Maria Nordin ja "pelkät pullolapset"

Entä jos ei pysty imettämään?Onko vaavi tuhoon tuomittu?;)
No sitten ei pysty ja sillon paras vaihtoehto on korvike. Parasta vauvalle on äidinmaito toisiksi parasta korvike. Sama asia kun ihmiselle parasta on mahdollisimman luonnon mukainen ruoka ( ei teollisuus mössö) mutta jos sitä ei ole tarjolla niin ei se toinenkaan tapa. Ehkä vähän huono esimerkki mutta kumminkin :D

"vieras"
Mun mielestä äidistä tekke huonomman sen, että jos maitoa tulis ja imetys sujuis hyvin niin siitä huolimatta haluaa ennemmin syöttää pullosta kuin rinnasta. Ihan vain omista itsekkäistä syistä.

Sit taas on ymmärrettävää, että jos sitä maitoa ei tule tai on niin sairas ettei pysty imettämään että silloin antaa korviketta.

• Tykkää
Reactions: vicy
Blue
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mielensäpahoittajia löytyy aina.

Heitä, jotka eivät sallisi toisille omia, henkilökohtaisia mielipiteitä, koska he jostain syystä kokevat tarvetta pahoittaa mielensä ko. mielipiteiden takia. "Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun"- ihmisiä. Rääh. Hankkikaa itsetunto, hankkikaa elämä.

Mä taidan ymmärtää kommentin siitä, että ei halua antaa korviketta, ettei vauvasta tule "pelkkää pullolasta". Esikoiselleni oli pakko antaa pullomaitoa, ja se johti aika nopsaan siihen että oman maitoni eritys väheni ja pian vauva oli "pelkkä pullolapsi". Toiselle muksulle en antanut pulloa, ja imetys sujuikin hyvin. Ja kolmatta toivon pystyväni myös imettämään, ja pyrin välttämään korvikkeen antamista jos se suinkin on mahdollista, koska en halua vauvastani "pelkkää pullolasta".

Eikä se liity mitenkään siihen, kykenikö joku toinen äiti imettämään tai ei. Ei mitenkään hyvään äitiyteen tai äitiyden mittapuuhun. Se on vaan mun oma toiveeni oman vauvani suhteen.

Ja ihan loistoyksilö tuo mun esikoisenikin on, mutta silti koen imettämisen parempana ja mielekkäämpänä tapana ruokkia vauvaa (omaa vauvaani) kuin korvikeruokinnan.

Olisihan se pitänyt arvata ettei täällä voi puhua imetyksestä ilman fanaattisia vastalauseita. I rest my case.:rolleyes:

Fanaattisuutta en ole huomannut muiden kuin sinun kommenteissasi.

Äidinmaito on vauvalle parempaa ravintoa kuin korvike, se on vain fakta. Onneksi on olemassa hyviä korvikkeita koska kaikki äidit eivät pysty imettämään eivätkä kaikki vauvat osaa/jaksa imeä. Kaikki äidit eivät edes halua imettää eikä sekään tee heistä huonoja äitejä. Jotkut haluavat käyttää korviketta imetyksen ohessa esim siksi että äiti voi omien menojensa ajaksi jättää vauvan isän tai jonkun muun hoitoon.

Vaikka korvike ei ole yhtä ideaalista ravintoa kuin rintamaito, ei pulloruokinta "pilaa" lasta. Kun vauva vähän kasvaa ravintokä monipuolistuu ja tuskin silloinkaan kaikki äidit ruokkivat isompia lapsiaan 100% terveystuotteilla ja muutenkin käytä hoidossa ja kasvatuksessa niitä suositelluimpia menetelmiä. Ja yllätys, yllätys; tällöinkaan lapsi ri mene pilalle eikä äidistä tule huonoa äitiä siksi että hän etsii itselleen ja perheelleen sopivimpia menetelmiä. (ok, lasten pahoinpitelijät yms on omaa sarjaansa, nyt puhutaan tavallisista vanhemmista)

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="vieras";26119496]Mun mielestä äidistä tekke huonomman sen, että jos maitoa tulis ja imetys sujuis hyvin niin siitä huolimatta haluaa ennemmin syöttää pullosta kuin rinnasta. Ihan vain omista itsekkäistä syistä.

Sit taas on ymmärrettävää, että jos sitä maitoa ei tule tai on niin sairas ettei pysty imettämään että silloin antaa korviketta.[/QUOTE]

Pullosta voi antaa myös sitä äidinmaitoa.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Blue
Mielensäpahoittajia löytyy aina.

Heitä, jotka eivät sallisi toisille omia, henkilökohtaisia mielipiteitä, koska he jostain syystä kokevat tarvetta pahoittaa mielensä ko. mielipiteiden takia. "Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun"- ihmisiä. Rääh. Hankkikaa itsetunto, hankkikaa elämä.

Mä taidan ymmärtää kommentin siitä, että ei halua antaa korviketta, ettei vauvasta tule "pelkkää pullolasta". Esikoiselleni oli pakko antaa pullomaitoa, ja se johti aika nopsaan siihen että oman maitoni eritys väheni ja pian vauva oli "pelkkä pullolapsi". Toiselle muksulle en antanut pulloa, ja imetys sujuikin hyvin. Ja kolmatta toivon pystyväni myös imettämään, ja pyrin välttämään korvikkeen antamista jos se suinkin on mahdollista, koska en halua vauvastani "pelkkää pullolasta".

Eikä se liity mitenkään siihen, kykenikö joku toinen äiti imettämään tai ei. Ei mitenkään hyvään äitiyteen tai äitiyden mittapuuhun. Se on vaan mun oma toiveeni oman vauvani suhteen.

Ja ihan loistoyksilö tuo mun esikoisenikin on, mutta silti koen imettämisen parempana ja mielekkäämpänä tapana ruokkia vauvaa (omaa vauvaani) kuin korvikeruokinnan.
Niin iso peesi.

En minäkään halunnut antaa ykköselle ja kolmoselle pulloa pätkän vertaa kun kerran imetys onnistui. Kakkoselle oli pakko, alusta asti ja imetystä ei voitu harjoitella määräänsä enempää koska oli tärkeämpää että lapsi sai ravintonsa ja kun se pumppauskin hiipui parissa kuukaudessa joten sitä korvikettakin oli alettava antaa.

Mä en ymmärrä miten noi kaksi asiaa voi poissulkea toisensa tai miten noin ajattelemalla "alistaa" tai arvosstelee toisella tapaa toimivia? Vastaapa ap tähän kysymykseen!!

Minusta on käsittämätöntä, että joku loukkaantuu jollekin itselleen täysin vieraan ihmisen kommentista TV-OHJELMASSA niin paljon että pitää täysin normaalia kommenttia "oksettavana" ja kokee sen jotenkin omaa elämäntyyliään tai äitiyttään loukkaavana. Tuohon aloittajan lainaamaan kommenttiin, ei edes liity mitään toisien äitien parjaamista. Kyse on vain ihmisestä, joka haluaa ruokkia lapsensa muulla(kin) kuin pullomaidolla. Mitä pahaa siinä lienee? Mitä toisen äitiyttä loukkaavaa?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26119459]Et oo tosissas?!
Jos sanot näin : Suomessa on laadukkaita korvikkeita, jotka eivät ole YHTÄÄN huonompia kuin äidinmaito.
Niin silloin on kestettävä se, että ihmiset jotka tietää paremmin ovat takuu varmasti erimieltä!!!
hieman huvittava oot kyllä. =)[/QUOTE]

Samaa ajattelin sinusta. :)

Huoh. Jos olisin arvannut miten suuren polemiikin kirjoituksni aiheuttaisi, en sitä olisi ikinä kirjoittanut. Ja siis EI, en tarkoita etteikö saisi olla erimieltä, sehän on keskustelun idea, mutta kun tuntuu siltä, että täällä keskustelut missä on "kaksi puolta" menee haukkumiseksi, vähättelyksi tai muuten ikäväksi.
Miksei asioista voi puhua asiallisesti ja rakentavasti?
Ei minulle ainakaan tule hyvä olo muiden haukkumisesta, vaikkakin sorruin itsekkin typeriin kommentteihin tässä ketjussa. Eikö tämän palstan tarkoitus ole kuitenkin tukea ja auttaa toisiamme, samassa äitiys-veneessähän tässä kaikki soudetaan. Mutta summa summarum, olen pahoillani jos olen jotain loukannut, ja toivon, että en itsekkään enää sorru asiattomuuksiin. :|

[QUOTE="vieras";26119560]Voi että, sä oot sitten niin <3
Tajusit kai kuitenkin ,että olet väärässä tuossa sanoessasi, että korvike on yhtä hyvää kuin äidinmaito. Vai kuulutko sinäknin niihin palstalaisiin jotka eivät voi millään myöntää olevansa väärässä vaan inttävät vastaan vastoin parempaa tietämystään? =)[/QUOTE]

Taidan olla...:)

Blue
Huoh. Jos olisin arvannut miten suuren polemiikin kirjoituksni aiheuttaisi, en sitä olisi ikinä kirjoittanut. Ja siis EI, en tarkoita etteikö saisi olla erimieltä, sehän on keskustelun idea, mutta kun tuntuu siltä, että täällä keskustelut missä on "kaksi puolta" menee haukkumiseksi, vähättelyksi tai muuten ikäväksi.
Ei minulle ainakaan tule hyvä olo muiden haukkumisesta, vaikkakin sorruin itsekkin typeriin kommentteihin tässä ketjussa. Eikö tämän palstan tarkoitus ole kuitenkin tukea ja auttaa toisiamme, samassa äitiys-veneessähän tässä kaikki soudetaan. Mutta summa summarum, olen pahoillani jos olen jotain loukannut, ja toivon, että en itsekkään enää sorru asiattomuuksiin. :|
Ok, no harm done. =)

Mutta vinkkinä seuraavaa kertaa varten; jos haluat hyvää ja mukavaa keskustelua, aloita sellainen kivalla ja asenteettomalla aloituksella ja vähättelemättä itse toista puolta (vaikka se oliskin tunteitanostattava aihe). Jos haukut ja "räyhäät" jo aloituksessa on varmaa että saat samanlaisia vastauksia takaisin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Mitä lääkärin korvikkeiden kehumiseen tulee, oli vähän hölmöä sanoa niiden olevan yhtä hyviä kuin rintamaito. Sen sijaan hän olisi muuten voinut kertoa kuinka hienoa on että tänäpäivänä on näin hyviä korvikkeita tarjolla ja että niillä lapsesi kasvaa hienosti tms. Sanoa ettei kannata turhaan murehtia imetyksen epäonnistumista, äitiys ja vauvanhoito on niin paljon muutakin kuin tissin tarjoamista.

Itse jouduin esikoisesta kiireelliseen sektioon ja vaikka alatiesynnytys on tunnetusti vauvalle se parempi tapa tulla maailmaan ei lääkäri siinä valmistautuessa ruvennut noita vertailemaan ja kertomaan kuinka paljon paremman alun elämälle se alatiesynnytetty vauva saa minun lapseeni verrattuna. Hän vaan kertoi toimenpiteestä yleensä ja rauhoitteli sillä kuinka hyvin nuo pääsääntöisesti menee.

sori vaan
[QUOTE="hippi";26119352]Mun mielestä Maria on oikeassa. Onhan se lapselle parempi saada oikeaa maitoa kuin korviketta. Samaan tapaan kuin ihmiselle on parempi syödä luomua kuin kaupan eineksiä.[/QUOTE]

Siis vertaat sä nyt luomua ja eineksiä:D:D Ei helvetti. Jos nyt luomusta ja ei-luomusta puhutaan, niin eiköhän silloin sitä luomua kuitenkin verrata toiseen samana lajin raaka-aineeseen, jota ei ole viljelty tai tuotettu luomusti. Ei suinkaan eineksiin.

Ei hyvänen aika mä repesin tuolle vastakkainasettelulle.

Ja vielä lisäys; nyt kun luin aloitukseni huomasin että ilmeiseti hormoonit hyrrää edelleen, eikä sillä positiivisella tavalla... :/ Kai tämä imetys vaan on ja aina tulee olemaan meille äideille "arka"(en keksinyt sitä oikeaa sanaa!) paikka.
Ja kai puran omaa turhautumistani, kun en pystynyt imettämään kuukautta enempää, ja juu, olen hemmetin kateellinen niille jotka tuosta vaan imettävät vuoden lastaan. :(

Ja ehkä niitä tv-sarjoja ei pitäisi ihan näin tosissaan ottaa. :ashamed:

Jaa. Ainakin yritin olla asiallinen enkä nähnyt kenenkään (muun kuin sinun) tässä haukkuneen tai pitäneen korviketta tarjoavia äitejä huonompina kuin imettäviä. Tai juu, pari taisi pitää huonompina niitä äitejä jotka eivät vain halua imettää vaikka se heiltä onnistuisi. Itse en kyllä allekirjoita sitäkään, mutta käsittääkseni tuokaan kommentti ei liittynyt sinun imetykseesi tai äitiyteesi.

Se mikä sai tässä ihmiset vastarintaan oli se väite että korvike on yhtä hyvää kuin ravintoa kuin rintamaito. Faktavirhe mitä monet haluavat korjata.

• Tykkää
"hippi"
Siis vertaat sä nyt luomua ja eineksiä:D:D Ei helvetti. Jos nyt luomusta ja ei-luomusta puhutaan, niin eiköhän silloin sitä luomua kuitenkin verrata toiseen samana lajin raaka-aineeseen, jota ei ole viljelty tai tuotettu luomusti. Ei suinkaan eineksiin.

Jos et tajunnut tuon olevan vertauskuva, niin siinäpähän repeilet kaikessa rauhassa. Saadaanpahan sinunkin palstamamman iltaan jotain huvitusta.

Blue

Luomuraaka-aineista voi tehdä myös ruokaa, jolloin se on luomuruokaa, jolloin sitä voi verrata eineksiin. :)

Yhteistyössä