Maria Nordin ja "pelkät pullolapset"

arkkienkeliameliina
eli palaamme tähän että rintaruokitut on mallikansalaisia ja pulloruokitut terroristeja xD jossain ketjussahan ainakin joku tiesi sanoa että se kauhajoen koulusurmaaja oli rintaruokittu :D
Se oli vaan välikevennys. :D

Henkilökohtaisesti minulle on ihan sama, mistä lapsi ruokansa saa, kunhan saa. Sitten kun ei saa tissiä eikä pulloa, soitan lastensuojeluun.

"Mies"
[QUOTE="vieras";26121876]Mä en ymmärrä sitä miksi joidenkin on pakko puolustella, että korvike on yhtä hyvää kuin rintamaito. Ihan vaan sen takia, ettei itse imettänyt syystä tai toisesta.

Yrittäkää ymmärtää, että te ette antaneet vauvallenne sitä parasta ravintoa.[/QUOTE]

Eikä tässä ole mitään pahaa ettei annettu parasta ravintoa jollei syy ollut itsekäs.
Kaikilta imetys ei luonnistu tarpeeksi jolloin todellakin hyvä että korviketta on. Näissä tapauksissa on turha vetää edes herneitä jos jotku puhuu pullolapsista.

Mutta nämä ei voi imettää kun tissit menee pilalle sun muut typerääkin typerämmät itsekkäät ja laiskat lehmät voisi sen sijaan olla tekemättä lapsia jollei niin ei tarvitsisi miettiä kehon pilalle menosta tai valvoa lapsen takia.
Samaiset ensimmäisenä itseensä ottamassa huonon omatunnon takia jos korviketta ei pidetä vähintään yhtä hyvänä kuin aito.

Eli se onko hyvä vai huono äiti ei riipu todellakaan siitä onko imettänyt vai ei vaan mitkä motiivit on ollut tehdä siten miten tehnyt.

Korvikkeeseen nähnyt kovin usein tarttuvan ne tupakoijat jotka ei edes raskausajalla ole pystyneet olemaan polttamatta. Asia josta vetää varmaan moni herneet kun vertasin tupakoijiin ja alkoholia raskausaikana käyttäviin, mutta eiköhän ne älähtäjät ole juuri niitä taas jotka itsekkyyttään on sitä korviketta käyttänyt niiden ymmärtäen joilla oli oikeat syyt olla imettämättä. Ja tupakan polttaminen ei ole hyvä syy myöskään siirtyä korvikkeeseen raskauden jälkeen vaan jos sen 9kk on ollut tupakoimatta niin siinä ajassa on jo tupakasta päässyt irtikin joten sitä ei tarvi imetysaikanakaan enää polttaa.

"hjkl"
Mun muistikuva taas on se, että terkkari puhui päinvastaista....että imetetyt vauvat on pulleampia, mutta saa ollakin, koska rintaa ei voi antaa liikaa. Ja se tasaantuu kyllä kun vauvaikä on ohitettu.
Keskimäärin seuraavasti: imetetyt on pikkuvauvana (ennen 4 kk ikää) pulleampia, korviketta saaneet sen jälkeen.
Korvike venyttää mahalaukkua ja korreloi jopa aikuisiän lihavuuden kanssa - huom, korreloi, ei tarkoita että jokainen korviketta saanut on lihava, ymmärrättehän. Imetetyissäkin on aikuistuttuaan lihavia - tämä siis niille, jotka eivät muuten tajua.

Meidän tarinamme
Kun odotin lastani, joka nyt siis 2v, oli siihen aikaan neuvolassa ja muuallakin fanaattinen painostus täysimetykseen. Mitään muuta vaihtoehtoa ei edes voitu ajatella. Veljen vaimo sai lapsensa vuotta aiemmin, ja hänkin korosti suureen ääneen täysimettämistä 6kk ikään saakka.

Ajattelin tuolloin, että katsotaan miten käy. Tuli sitten paha toksemia, ja raskaus käynnistettiin rv35. Lapsi oli pikkuinen tinttana, 2500g, ja erittäin huono imemään. Minulla ei maito noussut millään. Kaikki konstit koetettiin, oltiin sairaalassa toista viikkoa. Toki vauvaa ruokittiin sitten ensin luovutusmaidolla ja sitten korvikkeella. Pumppasin ja lypsin ja imuotetta harjoitettiin ja vaikka mitä. Oli rintakumit ja neuvolastakin täti pari kertaa kävi neuvomassa.

Kun päästiin kotiin, oli vauva jo lähes kaksiviikkoinen. Meni muutama päivä ja sitten vasta alkoi maitoa tihkumaan, kun sinnillä yritin. Vauvalle tuli ensimmäisten kuukausien aikana niin kova kasvuspurtti, että neuvolassakin ihmeteltiin. Annoin edelleen rintaa, mutta vauva jäi nälkäiseksi, vaikka imi kauan ja oikealla otteellakin. Joten täydensin korvikkeella. Vauva otti ikäisensä kiinni 2kk iässä ja jatkoi sekaruokintaa, kunnes 4kk iässä oli neuvolankin myönnettävä, että kannattaa kokeilla kiinteitä jo, josko maha olisi hetken pidempään täydenoloinen. Vauva on ollut terve ja kivuton näihin päiviin saakka, vaikka hän oma-aloitteisesti alkoi kieltäytymään rinnasta 5kk iässä.

Missään vaiheessa en antanut itselleni piiskaa siitä, ettei lastani täysimetetty. Neuvolassa moitittiin, mutta minä pidin pääni, koska nälässä en pidä lastani (olen nähnyt tapauksia, joissa vauva on kuivunut). Paras kommentoija oli veljeni vaimo, joka moitti minua epäonnistuneeksi äidiksi, jonka lapsi tulee saamaan kaikki pöpöt ja allergiat ihan vain laiskuuteni vuoksi. Etten siis viitsinyt imettää.

Nykyään tilanne on se, että minulla on pitkä, vahva ja sopusuhtainen lapsi, joka on pysynyt terveenä ja mitään yliherkkyyksiä ei ole elimistössä näkynyt, eikä ihossakaan. Veljen vaimon täysimettämä lapsi kärsii jonkinasteisesta "ruoanpelosta" eli ei syö juuri mitään jos joku katselee (heillä aina oltu tarkkoja oikeasta ruokavaliosta), ja sairastelee vähintään kerran kuussa jonkun taudin. Allergioitakin epäillään ja iho on atooppinen. Joten ei se aina johdu siitä, imetätkö vai et, että millaiseksi lapsen terveys lopulta muodostuu.

Kun näin, miten takkuista pienen vauvani elämänalku oli, niin enpä kehdannut kenenkään ruokkimista sen jälkeen kommentoida. Olin lähinnä helpottunut, kun jotkut äideistä ottivat asian rennosti, ja joko imettivät tai antoivat korviketta, riippuen tilanteesta, eivätkä siis pakottaneet itseään sellaiseen joka ei vain ota toimiakseen. Mielestäni ei voi vain todeta, että on yksi hyväksyttävä keino toimia. Meillä minä sinnillä imetin kunnes lapsi kieltäytyi ja kun oli pullon aika, niin mieheni usein pääsi ruokkimaan lastaan myös. Se lähensi entisestään sekä meitä että isän ja lapsen suhdetta, joka on nyt hirveän tiivis.

En ole veljen vaimolle viitsinyt kuittailla niistä haukkumisista, koska häntä selvästi ketuttaa oman lapsensa kohtalo. Mutta itse olen tyytyväinen, että lapseni on ylipäätään hengissä ja terve, joten menneitä "lopahtamisia" en edes harmittele.

:(
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän tarinamme;26122822:
Kun odotin lastani, joka nyt siis 2v, oli siihen aikaan neuvolassa ja muuallakin fanaattinen painostus täysimetykseen. Mitään muuta vaihtoehtoa ei edes voitu ajatella. Veljen vaimo sai lapsensa vuotta aiemmin, ja hänkin korosti suureen ääneen täysimettämistä 6kk ikään saakka.

Ajattelin tuolloin, että katsotaan miten käy. Tuli sitten paha toksemia, ja raskaus käynnistettiin rv35. Lapsi oli pikkuinen tinttana, 2500g, ja erittäin huono imemään. Minulla ei maito noussut millään. Kaikki konstit koetettiin, oltiin sairaalassa toista viikkoa. Toki vauvaa ruokittiin sitten ensin luovutusmaidolla ja sitten korvikkeella. Pumppasin ja lypsin ja imuotetta harjoitettiin ja vaikka mitä. Oli rintakumit ja neuvolastakin täti pari kertaa kävi neuvomassa.

Kun päästiin kotiin, oli vauva jo lähes kaksiviikkoinen. Meni muutama päivä ja sitten vasta alkoi maitoa tihkumaan, kun sinnillä yritin. Vauvalle tuli ensimmäisten kuukausien aikana niin kova kasvuspurtti, että neuvolassakin ihmeteltiin. Annoin edelleen rintaa, mutta vauva jäi nälkäiseksi, vaikka imi kauan ja oikealla otteellakin. Joten täydensin korvikkeella. Vauva otti ikäisensä kiinni 2kk iässä ja jatkoi sekaruokintaa, kunnes 4kk iässä oli neuvolankin myönnettävä, että kannattaa kokeilla kiinteitä jo, josko maha olisi hetken pidempään täydenoloinen. Vauva on ollut terve ja kivuton näihin päiviin saakka, vaikka hän oma-aloitteisesti alkoi kieltäytymään rinnasta 5kk iässä.

Missään vaiheessa en antanut itselleni piiskaa siitä, ettei lastani täysimetetty. Neuvolassa moitittiin, mutta minä pidin pääni, koska nälässä en pidä lastani (olen nähnyt tapauksia, joissa vauva on kuivunut). Paras kommentoija oli veljeni vaimo, joka moitti minua epäonnistuneeksi äidiksi, jonka lapsi tulee saamaan kaikki pöpöt ja allergiat ihan vain laiskuuteni vuoksi. Etten siis viitsinyt imettää.

Nykyään tilanne on se, että minulla on pitkä, vahva ja sopusuhtainen lapsi, joka on pysynyt terveenä ja mitään yliherkkyyksiä ei ole elimistössä näkynyt, eikä ihossakaan. Veljen vaimon täysimettämä lapsi kärsii jonkinasteisesta "ruoanpelosta" eli ei syö juuri mitään jos joku katselee (heillä aina oltu tarkkoja oikeasta ruokavaliosta), ja sairastelee vähintään kerran kuussa jonkun taudin. Allergioitakin epäillään ja iho on atooppinen. Joten ei se aina johdu siitä, imetätkö vai et, että millaiseksi lapsen terveys lopulta muodostuu.

Kun näin, miten takkuista pienen vauvani elämänalku oli, niin enpä kehdannut kenenkään ruokkimista sen jälkeen kommentoida. Olin lähinnä helpottunut, kun jotkut äideistä ottivat asian rennosti, ja joko imettivät tai antoivat korviketta, riippuen tilanteesta, eivätkä siis pakottaneet itseään sellaiseen joka ei vain ota toimiakseen. Mielestäni ei voi vain todeta, että on yksi hyväksyttävä keino toimia. Meillä minä sinnillä imetin kunnes lapsi kieltäytyi ja kun oli pullon aika, niin mieheni usein pääsi ruokkimaan lastaan myös. Se lähensi entisestään sekä meitä että isän ja lapsen suhdetta, joka on nyt hirveän tiivis.

En ole veljen vaimolle viitsinyt kuittailla niistä haukkumisista, koska häntä selvästi ketuttaa oman lapsensa kohtalo. Mutta itse olen tyytyväinen, että lapseni on ylipäätään hengissä ja terve, joten menneitä "lopahtamisia" en edes harmittele.
No todella naurettavaa käytöstä veljesi vaimolta. Kuulostaa, että heillä ei ehkä kaikki asiat muutenkaan ole hyvin (ruokapelko lapsella?!).

Tuli kuitenkin mieleeni sellainenkin asia (enkä sano että se sinun kohdallasi menisi juuri näin), että erään yksinkertaisen asian kertominen juuri synnyttäneelle naiselle olisi erittäin tärkeää: Imetykseen ensimmäisinä kuukausina voi todellakin mennä vaikk puoli päivää, ja varsinkin illalla lapsi voi tankata tuntitolkulla. Moni, itse mukaanluettuna, on aivan järkyttynyt synnäriltä kotiuduttuaan, kun vauvaa "asuu" rinnalla. Ja siinä vaiheessa helposti ajatellaan, että voi ei, pakko antaa korviketta, kun ei tunnu oma maito riittävän! Ja siitä se korvikekierre sitten lähtee...

"mona"
[QUOTE="hjkl";26122025]Keskimäärin seuraavasti: imetetyt on pikkuvauvana (ennen 4 kk ikää) pulleampia, korviketta saaneet sen jälkeen.
Korvike venyttää mahalaukkua ja korreloi jopa aikuisiän lihavuuden kanssa - huom, korreloi, ei tarkoita että jokainen korviketta saanut on lihava, ymmärrättehän. Imetetyissäkin on aikuistuttuaan lihavia - tämä siis niille, jotka eivät muuten tajua.[/QUOTE]

Mä luulen et tää ei oo totta, ainakin lähipiiirissä just toisinpäin. Meidän lapset on olleet ihan riukuja koko elämänsä, ei maistunut tissi, ei korvike..

"..."
"Yli vuoden imetyksen suositteleminen lisäisi tarpeettomasti monien äitien
epäonnistumisen kokemusta." Mainitaan siellä muitakin (hieman kiistanalaisia) perusteita, mutta tuo yhtenä niistä.
http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/sites/default/files/suositukset/Rintaruokinta.pdf

WHO on muuten painottanut uusissa tiedotteissaan että kahden vuoden imetyssuositus on ihan perusteltu ja pätee kaikkialla, ei vain kehitysmaissa tms. Löytyypi WHO:n sivuilta jos tarkemmin kiinnostaa.
Uskomatonta, olipas hullu peruste. En olisi uskonut.
Mutta itse asiaa se ei kyllä muuta, viimeisenä perusteenahan se siellä oli. Tärkeämpää on se, että jos lapsi juo liikaa maitoa tissistä, jää kiinteä ravinto liian vähälle (meillä kävi muuten juuri näin ensimmäisen lapsen kanssa) ja toisaalta se, että äidinmaito ei useissa tapauksissa ole laadultaan enää niin hyvää vuoden jälkeen (eikä kyllä kaikilla sitä ennenkään, mutta sitähän ei saa ääneen sanoa).

ihme sammakoita
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän tarinamme;26122822:
Paras kommentoija oli veljeni vaimo, joka moitti minua epäonnistuneeksi äidiksi, jonka lapsi tulee saamaan kaikki pöpöt ja allergiat ihan vain laiskuuteni vuoksi. Etten siis viitsinyt imettää.
Siis ihanko oikeasti ihmiset päästää suustaan tällaisia sammakoita? Itse olen vähintäänkin innokas noin 6kk täysimetyksen ja pitkän osittaisimetyksen kannattaja, mutta jos ihminen on tosissaan yrittänyt tai hyvästä syystä jättänyt yrittämättä niin ei siinä ole kellään nokan koputtamista!

Ja joo, ei onnistunut täysimetys minullakaan. Kun 2,5-kiloisen tytön paino ei nouse järjettömästä yrittämisestä huolimatta rintamaidolla, niin korviketta annetaan. Harmitti, mutta enemmän olis harmittanut olla antamatta ja kuihduttaa lapsiparka.

huooh
[QUOTE="vieras";26120013]No eihän se nyt todellakaan noinkaan ole! Jos äiti yrittää imettää ja maitoa ei vaan tule niin silloin ei ole epäitsekäs. Mutta näillä itsekkäillä "en viitsi imettää" tyypeillä on usein joku taka ajatus sille, että eivät imetä.) [/QUOTE]

Mutta lopputulos on lapsen kannalta aivan sama. EI se asia siitä muutu huonommaksi tai paremmaksi, oli syy sitten pakon sanelema tai äidin oma valinta. Ja nimenomaan nyt on kysymys siitä lapsesta. Ymmärrätkö?

Mutta miksi aina pitäisikään olla epäitsekäs? Varsinkaan tällaisessa asiassa, jossa kenenkään hyvinvointi ei ole oikeasti uhattuna.

Miksi naisen pitäisi olla kiinnostunut siitä, saako hän otsaansa itsekkään vai epäitsekkään leiman? Mitä väliä sillä on? Ja imetys on edelleen kuitenkin vain yksi osa-alue siinä lapsen hoidossa.

lisäys
[QUOTE="vieras";26120013]No eihän se nyt todellakaan noinkaan ole! Jos äiti yrittää imettää ja maitoa ei vaan tule niin silloin ei ole epäitsekäs. Mutta näillä itsekkäillä "en viitsi imettää" tyypeillä on usein joku taka ajatus sille, että eivät imetä. Viimeisimpänä mitä olen kuullut on se että ei voi juoda kaljaa ja käydä baareissa jos imettää. Mun mielestä on jotain pielessä jos lapsi on alle 2vko ja ajatus tapa on tuo! Mun silmissä tuollainen ihmibnen ei ole hyvä äiti eikä näin ollen vedä vertoja sellaiselle äidille joka sitoutuu hommaansa ja jota harmittaa kun imetys ei onnistu.
Ei se lopputulos ole sama lapsen kannalta. Toisessa tapauksessa hänellä on akoholisti äitii ja toisessa rakastava äiti.
Kai sinäkin huomaat nyt kuinka outoja Sinä puhut? ;)[/QUOTE]

Ja lisäyksenä vielä, että onko mieleesi tullut, että niitä itsekkäistä syitä voi tosiaan olla muitakin kuin ääripäät alkoholismi tai biletys? Sellaisia syitä, jotka eivät ole pois lapselta tai sitoutumisesta, vaikka imetys ei kiinnostakaan.

Eipä varmaan. Niin vähän ajattelinkin.

"hjkl"
Tästä ketjusta kyllä näkee että tämä on aloittajalle todella arka paikka ja on paljon käsittelemätöntä imetyksessä sekä äitiydessä.
Ota vähän rennommin! Aina tuota vaan ei voi vapaasti valita mitä vauvalleen juottaa, olet tehnyt ihan oikein! Hyvä ap!

"vieras"
Iholla-sarjan jaksossa Maria ei halua antaa korviketta, ettei lapsesta tule "pelkkää pullolasta".
(...)
Joten kyllä, Marian laukomat uskomattoman oksettavat kommentit satuttavat, VAIKKA TIEDÄN ETTÄ HÄN PUHUU VAIN OMISTA TUNTEMUKSISTAAN, mutta samalla yleistää pulloruokittujen lasten olevan VAIN pullolapsia.

Miten jollain voi todella olla tuollainen käsitys, että jotenkin imettävät äidit ovat jotenkin "parempia" kuin pulloruokkivat äidit, sehän tuopsta kuultaa läpi????
Et kaiketi ymmärtänyt ihan oikein tuota kommenttia. Adverbi "pelkkä" viittaa siihen pulloon, ei lapseen.

Sitä ei tässä käytetä vähättelevässä merkityksessä, jollaisen siihen itse luet ("tuo nyt on vaan tommonen, pelkkä pullolapsi...").

Se ilmaisee tässä yhteydessä ekslusiivisuutta, sitä että lapsi saa ruokansa ainoastaan pullosta, eikä häntä imetetä lainkaan (vrt. esim. "lapsi saa pelkkää pulloa, ei vielä kiinteitä").

Aihe tuntuu olevan sen verran herkkä sinulle, että luet tällaisia halveksuvia merkityksiä ihan neutraaleihin kommentteihinkin.

Meowwww
Maitoa olisi mahdollisesti tullut, mutten imettänyt, en imetä enkä tule imettämään. Silti lapseni on täysin terve tyytyväinen puolitoistavuotias ja minä olen hyvä äiti. HA.

Olen myös vitsaillut siitä minkalainen luomuäiti olen ollut. Ensinnäkin Marian tavoin synnytin sektiolla ja lapseni on saanut imetyksen ohella korviketta.

Kyllä äidinmaito on vauvalle se paras vaihtoehto. Imetys on paljon luonnollisempi tapa ruokkia jälkeläistä kuin jonkin korvikkeen antaminen.

Yhteistyössä