605278]Luin vaan tuon alun.
Kyllä on perhepäivähoitajalla lepposat päivät!
Minä nousen klo 6 ja samoihin aikoihin herää lapsi. Laitan lapsen lähtökuntoon ja itseni ja ovesta ulos jo klo 7. Isänsä vie päiväkotiin.
Teen töitä 8h ja menen lapseni hakemaan, olemme aikaisintaan kotona 16.30. Sitten alkaakin ruuanlaitto, jotain nopeaa että ruoka tulee valmiiksi ajoissa jotta sitten taas iltapala maistuisi. Toimintaa klo 6-20 ja illalla sitten pieni hetki itselle ennekuin mennään unten maille ja sama alkaa uudestaan seuraavana aamuna.
Asiaan kuuluu että lapsi käy pissalla 1-3 kertaa yössä joten pätkittäin nukun, isänsä ei edes herää.
Voi että, jos joskus saisi nukkua edes klo 7:ään ilman herätyksiä :([/QUOTE]

Eihän tässä kellonajasta nyt ollut kyse, vaan siitä että ihmisten välinpitämättömyyden vuoksi tuli herättyä turhaan. Ehkä tänään olisi ollut öttiäisen ainut myöhempään nukuttu aamu katkonaisen yön jälkeen ;) .

[QUOTE="mamma";27605278]
Voi että, jos joskus saisi nukkua edes klo 7:ään ilman herätyksiä :([/QUOTE]

Vittuako olet ottanut tuollaisen ukon, joka ei viikonloppuisin anna sun nukkua?

[QUOTE="huhhuh";27603514]Ei mulla mitään perhepäivähoitajia vastaan ole mutta vätyksiä vastaan kyllä![/QUOTE]

Kai luit myös, että heillä on oltu oksennustaudissa? Se kuule verottaa voimia. Älä kuvittele olevasi täydellinen, sillä et sitä ole.

Vittuako olet ottanut tuollaisen ukon, joka ei viikonloppuisin anna sun nukkua?

No ei se ole miehen syy että lapsi herää kuin kellon mukaan vapaapäivinäkin klo 6. Kyllä se mies menee sen lapsen kanssa aamutoimia tekemään mutta arvaa saanko nukuttua kun puuhastelevat talossa? No en saa. Miehellä on omat syyt miksi yöuni on hälle tärkeämpi kuin minulle joten se on ihan ok. Minä toivoisin että lapsi osaisi nukkua välillä vähän pidempään mutta ei, aina ylös klo 6.
Se nyt ei ollut se issue tässä vaan se että pph voi nukkua vaikka klo 8 työpäivänä jos hoidokit tulee vasta niin myöhään.
En kuitenkaan vaihatisi työtäni mihinkään, tykkään tosi paljon työstäni ja palkkakin on varmaan vähän eri luokka kuin pph:lla. Et sikäli...

[QUOTE="öttiäinen";27603480]Tiedätkös että kuuluu? Varsinkin kun olet sopimuksessa erikseen allekirjoittanut :
Vanhempien vapaapäivät ovat myös lapsen vapaapäiviä. Lpasi haetaan suoraan hoidosta työpäivän päätyttyä. Hoitoajat ilmoitetaan 3viikkoa etukäteen, eli hyvissä ajoin.

Juuri tämä vanhempien itsekkyys: pidän koko päivän kun maksan mutta en ajattele IKINÄ hoitajan kohdalla miten kivaa joskus on pienemmän ryhmän kanssa. Varsinkin jos vanhemmat eivät pärjää lapsen kanssa kotona hänet halutaan sysätä hoitoon koko päiväksi mikä ei edes auta lapsen vointia kotona...[/QUOTE]

Minkä LAKIPYKÄLÄN nojalla olet vaatinut kirjoittamaan sopimuksen jossa lukee että vanhempien vapaapäivät ovat myös lapsen vapaa päiviä? Subjektiivinen päivähoito-oikeus! =että vanhemmat määrittää hoidon tarpeen ja että jokaisella alle kouluikäisellä on tähän yhtälainen oikeus!

Me ei ilmoiteta hoitoaikoi 3viikkoa etukäteen, sillä emme itsekkään tiedä niitä 3vk etukäteen,lisäksi muutoksia saattaa tulla lyhyelläkin varoitusajalla(ed.päivänä). vanhempien ei kuulu ajatella hoitajaa ja sitä onko hänellä kivaa,itse on työnsä valinnut!

Ja mitä tulee siihen pärjääkö vanhemmat lapsen kanssa kotona,niin tiedätkö jos vanhempi ajattelee omaa jaksamistaan se ei tarkoita etteikö hän pärjäisi lapsensa kanssa.

[QUOTE="mamma";27605367]No ei se ole miehen syy että lapsi herää kuin kellon mukaan vapaapäivinäkin klo 6. Kyllä se mies menee sen lapsen kanssa aamutoimia tekemään mutta arvaa saanko nukuttua kun puuhastelevat talossa? No en saa. Miehellä on omat syyt miksi yöuni on hälle tärkeämpi kuin minulle joten se on ihan ok. Minä toivoisin että lapsi osaisi nukkua välillä vähän pidempään mutta ei, aina ylös klo 6.
Se nyt ei ollut se issue tässä vaan se että pph voi nukkua vaikka klo 8 työpäivänä jos hoidokit tulee vasta niin myöhään.
En kuitenkaan vaihatisi työtäni mihinkään, tykkään tosi paljon työstäni ja palkkakin on varmaan vähän eri luokka kuin pph:lla. Et sikäli...[/QUOTE]

Oletko sinä vai onko sun miehesi erityisen tyhmä, kun koluaa niin ettei muut saa nukuttua? Miksei mene pihalle lapsen kanssa? Kyllä saa taas olla kiitollinen omasta, fiksusta miehestä jolla on AIVOT.

Yhteistyössä