S-FSH ja S-LH

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hormonikokeet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hormonikokeet

Vieras
otettiin kp 15, mielestäni päivä-kaksi ennen ovulaatiota. S-FSH oli 12,3 ja S-LH 58,2. Mitä arvot mielestäsi kertovat? :)
Lääkäriltä pääsen kysymään noista vasta myöhemmin...
 
Jatkan vielä... Jos nuo olis P-FSH ja P-LH, niin FSH:n perusteella näyte olisi otettu follikkelivaiheen aikana ja LH olisi niin suuri, että se sopisi postmenopaussin näytteeksi.
 
Ja ehkä kannattaa kuitenkin odottaa lääkärin tuomiota, eikä luottaa tuntemattoman mutuun. Säästyy väärinkäsityksiltä!

Tämä "tuntemattoman mutu" on ihan suoraan ohjekirjasta, minkä voi lukea ihan kuka tahansa netistä. Ja kuten sanoin, seerumin ja plasman viitearvot voi olla paikasta riippuen ihan erilaiset.

Tässä sulle Oulun viitearvot: S-LH OYS-Laboratorio - Luteinisoiva hormoni, seerumista ja S-FSH OYS-Laboratorio - Follikkelia stimuloiva hormoni, seerumista .

Mä en ole naistentautien asiantuntija, mä osaan lukea vain viitearvoja. Todennäköisesti noissa hormoneissa ei tuijoteta pelkästään yhtä lukemaan erikseen ja toista myös, vaan niiden jonkinlainen suhde toisiinsa voi olla se merkitsevä juttu.

Mä en muutenkaan ymmärrä, miksi potilaalle annetaan labratulokset ensin itselle ja vasta myöhemmin on lääkäri, joka selittää ne tulokset. Aiheuttaa vaan turhaa panikointia ja itsediagnosointia.
 
Tämä "tuntemattoman mutu" on ihan suoraan ohjekirjasta, minkä voi lukea ihan kuka tahansa netistä. Ja kuten sanoin, seerumin ja plasman viitearvot voi olla paikasta riippuen ihan erilaiset.

Tässä sulle Oulun viitearvot: S-LH OYS-Laboratorio - Luteinisoiva hormoni, seerumista ja S-FSH OYS-Laboratorio - Follikkelia stimuloiva hormoni, seerumista .

Mä en ole naistentautien asiantuntija, mä osaan lukea vain viitearvoja. Todennäköisesti noissa hormoneissa ei tuijoteta pelkästään yhtä lukemaan erikseen ja toista myös, vaan niiden jonkinlainen suhde toisiinsa voi olla se merkitsevä juttu.

Mä en muutenkaan ymmärrä, miksi potilaalle annetaan labratulokset ensin itselle ja vasta myöhemmin on lääkäri, joka selittää ne tulokset. Aiheuttaa vaan turhaa panikointia ja itsediagnosointia.

No nyt kyllä iski paniikki, kun FSH-arvoista lukiessa tulee monessa kohdassa vastaan vaihdevuodet :O
 
No nyt kyllä iski paniikki, kun FSH-arvoista lukiessa tulee monessa kohdassa vastaan vaihdevuodet :O

Just tämän takia ei kannata tehdä sitä diagnosia itse. Odota kiltisti sitä lääkäriä, hän kyllä kertoo missä mennään. Kuten sanoin, lääkäri saattaa katsoa jollain lailla noiden kahden suhdetta, eikä lukuja yksinään. Toisaalta jos olet nelikymppinen ja ehkä päällekin, niin vaihdevuodet voivat hyvinkin olla jo tuloillaan.
 
Nokun juuri noissa hormonikokeissa tuijotetaan niitä suhteita. Tottakai jokainen ymmärtää matalan hb:n jne itsekin, mutta näissä hormoniasioissa itsediagnostisointi on turhaa. Esim pco todetaan juuri lh: n ja fsh:n välisestä suhteesta Sen osaa tehdä vain asiaan perehtynyt lääkäri. Ja kuten nyt nähtiin, niin paniikki tuli raukalle!
 
[QUOTE="Vieras";26140422]Saraldo, läpi umpeen nyt, tossa on kyseessä päivänselvä ovulointi. Pöljää puhua menopaussista kun ollaan kuitenkin hyvin lähellä viitearvojen ylärajaa.[/QUOTE]

Osaatko sä lukea? Mä sanoin, että viitearvot sanoo noin, JOS kyseessä olisi plasmanäyte (tiedätkö sä mitä eroa on plasmalla ja seerumilla?). Ja tämä vastauksen annoin ap:lle ennen kuin ap kertoi missä päin hän oli näytteillä ollut. Viitearvot on viitearvoja, mutta se miten lääkäri niitä soveltaa riippuu kulloisestakin tilanteesta, ja siitä meillä ulkopuolisilla ei ole mitään käsitystä. Ja edelleen... on typerää antaa ihmisille labratuloksia ilman, että kukaan kertoo heille missä mennään. Meillä päin ei ole tätä käytäntöä ja se on musta pirun hyvä juttu.
 
Osaatko sä lukea? Mä sanoin, että viitearvot sanoo noin, JOS kyseessä olisi plasmanäyte (tiedätkö sä mitä eroa on plasmalla ja seerumilla?). Ja tämä vastauksen annoin ap:lle ennen kuin ap kertoi missä päin hän oli näytteillä ollut. Viitearvot on viitearvoja, mutta se miten lääkäri niitä soveltaa riippuu kulloisestakin tilanteesta, ja siitä meillä ulkopuolisilla ei ole mitään käsitystä. Ja edelleen... on typerää antaa ihmisille labratuloksia ilman, että kukaan kertoo heille missä mennään. Meillä päin ei ole tätä käytäntöä ja se on musta pirun hyvä juttu.

Oletko gyne tai minkään sortim hoitoalan ihminen. Jos et, niin lopeta päteminen.
 
Osaatko sä lukea? Mä sanoin, että viitearvot sanoo noin, JOS kyseessä olisi plasmanäyte (tiedätkö sä mitä eroa on plasmalla ja seerumilla?). Ja tämä vastauksen annoin ap:lle ennen kuin ap kertoi missä päin hän oli näytteillä ollut. Viitearvot on viitearvoja, mutta se miten lääkäri niitä soveltaa riippuu kulloisestakin tilanteesta, ja siitä meillä ulkopuolisilla ei ole mitään käsitystä. Ja edelleen... on typerää antaa ihmisille labratuloksia ilman, että kukaan kertoo heille missä mennään. Meillä päin ei ole tätä käytäntöä ja se on musta pirun hyvä juttu.

Tarkoitinkin sitä että on aivotonta mainita joku menopaussi, vaikkakin samalla tunnustit kyllä ettet voi tietää asiasta hevonhuttua. Piti silti päästä se sanomaan ja aiheuttamaan toiselle paniikki?

Tiedän mikä on plasman ja seerumin ero, enkä senkään puolesta käsitä miksi sinun piti päästä puhumaan plasmanäytteen viitearvoista :D
 

Yhteistyössä