Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
"hhh"
Mullehan tuo ei ollut osoitettu, mutta sivuan pikaisesti aihetta kumminkin.

Kerroin aiemmin, että olen laittanut hameet omasta tahdostani, jne. Tämä onkin totta. Kerroin myös, että mieheni olettaa, että minulla esim. muiden romanimiesten edessä on vaatteet päällä, enkä hypi heidän aikanaan vaikkapa pikkuvaatteissa. Lisäisin tähän vielä sen verran, että suoraan sanottuna minusta tuntuisi, että jos mies ei tällaista minulta olettaisi tai hän ei pukeutumisestani välittäisi, kokisin, ettei hän arvosta minuakaan.

Lisäksi minua rehellisyyden nimessä korpeaisi, jos nainen, joka olisi hameet laittanut, koikkelehtisi mieheni edessä pikkuvaatteissa.
en oikein ymmärrä nyt tätä, kuinka voit käyttää bikineitä tai olla lomalla tavallisissa vaatteissa, jos kuitenkin miehes olettaa sun pitävän romanivaatteita?

Minä olen kyllä tämän kesän aikana ehtinyt vedellä rannalla bikinit päällä ja muutaman kerran mitä ollaan ulkomailla lämpimässä käyty, niin ei mulla ole romanivaatteet olleet päällä muualla kuin meno- ja tulomatkoilla.
voihan siellä rannalla olla muitakin romaneita? tai lomamatkalla?
 
Romaninainen...
Mahtava ketju, mielenkiintoiset vastaukset! :flower:

Millaiset ovat romanien tyyliin pidettävät häät? Millainen hääpuku naisella on? Miten eroaa jo niin näyttävistä asuista, mitkä ovat teille ns. arkipäivää? :)

Kiitokset vielä kaikista muistakin vastauksista. :)
Riippuu ihan vihittävästä pariskunnasta, moni ei pidä varsinaista hääjuhlaa ollenkaan ja moni juhlii häitään ihan vain puolisonsa kanssa kahden. Omia vanhempia tai muita vanhempia sukulaisia ei ikinä vihkitilaisuuteen eikä myöskään häihin kutsuta.

Häissä voidaan syödä, juoda, tanssia, laulaa, leikkiä vaikka ihan hääleikkejäkin, mitä nyt itse kukin haluaa häissään tehdä.

Romanivaatteet toimivat hääpukuna, mutta tietenkään ihan niitä kaikista arkisimpia rytkyjä ei vedetä päälle. Eli näyttävämpi hame, näyttävämpi röijy, tai vaatepari (röijy ja leveä essu, jotka on keskenään samaa kangasta). Valkoinen on juhlan ja ilon väri noin muunmuassa, joten siihen verhoutuminenkin on mahdollista, paitsi tietenkin hameen osalta... :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeakissa
Romaninainen...
Nyt en ymmärtänyt. Siis lapset eivät voi käydä koskaan vessassa kun vanhemmat ovat kotona? Vai siis jos joku vanhempi tulee kylään niin et voi käydä omassa vessassasi?
Odotas, mietin vähän, miten tarkennan että saan asian ilmaistua ymmärrettävästi :)

Pienet lapset (sanotaanko nyt, että noin 13-vuotiaat ja siitä alaspäin) voivat kyllä käydä vessassa, vaikka vanhemmat olisivatkin kotona. Sama pätee suihkussa käymiseenkin. Mutta suunnilleen tuosta iästä ylöspäin sitten ei voikaan; käytännössä siis ne, joilla on "pikkuvaatteet", suorat vaatteet tai "hameet".

Sama tietysti täällä meidän kodissa. Jos vaikkapa miehen tai minun vanhemmat tulevat käymään, niin minä tai mies ei voida käydä vessassa.

Näin on toimittu meidän sakissa, mutta tavat tietysti vähän vaihtelee. Joissakin kodeissa teini-ikäiset ei pistä päätään kodin vessaan muuten, kuin pestäkseen kasvonsa ja hoitavat sitten tosiaan asiansa vessasta käymisestä suihkuhetkeen saakka jossain muualla.
 
Odotas, mietin vähän, miten tarkennan että saan asian ilmaistua ymmärrettävästi :)

Pienet lapset (sanotaanko nyt, että noin 13-vuotiaat ja siitä alaspäin) voivat kyllä käydä vessassa, vaikka vanhemmat olisivatkin kotona. Sama pätee suihkussa käymiseenkin. Mutta suunnilleen tuosta iästä ylöspäin sitten ei voikaan; käytännössä siis ne, joilla on "pikkuvaatteet", suorat vaatteet tai "hameet".

Sama tietysti täällä meidän kodissa. Jos vaikkapa miehen tai minun vanhemmat tulevat käymään, niin minä tai mies ei voida käydä vessassa.

Näin on toimittu meidän sakissa, mutta tavat tietysti vähän vaihtelee. Joissakin kodeissa teini-ikäiset ei pistä päätään kodin vessaan muuten, kuin pestäkseen kasvonsa ja hoitavat sitten tosiaan asiansa vessasta käymisestä suihkuhetkeen saakka jossain muualla.
Mutta siis vanhukset saa silloin käyttää mennen tullen teidän vessaa?
 
Onko teillä jotain ikää jolloin on suotavaa aloittaa parisuhde-elämä (seksielämä ja se pikkuhameen käytt)? teini-iässä? eikö silloin myös nuorukaiset lähde pakosalle vanhempiaan pelon tai häpeän vuoksi tai tavan?

ja miten te sanptte niille teini-ikäisille vaikka 13v et et sit enää saa tulla meidän vessaan, mee kellariin pissalle?
 
Viimeksi muokattu:
Romaninainen...
Sellaista kysyn, että pientä vastasyntynyttä lastahan ei saa näyttä vanhemmille sukulaisille, eikö? mikä oli se "karenssiaika"? ja korjaa jos tämä tieto on ihan huuhaata?

Omassa suvussani on mustalaisverta, joku isoisäni isä taisi olla romani, ja hänen vanhempansa myös. Isäni ja hänen äitinsä ovat viettäneet jonkun verran aikaa romanien kanssa, muistan heitä olleen meillä kotonakin kun olin pieni. Jotenkin ymmärrän teitä, mutta samalla pelkään.. huoh. Joskus puolustin romaneja anoppiani vastaan, kun haukkui teita. Sitten ei enää kuulleni heitä haukkunut.

Olen myös miettinyt tätä "lauma" asiaa. Monta miestä aina tekemässä yhdessä jotain asiaa, kuten korjaamassa autoa. Onko se teidän yhteisöllisyyttä? Teillä ei siis ole yksinäisyyttä, kun on sukua ja ystäviä aina pitämässä huolta?

Miksi yleensä nainen ajaa autoa? Meidän pihoilla asuu romaniperheitä, ja yksi poika on aina yksin pihalla. Äiti joskus mukana, mutta ei leiki lapsen kanssa. Hirveesti hakeutuu muiden aikuisten ja lasten seuraan. Jotenkin vaikuttaa yksinäiseltä. Ja hänen hampaat.. Pesettekö lastenne hampaita tai muutenkaan heitä, jos ette alasti tai muuten saa heitä nähdä? saatteko katsoa heidän suihin???

Miksi romaniäiti ei leiki lastensa kanssa?

vielä vielä sellainen tuli tässä mieleen, että kun sä eilen vastailit näihin, niin huusiko sun 2kk ikäinen tyttö siellä samalla itsensä uneen? teettekö te tällaista?
Kyllä, oikeassa olet. Yleensä pitäydytään noin kuukaudessa, jonka jälkeen ihmisten ilmoille voi vauvan kanssa mennä. Jonkin aikaa pitää kuitenkin edelleen hävetä.

Sehän sitä yhteisöllisyyttä on :) Suvusta ja läheisistä on paljon seuraa, turvaakin. Yksinäisyys... no, kyllähän jokainen meistä on joskus yksin, sillä vaikka seuraa olisikin tarjolla yötä päivää, niin varmaan pitemmän päälle jokainen kaipaa omaa rauhaansakin.

Meidän taloudessa, jos siis ollaan koko perhe johonkin lähdössä, on se kyllä yleensä mies, joka ajaa autoa. Mutta usein nainen on se, joka käy asioilla (kaupassa, ym.) joko yksin tai lasten kanssa, joten ehkä sitten siksi meitä näkyy enemmän auton ratissa? :)

Kyllä me lasten suihin saadaan katsoa, ja itse olen kyllä alkanut lasteni hampaita pesemään siinä vaiheessa, kun niitä hampaita on suuhun ilmestynyt... kyllä moni lapsiltaan hampaita pesee, vaikka onhan niitäkin jotka eivät välitä ja herkuilla ym. pilaavat lapsen hampaat. Riippuu tietysti ihan talosta, se, että minkä ikäistä lasta äiti vielä pesee - itse kyllä pesen tasan niin kauan, että lapsi kykenee ihan oikeasti huolehtimaan omasta hygieniastaan :)
 
Romaninainen...
Sellaista kysyn, että pientä vastasyntynyttä lastahan ei saa näyttä vanhemmille sukulaisille, eikö? mikä oli se "karenssiaika"? ja korjaa jos tämä tieto on ihan huuhaata?

Omassa suvussani on mustalaisverta, joku isoisäni isä taisi olla romani, ja hänen vanhempansa myös. Isäni ja hänen äitinsä ovat viettäneet jonkun verran aikaa romanien kanssa, muistan heitä olleen meillä kotonakin kun olin pieni. Jotenkin ymmärrän teitä, mutta samalla pelkään.. huoh. Joskus puolustin romaneja anoppiani vastaan, kun haukkui teita. Sitten ei enää kuulleni heitä haukkunut.

Olen myös miettinyt tätä "lauma" asiaa. Monta miestä aina tekemässä yhdessä jotain asiaa, kuten korjaamassa autoa. Onko se teidän yhteisöllisyyttä? Teillä ei siis ole yksinäisyyttä, kun on sukua ja ystäviä aina pitämässä huolta?

Miksi yleensä nainen ajaa autoa? Meidän pihoilla asuu romaniperheitä, ja yksi poika on aina yksin pihalla. Äiti joskus mukana, mutta ei leiki lapsen kanssa. Hirveesti hakeutuu muiden aikuisten ja lasten seuraan. Jotenkin vaikuttaa yksinäiseltä. Ja hänen hampaat.. Pesettekö lastenne hampaita tai muutenkaan heitä, jos ette alasti tai muuten saa heitä nähdä? saatteko katsoa heidän suihin???

Miksi romaniäiti ei leiki lastensa kanssa?

vielä vielä sellainen tuli tässä mieleen, että kun sä eilen vastailit näihin, niin huusiko sun 2kk ikäinen tyttö siellä samalla itsensä uneen? teettekö te tällaista?
Oho, jäi lopun kysymyksiin vastaamatta.

Kyllä romaniäitikin leikkii ja voi leikkiä lastensa kanssa. Mutta eiväthän kaikki tietenkään näin tee, samoista syistä miksi jotkut valtaväestönkään naiset eivät niin tee; ei kenties koeta sitä tarpeelliseksi.

Ja ei, ei hän itseään uneen huutanut, sylissäni pitelin maha polveen päin, kun se tuntui auttavan. Kukapa antaisi lapsen monta tuntia huutaa yksin, hyi.
 
  • Tykkää
Reactions: lapsilaalaa
EJK
Käytät teistä välillä sanaa mustalainen. Olen ollut siinä ymmärryksessä, että se on ivaava / haukkummasana ja ette itse käytä itsestänne kyseistä sanaa lainkaan. Olenko väärässä?

Onko teillä lapsivuodeaikaa? Jos on, miten se näkyy?
 
Romaninainen...
Mitä tarkoittaa miehen alta noussut tyttö? Ja miten siihen liittyi hameet?
Miehen alta noussut = joka on harrastanut seksiä.

Periaatteessa pitäisi olla laittanut hameet ennen, kuin noihin asioihin rupeaa... syystä, että tämän jälkeen on sillä tavoin likainen, että pikkuvaatteissa ei enää ole ihmisten eteen menemistä tai myöskään tiettyihin taloihin.

Puhun nyt periaatteesta, koska käytännössä monen kohdalla asiat menevät toisin.
 
Romaninainen...
[QUOTE="hhh";26655003]en oikein ymmärrä nyt tätä, kuinka voit käyttää bikineitä tai olla lomalla tavallisissa vaatteissa, jos kuitenkin miehes olettaa sun pitävän romanivaatteita?



voihan siellä rannalla olla muitakin romaneita? tai lomamatkalla?[/QUOTE]


Tarkoitinkin, että olettaa mun käyttävän romanivaatteita muiden miesten edessä. Silloin, kun rantavaatteissa hypin, ollaan kahden kesken - tai minä jonkun naispuolisen ystävättäreni kanssa, se ei siis haittaa.

Rannalla tietysti voi olla muita romaneita, mutta siitä, onko niitä siellä vai ei, otetaan selko ennen kuin aletaan päivää paistattelemaan. Tai jos sinne muita tulee, katsotaan sitten tilanne uudelleen riippuen siitä, ketä nämä tulijat on. Jos he ovat vanhempia ihmisiä tai miehiä, niin me naiset lähdetään yksinkertaisesti pois ja pyritään toimimaan siten, että meitä ei huomata.

Lomamatkalle ei meidän kanssa samaan aikaan ole tähän mennessä sattunut yhtä ainoaa romania, mutta jos näin kävisi, niin sitten mietittäisiin mitä tehtäisiin, riippuen ketä ne muut ovat. Helpointahan olisi vain vaihtaa paikkaa - siis siellä rannalla.
 
Romaninainen...
kysmys
Hame ei muuten ole mikään syy kieltäytyä töistä, tai riippuu tietysti, mihin työpaikkaa on itse tyrkyllä. Mutta luulisi, ettei ihminen hae sellaisiin töihin joissa ei voi käyttää hameita, jos kerran tuntuu siltä ettei ilman hametta voi missään työskennellä. En minä ainakaan. Tosin mun viimeisin työpaikkani oli vanhainkodissa, jossa ei romanivanhuksia ollut, mutta kuitenkin; mun työvaatetukseeni kuuluivat housut ja paita, ei siellä hameille ollut sijaa ja tämänhän mä tiesin jo siinä vaiheessa, kun ko. alalle halusin kouluttautua.[/QUOTE]

Nuo hameennehan on kehitelty suomalaisista vanhoista kansanpuvuista. Miksi pidätte kiinni perinteestä, koska se ei ole maailmanlaajuinen perinne romaneilla? Eli sehän ei silloin ole kuin suomalainen tapa. Liittyykö siihen identiteettiasioita ja oletteko niin ylpeitä perinteestä?
 
Romaninainen...
Onko teillä jotain ikää jolloin on suotavaa aloittaa parisuhde-elämä (seksielämä ja se pikkuhameen käytt)? teini-iässä? eikö silloin myös nuorukaiset lähde pakosalle vanhempiaan pelon tai häpeän vuoksi tai tavan?

ja miten te sanptte niille teini-ikäisille vaikka 13v et et sit enää saa tulla meidän vessaan, mee kellariin pissalle?
Pikkuhameet otetaan käyttöön yleensä siinä vaiheessa, kun siirrytään yläasteelle. Tai vaihtoehtoisesti siinä iässä, kun pojat alkaa kiinnostaa :D Teini-iässähän nämä asiat yleensä tapahtuu.

Seksielämä tulisi aloittaa vasta sitten, kun varsinaiset romanivaatteet on päällä. Tosin näinhän ei todellakaan kaikissa tapauksissa käy, vaikkei sitä ääneen sanotakaan eikä sitä kukaan omalla kohdallaan haluaisi myöntääkään.

Nuoret lähtee kyllä "pakosalle", mutta päämääränä on julkistaa parisuhde ja päästä aloittamaan yhteinen elämä. Meillä ei julkisesti seurustella, vaan tuo kaikki tapahtuu salassa - kun asiat puolestaan ovat julki, pitäisi nuoren parin tosiaan sitten muuttaa saman katon alle asumaan. Tuo karkaaminen on osa näitä meidän häveliäisyystapoja, ja tapa ilmoittaa kumppanin olemassaolosta kiertoteitse.

Ei me mitenkään erikseen sanota, ettei nyt sitten enää saa tulla vessaan. Se tulee jotenkin luonnostaan, kun tähän kulttuuriin kasvaa, siis ellei kotona nyt sitten olla vapaamielisempiä tämän asian kanssa. Nuoret ottaa oppia toisista nuorista, katsovat mitä muut tekee, ja sitä kautta tajuavat asian. Jos jotain vanhempien pitäisi lapsilleen sanoa, sanottaisiin varmaan, että "Ethän sä noin voi tehdä, ymmärrätkö?" josta sen teinin pitäisi sitten pystyä päättelemään, että ahaa, nyt puhutaan asioista joita ei ääneen sanota... ja sitä rataa.

Nuorihan nyt voi tietysti toista nuorta opastaa ihan suoraan puhumallakin, eikä siinä mitään pahaa ole.
 
Hienoa, että jaksat vastailla näihin kysymyksiin. Itse tunnen romaneja laidasta laitaan, suurin osa työssäkäyviä, hyviä ihmisiä. Itseäni ärsyttää suunnattomasti kaikkien leimaaminen varkaiksi ja yhteiskunnan loisiksi vain sen takia, että ei tiedetä asioista. Nämä työssäkäyvät ja rehelliset kun eivät monesti erotu joukosta, toisin kuin ne, jotka eivät sääntöjä noudata. Toivottavasti moni vastauksiesi myötä ymmärtää, että myös romaneissa on järkeviä ja mukavia yksilöitä :)
 
"Leena"
Odotas, mietin vähän, miten tarkennan että saan asian ilmaistua ymmärrettävästi :)

Pienet lapset (sanotaanko nyt, että noin 13-vuotiaat ja siitä alaspäin) voivat kyllä käydä vessassa, vaikka vanhemmat olisivatkin kotona. Sama pätee suihkussa käymiseenkin. Mutta suunnilleen tuosta iästä ylöspäin sitten ei voikaan; käytännössä siis ne, joilla on "pikkuvaatteet", suorat vaatteet tai "hameet".

Sama tietysti täällä meidän kodissa. Jos vaikkapa miehen tai minun vanhemmat tulevat käymään, niin minä tai mies ei voida käydä vessassa.

Näin on toimittu meidän sakissa, mutta tavat tietysti vähän vaihtelee. Joissakin kodeissa teini-ikäiset ei pistä päätään kodin vessaan muuten, kuin pestäkseen kasvonsa ja hoitavat sitten tosiaan asiansa vessasta käymisestä suihkuhetkeen saakka jossain muualla.
Tämä sääntö kuulostaa sairaalta. Naurettavaa joutua pidättelemään. Eipä edes onnistuisi jos olisi virtsarakontulehdus tai vatsatauti yllättäisi.
 

Yhteistyössä