Tuli lappu koululta, että vanhempien olisi jotain leivottava myyjäisiä..........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeesiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27480071]Ollaan sitten vastakkaisuudet:osaan leipoa, mutta en kokata. Onnistumaan keittämään perunatkin pohjaan palaneiksi. :)[/QUOTE]
:D Siinä Mummeliisan aloittamassa ruokakuvaketjussa on jossain mun leipomani kakku ja joku hyvin totesikin, että näyttää ihan hatulliselta paskaa :laugh:

• Tykkää
Reactions: Porho
Ei niitä sukulaisille myydä, suurimmat myynnit tapahtui ihan ovelta ovelle. Mutta sehän vaatii sen vaivan että lapsi itse hylkää pelikonsolin ja nostaa perseen penkistä lähteäkseen tekemään työtä yhteisen luokkaretkirahaston eteen... Mutta tokihan se kalliiksi tulee jos äiti ja isi osaa kaiken mitä lapsen pitäisi myydä tai he hoitavat myynnin lapsen puolesta.

Etkö osaa nähdä rikkautena leirikoulujen ja luokkaretkien mahdollisuutta?

Eli sinäkään et tajunnut, mitä yritän ajaa takaa... :D Ei - ei ole siitä kysymys, ettenkö osaa tätä asiaa nähdä noin. Mutta kunha kysyin, että onko kukaan tullut miettineeksi kuka tällaisen "pakkopullan" sori... PERINTEEN vanhempienkin pään menoksi on aikoinaan keksinyt ja millä oikeudella? Kun ei se vaan toimi sen lapsen toimesta vanhemman selän takana, vaan kyllä se vaatii niiltäkin osallistumista. Jos vaikka asuu paikassa, jossa ei ole niitä naapureita tai se yksikin naapuri kieltäytyy ostamasta mitään, niin rahaa sekin vaatii, että sitten kierrätät autolla sitä tenavaa ympäri pitäjää kerjuulla tai vähintään sitten viemässä niitä paperipaaleja, kun pyörän takanakaan niitä ei voi kuljettaa... Ja niin se vaan menee, että ensimmäiseksi kerjätään aina ne sukulaiset ja tutut ja vanhempien työkaverit, koska ne on lähimpänä ja / tai tutumpia, eikä he oikein kehtaa kieltäytyäkään. ;)

[QUOTE="vieras";27480044]mä ymmärrän joo.. Tollasta samaa paskaa asennetta. Jos haluaa pitää oikeuksistaan olla kustantamatta naperon koulunkäynnistä ja retkistä penniäkään kiinni, niin sit pitää. Kukaan ei voi pakottaa, vaikka mikä lappu tulis kotiin. Laita vaikka opelle viesti että EVVVK.

Mutta toiset on valmiita tekemään jotain itsekin eikä odota käsi ojossa yhteiskunnan kustantavan kaikkea. Yhteisöllisyys on jees, sitä vois tukea enemmänkin. Ennen tais kyläläiset rakentaa kouöutkin yhdessä ja talkoilla ylläpidettiin, nykyvanhemmalle on mahdotonta kustantaa euroshopperin euron pullapussia yksiin myyjäisiin. Ei, mukavempi on sekin aika ja raha käyttää asian vastustamiseen " ihan vaan periaatteesta".[/QUOTE]

Voi... sanonko mikä! Pöljä! En minä sanonut, että minä vastustan asiaa ja mainitsin myös, että osallistuminen rahallisesti tai leipoen EI ole MULLE ongelma, vaan kunhan kysyin, että... Äh antaa olla, kun et sinäkään tajunnut... :D Peace vaan! Kyllä meidän molempien mukelot pääsee minunkin osallistumisella matkaan, mutta saahan sitä aina kyseenalaistaa asioita - vai? ;)

Mielestäni myyjäiset on kiva ajatus, en ovelta ovelle myynnistä oikein välitä. Discojen sun muun avulla sitä rahaa oli ihan kivakin kerätä silloin aikanaan.

Mutta sitä en millään tasolla hyväksy, että jos joku ei osallistu keräämään rahaa tai maksa osuuttaan, niin hänen tulisi päästä silti mukaan.

Mielestäni myyjäiset on kiva ajatus, en ovelta ovelle myynnistä oikein välitä. Discojen sun muun avulla sitä rahaa oli ihan kivakin kerätä silloin aikanaan.

Mutta sitä en millään tasolla hyväksy, että jos joku ei osallistu keräämään rahaa tai maksa osuuttaan, niin hänen tulisi päästä silti mukaan.
Aiemminhan oli just noin, että ne jotka maksoivat, pääsivät mukaan. Muut jäivät koululle tekemään koulutehtäviä. Esikoisen kouluaika menikin vielä tuolla periaatteella, mutta kuopuksen kouluaikoina jo asia muuttui. Muista vieläkin, miten kuopus kerran sanoi, että hän ei halua sinne reissuun eli älä äiti maksa. Sanoin, että nyt ei kuule auta, koska maksoin tai en, niin sun täytyy lähteä :D

Muistan kun ala-asteikäisinä lähdettiin lapsikuoron retkelle Norjaan ja Ruotsiin. Edellinen talvi myytiin pahvisia muistilappuja ovelta ovelle. Parhaan ystäväni kanssa käytiin seurakunnalla lastaamassa potkukelkka ja reput täyteen pahveja ja lähdettiin kiertään ovelta ovelle. Ei myynyt äidit eikä isä ainakaan meillä. Kun retken aika koitti parhaiten myyneet palkittiin. Ja ymmärsin jo silloin että vanhemmat ne parhaimmat myynnit oli tehnyt ei ne lapset. Mutta lapset palkittiin. Me myytiin oikeesti aika paljon mutta jäätiin ilman hienojai palkintoja, saatiin sentään seuriksen laulukirjat :(

Miksi lapsen pitäisi kärsiä siitä että vanhemmat ovat työttömiä, sairaita tai vaan mulkeroita?

[QUOTE="vakkari harmaana";27480162]Muistan kun ala-asteikäisinä lähdettiin lapsikuoron retkelle Norjaan ja Ruotsiin. Edellinen talvi myytiin pahvisia muistilappuja ovelta ovelle. Parhaan ystäväni kanssa käytiin seurakunnalla lastaamassa potkukelkka ja reput täyteen pahveja ja lähdettiin kiertään ovelta ovelle. Ei myynyt äidit eikä isä ainakaan meillä. Kun retken aika koitti parhaiten myyneet palkittiin. Ja ymmärsin jo silloin että vanhemmat ne parhaimmat myynnit oli tehnyt ei ne lapset. Mutta lapset palkittiin. Me myytiin oikeesti aika paljon mutta jäätiin ilman hienojai palkintoja, saatiin sentään seuriksen laulukirjat :([/QUOTE]
Lapsen näkökulmasta todella ikävä tilanne :( Joku vanhempihan voi itse ostaa niitä lappuja vaikka kuinka paljon ja sitten lapsi saa palkinnon "hyvästä myynnistä".

Miks muiden vanhempien pitäisi maksaa ylimääräistä siksi, että jonkun vanhemmat ovat työttömiä, sairaita tai vaan mulkeroita?
Mun mielestä ei pidäkään. Koulu järjestää sellaisia retkiä, joihin koululla on varaa joko kuntien budjeteista tai sponsorirahoilla. Jos ei ole varaa, niin sitten retkiä ei järjestetä. Jokainen voi viedä omat lapsensa retkille ihan itsekin. Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi keksiä joku taho, jonka kautta voisi sponssata Linnanmäki-reissun tms jollekin lapselle. Kerran olen sellaisen onnistunut palstan kautta tekemään, mutta nykyisin se on palstan sääntöjen vastaista.

Miks muiden vanhempien pitäisi maksaa ylimääräistä siksi, että jonkun vanhemmat ovat työttömiä, sairaita tai vaan mulkeroita?

Mun mielestä reiluinta olisi että kun päätetään mihin ollaan lähdössä niin katsotaan mitä se maksaa KOKO porukalta. Sitten selvitetään miten se raha saadaan kerättyä ilman että kenenkään tarvii maksaa mitään. Eli onko se keino sitten myyjäiset (oppilaat leipovat vaikka köksässä ja myyvät itse), ovelta ovelle myynti tai discon tmv. järjestäminen. Ja lähtökohtaisesti kaikki lapset osallistuvat omalla panoksellaan, ei vanhempien rahoilla (tietysti se on vanhempien oma asia jos he haluavat ostaa lapsen myymät tavarat tms.).
Onko sun mielestä reilua jos lapsi jonka vanhemmilla ei ole rahaa, osallistuu kaikkiin myyjäisiin, myy tunteja ovelta-ovelle pipareita yms. ja silti ei pääse retkelle?

Mun mielestä reiluinta olisi että kun päätetään mihin ollaan lähdössä niin katsotaan mitä se maksaa KOKO porukalta. Sitten selvitetään miten se raha saadaan kerättyä ilman että kenenkään tarvii maksaa mitään. Eli onko se keino sitten myyjäiset (oppilaat leipovat vaikka köksässä ja myyvät itse), ovelta ovelle myynti tai discon tmv. järjestäminen. Ja lähtökohtaisesti kaikki lapset osallistuvat omalla panoksellaan, ei vanhempien rahoilla (tietysti se on vanhempien oma asia jos he haluavat ostaa lapsen myymät tavarat tms.).
Onko sun mielestä reilua jos lapsi jonka vanhemmilla ei ole rahaa, osallistuu kaikkiin myyjäisiin, myy tunteja ovelta-ovelle pipareita yms. ja silti ei pääse retkelle?
Minusta reiluinta on se, että ensin hankitaan rahat ja vasta sitten katsotaan, mihin sillä rahalla pääsee. Vanhempia voi käyttää sponsoreina, mutta joskus se on huono asia, koska on tosiaan Katylinan kaltaisia vanhempia, jotka haluavat maksaa vain oman lapsensa retken. Voisiko yksi vaihtoehto olla sellainen, että ekaluokkalaisten retken sponsoreiksi pyydettäisiin tokaluokkalaisten vanhempia? Yritysten ja yhteisöjen lisäksi? Silloin ei ehkä olisi niin vahvasti tätä "minä maksan minun lapseni retken" -ajattelua.

Mun mielestä on reilua, että jokainen osallistuu esim. piparin myynnillä ja jos rahaa siitä ei pahemmin kasaan saada, jatketaan joko säästämistä tai tilataan vaikka pizzat kouluun niin että kenenkään vanhempien ei tarvitse maksaa. Mielestäni on väärin maksattaa matka osalla vanhemmista, jotka toivovat lapsilleen jotakin spesiaalia. Sen sijaan kannatan, että vanhemmat jotka tätä haluavat, kerääntyvät yhteen ja vaikka maksavat ne omat muksunsa jonnekin porukalla kouluajan ulkopuolella.

Mun mielestä on reilua, että jokainen osallistuu esim. piparin myynnillä ja jos rahaa siitä ei pahemmin kasaan saada, jatketaan joko säästämistä tai tilataan vaikka pizzat kouluun niin että kenenkään vanhempien ei tarvitse maksaa. Mielestäni on väärin maksattaa matka osalla vanhemmista, jotka toivovat lapsilleen jotakin spesiaalia. Sen sijaan kannatan, että vanhemmat jotka tätä haluavat, kerääntyvät yhteen ja vaikka maksavat ne omat muksunsa jonnekin porukalla kouluajan ulkopuolella.
Tämähän on täysin mahdollista jo nyt. Kuka tahansa voi kerätä yhteen minkä tahansa porukan ja lähteä yhdessä reissuun.

[QUOTE="vieras";27480094]Eli sinäkään et tajunnut, mitä yritän ajaa takaa... :D Ei - ei ole siitä kysymys, ettenkö osaa tätä asiaa nähdä noin. Mutta kunha kysyin, että onko kukaan tullut miettineeksi kuka tällaisen "pakkopullan" sori... PERINTEEN vanhempienkin pään menoksi on aikoinaan keksinyt ja millä oikeudella? Kun ei se vaan toimi sen lapsen toimesta vanhemman selän takana, vaan kyllä se vaatii niiltäkin osallistumista. Jos vaikka asuu paikassa, jossa ei ole niitä naapureita tai se yksikin naapuri kieltäytyy ostamasta mitään, niin rahaa sekin vaatii, että sitten kierrätät autolla sitä tenavaa ympäri pitäjää kerjuulla tai vähintään sitten viemässä niitä paperipaaleja, kun pyörän takanakaan niitä ei voi kuljettaa... Ja niin se vaan menee, että ensimmäiseksi kerjätään aina ne sukulaiset ja tutut ja vanhempien työkaverit, koska ne on lähimpänä ja / tai tutumpia, eikä he oikein kehtaa kieltäytyäkään. ;)[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä, että näet asian pakkona, perinteenä jota ei voi sivuttaa, mutta totuushan on, että voit olla osallistumatta ja lapsesi voivat olla osallistumatta. Ennen pois jääneille järjestettiin muuta toimintaa koululla niille leirikoulu yms. päiville, jos tänä päivänä on pakko lapsen osallistua kyseiseen leirikouluun, niin voitahan kirjoittaa niille päiville poissaolo lapun, jos se sinun tuskaasi helpottaa. Asioista ei kannata tehdä itselleen pakkoa, jos ne ei sitä ole.

Ja mitä siihen aktiviteetin päättämiseen tulee, niin me ainakin oppilaat yhdessä opettajan kanssa mietittiin erilaisia vaihtoehtoja, voisko olla mahdollista, että sun lapsi on tiennyt jo pidemmän aikaa tulevista tapahtumista, keräyksistä, luokkaretkistä yms. muttei ole sulle kertonut...

Meidän ois pitäny penskana myydä jotain karkkilaatikoita ovelta ovelle. Ei niitä kukaan ostanu ja mummo osti puolet mun karkeista,äiti myi puolipakolla toisen puolikkaan työkavereilleen. Ihan perseestä tommoset.

Piparin myynnillä... :laugh:

[QUOTE="vieras";27480302]Meidän ois pitäny penskana myydä jotain karkkilaatikoita ovelta ovelle. Ei niitä kukaan ostanu ja mummo osti puolet mun karkeista,äiti myi puolipakolla toisen puolikkaan työkavereilleen. Ihan perseestä tommoset.[/QUOTE]
Mä olen aika samaa mieltä. Ja mitä nyt olen ollut kuulevinani tästä päivästä, niin kaikenlainen pakkomyynti tuntuu olevan ihmisille entistäkin vastenmielisempää. Itse joskus aikoinaan ostin omien lasteni karkkilaatikot ja vein töihin, mutta kyllähän tuossa pitää vanhemman tehdä valinta, laskeeko lapsensa tuntemattomien ovikelloa soittamaan vai maksaako karkkilaatikot itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27480310:
Mä olen aika samaa mieltä. Ja mitä nyt olen ollut kuulevinani tästä päivästä, niin kaikenlainen pakkomyynti tuntuu olevan ihmisille entistäkin vastenmielisempää. Itse joskus aikoinaan ostin omien lasteni karkkilaatikot ja vein töihin, mutta kyllähän tuossa pitää vanhemman tehdä valinta, laskeeko lapsensa tuntemattomien ovikelloa soittamaan vai maksaako karkkilaatikot itse.

Ja kun ne myytävät tuotteet on mitä on. "Päivää,haluatteko ostaa vessapaperia?"

[QUOTE="vieras";27480311]Ja kun ne myytävät tuotteet on mitä on. "Päivää,haluatteko ostaa vessapaperia?"[/QUOTE]
No vessapaperi on musta ihan jees, koska sille on aina käyttöä. Mutta monesti kyllä surettaa lapset, jotka soittaa ovikelloa ja kauppaavat jotain keksirasiaa tai muuta, joka sisältää laktoosia ja jolle ei meidän perheessä ole käyttöä. Vaikka yleensä kaiken maksankin käteisellä, niin ei mulla silti aina ole sopivaa rahaakaan lapselle annettavaksi. Joskus olen tosin sanonut, että jos tulet huomenna uudestaan, niin sitten ostan.

Ikävä kyllä voisin kuvitella, että joidenkin kohdalla lapsivihamielisyys jopa lisääntyy siitä, että ovikelloa käy soittamassa milloin mikäkin "lapsikerjäläinen". Musta on aika vastuutonta laittaa lapsi siihen tilanteeseen. Lapsi on kuitenkin vain lapsi eikä yleensä valmis ottamaan vastaan aikuisten vihamielisyyttä. Minusta lapsia pitäisi suojella aikuisten vihamielisyydeltä eikä suinkaan tyrkätä lapsia sen todellisuuden eteen.

Ihan vaan siksi, että se on laki. Esim. meillä on aloitettu leirikoulurahaston kerääminen. Ja tulemme keräämään könttäsumman 10.000 euroa. Me tiedämme jo nyt, että luokalla tulee leirikouluvuonna olemaan ainakin yksi oppilas enemmän, sillä lapsi perheineen on ulkomailla. Olemme varautuneet jopa siihen, että vielä toinenkin oppilas voisi olla lisää.

Eli me tulemme keräämään rahat myös oppilaille, jotka eivät edes ole luokan oppilaita tällä hetkellä, ja tulevat siis pääsemään ilmaiseksi reissuun.

Meillä rahat kerätään pääasiassa myymällä asioita ovelta ovelle ja myös järjestemällä kahvituksia koululla sekä järjestämällä disco.

Kaikilla ei ole jostain syystä yhtä hyvää mahdollisuutta osallistua rahaston keräämiseen, ja sekin ymmärretään.

täytyy vielä lisätä tuohon leirikoulun rahan keräämiseen, että meillä sen keräämisen organisoivat vanhemmat. Koululla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Mutta leirikoululla on esim. luokkahengen kannalta positiivisia vaikutuksia ja leirikoulu on myös opetussuunnitelmassa mukana.

Meillä leirikoulu järjestetään siis kutosen syksyllä, jolloin siitä saadaan hyödyt viimeiselle kouluvuodelle.

Kaupunki on budjetoinut luokkaretkiin rahaa. Koulun järjestämiä retkiä ja toimintapäiviä rahoittaa vanhempainyhdistys. Vanhempainyhdistys kerää rahaa toimintaansa eri yhdistyksitä ja järjestöiltä, jäsenmaksuina ja järjestämällä vahempaijuhlat.

[QUOTE="vieras";27480094]Eli sinäkään et tajunnut, mitä yritän ajaa takaa... :D Ei - ei ole siitä kysymys, ettenkö osaa tätä asiaa nähdä noin. Mutta kunha kysyin, että onko kukaan tullut miettineeksi kuka tällaisen "pakkopullan" sori... PERINTEEN vanhempienkin pään menoksi on aikoinaan keksinyt ja millä oikeudella? Kun ei se vaan toimi sen lapsen toimesta vanhemman selän takana, vaan kyllä se vaatii niiltäkin osallistumista. Jos vaikka asuu paikassa, jossa ei ole niitä naapureita tai se yksikin naapuri kieltäytyy ostamasta mitään, niin rahaa sekin vaatii, että sitten kierrätät autolla sitä tenavaa ympäri pitäjää kerjuulla tai vähintään sitten viemässä niitä paperipaaleja, kun pyörän takanakaan niitä ei voi kuljettaa... Ja niin se vaan menee, että ensimmäiseksi kerjätään aina ne sukulaiset ja tutut ja vanhempien työkaverit, koska ne on lähimpänä ja / tai tutumpia, eikä he oikein kehtaa kieltäytyäkään. ;)[/QUOTE]

Kun mä olin lapsi, me asuttiin ihan korvessa. Kaverin luo ja bussipysäkille oli 4 km, kauppaan 7 km. Ihan itse me kuitenkin ne vappukukat myytiin ja keräykset kerättiin. Pyöräilin kaverin luo ja alettiin yhdessä kiertää taloja. Talvella homma hoidettiin potkukelkoilla vähän pienemmällä reitillä. Muistan, että oli tosi kivaa, mummot tarjosivat pullaa ja mehua ja kertoivat kylän juorut. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää äitiä kuskaamaan ja tuskinpa olis kuskannut, vaikka olisi pyytänytkin.

Yhteistyössä