Tämä "tuntemattoman mutu" on ihan suoraan ohjekirjasta, minkä voi lukea ihan kuka tahansa netistä. Ja kuten sanoin, seerumin ja plasman viitearvot voi olla paikasta riippuen ihan erilaiset.
Tässä sulle Oulun viitearvot: S-LH
OYS-Laboratorio - Luteinisoiva hormoni, seerumista ja S-FSH
OYS-Laboratorio - Follikkelia stimuloiva hormoni, seerumista .
Mä en ole naistentautien asiantuntija, mä osaan lukea vain viitearvoja. Todennäköisesti noissa hormoneissa ei tuijoteta pelkästään yhtä lukemaan erikseen ja toista myös, vaan niiden jonkinlainen suhde toisiinsa voi olla se merkitsevä juttu.
Mä en muutenkaan ymmärrä, miksi potilaalle annetaan labratulokset ensin itselle ja vasta myöhemmin on lääkäri, joka selittää ne tulokset. Aiheuttaa vaan turhaa panikointia ja itsediagnosointia.