Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
rur
Kärsiikö kysyä, tarkoittaako "selkään saaminen" piiskaamista vai ennemminkin pahoinpitelyä nyrkillä tms? Olen lukenut useammankin romanin kirjoittamana saman sanaparin ja miettinyt, mitä se tarkoittaa. Jos se tarkoittaa jälkimmäistä, niin perheväkivallan muodot (myös ns. kurittaminen) ovat ilmeisesti joko tabu tai niin arkipäivää, ettei kukaan enää puhu ns. turpiin saamisesta.

Valtaväestökin toki käyttää samaa lausahdusta: "Naapurin akka sai taas mieheltään selkäänsä" eli tuli piestyksi (humalapäisen) perheriidan seurauksena. Voipi olla musta silmäkin. Minusta termi on arkipäivän suomen kielessä kovin vähättelevä. Mutta voihan se olla vain romanikulttuurissa puheeseen jäänyt termikin ilman sen ihmeempää latausta?

Hirmu vaikea selittää mitä haen... Jos meni liian vaikeaksi ymmärtää, kysy. :)

Sopiiko romanin käyttää kaikkia kaupasta löytyviä ruoka-aineita ruoanlaitossaan vai onko jotain, mitä ette syystä tai toisesta saa syödä?
 
"vieras"
Syvä huokaus.

Suosittelen sua nyt selailemaan tätä ketjua, sillä jos asia ihan tosissaan kiinnostaa, niin olen täällä kyllä esittänyt omia pohdintojani ja mielipiteitäni aiheesta ja tuonut ilmi myöskin sen, että itse olen työelämässä ollut ja tulen sinne palaamaan, kunhan on sen aika.
Olisit nyt syvän huokailun sijasta kertonut miksi työn tekeminen ei ole mustalaisten keskuudessa kovinkaan suosittu tapa viettää aikaansa ja samalla voisit kertoa miksi kovin moni jo parikymppinen manne on eläkeläinen.
 
[QUOTE="vieras";26672359]Olisit nyt syvän huokailun sijasta kertonut miksi työn tekeminen ei ole mustalaisten keskuudessa kovinkaan suosittu tapa viettää aikaansa ja samalla voisit kertoa miksi kovin moni jo parikymppinen manne on eläkeläinen.[/QUOTE]
Mäkään en ole ihan joka sivua lukenut, mutta tuohon kysymykseen ap ON hyvin ja asiallisesti ja kärsivällisesti vastannut useammankin kerran ihan ketjun alkuajoista lähtien. Nyt vähän viitseliäisyyttä.
 
romano
Sairas tai vammainen lapsi on kyllä omalle suvulle rakas siinä, missä tervekin. Ei vammaista/sairasta lasta mitenkään piiloteta, karteta tai eristetä muista. Häneen suhtaudutaan yleensä suojelevaisemmin, kuin terveisiin. Vanhempia ei lapsen vammaisuudesta tai sairaudesta syytetä, jos vangempi ei tosiaan toimillaan ole lapsen sairautta tai vammaa aiheuttanut.

Alkoholiin suhtautumisesta kerroinkin jo tuolla aiemmin, en muista missäköhän kohtaa tuo vastaus mahtaa olla kun näitä on kertynyt jo niin paljon... :D Jaksatko kaivaa? :)
meillä on vaikeavammainen poika.
 
romano
ja tuosta työnteosta meillä tekee sekä isäntä että minä töitä ihan joka päivä elannon eteen. ja meillä ei varastella, toisen kunnioitus on todella tärkeää. ja eritoten vanhempien ihmisten. tapakasvatukseta päivää,kiitos ole hyvä jne tulee automaattisesti. ollaan vähän vanhempaa sukupolvea kuin romaninainen.se on hyvä että tietoisuutta avaretaan mutta ei kaikkea voi ymmärtää jos siihen ei ole kasvanut. ja omasta mielestäni valtakansan tavoissa on paljon kamalia asioita. ja paljon sellaista mitä en edes mielellään halua kuulla. miksi esim ketään millään tavoin kiinnostaisi toisen vessaan meno? tai että peräti mitä sinne mennään tekemään, siis höh! eli kaikissa kuulttuureissa myös on huonoja asioita : )
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen
[QUOTE="Vieras";26671987]Minusta teillä ei ole aitoa kunnioitusta, vaan muuri nuorten ja vanhojen välillä. Teille kunnioitus on häpeämistä, kerroksesta toiseen juoksemista, sanojen välttelyä.

Minulle kunnioitus on ihan jotain muuta, jotain, mitä en usko voivani mustalaiselle koskaan selittää. :-( kunnioitus ei ole palvontaa, eikä se ole mielistelyä. Se ei ole valehtelua (puhtaussäännöt joita ei noudateta kun kukaan ei näe) eikä se ole näennäistä siveellisyyttä. Kunnioitus on arvon antamista, se on toisen kohtaamista, se on ystävällinen sydän toista kohtaan. Se on toisen pitämistä arvokkaana. Siihen ei kuulu muurit, pokkuroinnit, teeskentely, tai valehtelu.[/QUOTE]

Miten kunnioituksesi näkyy konkreettisesti eli miten annat arvon, miten kohtaat, miten näkyy ystävällinen sydän toista kohtaan? Mustalaisilla tuo kunnioitus näkyy juuri noiden tapojen noudattamisena, mutta mitkä tavat omassa tekemisessäsi osoittavat kunnioitusta toista kohtaan?

Hyvä keskustelu kaikkinensa minustakin =)
 
"Vieras"
Miten kunnioituksesi näkyy konkreettisesti eli miten annat arvon, miten kohtaat, miten näkyy ystävällinen sydän toista kohtaan? Mustalaisilla tuo kunnioitus näkyy juuri noiden tapojen noudattamisena, mutta mitkä tavat omassa tekemisessäsi osoittavat kunnioitusta toista kohtaan?

Hyvä keskustelu kaikkinensa minustakin =)
Se kunnioitus näkyy vaikka siinä, että mulla voi olla aito yhteys vanhempaan ihmiseen. Voin olla aidosti, mitä olen ja hän voi myös olla. Teillä kunnioitus on pelkkä symboli, olen sen käytännössä nähnyt.
 
[QUOTE="Vieras";26673317]Se kunnioitus näkyy vaikka siinä, että mulla voi olla aito yhteys vanhempaan ihmiseen. Voin olla aidosti, mitä olen ja hän voi myös olla. Teillä kunnioitus on pelkkä symboli, olen sen käytännössä nähnyt.[/QUOTE]

Niin, itse en ole mustalainen =) Asia vain kiinnostaa minua, kun olen työssäni tekemisissä vanhojenkin ihmisten kanssa. Entäs aitouden lisäksi, miten konkreettisesti kohtelet vanhempaa ihmistä, että hän kokee sen kunnioituksena? Anna vaikka esimerkkejä =) Asia ei ole helppo, mutta tätä on hauska pohtia.
 
Kärsiikö kysyä, tarkoittaako "selkään saaminen" piiskaamista vai ennemminkin pahoinpitelyä nyrkillä tms? Olen lukenut useammankin romanin kirjoittamana saman sanaparin ja miettinyt, mitä se tarkoittaa. Jos se tarkoittaa jälkimmäistä, niin perheväkivallan muodot (myös ns. kurittaminen) ovat ilmeisesti joko tabu tai niin arkipäivää, ettei kukaan enää puhu ns. turpiin saamisesta.

Valtaväestökin toki käyttää samaa lausahdusta: "Naapurin akka sai taas mieheltään selkäänsä" eli tuli piestyksi (humalapäisen) perheriidan seurauksena. Voipi olla musta silmäkin. Minusta termi on arkipäivän suomen kielessä kovin vähättelevä. Mutta voihan se olla vain romanikulttuurissa puheeseen jäänyt termikin ilman sen ihmeempää latausta?

Hirmu vaikea selittää mitä haen... Jos meni liian vaikeaksi ymmärtää, kysy. :)

Sopiiko romanin käyttää kaikkia kaupasta löytyviä ruoka-aineita ruoanlaitossaan vai onko jotain, mitä ette syystä tai toisesta saa syödä?
Kärsii toki :) Selkäänsaaminen voi tarkoittaa ihan noita kumpaakin, en osaa sanoa kumpi on yleisempää. Jotkut ajattelevat selkäänsaamisen "kriteereiden" täyttyvän esim. läpsäisystä poskelle.

Joillekin tuo perheväkivalta on tosiaan ihan arkipäivää, ja vaikka joku ei sitä omakohtaisesti kokemaan joutuisikaan, niin monessa tapauksessa jätetään puuttumatta siihen, jos kuullaan jonkun "saaneen selkäänsä." Monesti ajatellaan, että kukaan ei turhaan saa selkäänsä, vaan että sille teolle on ollut oikea syy, aihe ja oikeutus. Tähän kohtaan liittyen onkin suosittu ilmaisu, "Asiasta selkään ja tyhjästä ei mitään" - no, eipä se kyllä ihan niinkään ole - ja vaikka olisi mikä kyseessä, niin ei mun mielestäni saisi kajota toiseen ihmiseen tuolla tavalla, pitäisi olla parempiakin tapoja ratkaista asiat.

Munkin korvaan tuo ilmaisu kuulostaa melkoiselta vähättelyltä.

Ennen nykyistä miestäni ja lasteni isää seurustelin ihmisen kanssa, jolla oli ilmeisesti jollakin tapaa kieroutunut ajatusmaailma. Hänen mielestään naiselta piti "ottaa luonto pois", ja tähän kuului sitten sellainen joka välissä pieksäminen. Eipä se seurustelusuhde kauaa kestänytkään, onnekseni tajusin lähteä pois.

Kyllä kaikkia ruoka-aineita voi käyttää, ellei sitten usko estä. Kaikkea voidaan syödä ja syödään :)
 
[QUOTE="vieras";26672359]Olisit nyt syvän huokailun sijasta kertonut miksi työn tekeminen ei ole mustalaisten keskuudessa kovinkaan suosittu tapa viettää aikaansa ja samalla voisit kertoa miksi kovin moni jo parikymppinen manne on eläkeläinen.[/QUOTE]

Jospa nyt vain selailisit taakse päin, ettei tarvitse samaa asiaa tänne kymmentä kertaa sepustaa. Ei liene mitenkään tarkoituksenmukaista.
 
"vieras"
Miksi mustalaisilta ei oteta lapsia huostaan vaikka ne ei käy koulua, peruskoulukin on suurimmalla osalla käymättä, jos olisi valkolais perhe niin sossuviranomaiset tulisi heti ovelle kyselemään mikä on hätänä ja viemässä perhekotiin. Miksi mustalaisten laisa ei sijoiteta perhekotiin vai sijoitetaanko, kuinka moni sinun tuttusi on käynyt peruskoulun loppuun? :)
 
Niin, itse en ole mustalainen =) Asia vain kiinnostaa minua, kun olen työssäni tekemisissä vanhojenkin ihmisten kanssa. Entäs aitouden lisäksi, miten konkreettisesti kohtelet vanhempaa ihmistä, että hän kokee sen kunnioituksena? Anna vaikka esimerkkejä =) Asia ei ole helppo, mutta tätä on hauska pohtia.
Minäkin kuulisin mielelläni tämän, näistä asioista on mukava keskustella ja kenties tässä samalla voi oivaltaa jotain uutta :)
 
[QUOTE="vieras";26676853]Miksi mustalaisilta ei oteta lapsia huostaan vaikka ne ei käy koulua, peruskoulukin on suurimmalla osalla käymättä, jos olisi valkolais perhe niin sossuviranomaiset tulisi heti ovelle kyselemään mikä on hätänä ja viemässä perhekotiin. Miksi mustalaisten laisa ei sijoiteta perhekotiin vai sijoitetaanko, kuinka moni sinun tuttusi on käynyt peruskoulun loppuun? :)[/QUOTE]

Kyllä romanilapsiakin perhekoteihin yms. sijoitetaan, mutta ehkä joidenkin viranomaisten kohdalla kynnys puuttumiseen on korkeampi, kuin jos kyseessä olisi valtaväestön lapset. Taustalla voi olla pelkoa tai muita ajatuksia ja asenteita, ehkä tietämättömyyttäkin.

Ne, jotka ei minun tuttavapiiristä ole peruskoulua loppuun suorittaneet, ovat sitä vanhempaa väkeä. Eli suurin osa mun tutuistani on sen käynyt. Tiedän kyllä sitten muutaman nuoremman ikäluokan edustajan, joiden on annettu ihan rauhassa keskeyttää peruskoulu ilman, että siihen olisi kukaan puuttunut.

Mun nähdäkseni isommissa kaupungeissa ja kunnissa asioihin puututaan ehkä herkemmin - tai ainakin tuntuu siltä, kun nämä em. tapaukset on ainakin kaikki olleet pienien kuntien asukkaita.
 
Iso käsi
Tämä ketju on ollut yksi positiivisella tavalla mielenkiintoisimmista ketjuista ikinä tällä palstalla. Nostan hattua Romaninaiselle ja kiitän ketjusta! Ihanan oloinen, empaattinen ja älykäs ihminen!
 
"Argh"
Epäpuhtaiden asioiden listalla taitaa olla myös eläimet?
Olen nähnyt ja kuullut esim. pihan tulleiden mustalaisten poistuvan pikaisesti, kun talon koira (tai liekaan laitettu vuohi) on alkanut lähestyä. Vuohen kanssa en ehkä jäisi itsekään telkkuamaan, mutta koirasta kyllä näkee helposti, onko se vihainen tai reviiriään puolustamassa vai vain utelias.
 
romano
[QUOTE="Argh";26677498]Epäpuhtaiden asioiden listalla taitaa olla myös eläimet?
Olen nähnyt ja kuullut esim. pihan tulleiden mustalaisten poistuvan pikaisesti, kun talon koira (tai liekaan laitettu vuohi) on alkanut lähestyä. Vuohen kanssa en ehkä jäisi itsekään telkkuamaan, mutta koirasta kyllä näkee helposti, onko se vihainen tai reviiriään puolustamassa vai vain utelias.[/QUOTE]

toki viera ihminen väistää vierasta koiraa jos on älykäs. ei sitä naamasta nää millanen koira on, meillä on 2 koiraa. ja tunnen monia romaneja joilla on koira eli lemmi siinä missä muillakin.
 
Hammaslääkäri
Vieläköhän Sinä vastailet?

Koulutukseeni kuului suhteellisen niukasti (jos ollenkaan) romanikulttuuria, jota käsiteltiin vain yhden power point -esityksen verran.

-Tuleeko hammaslääkäriin tai lääkäriin yleensä mukana koko perhe, ja haluavatko he tulla toimenpidehuoneeseen mukaan?
-Jos romanilapsi tarvitsee oikomishoitoa, kuka perheestä on se, joka voi parhaiten katsoa lapsen omahoidon perään (että hän pitää oikomiskojeita tiettyinä päivinä jne)?
-Kysyn aina ennen röntgenkuvaa hedelmällisessä iässä olevalta naiselta raskauden mahdollisuudesta. Pitäisikö kysymys kysyä vain, jos hän on yksin hoitohuoneessa ja pitäisikö kehottaa romaniperheenjäseniä odotusaulaan ennen kuin kysyn tuollaista?
-"Esittävätkö" lapset lääkärissä reippaampia kuin ovat; tarkoitan lähinnä, että pyydättekö lapselle herkästi puudutusta vai onko tavallista, että lapsi ei halua näyttää sellaista tarvitsevansa?
-Miten kohteliaimmin perustelen aikojen vähyyden potilaalle, jos hänellä ei ole kiireellistä hoitoa tarvitsevaa vaivaa? Miten vältän "konfliktin"?
 

Yhteistyössä