Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
mäkkärin myyjä
Miksi pitää sotkea mäkkärissä? Miksi ei voi puhua kassaneidille nätisti? Miksi pitää hoputtaa, jos on odottanut 5 min ja näkee selvästi, että on hitosti ruuhkaa? Miksi sitä suolakurkkua ei voi ottaa itse pois hampparista, jos sillä on kiire? Mitä teette niillä mukeilla, joihin tilaatte pelkkiä jäitä? Miksi on niin vaikea maksaa se vesi, muille ihmisille ei tuota ongelmia? Miksi lapsenne eivät tottele, kiipeilevät ympäri ravintolaa ja häiritsevät muita? Miksi on niin vaikeaa näyttää henkkarit, jos kiertää kortin PIN-koodin? Miksi ette koskaan kiitä?

V*tuttaa!!!!!!!
 
mäkkärin myyjä
Niin: ja kun SINÄ et tietenkään tee mitään yllämainituista, niin vielä yksi kysymys: Missä ne hyvinkäyttäytyvät romanit on? Olen ollut mäkkärissä töissä nyt 3 kk ja kertaakaan ei ole sellaista kassallani käynyt!!
 
mäkkärin myyjä
"mistä sun romaniviha kumpuaa?"

NO MISTÄKÖHÄN!! Ei jaksa olla aina ystävällinen, jos mulle vaan vettuillaan. Ja minä olin alkuun romaneillekin ystävällinen, olen aina uuden romanin tullessa asiakkaaksi ja kohtelen kuten muitakin. Tosin tähän mennessä heille kaikille on tullut aihetta olla vähemmän mukava.

Eiköhän romanivihalla ole syynsä. Sossun ja kelan rahoilla loisiminen, julkisilla paikoilla perseily, HEIDÄN vihamielisyys, kostonhalu ja puukkotappelut... Varastelu, alennuksen kinuaminen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mäkkärin myyjä;26669872:
Miksi pitää sotkea mäkkärissä? Miksi ei voi puhua kassaneidille nätisti? Miksi pitää hoputtaa, jos on odottanut 5 min ja näkee selvästi, että on hitosti ruuhkaa? Miksi sitä suolakurkkua ei voi ottaa itse pois hampparista, jos sillä on kiire? Mitä teette niillä mukeilla, joihin tilaatte pelkkiä jäitä? Miksi on niin vaikea maksaa se vesi, muille ihmisille ei tuota ongelmia? Miksi lapsenne eivät tottele, kiipeilevät ympäri ravintolaa ja häiritsevät muita? Miksi on niin vaikeaa näyttää henkkarit, jos kiertää kortin PIN-koodin? Miksi ette koskaan kiitä?

V*tuttaa!!!!!!!
En nyt tässä mitään puolustuspuhetta halua pitää, mutta kaiken tuosta yllämainitusta olen nähnyt ihan suomalaisten "valkolaisten" kohdalla myös. (jos tarkkoja ollaan, niin tuota jäiden tilaamista en tosin ole hoksannut, mutta kaiken muun)

Työssä, jossa ollaan ihmisten kans tekemisissä, paskaa saa niskaan. Se ei siitä miksikään muutu, valitettavasti.
 
"Minna"
Mielenkiintoinen ketju! Kysymyksiä:
1. Olen pariin otteeseen kuullut, kun mustalaisnainen puhuu kaupassa, että ollaan menossa mökille. Käytetäänkö teillä kodista sanaa mökki vai onko teillä tosiaan ihan kesämökkejäkin?
2. Miten teidän kulttuurissa suhtaudutaan lapsettomuuteen? Entä lapsettomuushoitoihin?
3. Voiko mustalainen antaa lapsen adoptoitavaksi?
4. Onko mustalaisilla masennusta? Ajattelin vaan, että kun on yleinen sairaus valkolaisten parissa..
 
TYHMÄ KUIN SAAPAS
Mulle on vähän epäselvää, että mitä romanit on. Puhuvat kuitenkin suomea, onko teillä joku oma kieli? Onko romanit syntyneet suomessa vai tulleet tänne jostain? En muista et koulussa olis kerrottu näistä ollenkaan.

Voitko selittää jotenkin lyhyesti :D
 
Kfkflf
Miten suhtaudutaan, jos teini juo siideriä tai vaikka imppailee liimaa?

Näin erään teinin pihalla odottamassa ja puhelimeen huusi ettei ole näitä tehnyt ja sitten joku nuori mistalaisnainen haki hänet autolla. Osaatko sanoa että mistä tässä oli kyse. Auton kyytiin noustessaan tämä teini alkoi itkemään.

Oliko tää nainen joku serkku tms? Miksi se haki teinin pihalta?

Jäi vain mieleen kun taannoin näin tällaisen tapauksen
 
"Milka"
Niin ja mikä- juttu se on..
Romaninaisen pitää TAPELLA (väkivaltaisesti) jos haluaa seurustella jonkun kanssa, ja toiset sitä vastuttaa?
Tuolla Kontulan suunnalla tällasta tapahtuu kokoajan..
Niin, ja erään tuttavan vaimo, joka on valkolainen hankki hameen sen takia että saa rahaa kelasta/sossusta.
Ja se Hame on ihan karseessa kunnossa. Likainen, risa, tupakan polttamia reikiä jne...
Eikö se ole jo häpeäksi??
 
"Sanna"
Ihme pokkurointia ja nöyristelyä tämä ketju täynnä. Kun keskustellaan sovinistisesta, tyttöjä ja naisia alistavasta kulttuurista, jossa on täysin järjettömiä tapoja, jotka kuluttavat turhaan yhteiskunnan varoja ja resursseja, niin on käsittämätöntä tämä pokkurointi. Sama käyttäytymismalli ilmenee somalien ja monikulttuurisuuden 'ihannoimisessa' ja ylisuvaitsemisessa. Kun sinne suuntaan kumarretaan, niin samalla pyllistetään valtaväestölle ja ns. normaaleille käytöstavoille.

Sitä en kiellä, etteikö aloittaja olisi ollut asiallinen. Mutta ihan yhtä asiallliseen aloitukseen tulee muissa ketjuissa vaikka mitä paskaa niskaan. Haukutaan, nimitellään, vähätellään ja mitätöidään. Ei puhettakaan tällaisista kiittelyistä ja korulaiseista tyyliin "kunnitoitan sinua ja tapojasi".
 
"öööö"
[QUOTE="Sanna";26670539]Ihme pokkurointia ja nöyristelyä tämä ketju täynnä. Kun keskustellaan sovinistisesta, tyttöjä ja naisia alistavasta kulttuurista, jossa on täysin järjettömiä tapoja, jotka kuluttavat turhaan yhteiskunnan varoja ja resursseja, niin on käsittämätöntä tämä pokkurointi. Sama käyttäytymismalli ilmenee somalien ja monikulttuurisuuden 'ihannoimisessa' ja ylisuvaitsemisessa. Kun sinne suuntaan kumarretaan, niin samalla pyllistetään valtaväestölle ja ns. normaaleille käytöstavoille.

Sitä en kiellä, etteikö aloittaja olisi ollut asiallinen. Mutta ihan yhtä asiallliseen aloitukseen tulee muissa ketjuissa vaikka mitä paskaa niskaan. Haukutaan, nimitellään, vähätellään ja mitätöidään. Ei puhettakaan tällaisista kiittelyistä ja korulaiseista tyyliin "kunnitoitan sinua ja tapojasi".[/QUOTE]

No, eikö se vaan ole hyvä, että pystytään edes jossain ketjussa olemaan asiallisia? :O
 
"Sanna"
En ymmärrä sitä, kun jatkuvasti toitotetaan, että vanhempia ihmisiä kunnioitetaan. Kuitenkin mustalaiset kiertävät jatkuvasti vanhusten kodeissa varastelemassa. Ja tämä nykyinen buumi on kaiken huippu, kun keskellä päivää varastetaan korutkin väkisin rollaattorimummoilta kaulasta.

Mihin se vanhempien ihmisten kunnioitus on hävinnut? Vai eikö se koske 'muun värisiä' ihmisiä? Varsin rasistiselta kulttuurilta kuulostaa.
 
"vieras"
En usko, että asiat muuttuu paremmaksi haukkumalla ja mollaamalla.
Romanit ovat kuitenkin olleet vainottuja vuosisatoja ja kärsineet paljon historiassa. Jos sen päälle vielä haukutaan ja syrjitään niin tulee liikaa negatiivisuutta ja se tuskin ohjaa oikeaan suuntaan.

Tässä kopsaus wikipediasta:
Saavuttuaan Eurooppaan romanit kohtasivat monissa paikoissa vihamielisyyttä, joka on jatkunut siitä lähtien. Romaniassa romanit orjuutettiin viideksi vuosisadaksi ennen vapautustaan 1864. Muualla Euroopassa he kohtasivat erilaista vihamielisyyttä karkotuksesta lasten ottamiseen pakkotyöhön. Romanien muutto Yhdysvaltoihin alkoi kolonialismin aikana pienestä ryhmästä Virginiassa ja Ranskan Louisianassa. Suurempi muutto alkoi 1860-luvulla Britanniasta ja suurin 1900-luvun alussa Itä-Euroopasta. Suuri määrä muutti myös Etelä-Amerikkaan.

Romanien syrjintä saavutti huippunsa toisessa maailmansodassa, jolloin natsit tuhosivat heitä suuria määriä holokaustissa. Juutalaisten, homoseksuaalien, kommunistien, toisinajattelijoiden, slaavien ja vammaisten tavoin romanit oli tarkoitus hävittää, joten heidät lähetettiin pakkotyöhön keskitysleireille tai murhattiin saman tien, etenkin itärintaman tuhoamisosastojen toimesta. 200 000–800 000 romanin arvellaan kuolleen vainossa.
 
"Sanna"
[QUOTE="vieras";26670671]En usko, että asiat muuttuu paremmaksi haukkumalla ja mollaamalla.
Romanit ovat kuitenkin olleet vainottuja vuosisatoja ja kärsineet paljon historiassa. Jos sen päälle vielä haukutaan ja syrjitään niin tulee liikaa negatiivisuutta ja se tuskin ohjaa oikeaan suuntaan.
[/QUOTE]

Eipä ole ihan syyttä haukuttu ja syrjitty.

Mustalaisilla on ollut vuosikymmeniä samat mahdollisuudet kuin kaikilla muillakin suomalaisilla kouluttautua ja nostaa itsensä tuosa jamasta samalle viivalle muiden kanssa. Eivät vaan ole halunneet, vaan ovat itse valinneet tämän toisen tien.

Pään silittely menneisiin huonoihin kokemuksiin ei auta, vaan menestyminen on kiinni omasta itsestä. Kaikki vain eivät halua tarttua heille suotuihin tilaisuuksiin, vaikka niitä jopa heille tyrkytettäisiin.
 
"vieras"
[QUOTE="Sanna";26670702]Eipä ole ihan syyttä haukuttu ja syrjitty.

Mustalaisilla on ollut vuosikymmeniä samat mahdollisuudet kuin kaikilla muillakin suomalaisilla kouluttautua ja nostaa itsensä tuosa jamasta samalle viivalle muiden kanssa. Eivät vaan ole halunneet, vaan ovat itse valinneet tämän toisen tien.

Pään silittely menneisiin huonoihin kokemuksiin ei auta, vaan menestyminen on kiinni omasta itsestä. Kaikki vain eivät halua tarttua heille suotuihin tilaisuuksiin, vaikka niitä jopa heille tyrkytettäisiin.[/QUOTE]

Historia vaikuttaa kuitenkin tähänkin päivään. Samoin kuin suomalaistenkin kohdalla, kun olemme olleet muiden vallan alla ja sodissa jne. ne vaikuttaa seuraaviinkin sukupolviin. On selvää, että vuosisatojen vainot ovat vaikuttaneet romaneiden käyttäytymiseen. Miksi sopeutua semmoisiin, jotka syrjivät ja vainoovat, aika luonnollinen reaktio on mielestäni ennemmin kapinoida ja suojella omaansa.

No, tänä päivänä on ns. samat mahdollisuudet teoriassa. Käytännössä usein ei kuitenkaan ole. Romanin on monesti vaikea saada esim. työharjoittelu- tai työpaikkaa tai vuokrata asuntoa sillä perusteella että on romani.

Uskallan myös väittää, että haukkuminen ja syrjiminen ei auta ketään. Jos esim. nuorta jolla on ongelmia vain haukutaan ja kiinnitetään huomio siihen kuinka huono ja vaikea hän on, niin yleensä se vain vahvistaa henkilön negatiivista identiteettiä ja ehkä hän alkaa ajatella, että ollaan sitten sellaisia miksi haukutaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mäkkärin myyjä;26669872:
Miksi pitää sotkea mäkkärissä? Miksi ei voi puhua kassaneidille nätisti? Miksi pitää hoputtaa, jos on odottanut 5 min ja näkee selvästi, että on hitosti ruuhkaa? Miksi sitä suolakurkkua ei voi ottaa itse pois hampparista, jos sillä on kiire? Mitä teette niillä mukeilla, joihin tilaatte pelkkiä jäitä? Miksi on niin vaikea maksaa se vesi, muille ihmisille ei tuota ongelmia? Miksi lapsenne eivät tottele, kiipeilevät ympäri ravintolaa ja häiritsevät muita? Miksi on niin vaikeaa näyttää henkkarit, jos kiertää kortin PIN-koodin? Miksi ette koskaan kiitä?

V*tuttaa!!!!!!!
Harmi, että sulla on vain tällaisia kokemuksia... Olen tässä ketjussa pohtinut syitä ihmisten huonolle käytökselle useampaankin kertaan, kenenkään pään sisälle en kuitenkaan näe. Eipä tuo mitenkään meidän kulttuuriin kuitenkaan kuulu, vaikka näitä huonosti käyttäytyviä paljon näkeekin.
 
"Sanna"
[QUOTE="vieras";26671015]Historia vaikuttaa kuitenkin tähänkin päivään. Samoin kuin suomalaistenkin kohdalla, kun olemme olleet muiden vallan alla ja sodissa jne. ne vaikuttaa seuraaviinkin sukupolviin. On selvää, että vuosisatojen vainot ovat vaikuttaneet romaneiden käyttäytymiseen. Miksi sopeutua semmoisiin, jotka syrjivät ja vainoovat, aika luonnollinen reaktio on mielestäni ennemmin kapinoida ja suojella omaansa.

No, tänä päivänä on ns. samat mahdollisuudet teoriassa. Käytännössä usein ei kuitenkaan ole. Romanin on monesti vaikea saada esim. työharjoittelu- tai työpaikkaa tai vuokrata asuntoa sillä perusteella että on romani.

Uskallan myös väittää, että haukkuminen ja syrjiminen ei auta ketään. Jos esim. nuorta jolla on ongelmia vain haukutaan ja kiinnitetään huomio siihen kuinka huono ja vaikea hän on, niin yleensä se vain vahvistaa henkilön negatiivista identiteettiä ja ehkä hän alkaa ajatella, että ollaan sitten sellaisia miksi haukutaan.[/QUOTE]

Älä viitsi. Ei täällä mitään vainota. Päinvastoin patistellaan mustalaisia laittamaan lapsensa kouluun, jotta työllistyisivät aikuisena. Heitä hyysätään enemmän kuin muita kansalaisia. Siinäpä se vika juuri onkin, etteivät pääse omille jaloilleen. Miksi vaivautua, kun kerran ei ole pakko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mäkkärin myyjä;26669873:
Niin: ja kun SINÄ et tietenkään tee mitään yllämainituista, niin vielä yksi kysymys: Missä ne hyvinkäyttäytyvät romanit on? Olen ollut mäkkärissä töissä nyt 3 kk ja kertaakaan ei ole sellaista kassallani käynyt!!
Ilmeisestikin jossain muualla kuin siellä.
Et kai sä nyt ajattele, että jokaikinen Suomen mustalainen käy asioimassa juuri siellä Mäkkärissä, jossa sinä olet töissä? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Señora
[QUOTE="Minna";26670076]Mielenkiintoinen ketju! Kysymyksiä:
1. Olen pariin otteeseen kuullut, kun mustalaisnainen puhuu kaupassa, että ollaan menossa mökille. Käytetäänkö teillä kodista sanaa mökki vai onko teillä tosiaan ihan kesämökkejäkin?
2. Miten teidän kulttuurissa suhtaudutaan lapsettomuuteen? Entä lapsettomuushoitoihin?
3. Voiko mustalainen antaa lapsen adoptoitavaksi?
4. Onko mustalaisilla masennusta? Ajattelin vaan, että kun on yleinen sairaus valkolaisten parissa..[/QUOTE]

1. Kodista käytetään juu sanaa mökki. :) En ainakaan tähän hätään keksi ketään, kellä olisi varsinainen kesämökki, mutta voihan jollain sellainenkin olla...
2. Pidetään ikävänä, että ihminen joka lapsia haluaa, ei niitä saa. Jos se taas on valinnaiskysymys, niin se on tietysti asia erikseen... Itse en tiedä ketään, joka olisi lapsettomuushoidoissa käynyt, mutta ei niille ainakaan mun mielestä mitään estettä pitäisi olla. Miksipä ihminen ei voisi ja saisi hakea apua siihen, yhtä hyvin kuin johonkin muuhunkin joka voidaan lääketieteellisesti ratkaista... :)
3. Kyllä voi, ja joskus näin tapahtuukin.
4. Masennustakin on, en osaa sanoa minkä verran. Kyllä mun silmään kuitenkin näyttää siltä, että ei se meilläkään mitenkään harvinaista ole. Se vain, että apua masennukseen ei monesti haeta lievissä tapauksissa, vaan vasta sitten, kun on pakko.
 
bvva
Miksi parikymppiset mustalaismiehet haukkuvat omien tapojensa vaikeutta, jos kunnioittaminen on niin tärkeää?

Uimahallissa käy usein niin, että siellä on nuoria miehiä treenaamassa ja sitten joku vanhempi mustalaismamma tulee uimaan ja pojat ovat kulman takana piilossa punttisalilla niin kauan että mamma on lähtenyt pois. Ja pojat purnaavat kun eivät voi treenata eivätkä pääse pois uimasta
 
Alkuperäinen kirjoittaja TYHMÄ KUIN SAAPAS;26670089:
Mulle on vähän epäselvää, että mitä romanit on. Puhuvat kuitenkin suomea, onko teillä joku oma kieli? Onko romanit syntyneet suomessa vai tulleet tänne jostain? En muista et koulussa olis kerrottu näistä ollenkaan.

Voitko selittää jotenkin lyhyesti :D
Hmm, odotas kun mä mietin :D

Meillä on tosiaan oma kieli, romanikieli. Siitä on eri murteita, täällä Suomessa omansa. Alunperin ollaan ilmeisesti (tätä ei siis olla satavarmaksi asiaksi pystytty todistamaan) lähtöisin Intiasta, ja sieltä kautta sitten eri sykleissä lähdetty eri suuntiin. Osa meistä on päätynyt tänne Suomeen, osa taas muualle. Täällä Suomessa meitä on asunut yli viisisataa vuotta.

Oliko tässä se, mitä kaipasit? :)
 

Yhteistyössä