Tutkimus: Korkeasti koulutettujen vanhempien lapset kaikkein terveimpiä

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26133420:
Ja mä olen edelleen sitä mieltä, että kiinnostus asioihin on tärkeämpää kuin korkea koulutus. Sitäpaitsi...olen huomannut, että mitä korkeampi koulutus, sitä luottavaisempia ihmiset ovat tutkimusten suhteen ja sitä vähemmän kyseenalaistavat asioita kuten esimerkiksi lisäaineiden yhteisvaikutuksia. Luotetaan vaan siihen, että jos lisäainetta X voi syödä niin ja niin monta milligrammaa päivässä, niin sitähän silloin voi syödä, vaikka samaan aikaan vetäisi myös lisäaineita Y,Z, R ja C.
Minulla taas on täysin päinvastaisia kokemuksia ja huomioita.

Kumpikos nyt sitten on oikeassa?
Molemmat? :D

Mutta mua rehellisesti sanottuna hieman ärsyttää ajatus siitä, että pitäisi olla akateeminen loppututkinto kyetäkseen huolehtimaan lapsistaan ja heidän terveydestään. Tänä päivänä tosi moni vähemmän koulutettu ottaa selvää asioista, koska tiedon saaminen on paljon helpompaa kuin vielä 20 vuotta sitten.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26133550:
Aiemmin (= mun lasteni lapsuusaikana) juuri korkeasti koulutetut ja varakkaammat kävivät hakemassa jokaiseen lapsen aivastukseen antibioottikuurin yksityiseltä, kun tyhmä terveyskeskuslääkäri ei antibioottia määrännyt.
Sun lasten korvatulehduskierteestä taitaa olla jo pari vuotta. Minun tuttavapiirissäni on ihan yleistä että varataan aika korvalääkärille eikä oteta antibioottikuuria vaan uusi tarkistusaika samalle korvalääkärille. :)

Olen itsekin melko herkästi hakeutumassa yksityislääkärille jos koen että vaivaani ei löydy hoitoa, mutta en siksi että saisin äkkiä lääkityksen vaan saadakseni mahdollisimman pätevää hoitoa. Usein keskustelemalla lääkärin kanssa eri vaihtoehdoista on itse mahdollisuus myös vaikuttaa hoitotavan valintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26133561:

Mutta mua rehellisesti sanottuna hieman ärsyttää ajatus siitä, että pitäisi olla akateeminen loppututkinto kyetäkseen huolehtimaan lapsistaan ja heidän terveydestään. Tänä päivänä tosi moni vähemmän koulutettu ottaa selvää asioista, koska tiedon saaminen on paljon helpompaa kuin vielä 20 vuotta sitten.

Eihän se tutkinto mitään takaa :D.

Mutta uskon siihen, että mitä kiinnostuneempi ympäröivästä maailmasta ja sen ilmiöistä on, sitä varmemmin pitää jälkikasvustaankin hyvää huolta. Kaikilta taudeilta ja terveysongelmilya tämä ei tietenkään suojele, mutta joiltakin.

Ja siis mitä kiinnostuneempi ympäröivästä maailmasta ja sen ilmiöistä on, sitä varmemmin yleensä on hankkinut myös suhteellisen korkean koulutuksen. Ei tietenkään päde kaikkiin. Esimerkiksi itselläni on ystävä, joka "vain" ammattikoulun käyneenä tietää useimmista asioista paljon enemmän kuin minä vaikka olen maisteri.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26133608]Sun lasten korvatulehduskierteestä taitaa olla jo pari vuotta. Minun tuttavapiirissäni on ihan yleistä että varataan aika korvalääkärille eikä oteta antibioottikuuria vaan uusi tarkistusaika samalle korvalääkärille. :)

Olen itsekin melko herkästi hakeutumassa yksityislääkärille jos koen että vaivaani ei löydy hoitoa, mutta en siksi että saisin äkkiä lääkityksen vaan saadakseni mahdollisimman pätevää hoitoa. Usein keskustelemalla lääkärin kanssa eri vaihtoehdoista on itse mahdollisuus myös vaikuttaa hoitotavan valintaan.[/QUOTE]
Totta. Mun ei ole tarvinnut lapsiani kovinkaan usein kiikuttaa lääkäriin, koska itseltäni löytyy opistotason sairaanhoitajan tutkinto ja osasin toimia tietojeni perusteella, vaikkei sitä korkeaa koulutusta ollutkaan. Uskoisin, että monella lähihoitajallakin on paremmin hanskassa lapsen terveyteen liittyvät asiat kuin dippainssillä tai kauppatieteiden maisterilla. Suurin osa tartuntataudeista kun paranee ihan itsestään ja lääkärissä käynti on tarpeetonta :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26133561:

Tämä kommentti on varmasti osaksi totta, mutta valitettavan paljon on niitä, joita ei yhtään jaksa kiinnostaa sen enempää opiskelu kuin lasten terveysasiatkaan. Minä uskon että kiinnostuneisuus opiskelua ja ympäröivää maailmaa kohtaan korreloi voimakkaasti sen kanssa miten kiinnostunut on esim. ravitsemus ja terveysasioista.

Ei ole lopulta kovin kauan siitä kun d-vitamiinin yhteys infektiosairauksiin kuten nuhakuumeeseen selvisi. En tiedä miten moni tietää tästä asiasta, jos ei ole aktiivisesti etsinyt tietoa. D-vitamiinisuositukset joita neuvolat jakavat ovat olleet liian matalia ja jopa THL nosti vastikään suosituksia.

Vähän sama tilanne esim. kananmunan suhteen. Ei ole kuin pari vuotta siitä kun työpaikallani kolesterolimittauksia tehnyt terkka kysyi minulta montako kananmunaa syön viikossa ja oli sitä mieltä että määrää tulisi tarkkailla. Kananmunahan on nyt ihan virallisterveellisten suositusten mukaan päässyt pois "pannasta".

"vieras"
Eipä se korkeakoulutus taannut aapeenkaan lapselle tervettä ympäristöä kun isä on väkivaltainen luuseri ;) Pakkohan se on edes _jollain_ koittaa päteä. 10 vuottako vai 15 opiskelit sitä tutkintoa? :D (ja ei, ei kolahtanut muu kuin rieputarallaan säälittävyys taas kerran)

"Niinpä"
[QUOTE="vieras";26133665]Eipä se korkeakoulutus taannut aapeenkaan lapselle tervettä ympäristöä kun isä on väkivaltainen luuseri ;) Pakkohan se on edes _jollain_ koittaa päteä. 10 vuottako vai 15 opiskelit sitä tutkintoa? :D (ja ei, ei kolahtanut muu kuin rieputarallaan säälittävyys taas kerran)[/QUOTE]

Mikähän tämän hirveän "sivistyneen" kommentin perimmäinen tarkoitus oli?

Keittiönoita
Eihän se tutkinto mitään takaa :D.

Mutta uskon siihen, että mitä kiinnostuneempi ympäröivästä maailmasta ja sen ilmiöistä on, sitä varmemmin pitää jälkikasvustaankin hyvää huolta. Kaikilta taudeilta ja terveysongelmilya tämä ei tietenkään suojele, mutta joiltakin.

Ja siis mitä kiinnostuneempi ympäröivästä maailmasta ja sen ilmiöistä on, sitä varmemmin yleensä on hankkinut myös suhteellisen korkean koulutuksen. Ei tietenkään päde kaikkiin. Esimerkiksi itselläni on ystävä, joka "vain" ammattikoulun käyneenä tietää useimmista asioista paljon enemmän kuin minä vaikka olen maisteri.
Ymmärrän. Mä kuitenkin olen näkevinäni muutoksen, mikä on menossa. Enää ei tarvitse mennä yliopistoon saadakseen tietoa. Tietoa saa ilman koulutustakin. Tieto on kaikkien saatavilla toisin kuin aiemmin. Yhä useampi nuori aikuinen haluaa tehdä ihan jotain muuta kuin vaativaa työtä, jossa pitää olla tavoitettavissa 24/7. Matala koulutus ja pieni palkka ei ole enää esteenä sille, että voisi etsiä tietoa ja toimia sen tiedon mukaan. Enemmän on kyse siitä, mihin haluaa elämänsä käyttää. Ja moni haluaa käyttää sen perheensä hyvinvointiin.

"vieras"
no jaa-a... insinööri kaverini vie lapsen lääkäriin heti kun pienikin esim nuha tulee, ihan paniikissa on että mikä lasta vaivaa... kun me vähemmän koulutetut käytämme maalaisjärkeä ;)

"Niinpä"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26133701:
Enemmän on kyse siitä, mihin haluaa elämänsä käyttää. Ja moni haluaa käyttää sen perheensä hyvinvointiin.
Näin on! Onneksi suurin osa vanhemmista on vastuullisia ja haluaa perheensä parasta, itseään tietenkään unohtamatta =)

[QUOTE="huu";26133680]Lisään rikkani soppaan, huomauttamalla ettei tutkimuksessa mainittu mitään tuloista, vaan koulutuksella oli merkitys![/QUOTE]

Kyselylomakkeissa ei ole edes kysytty tuloja. Minusta sellaista olisi pitänyt kysyä laajemman kokonaiskuvan saamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26133420:
Ja mä olen edelleen sitä mieltä, että kiinnostus asioihin on tärkeämpää kuin korkea koulutus.
Mutta tämä ei poista sitä, että koulutuksella on merkitystä ainakin tutkimusten perusteella lasten terveyteen. Vielä kerran sitaatti:

"Vanhempien koulutustaso ja tulot vaikuttavat suuresti lapsen hyvinvointiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimus kertoo, että enintään ammatillisen koulutuksen saaneiden äitien lapset ovat useammin ylipainoisia kuin korkeammin koulutettujen jälkikasvu. Lisäksi heillä on enemmän reikiä hampaissa.
Professori Tiina Laatikaisen mukaan vanhempien sosioekonominen asema näkyy eniten tekijöissä, joissa elintavoilla on suuri merkitys.
– Se näkyy esimerkiksi lihavuudessa, hampaiden harjauksessa ja päihteiden käytössä."

Itse olen joutunut tai saanut seurata lasten koulukavereita ja heidän vanhempiaan. Minusta pelkästään omia silmiäni ja korviani käyttämällä olen saanut runsaasti vahvistusta tälle tutkimustulokselle. Kouluttamattomat vanhemmat esimerkiksi tupakoivat ja juovat enemmän.

Oma arvioni on, että korkea koulutus myös lisää kiinnostusta terveysasioihin. Lisäksi korkea koulutus antaa paremmat eväät arvioida erilaista tietoa mitä joka tuutista työnnetään erilaisista ruokavalioista yms. terveyteen liittyvistä asioista. Toivoisinkin, että joku tekisi tutkimuksen siitä, korreloiko korkea koulutus ja kiinnostus terveysasioihin toisiinsa ja olenko arviossani oikeassa.

Totta kai poikkeukset vahvistavat säännön, mutta en lähtisi tätä proffaa ja hänen tutkimustaan vastaan tappelemaan, otoskin oli sen verran iso että tutkimus on vähintäänkin suuntaa-antava.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26133650]Tämä kommentti on varmasti osaksi totta, mutta valitettavan paljon on niitä, joita ei yhtään jaksa kiinnostaa sen enempää opiskelu kuin lasten terveysasiatkaan. Minä uskon että kiinnostuneisuus opiskelua ja ympäröivää maailmaa kohtaan korreloi voimakkaasti sen kanssa miten kiinnostunut on esim. ravitsemus ja terveysasioista.

Ei ole lopulta kovin kauan siitä kun d-vitamiinin yhteys infektiosairauksiin kuten nuhakuumeeseen selvisi. En tiedä miten moni tietää tästä asiasta, jos ei ole aktiivisesti etsinyt tietoa. D-vitamiinisuositukset joita neuvolat jakavat ovat olleet liian matalia ja jopa THL nosti vastikään suosituksia.

Vähän sama tilanne esim. kananmunan suhteen. Ei ole kuin pari vuotta siitä kun työpaikallani kolesterolimittauksia tehnyt terkka kysyi minulta montako kananmunaa syön viikossa ja oli sitä mieltä että määrää tulisi tarkkailla. Kananmunahan on nyt ihan virallisterveellisten suositusten mukaan päässyt pois "pannasta".[/QUOTE]
Minusta kyse ei ole koulutuksesta vaan vanhempien päihde- ja/tai mielenterveysongelmista. Jos akateeminen sairastuu vakavaan masennukseen, niin yhtä avuton hänkin arjen pyörittämisessä on kuin se amiksen käynyt masentunutkin. Koulutus auttaa korkeintaan pitkittämään sitä, milloin romahdus tapahtuu. Jos joku kuvittelee, että mielenterveysongelmia on vain matalasti koulutetuilla, niin erehtyy.

Vielä ketjun aloitukseen... en kyllä ap:ltä odottanutkaan, että tekisi aloitusta, jonka tarkoituksena olisi rohkaista ja kannustaa naisia lastensa terveydestä huolehtimiseen tai luoda mitään hyvä sisko -juttua. Jos ap joskus sellaisen tekisi, söisin varmaan likaiset sukkahousuni :D Toki ap linkitti tähän vain erään tutkimustuloksen, mutta jollain tavalla "haistan" hänen halveksivan asenteensa matalammin koulutettuja naisia kohtaan. Kuitenkin suurin osa äideistä - koulutuksesta riippumatta- hoitavat lapsensa erinomaisen hyvin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="huu";26133680]Lisään rikkani soppaan, huomauttamalla ettei tutkimuksessa mainittu mitään tuloista, vaan koulutuksella oli merkitys![/QUOTE]

Siinä tosin taidettiin mainita, että hyvätuloisilla on parempi mahdollisuus järjestää lapsilleen harrastuksia, jotka edistävät heidän liikkumistaan yms.

Turkilmas
Hah, ärsyyntymiskynnykseni ylitettiin niin pahasti, että oli pakko avata tietokone uudelleen ja tulla kommentoimaan :D.

Ensinnäkin: tutkimuksia ei koskaan, ikinä, kuulu lukea kuin piru raamattua. Tulokset on aina yleistyksiä ja tehty otannasta. Tätä kyseistä tutkimusta en edes lukenut, mutta jokseenkin huvittavaa JOS on vedetty mutkat suoriksi ja lopputulemaksi saatu, että korkeasti koulutetuilla on terveemmät lapset.

Mietin miettimistäni, että missä tapauksessa näin mahdollisesti olisi. Ehkä sillä kaikkein alimmalla sosiaaliluokalla. Silläkään ei ole tekemistä koulutuksen tason kanssa, vaan lähinnä sillä, että tämä porukka on sitä ns. lannistunutta väkeä, jotka eivät osaa edes kuvitella olevansa oikeutettuja mihinkään parempaan. Heillä todennäköisesti kaikilla on matala koulutustaso tai ei koulutusta lainkaan. Heistä todennäköisesti monet ostavat kaupasta sitä halvinta mättöä, eivätkä edes ymmärrä että voisi olla mahdollisuus parempaan. Hyvänä esimerkkinä täälläkin kohua nostattanut perhe, josta Ylellä tehtiin hiljattain dokkaria. Silloinkaan ei kyse ole suinkaan koulutuksen tasosta, vaan jostain ihan muusta. Mutta kuitenkin mutkia suoristamalla voi toki ajatella että syy on matala koulutus.

Koulutuksesta vielä lisäksi sen verran, että monillahan ihan puhtaasti taloudelliset syyt vaikuttaa koulutuksen tasoon. Muistan vieläkin piinaavan hyvin miten paljon piti tehdä töitä pystyäkseen käymään edes sen amiksen ja lukion. Myöhemmin sitten kauppiksen oppisopimuksella. Korkeakoulun (joka toistaiseksi jäi kesken) olisin pystynyt suorittamaan vasta nyt kun talous on vakaammalla pohjalla. Ja entäpä sitten se tosiasia, että monen unelmien ammattiin johtava koulutus ei ole korkeakoulu?

Entäpä muuten perhe, jossa toinen vanhemmista on korkeakoulutettu ja toinen ei? Tuleeko osasta lapsista sairaita ja osa on terveitä? Entä jos on vain yksi lapsi?

Jos nyt yleistetään (ja sitähän tässä ketjussa on tehty), niin eikös korkeasti koulutetut ole usein korkeissa viroissa ja tekee sen vuoksi pitkää päivää, kantaa töitään kotiin ja lapset saa vähän huomiota? Kaupasta ostetaan nopeaa syötävää kun ei ehditä kokata. Lienee varmaan sattumaa, mutta omassa tuttavapiirissäni (joka on laaja) ei taida olla ainuttakaan kokkauksesta innostunutta akateemikkoa. Hyvin monet käyttää eineksiä ja puolivalmisteita.

Lähdin miettimään lisää tuttavapiiriäni. Hyvätuloisia löytyy sekä matalakoulutetuista että korkeakoulutetuista. Varakkain pariskunta on sellainen, jossa nainen on korkea- ja mies matalakoulutettu. Ja mies on se, joka tienaa.

Mä olen kiinnostunut ravitsemuksesta ja vaikka itse olenkin lihava, niin pojat on kyllä hyvässä kuosissa. Ja olen muuten kiitollinen ystävästäni, joka on suorastaan guru ravitsemusasioissa. Hän on muuten matalakoulutettu ;).

Joku kirjoitti, että toivottavasti tutkimus saa edes jonkun ajattelemaan miten itse voisi vaikuttaa lastensa terveyteen. Huh hei, menemällä korkeakouluun tietty :D :D (ethän ollut tosissasi, ethän?). Jos ihan oikeasti jotain täytyisi tehdä, niin todennäköisesti auttaa sitä alinta sosiaalista luokkaa. He eivät tosin saa apua tuon tutkimuksen kautta. Mutta jos heille saisi valettua uskoa paremmasta huomisesta ja omista mahdollisuuksistaan, niin siitä todennäköisesti olisi paljonkin hyötyä.

Toivottavasti tutkimuksessa oli oikeastikin joku pointti. Ainakin tämän aloituksen otsikointi oli aivan tyhjänpäiväistä sananhelinää ja huttua, joka ei hyödytä ketään. Täysin, siis totaalisen turhaa tietoa siis. Mutta koko tutkimusta en teilaa kun en kerran sitä lukenut. Ehkä siinä oikeasti oli jotain ideaa ja pointtiakin.

Joku kirjoitti, että toivottavasti tutkimus saa edes jonkun ajattelemaan miten itse voisi vaikuttaa lastensa terveyteen. Huh hei, menemällä korkeakouluun tietty :D :D (ethän ollut tosissasi, ethän?). Jos ihan oikeasti jotain täytyisi tehdä, niin todennäköisesti auttaa sitä alinta sosiaalista luokkaa. He eivät tosin saa apua tuon tutkimuksen kautta. Mutta jos heille saisi valettua uskoa paremmasta huomisesta ja omista mahdollisuuksistaan, niin siitä todennäköisesti olisi paljonkin hyötyä.
Ilmeisesti ap tapauttaa suuuuria, karvaisia käsiään, kun sai aikaan tämänkin purkauksen...

Mutta koska olen ilmeisesti joku, johon tässä viitattiin, vastaan:

Olin todellakin tosissani. Toivottavasti jokainen korkeakoulututkinnon suorittanut vanhempi miettii, mistä hänen lapsensa todellisuudessa ammentaa terveyttään tukevia elämäntapoja ja valintoja. Ja toivottavasti jokainen kouluttamaton vanhempi miettii, mistä hänen lapsensa voi - vanhempien matalasta koulutustasosta huolimatta! - ammentaa terveyttään tukevia elämäntapoja ja valintoja.

Ne kaikki ovat nykyään kaikkien saatavilla - ainakin palstan mukaan.

Turkilmas
Ilmeisesti ap tapauttaa suuuuria, karvaisia käsiään, kun sai aikaan tämänkin purkauksen...

Mutta koska olen ilmeisesti joku, johon tässä viitattiin, vastaan:

Olin todellakin tosissani. Toivottavasti jokainen korkeakoulututkinnon suorittanut vanhempi miettii, mistä hänen lapsensa todellisuudessa ammentaa terveyttään tukevia elämäntapoja ja valintoja. Ja toivottavasti jokainen kouluttamaton vanhempi miettii, mistä hänen lapsensa voi - vanhempien matalasta koulutustasosta huolimatta! - ammentaa terveyttään tukevia elämäntapoja ja valintoja.

Ne kaikki ovat nykyään kaikkien saatavilla - ainakin palstan mukaan.
Joo, toivottavasti tosiaan jokainen vanhempi (myös minä) omaksuisi itselleen terveyttään tukevat elämäntavat ja valinnat. Ja siirtäisi ne myös lapsilleen.

Olishan se kiva, varsinkin kun tosiaan nuo tiedot on ihan kaikkien saatavilla :)

"sipsi"
Ja hyvätuloinen voi olla ilman korkeakoulututkintoakin :)

Niin :) Meillä minä olen huomattavasti korkeammin koulutettu, mutta kyllä miehen tilipussi vastaavasti on melkolailla paksumpi.

Muuta kantaa en asiaan ota, kuin sen, että meillä ainakin me molemmat - niin akateemisesti koulutettu kuin duunari- vanhemmat parhaamme teemme lapsen terveyden eteen. Paljon sairasti korva- ym. hommia pikkulapsena, vaan nyt on ikäsarjansa terveimpiä.

Eiköhän tärkeintä ole se, ettei ainakaan tietoisesti lastaan sairastuta, on koulutustaso ihan mikä hyvänsä vanhemmalla :)

Yhteistyössä