Maria Nordin ja "pelkät pullolapset"

Yksikään mun lapsistani ei ole tuhoontuomittu vaikka keskosuuden takia en ikinä pystynyt keskimmäistäni imettämään ja pumpattua maitoa hän sai vain 2kk. Toisia olen imettänyt yli 6kk täysin ja vielä pitkälle sen jälkeenkin.
Mun pikkuveli syntyi 3kk etuajas ja äiti jaksoi sen ajan pumpata maitoa ja sai sitte vauvan oppimaan rinnalle. Maitoahan veli ei aluksi tarvinnu paljon mitään joten äiti luovutti sitä maitoa kun siitä kerran pulaa on.

Ku mietin itteäni, niin vaikia uskoa, että olisin jaksanu kolmia kuukautta pumpata maitoa ja sitte vielä päälle saada vauva oppimaan rinnalle ku aiemmin ruokittu muulla tavoin. Siinä samalla tietysti hoitaa kaks kotona olevaa lasta ja käydä kattomas vauvaa usieamman kerran viikos 80km:n pääs. Niin ja pitipä äitin viä takuta Kelan kans matkakorvauksista ku eivät aluksi meinanneet suostua korvaamaan. :kieh:

No toisaalta, mua ei oo imetetty ollenkaa ku en suostunu imemään. :D

hippi tai ei
[QUOTE="hippi";26119352]Mun mielestä Maria on oikeassa. Onhan se lapselle parempi saada oikeaa maitoa kuin korviketta. Samaan tapaan kuin ihmiselle on parempi syödä luomua kuin kaupan eineksiä.[/QUOTE]

Tottahan se on, että rintamaito on vauvalle paaaaaljon parempaa kuin pullomaito.
Ap,n pitää nyt vaan hyväksyä tämä tosiasia.
Jokainen joka on vähäänkään tutkinut tätä asiaa, tietää sen.

piks
Minulla on yksi lapsi ja hän on pulloruokittu, kun imetys ei käynnistynyt yrityksistäni huolimatta. Silti Marian kommentti ei kolahtanut mitenkään erityisesti. Ap, sinulla on selvästi jokin kompleksi tuosta asiasta. Sinun olisi hyvä oppia elämään sen kanssa eli suhtautumaan rennommin asiaan, kun varmaan tulet kuulemaan ihan oikeastikin loukkaaviksi tarkoitettuja kommentteja tuosta asiasta. Niin ja aito luonnonmukainen tuote on käytännössä aina parempi kuin teollinen, ei sille mitään voi.

oi ja voi
[QUOTE="vieras";26119496]Mun mielestä äidistä tekke huonomman sen, että jos maitoa tulis ja imetys sujuis hyvin niin siitä huolimatta haluaa ennemmin syöttää pullosta kuin rinnasta. Ihan vain omista itsekkäistä syistä.

Sit taas on ymmärrettävää, että jos sitä maitoa ei tule tai on niin sairas ettei pysty imettämään että silloin antaa korviketta.[/QUOTE]

Ystäväiseni, lapsen ruokinta on vain yksi osa-alue lapsen hoidossa ja äitiydessä. Ruokintapa ei ole mikään kriteeri ja vaikka olisikin, niin hyvin mitätön, koska prosentuaalisesti se rintaruokinta-aika on aika pieni osuus koko ihmisen elämästä.

Ja tärkeintä on se, että se perustarve täytetään (eli se ruokinta ylipäänsä on toki kriteeri) tavalla tai toisella. Toteutustapa ei tee huonoksi vanhemmaksi mutta jos lasta ei ruokittaisi lainkaan, se toki tekisi.

Ja aivan järjetön ja epälooginen ajatus, että itsekkäistä syistä imettämättömyys tekisi huonoksi ja imetyksen epäonnistuminen taas ei. Siis mitä? Lopputuloshan on aivan sama lapsen kannalta. Kai itsekin huomaat nyt, miten outoja puhut. Sitähän minäkin.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
jebah
[QUOTE="vieras";26119693]Fakta on se, että äidinmaito on paljon paljon parempaa vauvalle kuin korvike, kertoohan sen jo nimikin, MUTTA se ei tee äidistä yhtään huonompaa jos ei pysty yrityksestä huolimatta imettämään.[/QUOTE]

No niinpä. Samoin kuin alatiesynnytys on vauvalle parempi vaihtoehto kuin sektio, mutta kenenkään äitiyttä se, että on sektioon syystä tai toisesta päädytty ei määrittele.

Anonyymitär
Minusta kertoo heikonpuoleisesta itsetunnosta, jos aikuinen ihminen syyllistyy jonkun toisen ihmisen subjektiivisesta mielipiteestä, liittyi asia sitten äitiyteen tai mihin muuhun asiaan hyvänsä. Anna siis Marian ajatella tavallaan äläkä vedä siitä herneitä nekkuun.

Voi jukra... En oikeasti halunnut mitään tappelua aloittaa. Ja nyt kun olen lukenut kommentit, niin tuntuu kamalalta, että jotkut taisivat todella kiehahtaa tästä.

Ja katsoin itseasiassa ko. Iholla-jakson nyt toistamiseen, hieman uusin silmin, kiitos KAIKILLE kirjoittaneille, etenkin niille jotka eivät olleet samaa mieltä :), ja mitä huomasin; Maria oli väsynyt ja poikki ja puhki. Niinkuin minäkin olen ollut ja luultavasti jos olisin kuvannut itseäni (mikä on aika rohkeasti Marialta tehty)olisin sanonut tuhat kertaa kammottavampia asioita. Ja loppujenlopuksi tajusin, jos minulla on oikeus mielipiteeseeni, miten voin kieltää sen muilta, vaikka se olisi eri kuin omani?
Noh, oppia ikä kaikki, ja parempi mokata ja oppia kuin vain mokata. :/

Anonyymitär
Voi jukra... En oikeasti halunnut mitään tappelua aloittaa. Ja nyt kun olen lukenut kommentit, niin tuntuu kamalalta, että jotkut taisivat todella kiehahtaa tästä.

Ja katsoin itseasiassa ko. Iholla-jakson nyt toistamiseen, hieman uusin silmin, kiitos KAIKILLE kirjoittaneille, etenkin niille jotka eivät olleet samaa mieltä :), ja mitä huomasin; Maria oli väsynyt ja poikki ja puhki. Niinkuin minäkin olen ollut ja luultavasti jos olisin kuvannut itseäni (mikä on aika rohkeasti Marialta tehty)olisin sanonut tuhat kertaa kammottavampia asioita. Ja loppujenlopuksi tajusin, jos minulla on oikeus mielipiteeseeni, miten voin kieltää sen muilta, vaikka se olisi eri kuin omani?
Juuri näin- Maria on hyvä äiti lapsilleen vaikka ajattelee kuten ajattelee, ja sinä myöskin paras mahdollinen äiti lapsillesi, vaikka ruokitkin pullosta.

Kun lapseni oli pienempi, olin myöskin aika herkkä syyllistymään joidenkin suht jyrkisä kommenteista. Nyt olen jo ainakin jotenkuten oppinut elämään äitiyttä parhaaksi katsomallani tavalla, tietäen että olen hyvä ja rakastava äiti lapselleni.

• Tykkää

Ei mitään hätää! Aika moni ärhäkästi täällä kirjoittava ei koskaan osaa antaa yhtään periksi omista ajatuksistaan, vaikka suoltaisi mitä tuubaa hyvänsä. Sinusta ei voi sanoa samaa, mikä on hieno juttu! :flower:

• Tykkää
"vieras"
Ja aivan järjetön ja epälooginen ajatus, että itsekkäistä syistä imettämättömyys tekisi huonoksi ja imetyksen epäonnistuminen taas ei. Siis mitä? Lopputuloshan on aivan sama lapsen kannalta. Kai itsekin huomaat nyt, miten outoja puhut. Sitähän minäkin.
No eihän se nyt todellakaan noinkaan ole! Jos äiti yrittää imettää ja maitoa ei vaan tule niin silloin ei ole epäitsekäs. Mutta näillä itsekkäillä "en viitsi imettää" tyypeillä on usein joku taka ajatus sille, että eivät imetä. Viimeisimpänä mitä olen kuullut on se että ei voi juoda kaljaa ja käydä baareissa jos imettää. Mun mielestä on jotain pielessä jos lapsi on alle 2vko ja ajatus tapa on tuo! Mun silmissä tuollainen ihmibnen ei ole hyvä äiti eikä näin ollen vedä vertoja sellaiselle äidille joka sitoutuu hommaansa ja jota harmittaa kun imetys ei onnistu.
Ei se lopputulos ole sama lapsen kannalta. Toisessa tapauksessa hänellä on akoholisti äitii ja toisessa rakastava äiti.
Kai sinäkin huomaat nyt kuinka outoja Sinä puhut? ;)

[QUOTE="vieras";26120013]No eihän se nyt todellakaan noinkaan ole! Jos äiti yrittää imettää ja maitoa ei vaan tule niin silloin ei ole epäitsekäs. Mutta näillä itsekkäillä "en viitsi imettää" tyypeillä on usein joku taka ajatus sille, että eivät imetä. Viimeisimpänä mitä olen kuullut on se että ei voi juoda kaljaa ja käydä baareissa jos imettää. Mun mielestä on jotain pielessä jos lapsi on alle 2vko ja ajatus tapa on tuo! Mun silmissä tuollainen ihmibnen ei ole hyvä äiti eikä näin ollen vedä vertoja sellaiselle äidille joka sitoutuu hommaansa ja jota harmittaa kun imetys ei onnistu.
Ei se lopputulos ole sama lapsen kannalta. Toisessa tapauksessa hänellä on akoholisti äitii ja toisessa rakastava äiti.
Kai sinäkin huomaat nyt kuinka outoja Sinä puhut? ;)[/QUOTE]

Anteeksi, mutta on ihan pakko kysyä, että oletko selvinpäin vai miksi noin paljon kirjoitusvirheitä?

,jhfk
Oli jotenkin pakko kirjoittaa.
Iholla-sarjan jaksossa Maria ei halua antaa korviketta, ettei lapsesta tule "pelkkää pullolasta". Siis voiko todella nykymaailmassa joku pitää pulloruokintaa "pahempana" kuin imetystä??
Itse en pystynyt imettämään esikoistani, ja olin seitsemännessä taivaassa kun kuopuksen (nyt vajaa 3kk:tta)kohdalla se onnistui, kunnes kuukauden päästä maidontulo loppui kuin seinään. Lääkäri totesi neuvolassa, että joskus näin käy, ja onneksi Suomessa on laadukkaita korvikkeita, jotka eivät ole YHTÄÄN huonompia kuin äidinmaito.

Itkin viikon sitä, etten pysty edes niin luonnolliseen tehtävään kuin imettämiseen. Pumppasin rintoja tuntitolkulla, saaliiksi tuli 5ml maitoa.

Joten kyllä, Marian laukomat uskomattoman oksettavat kommentit satuttavat, VAIKKA TIEDÄN ETTÄ HÄN PUHUU VAIN OMISTA TUNTEMUKSISTAAN, mutta samalla yleistää pulloruokittujen lasten olevan VAIN pullolapsia.

Miten jollain voi todella olla tuollainen käsitys, että jotenkin imettävät äidit ovat jotenkin "parempia" kuin pulloruokkivat äidit, sehän tuopsta kuultaa läpi???? Uskomatonta. Propsit Reinolle joka antoi korviketta vauvalle, ja uskomatonta, vauva selvisi hengissä!!
Ei imettävät äidit ole ei-imettäviä parempia. Mutta äidinmaito on korviketta parempaa. Jolloin (korvike)pulloruokinta on imetystä "pahempaa". Kelvollinen korvike, mutta ei yhtä hyvä (esim. vasta-aineiden osalta). Ja minusta on hämmentävää, jos joku ei tätä tiedä. Ja vielä hämmentävämpää jos joku lääkäri kehtaa väittää päinvastaista.

Niin, ja minä en pystynyt täysimettämään. Ei tee minusta huonoa äitiä, Luoja tietää että yritin (ei sillä että yrittämättömyyskään ratkaisisi onko hyvä/huono äiti), mutta se ei ollut ihanteellinen tilanne lapselleni. Harmi, mutta minkäs teet.

No onhan ne korvikkeet ihan laadukkaita mutta onhan tissimaito vauvalle luonnollista ravintoa ja tietenkin se on parempi vaihtoehto jos imetys vain onnistuu. Mä taas en ymmärrä tuota että vedetään herne nenään jos tissimaitoa pidetään korviketta parempana, ottaako se jotenki itsetunnon päälle vai mistä se johtuu että niin ei saisi sanoa? :O eihän se teitä pulloruokkijoita yhtään huonommiksi äideiksi tee vaikka se tissimaito korviketta parempaa onkin. Teidän mieliksikö pitäis kaikkien ajatella että korvike on yhtä hyvää. Korvike on korvike ja luontainen ravinto tissimaito painii eri sarjassa.

• Tykkää
Reactions: zenn
"tiimarinvihko"
Mun esikoinen on ns. "pullolapsi" ja kuopus imetetty. En loukkaantunut Marian puheista. Sen sijaan pöyristyin Reinon puheista, että korviketta pitää antaa ettei tissit mee pilalle :eek:

"..."
Mulle tuli kanssa jotenkin surullinen olo. Ja lähinnä siksi, että nykyään äidit on peloteltu niin hysteerisiksi, että ei enää pysty normaalisti ajattelemaan ja maalaisjärkeä käyttämään. Maria oli hyvä osoitus siitä, kun joka paikassa on toitotettu tuota imettämisen ylivoimaisuuttaa korviikkeeseen nähden. Näin ollen hysteeriset äidit melkein mielummin näännyttävät lapsensa nälkään (ja itsensä väsymykseen) kun anatavat lapselle korviketta.

pöhpöh
No onhan ne korvikkeet ihan laadukkaita mutta onhan tissimaito vauvalle luonnollista ravintoa ja tietenkin se on parempi vaihtoehto jos imetys vain onnistuu. Mä taas en ymmärrä tuota että vedetään herne nenään jos tissimaitoa pidetään korviketta parempana, ottaako se jotenki itsetunnon päälle vai mistä se johtuu että niin ei saisi sanoa? :O eihän se teitä pulloruokkijoita yhtään huonommiksi äideiksi tee vaikka se tissimaito korviketta parempaa onkin. Teidän mieliksikö pitäis kaikkien ajatella että korvike on yhtä hyvää. Korvike on korvike ja luontainen ravinto tissimaito painii eri sarjassa.
Itse asiassa Suomen lastenlääkäriyhdistyksen antama imetyssuosituksen, joka on mm. WHO:n suositusta paljon lyhyempi, yksi peruste on se "ettei tuu paha mieli niille joilta imetys ei onnistu" - ihan superlääketieteellinen peruste. Eikö pikemminkin kannattais laittaa järkevät suositukset, järkestää kunnon tuki ja ohjaus ja panostaa siihen että yksilöllisiin ratkaisuihinkin on oikeus ilman painostusta tai syyllistämistä.

"Jenis"
[QUOTE="tiimarinvihko";26120137]Mun esikoinen on ns. "pullolapsi" ja kuopus imetetty. En loukkaantunut Marian puheista. Sen sijaan pöyristyin Reinon puheista, että korviketta pitää antaa ettei tissit mee pilalle :eek:[/QUOTE]

Reino-parka on muutenkin niin pihalla että sääliksi käy. Melkein.

Yhteistyössä