miten tarkkoja teidän pph on hoitoajoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki kuulosti täysin normaalilta ja asialliselta toiminnalta pph:lta.

Jos sunkin työaika päättyy klo 16 niin et varmasti jää pidemmäksi aikaa. Meidänkin lasten päiväkodissa oli kerran viikossa lelupäivä milloin sai viedä sen oman lelunsa (yhden).
Eikö lapses voi jättää sitä leluaan sitten autoon kun kerran on mukana sen vuoksi että saat puettua lapsen.
Mitäköhän sanoisit jos tuo rakas lelu menisikin hoitopäivän aikana rikki, joko tahallisesti tai vahingossa oman lapsesi tai toisen lapsen toimesta? Sekin olisi varmaan sen pph:n syy..

Tämä haiskahtaa pahasti provolta.... Hoitoajat määrätään ennalta ja siinä ollaan nykyään tosi tarkkoja! Ei voi yhtäkkiä muutella päivää kahta tuntia pidemmäksi.. Oletko kenties ajatellut, että hoitajalle ekat lapset saattavat tulla jo 6.30? Sinä sitten pitäisi lastasi klo 18 asti?

Ai ilmotit "jo illalla".. :D
Neuvola on todennäköisesti ollut tiedossa jo aiemmin ni miksei asiaa ole voinut SOPIA hoitajan kanssa etukäteen et sopiiko hänelle tuo illasta venyminen. Ja jos ei sovi ni sit olisit jotenkin ite järjestänyt lapsen haun klo 16 mennessä.

Itse päiväkodissa töitä tehneenä voin sanoa et minua olis ainakin suuresti ottanut päähän -ellei johdu toisen hoitaja sairastumisesta tms.- jos pomo olis illalla laittanut mulle viestin että "oletkin 2h pidempään töissä huomenna" (meillä oli siis ihan yleisesti tapana ilmoitelle tekstiviestein mahdollisista muutoksista)!

[QUOTE="vieras";25366498]Yllättävän moni vanhempi mieltää lapsen hoitoajaksi oman työaikansa.[/QUOTE]

Niin tuntuu mieltävän, mutta onneksi joukkoon mahtuu helmiäkin, jotka osaavat ajatella tämän siirtymäajan hoitopaikasta työpaikalle siinä hoitoaika ilmoituksessa! =)

ja jatkan vielä, että itse sallin lelut hoitopäivän aikana, mutta en vastaa niistä enkä päivittäin toimita niitä reppuun tai etsiskele. Jos jotain häviää/rikkoutuu sen on vanhempien vastuulla.

Ja viel sen verran on pakko kommentoida että käyttäisit senkin ajan siihen työntekoon kun täällä palstailet niin voisit vaikka aikaisiemmin jo mennä kotiin kerran on joustava työaika =)

Minä sanoisin että teillä on harvinaisen hyvä ja vastuunottava perhepäivähoitaja. Ole onnellinen siitä! Ja jos sopimuksessa on hakuaika klo 16 niin tottakai pph suunnittelee omat menonsa sen mukaan. Hassu vuodatus tämä, jos edes totta on..

Ei päiväkotiinkaan viedä omia leluja kun lelupäivänä. Jotkut lapset niitä yrittää salakuljettaa välillä, mutta saavat viedä omaan reppuun, ja siellä pysyvät. Nillä omilla leluilla voi leikkiä kotona

[QUOTE="PPH";25366442]Samoin joskus on klo 7 ollut hoitoajan aloitus, mutta lapsi tuleekin jo 6.30 - kivakiva!! Kotonahan minä olen, mutta on mulla omakin aamu, jonka suunnittelen sen mukaan miten ajat ilmoitetaan!! Mutta ei päiväkotikaan aukea kuin varttia ennen kuin tulee eka hoitolainen, ainakaan täällä meillä päin. [/QUOTE]

Minä varmaan olisin pph:na niin "mulkero", etten yksinkertaisesti avaisi ovea ennen kun klo 7.00...

[QUOTE="vieras";25366498]Yllättävän moni vanhempi mieltää lapsen hoitoajaksi oman työaikansa.[/QUOTE]

Niissä hoitosopimuskaavakkeissa oli muistaakseni jotenkin kummallinen sanavalinta siinä kohdassa missä haluttiin tietää minkä verran lapsella hoidontarvetta. Meillä on työpäivä 8-16 ja lapsi tuodaan hoitoo n. 7:40 ja haetaan 16:20. Keskustelin vielä erikseen pph:n kanssa tuosta aikataulusta.

Pph ei SAA enää joustaa hoitoajoista. Uuden työaikalain mukaan on mentävä. Jos tulee jokin tilapäinen tarve lapsen olla pidempään hoidossa, niin pph:n on kysyttävä lupa esimieheltään saako pitää lasta pidempään. Eikä asiaan vaikuta millään tavalla se mihin aikaa päivästä lapsi tuodaan hoitoon. Pph on "auki" sen sovitun ajan, ja jos viet lapsesi sinne paria tuntia myöhempään niin ei se todellakaan tarkoita sitä että voisi olla hoidossa pari tuntia pidempään. Jos olet ilmoittanut että lapsesi tulee klo 10, mutta et ole kysynyt voiko olla klo 18 asti, niin ihan itse olet asiasi mokannut.

Mitä tulee kenkiin ja vaatteisiin - itse olen nimenomaan pyytänyt pph:ta kertomaan, jos on tarvetta jollekin vaatteelle tai lapsen on kylmä/kuuma, sillä pph:han sen parhaiten siinä päivän aikana näkee, en minä, onko lapsi puettu säänmukaisesti. Jos huomauttaa että kengät on pienet, niin hyvä on että kertoo jos en itse ole huomannut.

Leluja meidän pph:lle saa viedä omalla vastuulla, mutta välillä niissäkin pidettiin taukoa juuri siksi että lapset sitten omivat omia lelujaan. Tarkoitus on kuitenkin että opitaan leikkimään ryhmässä ja jakamaan asioita.

Pph:t joustavat varmasti kaikessa missä voivat, mutta vanhempienkin täytyisi osata vähän ajatella asioita muutenkin kuin puhtaasti oman napansa ympäriltä...

Voi kuule ap, tervemenoa vaan päiväkotiin....siellä vietiin aamiaiskärryt nenän edestä pois kun aamupala loppui 08:30 ja sillä samalla sekunnilla saapui vielä yksi lapsi. Ilman jäi.

Siellä oli kommentti, kun ulkona satoi kaatamalla vettä, eikä muutamalla lapsella ollut sadeasuja, että "se ei ole meidän ongelmamme, ulos mennään."

Hei hei.

jos meille on sovittu et hoito alkaa 7.00 kun töihin mennään 7.30 niin tosiaan ovi ei aukea ennen sitä. Meillä ei ole myöskään ulkovaloja eikä muitakaan valoja ennen seitsemää. Itse niitä en tarvi.
Herään puolta tuntia ennen töiden alkua ja valmistelen itseeni ja katson aamun uutiset. Tasan klo 7 olen valmiina vastaanottamaan. Hyvin täällä ehtivät töihin. Varttikin riittäisi.

Idiootti ap. Luuletko sä tosiaan, että jos viet kersas vaikkapa klo 12 hoitoon, niin saat hakea sen vasta illalla klo 20? Ei, kyllä sillä pph:llakin ne työajat on.
Itse olin pph vuosia sitten ja kerroin kyllä kaikille että työaikani loppuu viimeistään 17.00. Eihän monet päiväkoditkaan ole enää viiden jälkeen auki.
Katos, pph:lla on omakin perhe...

valitettavasti perhepäivähoitajaa taas hiillostaa päivähoidonohjaaja, päivähoidonjohtaja, jota hiillostaa kunta, jota ohjeistaa valtion lait, joten ei ihme, että pph on vähän joustamaton ja hiillostaa sua noissa hoitoajoissa. Tuttua, mutta ymmärrän sen.

[QUOTE="Lissu";25366666]Pph ei SAA enää joustaa hoitoajoista. Uuden työaikalain mukaan on mentävä. [/QUOTE]

Yksityisiä pph:ita ei koske uusi työaikalaki, joten he voivat itse määritellä työaikansa ja lomansa.

[QUOTE="vieras";25366993]Yksityisiä pph:ita ei koske uusi työaikalaki, joten he voivat itse määritellä työaikansa ja lomansa.[/QUOTE]

Totta, jos kyseessä on yksityinen pph. Tosin heilläkään ei mitään velvollisuutta ole joustaa.

[QUOTE="vieras";25366993]Yksityisiä pph:ita ei koske uusi työaikalaki, joten he voivat itse määritellä työaikansa ja lomansa.[/QUOTE]

eipä sitä koske mitkään muutkaan hyvät käytännölliset säännöt.
Saavat toimia ihan miten lystäävät,hyvin tai hyvin huonosti.

Kengässä pitää olla 17 mm käyntivaraa ja kasvuvara siihen päälle. Kenkä ei siis ole sopiva, jos varvas on kiinni pohjallisen reunassa tai jää vajaa sentti. Kenkä on SOPIVA KUN POHJALLISEN REUNAAN JÄÄ 17 MM. Sitä pienempi on liian pieni, sitä isommassa on tarvittava määrä kasvuvaraa. Kengän sopivuus mitataan niin, että irrotat pohjallisen ja laitat lapsen seisomaan pohjallisen päälle. Surettaa liian pienillä kengillä kävelevät. Näkee usein jo päältä, että nyt on liian pienet kengät (kävely töpöttelyä ja lapsi pitkä suhteessa kengän kokoon).

[QUOTE="vieras";25367027]eipä sitä koske mitkään muutkaan hyvät käytännölliset säännöt.
Saavat toimia ihan miten lystäävät,hyvin tai hyvin huonosti.[/QUOTE]

Nyt olet väärässä. He ovat kunnallisessa valvonnassa ihan samoin kuin kunnalliset pph:t.

[QUOTE="vieras";25367047]Nyt olet väärässä. He ovat kunnallisessa valvonnassa ihan samoin kuin kunnalliset pph:t.[/QUOTE]

valvonta on kerran vuodessa kotikäynti tai soitto. Joten ei voi puhua valvonnasta.

Meillä ainakaan pph:t eivät uuden työaikalain myötä edes saa tehdä ylitöitä. Eli vähintäänkin tuollainen asia pitäisi sopia pph:n esimiehen kanssa ja jos tälle ylityö olisi ok, niin hän varmistaisi asian pph:lta.

On kieltämättä välillä hankala luovia lasten lääkäreiden ym. kanssa ja yrittää saada myös täysi työpäivä kokoon. Tämän takia jotain tukiverkostoja kannattaa haalia kasaan ainakin jos on vain yksi vanhempi lasta kuljettamassa. Jos ei muuta tukiverkostoa löydy, niin palkkaa hätätapauksessa hoitaja vaikka mll:ltä.

Meillä PPH on töissä klo 7-17 välisen ajan ja tällä välillä myös meidän lapset ovat hoidossa, yleensä ovat n. 8h, joskus menee hieman yli kun ei ihan aina pääse töistä ajoissa lähtemään. Kerran olin toisella paikkakunnalla työkeikalla ja oli tosi kamala ajokeli. Soitin, että nyt menee klo 17 tosi täpärälle, hän iloisesti toivotti luurin toisessa päässä, että ajelehan rauhassa ja myöhästy sen mitä myöhästyt, jotta saavut ehjänä perille... Eli ihania pph:ta todella on olemassa!!!

[QUOTE="vieras";25367068]valvonta on kerran vuodessa kotikäynti tai soitto. Joten ei voi puhua valvonnasta.[/QUOTE]

Mun tietääkseni kunnallisilla on ihan sama määrä valvontaa kuin yksityisillä.

Ja jotenkin sitä ajattelisi, että yksityisyrittäjän on pakko hoitaa hommansa hyvin tai asiakkaat loppuvat. Kunnallisella ei välttämättä näin. Mutta hyviä ja huonoja on molemmissa. Samoin kuin yksityisissä päiväkodeissakin on huonoja ja hyviä.

Yhteistyössä