tälläiset aamut on raskaita olla perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öttiäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"öttiäinen"

Vieras
olen perhepäivähoitaja. Tiesitkö hyvä Äiti tätä:

Olen tänään herännyt jo kello 7:00 odottamaan lastasi hoitoon.
Valmistin puuron joka on nyt ollut liedellä tovin odottelemassa.

Kello 7:30 laitat hyvä vanhempi viestiä, että tulemmekin kello 10:30 , sittenkin alkuperäisen suunnitelman mukaan eli poiketen illalla sanomastasi ajankohdasta , klo 8:00. Sammutan puuro kattilan.

Harmittaa, sillä olisin voinut nukkua hieman pidempää sillä toiset hoitolaiset tulevat kello 9:00...

Laitan sohvalle maaten ja laitan kellon pirahtaan puoli 9, olen väsynyt sillä koko porukka on käynyt läpi oksennustaudin viikonlopun aikana ja sallin itselleni helpomman työpäivän. Teilläkin se oli , viheliäinen oksennustauti,mutta lapsesi oli hoidossa sen alkaessa ja heti seuraavana päivänä koska ei oksentanut kuin 5 kertaa ja aamupala maistui hyvin.

Ovikello pirahtaakin 8:20.

Sanot minulle :

"TUlemmekin hoitoon jo nyt , että kerkeää syödä aamupalan. Menen itse kauppaan ja töihin sitten 11:00sta..."

Sanon , että joudun tekeen uuden aamupalan , leipää, sillä puuro on jäähtynyttä jo. Se ei sinua onneksi haittaa sillä toivot , että lapsi saa marjat sitten kupista jugurtin kera koska ei syökään niitä puurosta.....

Haet lapsesi aiemmasta poiketen kello 17:30 .

Hyvä Äiti! En tietääkseni ole orjasi. Minun tehtävä ei ole vahtia lastasi silloin kun käyt kaupassa tai vietät vapaa päivää miehesi kanssa kahden kesken. Ei vaikka maksat koko kuukauden päivittäisestä hoidosta , en suostu hoitamaan lastasi sinun vapailla sillä minä ajattelen lapsesi etua olla vanhempiensa kanssa.
Tämä on sopimuksessammekin ja sinä olet sen allekirjoittanut. SIlti kuvittelet , että voit mennä ja tulla miten lystää. Ja lapsesi on hoidossa koko päivän

Työni on tärkeää ja rakastan tätä. Mutta tälläinen kunnioittamisen puute vanhemmilta ja ajatus joka on itsekeskeinen Minulla on OIKEUS tuoda lapsi hoitoon vapaallakin ollessani vaikka olen sopinut otisin saa minut harkitsemaan muitä töitä.

:O No onpa ajattelematonta! Mullakin lapset perhepäivähoitajalla ja itse opiskelen, joten ei ole minuuteista kiinni meidän aikataulut. Pyrin kuitenkin tuomaan lapset siihen aikaan kun on sovittu, välillä saattaa aikataulu heittää 10-15 minuuttia. Paitsi niin, että koskaan en tuo lapsia aikaisemmin kuin on sovittu!

Aika huvittavaa, 7.30 ilmoittaa, että tulee kymmenen jälkeen, mutta on paikalla 8.20. Eli tietämättä matkaan kuluvaa aikaa, on n. puolen tunnin kuluttua viestin laitosta lähtenyt/alkanut tekemään lähtöä. Ei kai mieli nyt kellään voi noin muuttua? Tai jos muuttuukin niin miten kehtaa...

jos minä maksan 8tunnista ei se sinulle kuulu vaikka päälläni sen 8tuntia seisoisin

Mut toi on väärin et muuttaa aikataulua kesken kaiken. eli eka lapsi tulossa aikaisin, sit vast myöhemmin mut sit kuitenkin joskus siinä välissä. ei ole reilua. sama jos itse menisit aamul töihin kahdeksalta mut pomo sanoo et ei tuu vats kymmeneks. sit lähdet kotiin ja perään soitetaan et tu sittenkin jo takas. ja palkan saat vain tehdyist tunneist, ei siit et todellisuudesta mikä siihe ruljanssiin on mennyt.

tottaon et lapsi saa olla hoidossa vaikka vanhemmilla on vapaa päivä, mutta sovituista hoitoajoista tulee pitää silloin kiinni eikä muutella niitä puolen tunnin varoajalla.

Silloin kun itse olin pph ilmoitin yhdelle perheelle muutaman kerran illalla 22-23 aikaan, että ei käy! Saattoivat siinä vaiheessa laittaa meinaan viestiä, että "meijän Nico-Petteri tuleekin jo seittemältä hoitoon vaikka oli puhe että kymmeneltä"... Laitoin sitten vaan, että olen oman aikatauluni sopinut heidän aikataulun mukaan eikä sitä voi muuttaa viimetipassa.

jos minä maksan 8tunnista ei se sinulle kuulu vaikka päälläni sen 8tuntia seisoisin

Tiedätkös että kuuluu? Varsinkin kun olet sopimuksessa erikseen allekirjoittanut :
Vanhempien vapaapäivät ovat myös lapsen vapaapäiviä. Lpasi haetaan suoraan hoidosta työpäivän päätyttyä. Hoitoajat ilmoitetaan 3viikkoa etukäteen, eli hyvissä ajoin.

Juuri tämä vanhempien itsekkyys: pidän koko päivän kun maksan mutta en ajattele IKINÄ hoitajan kohdalla miten kivaa joskus on pienemmän ryhmän kanssa. Varsinkin jos vanhemmat eivät pärjää lapsen kanssa kotona hänet halutaan sysätä hoitoon koko päiväksi mikä ei edes auta lapsen vointia kotona...

sinunhan pitää ilmoittaa tästä esimiehellesi eli perhepäivähoidon ohjaajalle ja hänellä on sitten vastuu infota perhettä ettei hoitoon voi tulla jos vanhemmat käy ostoksilla.

[QUOTE="huhhuh";27603470]Tämä pisti pahasti silmään; olen herännyt JO klo 7! Kuka normaali, työtätekevä ihminen nukkuu noin pitkään???[/QUOTE]

No minä ainakin :D Olen luonteeltani iltavirkku, aamutorkku... Jos menen kymmeneksi töihin saatan nukkua jopa yhdeksään!!!

[QUOTE="huhhuh";27603470]Tämä pisti pahasti silmään; olen herännyt JO klo 7! Kuka normaali, työtätekevä ihminen nukkuu noin pitkään???[/QUOTE]

Olen normaali vaikka herään jo klo 7:00. Kiitos kysymästä.
Viime vuonna heräsin jo klo 5:30 koska lapset tuliva hoitoon klo 6:30. Vaikkakin monesti ilmoittivat, että nukkuvatkin pitempää kun eivät raskikaan lasta herättää. Kiva saada tälläinen viesti aamulla kun olet jo itse noussut ylös odottamaan. Pakko nousta kun vanhemmat ilmoittavat tulevansa .

Viestistäsi kuvastuu syvä viha, kunnioittamattomuus perhepäivähoitajan ammattiakohtaan.

Oletko yksityinen perhepäivähoitaja vai kunnallinen?

Jos yksityinen, on sinun oma asiasi pitää puoliasi siinä miten hoitoajoista sovitaan. Sinä voit määrätä säännöt millä lasta hoidat.

Jos olet kunnallinen, otat yhteyttä perhepäivähoidon ohjaajaan joka kertoo miten toimia. Hoitoaikoja ei ihan noin vain muuteta, ja perhepäivähoitajille tuli viime syksynä työaikalaki joka rajoittaa hoitopäivän pituutta. Eli kenenkää työaika ei ole enää 7-17.30 tai jos on niin siitä saa myöhemmin vapaata sen mitä työaika meni yli.

Omassa kaupungissa ne joiden hoitopäivä on jatkuvasti 8 tuntia pidempi on siirretty perhepäivähoidosta päiväkotiin tai hoitopaikkoja järjestelty uudelleen niin että yhdellä hoitajalla lapset ovat suunnilleen sen saman ajan eikä niin että yhdet tulee seitsemältä ja toiset yhdeksältä.

[QUOTE="juupajuu";27603486]No minä ainakin :D Olen luonteeltani iltavirkku, aamutorkku... Jos menen kymmeneksi töihin saatan nukkua jopa yhdeksään!!![/QUOTE]

No vuorotyötä tekevät on eri asia mutta muuten säännöllistä päivätyötä niin ihan älytöntä ruikuttaa että jouduin herämään JO 7! Meillä ei ekaluokkalainenkaan valita vaikka joutuu heräämään 6.30!

[QUOTE="öttiäinen";27603500]Olen normaali vaikka herään jo klo 7:00. Kiitos kysymästä.
Viime vuonna heräsin jo klo 5:30 koska lapset tuliva hoitoon klo 6:30. Vaikkakin monesti ilmoittivat, että nukkuvatkin pitempää kun eivät raskikaan lasta herättää. Kiva saada tälläinen viesti aamulla kun olet jo itse noussut ylös odottamaan. Pakko nousta kun vanhemmat ilmoittavat tulevansa .

Viestistäsi kuvastuu syvä viha, kunnioittamattomuus perhepäivähoitajan ammattiakohtaan.[/QUOTE]

Mä nousin aina sen verran oikein aikaisina aamuina, että puin päälle puoliunessa ja menin torkkumaan sohvalle... Juurikin siksi, että yli puolet kerroista tulivat noin tuntia myöhemmin kuin olivat sanoneet

[QUOTE="öttiäinen";27603500]Olen normaali vaikka herään jo klo 7:00. Kiitos kysymästä.

Viestistäsi kuvastuu syvä viha, kunnioittamattomuus perhepäivähoitajan ammattiakohtaan.[/QUOTE]

Ei mulla mitään perhepäivähoitajia vastaan ole mutta vätyksiä vastaan kyllä!

Kyllä se muuten kuuluu. Usko tai älä, miten tahansa ei voi hoitoaikaa käyttää.

Itseasiassa Suomessa on edelleen subjektiivinen päivähoito-oikeus eli lapsen saa kyllä tuoda vapaapäivänään hoitoon jos ei ole kyse vuoropäiväkodista, ja jos hoitoajat noudattavat etukäteen sovittuja.

Perhepäivähoitaja tai päiväkodin lastenhoitaja ei päätä sitä missä tilanteessa vanhempi on oikeutettu tuomaan lapsen hoitoon ja milloin ei.

Jos kyseessä on esim. työtön tai muuten kotona oleva päiväkodin johtaja sopii ne hoitoajat ja yleensä tällöin lapsella on lyhyempi hoitopäivä.

Käsittämätöntä sekin että näitä virikepaikkoja kyllä on mutta se on kamalinta jos joku töissäkäyvä äiti joskus haluaa pitää puolikkaan päivän lapsivapaata vaikka asioiden hoitamiseen kaupungilla.

• Tykkää
Reactions: jaassi
[QUOTE="öttiäinen";27603403]

Hyvä Äiti! En tietääkseni ole orjasi.[/QUOTE]

Mun mielestä tämä kohta oli vähän liioiteltua. Palkanhan sinä kuitenkin siitä lapsen hoitamisesta saat, vaikka nyt tulisikin aikaisemmin. Varmasti ärsyttää tuollainen venkslailu hoitoaikojen suhteen ja törkeä temppu tuodakin hoitoon aiemmin kun vasta viestitellyt muuta, mutta ei se sinusta kuitenkaan orjaa tee, ihan saat palkan työstäsi niinkuin kuuluukin.

En tiedä miten kukaan vanhempi kehtaa noin tehdä. On meilläkin voinut käydä niin, että pph on herännyt liian aikaisin kun olen viestitellyt vasta aamulla ettei lapsi tulekaan ollenkaan kun on sairastunut. Onkohan meidänkin pph ollut sitten närkästynyt jos joutunut heräämään aiemmin? Sille kyllä tulee muutkin hoitolapset suht aikaisin aina, joten tuskin siellä tyhjän panttina kuitenkaan on ollut.

Eikö tuollaisessa tilanteessa voi suoraan antaa vanhemmalle palautetta? Että jatkossa ei näin toimita. Miten muuten se vanhempi ymmärtäisi että nyt meni jotain väärin, tuskin se tätä palstaa lukee ja ymmärtää että juuri hänestä puhutaan.

Kyllä se muuten kuuluu. Usko tai älä, miten tahansa ei voi hoitoaikaa käyttää.

mut joskus on vain pakko!
esim itselläni ei ole muuta aikaa käydä kaupungissa kaupoilla kuin se et lähden töistä aikasemmin ja haen lapsen vasta normaaliin aikaan. ensinnäkin lapsi pitäisi muuten herättää kesken unien. ja normihoitoajan jälkeen meidän pitää kiiruhtaa samantien bussiin koska myöhemmin ei mene enään busseja kotiin! matkaa kuitenkin 25km. viikonloppuisin ei myöskään kulje paikallisliikennettä järkeviin aikoihin (ainoat vuorot liikkeellä lapsen päikkäreiden kohdalla), eli jos haluan käydä vaikka kangaskaupassa tms on pakko lähteä töistä aikasemmin ja lapsi on silloin hoidossa.

[QUOTE="huhhuh";27603514]Ei mulla mitään perhepäivähoitajia vastaan ole mutta vätyksiä vastaan kyllä![/QUOTE]

Miten sinusta ihminen on vätys jos nousee vasta seiskalta? :laugh: Anna mä arvaan, sä oot niitä jotka on viimeistään klo 23 paapamassa että jaksavat nousta aikaisin. Pyh, mikä vätys. Mä teen monesti vielä kotitöitä tms vielä puolen yön aikaan ja herään vapaapäivinä n. kasilta.

voi kamalaa sentään. Mä herään viideltä töihin, oli lapset sitten vatsataudissa tai eivät. Työvuorojen ilmoittaminen 3 viikkoa etukäteen on aika hanurista. Vanhemmillakin ne saattavat muuttua.

Poukkoilua en ymmärrä. Toisaalta en ymmärrä sitäkään, miksi vanhempi ei voisi joskus käydä vaikka siellä kaupassa esim. jouluostoksilla ilman lasta??? Tai siis sanotaan, että TYÖSSÄKÄYVÄ vanhempi ei voi käydä. Koska kyllähän näillä sosiaalisin perustein hoidossa olevien vanhemmilla on aikaa roikkua niissä kaupoissa ihan rauhassa koko sen päiväkodin aukioloajan. Missä on tasa-arvo?

[QUOTE="huhhuh";27603507]No vuorotyötä tekevät on eri asia mutta muuten säännöllistä päivätyötä niin ihan älytöntä ruikuttaa että jouduin herämään JO 7! Meillä ei ekaluokkalainenkaan valita vaikka joutuu heräämään 6.30![/QUOTE]

ei ole kiva herätä aamulla klo 7 jos kerrankin olisi saanut herätä myöhemmin. pph oli herännyt noin aikasin yhden lapsen takia. muut olivat tulossa vasta yhdeksältä. voihan olla et oli viikon ainoa aamu kun olisi voinut nukkua pidempään. tiedä vaik jos jokainen muu aamu herää 6.30. kyllä itsekin nukun niin pitkään kun huvittaa niinä aamuina kun se on mahdollista, kun työt alkaa myöhemmin.

[QUOTE="vieras";27603531]Miten sinusta ihminen on vätys jos nousee vasta seiskalta? :laugh: Anna mä arvaan, sä oot niitä jotka on viimeistään klo 23 paapamassa että jaksavat nousta aikaisin. Pyh, mikä vätys. Mä teen monesti vielä kotitöitä tms vielä puolen yön aikaan ja herään vapaapäivinä n. kasilta.[/QUOTE]

No joo, pakko olla nukkumassa klo 23 jos nousee töihin klo 3.45! Mutta vaikka tein ennen vuorotyötä ja tulin töistä 00.30 niin en enää 7 maannut kuin lahna sängyssä!

Yhteistyössä