Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;26120491:
No jaa, mulle on ihan paskan hailee mitä joku random äiti televisiossa on mieltä. Muotoillaan nyt näin, että minäkin olisin imettänyt molemmat tyttöni, mikäli maito olisi noussut. Olisin mielummin antanut äidinmaitoa kuin teollista maitoa. Mutta kun sitä maitoa ei tullut pisaraakaan, niin korvikkeeseen joutuivat tyttäret tyytymään. Ei mun itsetuntoni siitä mihinkään ole vajonnut, tiedän että parhaani todellakin yritin ja muusta viis. Tää vauvojen ruokinta on sellainen aihe, että jostain syystä siitä aletaan aina kiihkoilemaan suuntaan ja toiseen.
No tuskin kukaan sinua siitä tuleekaan arvostelemaan. Tai jos tulee, niin saa jättää sellaiset p***npuhumiset omaan arvoonsa. Kovin asiallista mielestäni tämä keskustelu on kuitenkin ollut, lukuunottamatta aloittajan kärkästä sävyä. Jos joku sanoo, että äidinmaito on lapsille sitä luonnollisinta ja parasta ravintoa, ei tarkoita sitä, että se, joka ei syystä tai toisesta kykene imettämään, olisi huono äiti. Tästä ei todellakaan ollut kysymys, ja se on tässäkin keskustelussa tullut monesti ilmi.
Itse olen sitä mieltä, että juuri imetyksen vaikeuden (miten se voikin olla niin vaikeaa, maailman luonnollisin asia!) vuoksi pitäisi jo laitoksella saada kunnollista imetystukea ja ohjausta. Itse en kokenut sitä saaneeni, enkä myöskään niiltä "imetystukihenkilöiltä" joiden nimet kaivoin jostain oppaiden joukosta. Neuvolassa oltiin aivan kädettömiä sanan "huono imuote" kanssa, enkä saanut siis mitään apua. Noh, onneksi jatkoin imetystä kivuista huolimatta, uskon että se kannatti. Enkä todellakaan tuomitse niitä, jotka samojen vaikeuksien takia imetyksen lopettavat. Ja toinen asia on se, että jotenkin korviketta tyrkyttämällä jo laitoksella saadaan äitien alitajuntaan taottua pelko siitä, että "näiköhän sulla maitoo riittää ensinkään!". Helppohan siinä on sitten kotona panikoida ja alkaa syöttämään lapselle yhä enemmän ja enemmän korviketta pullosta. En tiedä muiden kokemuksista, mutta itsellä näin.