Tutkimus: Korkeasti koulutettujen vanhempien lapset kaikkein terveimpiä

viuhf
Niinkö olen jossakin sanonut? Näytätkö sen kohdan?
Sen mitä lukenu sun juttuja, ni täytyy todeta ettei se sun "koulutus" (mitä se sitten lienee) kyllä tyhmyyttä oo poistanu...niissä muutamissakin (kuten just tämä) kiellät sanonees jotain PÄIVÄNSELVÄÄ. Hirveetä vääntöä näkyy sun kanssas olevan.
Olitko sä opettaja? Jos, niin se selittää. Ne opettaa jotka ei osaa - pätee näköjään ihan koulutukseenkin.
 
Minua kiinnostaa, miksi alemman sosiaalisen luokan lapset ovat sairaampia? Onko kyse tietämättömyydestä, rahan puutteesta (ei voi viedä yksityiselle kun ei ole varaa siihen eikä varaa ottaa vakuutustakaan)?

Elämäntavoista?
Välinpitämättömyydestä?
Geeneistä?
Ainakin osittain tutkimus/tutkimukset myös selittämään syitä. Tiivistelmiä taisi joku jo aikaisemmin linkittää, mutta... LATE-raportin tiivistelmiä - THL

"Avioerot, tulojen riittämättömyys menoihin nähden ja kiusatuksi tulemisen kokemukset olivat yleisempiä perheissä, joissa lasten äidit olivat suorittaneet enintään ammatillisen koulutuksen verrattuna vähintään opistotasoisen koulutuksen suorittaneisiin. Taloudellisen tilanteensa kireäksi arvioineet lapsiperheet olivat yleisemmin neuvolaikäisten lasten perheitä kuin kouluikäisten lasten perheitä. Taloudellisilla ongelmilla on todettu yhteys parisuhdeongelmiin ja ongelmiin vanhemmuudessa."

"Vanhempien riskitekijöillä ja päihteiden käytöllä havaittiin olevan yhteys vanhemman koulutukseen sekä lasten vastaaviin riskitekijöihin ja päihteiden käyttöön. Perhe ja lasten lähipiiri on keskeisessä roolissa valinnoissa, joiden vaikutukset voivat kestää läpi elämän. Lapsuudessa ja nuoruudessa opittua voi olla vaikea muuttaa aikuisuudessa. Yhteiskunnan tulee tukea perheitä tekemään hyvinvointia tukevia valintoja ja tarjota riittävästi tietoa valintojen tueksi."
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä, jos sitten lukee toisten ylimielisiä vastauksia koulutuksen suhteen, se kuilu syvenee ja epätoivo omasta elämästä pysyy samana. Ja tämä ei tarkoita etteikö tutkimuksia saisi tehdä ja julkaista :D Toki saa ja ehdottamasti pitää. Tutkimuksila odottaisi kuitenkin joskus niin paljon enemmän...

Minä olen kahden normaalin duunarin lapsi (en tiedä, mihin luokkaan siis kuulun edes) enkä tunnista ihan tuollaista omasta lapsuudesta enkä omasta elämästä. Mutta voin kuvitella sen tunteen. Sieltä olisi kamalan vaikea päästä pois.
Tämä minustakin on näiden tutkimusten tarkoitus: pistää miettimään mitä tässä yhteiskunnassa pitäisi tehdä, että huonommin koulutettujen vanhempien lapset eivät joutuisi kärsimään asemastaan.

On ihan älytöntä, että täällä palstalla tapellaan siitä, että leuhkiiko joku koulutuksellaan ja voiko mikään tällainen tutkimustulos pitää paikkaansa, kun oikeasti pitäisi miettiä mikä maassa mättää, kun eri koulutus- ja tulotasojen ihmisillä on valtavat erot jo niinkin merkittävässä asiassa kuin odotettavissa olevassa eliniässä.

Niin kuin jo aiemmin sanoin, minua ei yliopistokoulutettuna hyödytä eikä ilahduta yhtään se, että joku alemmin koulutettu ja hänen lapsensa sairastavat enemmän ja kuolevat nuorempina. Minä haluan, että kaikki lapset saavat samanlaiset eväät elämäänsä, olipa vanhemmilla mikä koulutus ja mitkä tulot hyvänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"mona"
Periaatteessa uskon kyllä tuohon tutkimukseen, sillä juuri siinä luokassa missä koulutusta ei juurikaan ole (esim. peruskoulun jälkeen ollenkaan) on myös eniten niitä joiden elämänhallinta on täysin hukassa. Eiköhän tää nyt ole kaikille selvää.

Eli ei tosiaan koske niitä perheitä, joiden vanhemmilla on toisen asteen koulutus ja elämä hallinnassa. Ja voi olla tosi hyvät tulotkin eli ei rahavaikeuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
"mona"
Niin kuin jo aiemmin sanoin, minua ei yliopistokoulutettuna hyödytä eikä ilahduta yhtään se, että joku alemmin koulutettu ja hänen lapsensa sairastavat enemmän ja kuolevat nuorempina. Minä haluan, että kaikki lapset saavat samanlaiset eväät elämäänsä, olipa vanhemmilla mikä koulutus ja mitkä tulot hyvänsä.
Vaikka tää ois miten idyllitilanne, niin eihän se ole ikinä mahdollista. Toki niitä eroja voi yritttää tasoittaa..
 
JuuH
On ihan älytöntä, että täällä palstalla tapellaan siitä, että leuhkiiko joku koulutuksellaan ja voiko mikään tällainen tutkimustulos pitää paikkaansa, kun oikeasti pitäisi miettiä mikä maassa mättää, kun eri koulutus- ja tulotasojen ihmisillä on valtavat erot jo niinkin merkittävässä asiassa kuin odotettavissa olevassa eliniässä.
Näin just, hyvin sanottu!

Muuten: vähemmän kouluttautuneiden ns. heikompaa terveystietämystä perustellaan täällä näiden "sossupummien ja verkkarimutsien" joukolla.
Onkohan nämä yhteiskunnan köyhimmät, heikkoon tilanteeseen jääneet tavoitettu tutkimukseen? Yleensähän tämä ihmisryhmä jättää myös vastaamatta tutkimuksiin, heitä on vaikea saada vastaamaan. En tiedä, en ole tutkimukseen niin tarkasti perehtynyt.
 
:LOL: :LOL: :LOL: Kyllä mä ihan johdonmukaisesti mielestäni perustelen oman mielipiteeni.
No ei mielestäni ollut kyllä kovin johdonmukaista tuokaan, kun kysyin edellisellä sivulla, oletko tosiaan sitä mieltä että... ja ihmettelit, missä olet näin kirjoittanut, vaikka juuri edellisessä viestissä aika sanatarkkaan näin kirjoitit.

Eli et nyt pysty vain sanomaan kyllä tai ei tuohon äskeiseen yksinkertaiseen kysymykseeni, niinkö?
 
"huu"
Eli vain ammattikorkeakoulun tai yliopiston suorittanut vanhempi kykenee huolehtimaan lapsistaan täysipainoisesti?
Ei. Vaan ammattikorkeakoulun tai yliopiston käyneiden vanhempien lapset ovat normaalipainoisempia ja heidän hampaansa ovat paremmassa kunnossa. Varmasti moni ihan amistasoinenkin huolehtii näistä asioista ja varmasti huihapeleita on amk/yliopistoihmisissäkin.
 
"ani"
Tutkimustulos ei todellakaan yllätä. Kuinka monta jakkupukuista sauhuttelijaa näkee mäkkärin pussi kainalossa viimeisillään raskaana? Itse en ainakaan ole törmännyt. Kyllä ne kaikki ovat olleet rasvatukkaisia, työttömiä ja ylipainoisia verkkarimammoja.
Nyt täytyy taas sanoa, että et tiedä mistä puhut. Akateemista tutkintoa kun ei näe ulkoasusta. Itse hiihdän tuolla ihan yhtä rasvatukkaisena ja ylipainoisena, jopa verkkarit päällä jos siltä tuntuu. Tutkijoissa on tyyppejä, joita ulkonäön perusteella voisi luulla rappioalkoholeistiksi ellei tietäisi että he eivät juo vaan ovat vaan niin totaalisen välinpitämättömiä muista asioista kuin siitä rakkaasta tutkimuksestaan. Ei monikaan akateeminen välttämättä toimi jakkupukuammatissa. Ja tiedän kyllä muutaman akateemisen, joka on polttanut raskauden aikana koska heidän mielestään lopettamisen aiheuttama stressi on suurempi riski kuin tupakka silloin tällöin. Keski-euroopassa näitä on vielä enemmän. Kyllä akateemisiakin on joka junaan ja osa meistäkin tulee resiinalla perässä...

Ei siis viljellä typeriä stereotypioita, vaan käyttäydytään sivistyneiden ihmisten tavoin, sivistyksen alkuperästä riippumatta..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26134410]Eihän evita puhunutkaan mistään yleiskunnosta, vaan harrastuksista. Ja tottahan se on, että harvempi köyhän lapsi pääsee harrastamaan kaikkea, mitä haluaa. Esim. ratsastus jää kyllä välistä, jos rahaa tunteihin ei ole, eikä satu asumaan jonkun ihmeellisen ilmaistallin liepeillä. Eli vaikka olis mielikuvitustakin, niin ei niiden harrastusten hinta siitä laske :)[/QUOTE]

joskus on tuuria elämässä ja lapset saavat käydä ilmaiseksi ratsastamassa. onhan noilla harrastuksia, jotka eivät paljoa maksa mm. pyöräily, hiihto, luistelu, juoksu, uinti vuodenaikojen mukaan vaihtuvia ja varusteet kierrätettyjä. kansalaisopiston musiikkipiireissä käyvät soittamassa, kirjasto on toinen olohuoneemme, taidenäyttelyt ja muut ilmaiset kulttuuritapahtumat.
ei harrastaminen aina rahasta ole kiinni.
 
"vieras"
minusta tämä tutkijan toteamus on oleellisin fakta tässä asiassa:
"Ympäristö vaikuttaa asioihin. Liikuntamahdollisuudet, ruokakulttuuri ja lähiympäristön tavat vaikuttavat riippumatta siitä, millainen koulutus vanhemmilla on, Laatikainen toteaa."
 
[QUOTE="vieras";26140741]minusta tämä tutkijan toteamus on oleellisin fakta tässä asiassa:
"Ympäristö vaikuttaa asioihin. Liikuntamahdollisuudet, ruokakulttuuri ja lähiympäristön tavat vaikuttavat riippumatta siitä, millainen koulutus vanhemmilla on, Laatikainen toteaa."[/QUOTE]


No nimenomaan!
 
"Kyllästynyt"
Mikä tarve sulla on jatkuvasti nostaa tätä ketjua? Nyt viimeistään alkaa vaikuttamaan pätemiseltä, varsinkin kun viimeisin vastauksesi ei ole mitenkään asiaa mitään lisää tuova.
 
jepje
Aloittaja selvästi nauttii siitä, kun tällaista on uutisoitu. Ylemmyydentunto paistaa.

Minullakin on korkeakoulututkinto, mutta pidän tuollaista uutisointia nimenomaan niitä luokkarajoja ylläpitävinä. Parempi lähestymistapa olisi esim., että "alemman koulutustason vanhempien terveystietämystä ja tukea pitäisi lisätä" KUIN "korkeasti koulutettujen lapset ovat selvästi terveempiä kuin muiden". Tuo uutisointi on niiiin hanurista.

Enkä yhtään ihmettele, että jotkut tuosta pahoittaa mielensä. Ap on tyhmä, jos ei osaa asettua toisen asemaan.
 
[QUOTE="Kyllästynyt";26145033]Mikä tarve sulla on jatkuvasti nostaa tätä ketjua? Nyt viimeistään alkaa vaikuttamaan pätemiseltä, varsinkin kun viimeisin vastauksesi ei ole mitenkään asiaa mitään lisää tuova.[/QUOTE]

No kato kun mä en ole palstalla 24/7. Vastaan silloin, kun satun paikalla olemaan. Sun ei ole pakko avata ketjua, jos noin koville ottaa.
 
Aloittaja selvästi nauttii siitä, kun tällaista on uutisoitu. Ylemmyydentunto paistaa.

Minullakin on korkeakoulututkinto, mutta pidän tuollaista uutisointia nimenomaan niitä luokkarajoja ylläpitävinä. Parempi lähestymistapa olisi esim., että "alemman koulutustason vanhempien terveystietämystä ja tukea pitäisi lisätä" KUIN "korkeasti koulutettujen lapset ovat selvästi terveempiä kuin muiden". Tuo uutisointi on niiiin hanurista.

Enkä yhtään ihmettele, että jotkut tuosta pahoittaa mielensä. Ap on tyhmä, jos ei osaa asettua toisen asemaan.

Lukisitko vaikka tuon mun blogitekstin, jonka linkitin. Puhu sitten vasta ylemmyydentunnosta ja muusta paskasta.
 

Yhteistyössä