Tutkimus: Korkeasti koulutettujen vanhempien lapset kaikkein terveimpiä

"Kyllästynyt"
Et sitten näytä ymmärtävän sanaa KESKIMÄÄRIN. Tieteellisessä tutkimuksessa nimenomaan tehdään koko väestöä tai jotakin tiettyä ihmisryhmää koskevia yleistyksiä tutkimalla riittävän laajaa otantaa tästä joukosta.

Ei kukaan väitä, että KAIKKIEN matalasti koulutettujen KAIKKI lapset ovat sairaampia kuin KAIKKIEN korkeakoulutettujen KAIKKI lapset.
Voi kuule ymmärrän todella hyvin, mutta mua on jo kauan tympinyt nämä jatkuvat aloitukset joissa paremmin koulutettujen pitää päästä pätemään sillä koulutuksellaan. Eikö teillä ole elämässä mitään muuta kun tuolla pitää päteä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26132726]Enpä nyt just ole kradua tässä vääntämässä, olen ihan tavallinen ihminen ja kirjoittaja kuin kuka muu tahansa. Kraduun voin kattoa sitten välimerkit ja oikeinkirjoituksen, jos on tarvetta.[/QUOTE]

Voipi olla että sulla jää se gradu kirjoittamatta jos et edes tiedä miten kyseinen sana tavataan.
 
[QUOTE="Kyllästynyt";26132701]Voi kuule ymmärrän todella hyvin, mutta mua on jo kauan tympinyt nämä jatkuvat aloitukset joissa paremmin koulutettujen pitää päästä pätemään sillä koulutuksellaan. Eikö teillä ole elämässä mitään muuta kun tuolla pitää päteä?[/QUOTE]


Syytön minä siihen olen, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. En ole millään tavalla "pätenyt" tässä omalla koulutuksellani - enhän edes maininnut sitä. Linkitin tutkumuksen ja totesin, että tässä taas yksi syy kouluttautua.
 
"heh"
[QUOTE="vieras";26132726]Enpä nyt just ole kradua tässä vääntämässä, olen ihan tavallinen ihminen ja kirjoittaja kuin kuka muu tahansa. Kraduun voin kattoa sitten välimerkit ja oikeinkirjoituksen, jos on tarvetta.[/QUOTE]

:LOL:

kradu

:LOL:
 
"vieras"
Aika jännä, ettet kuitenkaan kykene tuomaan niitä tietojasi terveellisestä ruoasta käytäntöön, ylipainoinen kun olet. Ehkä korkeasti koulutetut kykenevät tähän?
No minä olen korkeasti koulutettu, mutta ylipainoinen. Veikkaisimpa, että Suomessa asuvista ylipainoisista melkein kaikki tietää, mitä terveellinen ruoka on. Ei se tieto kuitenkaan riitä, jos on syömishäiriöinen, kuten minäkin olen. Ihan typerä koko sun kommentti, huomaa, ettet sinä ainakaan kovin korkeasti koulutettu ole.
 
"Kyllästynyt"
[QUOTE="vieras";26132734]Voipi olla että sulla jää se gradu kirjoittamatta jos et edes tiedä miten kyseinen sana tavataan.[/QUOTE]

Mä mietin juuri samaa. :D No jospa laittoi noin vitsillä ja ärsyttääkseen sua lisää.
 
"minä"
Miksi tästä pitää aina vääntää? Onhan se fakta että esim. kemisti on viisaampi kuin se huoltiksen keittäjä. Ihan sama kuin ihmeteltäisi miksi tutkimukset väittää että miehet on keskimäärin vahvempia kuin naiset. Se on kato itsestäänselvyys.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26132734]Voipi olla että sulla jää se gradu kirjoittamatta jos et edes tiedä miten kyseinen sana tavataan.[/QUOTE]

Ei sua ainakaan huumorintajulla ole siunattu.
 
"Kyllästynyt"
Syytön minä siihen olen, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. En ole millään tavalla "pätenyt" tässä omalla koulutuksellani - enhän edes maininnut sitä. Linkitin tutkumuksen ja totesin, että tässä taas yksi syy kouluttautua.
Miksi se on joillekin noin kova paikka, että kaikki ei halua kouluttautua korkeasti vaan se unelma-ammatti löytyy toisen asteen tasolta. Ei ole kyse siitä etteikö rahkeet riittäisi, mutta ei vain kiinnosta. :)
 
[QUOTE="minä";26132794]Miksi tästä pitää aina vääntää? Onhan se fakta että esim. kemisti on viisaampi kuin se huoltiksen keittäjä. Ihan sama kuin ihmeteltäisi miksi tutkimukset väittää että miehet on keskimäärin vahvempia kuin naiset. Se on kato itsestäänselvyys.[/QUOTE]


Alemmuuskompleksi se on, joka panee valittamaan ;).
 
[QUOTE="Kyllästynyt";26132816]Miksi se on joillekin noin kova paikka, että kaikki ei halua kouluttautua korkeasti vaan se unelma-ammatti löytyy toisen asteen tasolta. Ei ole kyse siitä etteikö rahkeet riittäisi, mutta ei vain kiinnosta. :)[/QUOTE]

Ei se ole mulle mitenkään kova paikka :D. Minähän EN ole arvostellut yhtään ketään. Kysehän on siitä, että matalastikoulutetut nostavat aina metelin tällaisista tutkimuksista.

Jos on täysin sinut koulutuksensa kanssa, miksi lotkauttaa korvaansa asialle? Kun eihän tässäkään ketään syytetä, VARSINKAAN ketään yksityistä ihmistä. Todetaan vain, että keskimäärin näin on.
 
Luin sen eri tavalla.
eihänn tossa ollut mitään tollasta, ei tarvita korkaa koulutusta, opistotasokin käy, ja terveyserot näkyvyät pääasiassa hampaissa ja flunssassa, kun jotkut eivät viitsi pestä hampaita lapsiltaan tai eivät laita niitä pesemään omia hampaitaan.
 
"vieras"
eihänn tossa ollut mitään tollasta, ei tarvita korkaa koulutusta, opistotasokin käy, ja terveyserot näkyvyät pääasiassa hampaissa ja flunssassa, kun jotkut eivät viitsi pestä hampaita lapsiltaan tai eivät laita niitä pesemään omia hampaitaan.
Täytyy sanoa että konkreettisesti tämä näkyy esim. sellaisessa päiväkodissa jossa lapset ovat pienituloisista ja sosioekonomisesti huonosti toimeentulevista perheistä. Ei esim viitsitä pestä käsiä aamulla kun lapsi tulee hoitoon, ja lastentarhanopettaja joka kuuluu samaan viiteryhmään ei näe tätä asiaa myöskään tärkeänä.

On muuten eroa kuin yöllä ja päivällä päiväkodilla ja päiväkodilla. Omat lapseni vaihtoivat päiväkotia ja tämän näki konkreettisesti mm. siinä miten päiväkodin leluista pitää henkilökunta huolta.

Tuo ettei käsiä viitsitä pestä lisää sairastelua, joka hyvällä käsihygienialla voitasiin pitää aisoissa. Lisäksi lapset tuodaan puoliksi sairaina hoitoon, ja taudit leviävät helpommin. En uskoisi jos en olisi itse nähnyt miten iso ero on kahden päiväkodin välillä.
 
Keittiönoita
Ensimmäinen ajatus mitä tutkimus herättää ei olisi vaatia vanhemmiksi aikovilta vähintään opistotasoista koulutusta.
Ei sekään auta. Mulla esikoinen on monivammainen, vaikka oli opistotason tutkinto taskussa ennenkuin tyttö syntyi. Toisaalta... siskollani on akateeminen loppututkinto, mutta pojallaan diabetes + astma ja tyttärensä taas moniallerginen astmaatikko.
 
Minun tyttärelläni oli viittä vaille opistotutkinto AMK ja miehensä oli diplomi-insinööri.
Ei pelastanut vauvaa.

Aloitus alle tasosi.
:(
Nyt en ihan ymmärtänyt?

Jos aloitus oli "alle minun tasoni" - mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan - niin oli kyllä vastauskin alle sinun tasosi. Luulin, että sinä jos kuka palstalaisista osaat lukea tällaisia uutisia oikein.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
[QUOTE="vieras";26132601]No voisinpa olla ihan samaa mieltä, me ollaan sitten vissiin niitä korkeasti koulutettuja vanhempia ja lapset ovat huomattavan terveitä olleet ja jos jotain on ollut, lähinnä yksityisellä käyty ja nielu ja kitarisaleikkaus meni meillä kahdessa kuukaudessa kun yhden tutun lapsen leikkaukseen meni vuosi yleisellä puolella. Ja päiväystys on myös yksityisessä, eli saamme kunnon tutkimuksen heti eikä siinä vaiheessa kun on sairasteltu pitkään. Sanoisin että suurin syy on vitamiinien, amitohappobakteerien ja terveellisen ruoan vaikutus, ja siihen kunnollinen lääkärinhoito päälle, eikä tarvi pitää taukoja kun ei ole rahaa ostaa jotain vitamiinia tms.[/QUOTE]

Peruskoulutasoinen koulutus.
 
"vieras"
Yleensä (huom, keskimäärin, poikkeukset toki vahvistavat säännön) korkeastikoulutettujen sosioekonominen status on korkeampi, ja sekin on läpikotaisin tutkittua tietoa, että rikkaat ovat köyhiä terveempiä, keskimäärin siis. Ei aki kukaan ajattele, että koulutus takaisi terveyttä millään lailla, todennäköistä terveyttä saattaa lisätä, mutta todennäköisyydet eivät takaa mitään, kuten Mummeliisan esimerkkikin todistaa.
Toki koulutus useimmiten kannattaa, paitsi jos vahingossa opiskelee väenvängällä väärää alaa ja ahistuu ja masentuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa

Yhteistyössä