Miksi te jotkut syötte suolatonta ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Struuma – Wikipedia

Kaela_kuju_muutus.jpg

Kun normaalisti syö mahdollisimman mausteetonta ja "puhdasta" ruokaa, niin esim. itämaisissa ravintoloissa herkuttelu on 4x päräyttävämpi kokemus.

Tosin en kyllä ymmärrä niitä, jotka ei ikinä missään nimessä koske suolaan, voiko sille olla allerginenkaan?
Niin, miksi poistaa jotain jota elimistö tarvitsee perustoimintoihin, kuten hiilareita?

• Tykkää
Reactions: maitovara
En lisää suolaa juuri mihinkään ruokaan, kala taitaa olla ainut mihin laitan. Siitä syystä, että suomalaiset saavat järestään liikaa suolaa, sillä sitä on lisätty lähes joka paikkaan. Esim. monet leivät, juustot, leikkeleet ym. ovat oikeita suolapommeja. En ole koskaan tavannut ihmistä joka saa liian vähän suolaa (ehkä jollain aliravituilla vanhuksilla mahdollista), mutta sen sijaan olen tavannut useita ihmisiä, joilla on mm. liian korkea verenpaine, kun suolaa saadaan kolminkertainen määrä suosituksiin nähden.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Myös suolan syöminen on hengenvaarallista. Mm. kohonnut korkean verenpaineen ja aivoinfarktin riski. Kuormittaa munuaisia ja sydäntä. Toki kohtuullisuus kunniaan, mutta ei sitä ruokasuolaa mihinkään tarvita (tarvittavan natriumin voi saada muualta). Jodia voi saada muualtakin kuin suolasta.

Minä käytän suolaa aika paljonkin ja mun verenpaine on enempikin alhainen kuin korkea, raskauksien aikana en mitenkään vähentänyt suolan käyttöä ja verenpaine oli koko raskauden ajan ihanteellinen tai ehkä jopa matalahko.

Itse olen miettinyt, että esim. exän äiti ei käytä ollenkaan suolaa ja eikä käsittääkseni rasvaakaan, mutta leviää koko ajan enempi ja enempi

Mulle on tullut viime vuosina (sillon alkoi kun 50 kiloo lähti) se,että suola maistuu liialliselle,vaikka sitä onkin vain vähän.Se suola tuntuu kitkerältä..En vaan voi syödä suolaista..

[QUOTE="shihtzu";26117835]Minä käytän suolaa aika paljonkin ja mun verenpaine on enempikin alhainen kuin korkea, raskauksien aikana en mitenkään vähentänyt suolan käyttöä ja verenpaine oli koko raskauden ajan ihanteellinen tai ehkä jopa matalahko.

Itse olen miettinyt, että esim. exän äiti ei käytä ollenkaan suolaa ja eikä käsittääkseni rasvaakaan, mutta leviää koko ajan enempi ja enempi[/QUOTE]

Verenpaineen kohoaminen ei ole ainut ongelma liiallisesta suolan käytöstä. Sen lisäksi, että liika suolan saanti on rasite sydän- ja verenkiertoelimistölle, rasittaa se mm. munuaisia.

En lisää suolaa juuri mihinkään ruokaan, kala taitaa olla ainut mihin laitan. Siitä syystä, että suomalaiset saavat järestään liikaa suolaa, sillä sitä on lisätty lähes joka paikkaan. Esim. monet leivät, juustot, leikkeleet ym. ovat oikeita suolapommeja. En ole koskaan tavannut ihmistä joka saa liian vähän suolaa (ehkä jollain aliravituilla vanhuksilla mahdollista), mutta sen sijaan olen tavannut useita ihmisiä, joilla on mm. liian korkea verenpaine, kun suolaa saadaan kolminkertainen määrä suosituksiin nähden.

En minäkään ole tavannut ihmistä, joka saa liian vähän suolaa. Ja mä työskentelen lääkärinä. Suolaa on todellakin lisätty lähes kaikkeen, joten MIKSI sitä pitäisi itse vielä lisätä? Kertokaapa se.

En lisää koskaan ruokaan suolaa, on olemassa paljon muitakin hyviä ja jopa parempia mausteita kuin suola. Olen tottunut vähäsuolaiseen ruokaan, minusta ruoka maistuu paremmalle kun se maistuu ruoalle, eikä pelkästään kitkerälle suolalle. Olen ammatiltani kokki, eikä kukaan ole koskaan moittinut ruokiani liiqn vähäsuolaisiksi, vaikka en suolaa ruokiini lisäilekään :)

Tuota Masterchef-ohjelmaa olen hieman seuraillut ja siellä vähän jokaisen aterian kohdalla valitetaan, että suola puuttuu, elikkä suola näyttää olevan aika tärkeä ainesosa, ilman sitä ruoka ei oikein maistu miltään.

[QUOTE="shihtzu";26118056]Tuota Masterchef-ohjelmaa olen hieman seuraillut ja siellä vähän jokaisen aterian kohdalla valitetaan, että suola puuttuu, elikkä suola näyttää olevan aika tärkeä ainesosa, ilman sitä ruoka ei oikein maistu miltään.[/QUOTE]

Tottahan se on, ei maistu juuri miltään ilman suolaa. Ei sen suolankaan pidä maistua, mutta niin, että se vie sen 'veden' maun pois ruuasta. Kohtuus kaikessa, suolassakin.

tää suolavastaisuus liittyy takavuosien trendiin kun oli hienompaa olla käyttämättä suolaa ja kehuskella sen sijaan käyttävänsä yrttejä sun muuta. Halutaan olla hienompia. Suolaton ruoka on pahaa.

Olen oikeasti hämmästynyt, että jotkut vielä lisäävät suolaa ruokiin. Suolaahan saa useimmista elintarvikkeista pitkin päivää.

Minusta vain huonot ja mielikuvituksettomat ruoanlaittajat hakevat ruokiinsa makua suolan avulla. Jos osaa käyttää mausteita, ei suolatonkaan ruoka maistu mauttomalta tai pahalta.

En laita ruokiin ylimääräistä suolaa. Miksi pitäisi? Suomalaiset syö keskimäärin ihan liikaa suolaa. Kyllä sitä saa näkkäristä, juustoista ihan tarpeeksi. Käytän kyllä esim lihaliemikuutioita, mutta pistän vain puolet suositellusta määrästä.

Olen oikeasti hämmästynyt, että jotkut vielä lisäävät suolaa ruokiin. Suolaahan saa useimmista elintarvikkeista pitkin päivää.

Minusta vain huonot ja mielikuvituksettomat ruoanlaittajat hakevat ruokiinsa makua suolan avulla. Jos osaa käyttää mausteita, ei suolatonkaan ruoka maistu mauttomalta tai pahalta.

No enpä ole vielä eteen tullut ruokaa, joka olisi suolatonta ja hyvää. Ruoka jossa ei ole ollenkan suolaa on kyllä oikeasti mautonta, eikä sitä edes tee mieli silloin syödä. Ja suolaa kuuluu käyttää kohtuudella ruoanlaitossaihan sen vuoksi, että suola tuo sen ruoan oikean maun esiin.

• Tykkää
Reactions: Vanna

Yhteistyössä