Teille jotka pidätte nykyajan häitä rahan kerjäämisenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinenkin puoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitten on myös niitä jotka "vaatii" vieraita tuomaan 100?/hlö. Mautonta!
Ap:n kanssa olen samaa mieltä että häillä ei todellakaan tienaa.
Ja jokainen hääpari pitäkööt juuri sellaiset häät kun haluaa, tykkää vieraat tai ei. Hääparin juhla se on, ei niiden kutsuttjen vieraiden.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Älytöntä että persaukiset ihmiset järjestää isoja häitä!
Ehkä heillä on niitä ystäviä ja sukulaisia, jotka kiskovat herneen nenään, kun kutsua häihin ei tulekaan? Tälläkin palstalla on näkynyt niitä, jotka laittavat ystävyyssuhteen poikki, kun ei ole tullut kutsutuksi häihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mun mielestä vieraiden ei tarvitse häitä kustantaakaan. Jos joku haluaa ökyhäät, niin maksakoot. Ei se silti tarkoita että ois oikeutta vaatia ökylahjoja. Nimim. maistraatissa naimisiin mennyt.

OIKEASTI, miten tää voi olla mahdollista. Tätä keskustelua on kommentoinut vain muutama, joka 1. lukee koko keskustelun 2. ymmärtää lukemaansa.

Vielä kerran sullekin Tiimainvihko: Pointti ei ollut se, että vieraiden tulisi maksaa hääparin öky- tai muunkaanlaiset häät. Pointti oli se, että häät maksavat. Yleensä paljon. Vieraiden pitäisi antaa aika iso lahjaraha, että sille katettaisiin edes vieraan aiheuttamat kulut. Jos vieraita on paljon, tulee lahjarahaakin enemmän, mutta toisaalta järjestelyihin menee myös enemmän. Jos vieraita on vähän, lahjarahaakin tulee vähemmän. Pointti EI siis ole edes siinä, että kuinka isot häät järjestää.

Pointti on siis siinä, että häistä ei hääpari jää VOITOLLE, vaikka lahjaksi rahaa pyytäisikin. ELI HÄITÄ EI JÄRJESTÄ TARKOITUKSENA KERÄTÄ RAHAA JA VOITTOA, koska joka tapauksessa häät ovat maksaneet enemmän kuin mitä on lahjaksi saatu.

Ja selvennän vielä: en ota tätä henk.koht. koska kuten jo kerroin, meidän häissä ei puhuttu lahjoista sanaakaan. Tartun tähän siksi, kun aina noissa hääkeskusteluissa kauhistellaan, että järjestetään häät ja kerjätään rahaa (ja sitten vielä erotaan ja pidetään ne rahat).

Mä muistelin lukeneeni että joku suunnitteli myyvänsä illalliskortteja omiin häihinsä ja siitä tuli kyllä rahastuksen maku :(
Mun mielestä rahalahja on aina kätevämpi kuin joku tavara mutta toisaalta häistä voi tulla vieraillekin kovat kustannukset (juhlapuku, bensat, hotelliyöt, lastenhoitajat yms) niin välttämättä sitten ei olis enää varaa antaa lahjaksi sellaista summaa joka ei ole "nolo".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi ihmeessä tämä palsta on tällainen puusilmien kokoontumisajo! Arvasin että yllä olevia kommentteja alkaa sataa. Lukekaahan aloitukseni uudestaan. MISSÄÄN EI SANOTTU että vieraiden pitäisi kustantaa häät tai nuristu siitä, että yhyy, meiltä meni näin paljon. Tämä kirjoitus oli vastaveto niille, joiden mukaan häitä järjestetään tienatakseen rahaa. Siihen vastasin, että itse juhlien järjestäminen on aika kallista, joten harva tekee voittoa (ts. järjestää häät SAADAKSEEN rahaa).

Saa opetella ymmärtämään lukemaansa.

:D Mä kans naureskelin noille kommenteille. Tääl on taas näitä tahallaan väärinymmärtäjiä, että päästää jostain natisemaan, tai sitten yksinkertaisesti vähän tyhmiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
häät kannattaa pitää omien varojen mukaan eikä olettaa että vieraat kustantaa ne. tuo on ihan idiootti perustelu että häät on kalliita...no onhan ne jos sellaiset väkisin haluaa pitää! häät on juhla jossa jaetaan ilo ja onni eikä mennä liiallisuuksiin.

Peesi tälle, hyvin sanottu!

Niin, eihän niistä häistä voitolle jää, mutta osanhan niistä hääkuluista saa rahalla peitettyä. Ja ihan tunnen parikin hääparia, jotka ovat sen varaan laskeneetkin, että rahaa tulee lahjaksi, budjetoidessaan häitään. Kukin saa mun puolesta tehdä mitä haluaa, mutta aikamoisen riskin moni ottaa jos näin laskee..

Alkuperäinen kirjoittaja lolo:
Miksi ihmeessä tämä palsta on tällainen puusilmien kokoontumisajo! Arvasin että yllä olevia kommentteja alkaa sataa. Lukekaahan aloitukseni uudestaan. MISSÄÄN EI SANOTTU että vieraiden pitäisi kustantaa häät tai nuristu siitä, että yhyy, meiltä meni näin paljon. Tämä kirjoitus oli vastaveto niille, joiden mukaan häitä järjestetään tienatakseen rahaa. Siihen vastasin, että itse juhlien järjestäminen on aika kallista, joten harva tekee voittoa (ts. järjestää häät SAADAKSEEN rahaa).

Saa opetella ymmärtämään lukemaansa.

:D Mä kans naureskelin noille kommenteille. Tääl on taas näitä tahallaan väärinymmärtäjiä, että päästää jostain natisemaan, tai sitten yksinkertaisesti vähän tyhmiä...

Niinpä :D
Mä ymmärrän ap sun pointin erittäin hyvin. Osalle taitaa ilmeisesti olla hyvin vierasta se, että hääpari maksaa ITSE omat häänsä. Siksi jaksetaan jankata eikä älytä niin millään.

Minä en ikinä ole järjestänyt mitään juhlia sen takia, että a) nettoaisin niistä tai b) pyrkisin juhlien taloudessa "pääsemään omilleni".

Jos ei ole valmis satsaamaan omasta kukkarostaan siihen, että saa koottua yhteen läheisiä ihmisiä iloiseen juhlaan, niin minusta juhlimisen motiivi on hieman hakusessa.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Minä en ikinä ole järjestänyt mitään juhlia sen takia, että a) nettoaisin niistä tai b) pyrkisin juhlien taloudessa "pääsemään omilleni".

Jos ei ole valmis satsaamaan omasta kukkarostaan siihen, että saa koottua yhteen läheisiä ihmisiä iloiseen juhlaan, niin minusta juhlimisen motiivi on hieman hakusessa.

Ap:n pointtina on se, että nyt kesän aikana palstalla on MONTA kertaa tuotu esille se, että hääparilla haluaa vain rahastaa häillään. Ap tässä nyt yrittää selventää sitä, että häillä rahastaminen on melkoisen mahdotonta kun ne häät itsessään maksaa niin paljon. Onko teillä kaikilla vanhemmat maksaneet häät vai mikä tässä on niin vaikeaa?

Juu tiedetään, ei ole häät rahasampo ei. Mutta saanen silti pitää moukkamaisena sitä, että pyydetään rahaa. Mun mielestä se menee niin, että
a) kutsuja päättää millaiset juhlat
b) kutsuttu päättää millainen lahja
Ja jos häiden kustannussuunnitelmassa myös oletetuilla lahjarahoilla on rooli, niin metsähallituksen puolella ollaan ja pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja morsio:

Ap:n pointtina on se, että nyt kesän aikana palstalla on MONTA kertaa tuotu esille se, että hääparilla haluaa vain rahastaa häillään. Ap tässä nyt yrittää selventää sitä, että häillä rahastaminen on melkoisen mahdotonta kun ne häät itsessään maksaa niin paljon. Onko teillä kaikilla vanhemmat maksaneet häät vai mikä tässä on niin vaikeaa?

Jos ei ole varaa kalliisiin juhliin, on pidettävä halvemmat ja pienemmät. Ei minusta siinäkään ole mitään ihmeellistä.

Meille eivät vanhemmat maksaneet yhtään mitään meidän häistämme, ja järjestimme ne sillä budjetilla mihin silloin pystyimme.

Enkä kyllä miettinyt hirveästi paljonko ne maksoivat per lärvi tai paljonko jokaisen olisi pitänyt tuoda rahaa, että olisin päässyt omilleni.

Juhlien kanssa on ihan täsmälleen sama asia kuin asuntojen ja autojen kanssa: jokainen kustantaa sellaiset mihin omat varat antavat myöten ja that´s it. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Älytöntä että persaukiset ihmiset järjestää isoja häitä!

Niin mutta kun muutki järjestää isoja häitä ni onhan munki oikeus sellaset saada järjestää, siitä viis et mulla ei oo siihen rahaa taikka varaa :laugh:

Jos ei ole varaa kalliisiin juhliin, on pidettävä halvemmat ja pienemmät. Ei minusta siinäkään ole mitään ihmeellistä.

Meille eivät vanhemmat maksaneet yhtään mitään meidän häistämme, ja järjestimme ne sillä budjetilla mihin silloin pystyimme.

Enkä kyllä miettinyt hirveästi paljonko ne maksoivat per lärvi tai paljonko jokaisen olisi pitänyt tuoda rahaa, että olisin päässyt omilleni.

Juhlien kanssa on ihan täsmälleen sama asia kuin asuntojen ja autojen kanssa: jokainen kustantaa sellaiset mihin omat varat antavat myöten ja that´s it. =)

Ja ohi meni niin että viuhahti.
Ei kukaan ole väittänytkään, ettei ole varaa järjestää häitä. Vaan joidenkin älypäiden mielestä rahapyyntö = vieraat maksaa häät
Ja jos hääpari maksaa ITSE häänsä niin ei niillä vieraiden lahjarahoilla voitolle pääse. Ei liity varakkuus vaan tämä kuvitelma, että sitä rahaa tulee enemmän kuin häät itsessään maksavat.

Tämän selvemmin en osaa enää sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja morsio:

Ja ohi meni niin että viuhahti.
Ei kukaan ole väittänytkään, ettei ole varaa järjestää häitä. Vaan joidenkin älypäiden mielestä rahapyyntö = vieraat maksaa häät
Ja jos hääpari maksaa ITSE häänsä niin ei niillä vieraiden lahjarahoilla voitolle pääse. Ei liity varakkuus vaan tämä kuvitelma, että sitä rahaa tulee enemmän kuin häät itsessään maksavat.

Tämän selvemmin en osaa enää sanoa.

En tiedä mikä meni ohi ja keneltä. =) Mutta ap kovaan ääneen paasasi, että "ettekö te tajua että häiden järjestäminen maksaa?" ja siihen esitin oman kommenttini - ne maksavat juuri niin paljon kuin niiden antaa maksaa.

En tiedä mikä meni ohi ja keneltä. =) Mutta ap kovaan ääneen paasasi, että "ettekö te tajua että häiden järjestäminen maksaa?" ja siihen esitin oman kommenttini - ne maksavat juuri niin paljon kuin niiden antaa maksaa.
Mulla saatto mennä ohi. Tosiasia on, että häävierailla on nykyään melkoisia odotuksia ystäviensä ja sukulaistensa häiden suhteen. Tottakai ystävä, joka pistää välit poikki sen takia, että et järjestänytkään häitäsi hänen mielensä mukaan, saa ystävänä mennäkin ystävien taivaaseen. Kaikille ei vaan ole kovin yksinkertaista löytää uusia ystäviä. Eikä kaikki halua menettää kavereitaan "köyhien häiden" takia.

Alkuperäinen kirjoittaja toinenkin puoli:
Täälläkin aina vauhkotaan siitä, kuinka hääpari järjestää häät vain kerjätäkseen rahaa (jos sitä on kutsussa toivottu) ja joskus jopa lisätty että "sitten vaan eropaperit vireille ja pidetään rahat".

Tajuatteko te ihmiset, että se häiden järjestäminen maksaa? Luulenpa, että aika ison rahalahjan saa tuoda, että pari pääsee edes "omilleen" (ja juu, ei se ole tarkoituskaan, mutta vastavetona näille, joiden mielestä juhlia järjestetään vain saadakseen rahaa).

Meidän häissä pelkkä pitopalvelu (ei sis. alkoholijuomia) maksoi jo noin 30?/hlö (ja oli toisiksi halvin tarjouksista). Siihen lisäksi alkoholijuomat, paikka, puvut, sormus, kukat, kuvat, koristeet, kutsut, kiitoskortit ym. Karkea arvioni on, että häät tulivat maksamaan noin 50?/kutsuttu vieras. Eli viisihenkisen perheen olisi pitänyt tuoda meille lahjaksi 250?, jotta oltais edes päästy omillemme.

Terveisin morsian, jonka kutsussa ei ollut mitään toivetta lahjoista

No voi kyynel.
Kuka käski järjestää häät.
Älytöntä skeidaa joissa kukaan ei edes viihdy, samaa kopioitua höttöä ja "mukahauskaa" kaikilla pareilla. Hävettää kaikkien niiden puolesta.. miten viitsii..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Ihan sama mitä maksaa, vähemmälläkin voi häät järjestää, tai olla järjestämättä. Jos kutsut pitää niin ei kannata olettaa kutsuttujen miettivän summia suuntaan tai toiseen.

Niin ja sitten ruikutetaan täällä sitä kun ei häissä ollut ruokaa, ei kunnon juomia, paikka oli karsea, ei bändiä ym.

Mutta selvennykseksi: ei kirjoitukseni pointti ollutkaan se, että ihmisten pitäisi tuoda sen verran rahaa kun häät on maksaneet, vaan se, että harvoimpa niistä häistä jää "voittoa" niin kuin moni tuntuu olettavan.

:laugh: voi v.. kuka nyt valittaa.. kuule häät on samaa paskaa oli ne pienet tai suuret. Mitä kalliimmat sen paskemmat.

teille, jotka ette osaa lukea.

Minä en puhunut omista häistäni mitään. Minun hääni eivät olleet mikään suuri prinsessapäivä, jolloin toteutin kaikki unelmani rahasta piittaamatta. Häät oli järjestetty budjetti ja järki mielessä pitäen. En olettanut vieraiden kustantavan häitä, enkä ollut laskenut sen varaan mitään. Kutsuissa ei mainittu sanallakaan lahjoja, meillä ei ollut mitään toiveita. Enkä myöskään laskenut, että kuinka paljon vieraiden pitää tuoda rahaa, jotta päästään omille. Sen tein äsken sen innoittamana, kun monissa ketjuissa ruikutettiin sitä, miten hääparit RAHASTAA häillään.

Minä en ole ottanut kantaa siihen, saako kutsussa toivoa rahaa tai onko se moukkamaista (mielestäni jokainen tehköön tavallaan). Halusin vain tuoda esille sen, että häiden järjestäminen maksaa (enemmän tai vähemmän), joten tuskin kukaan niitä järjestää tarkoituksenaan kerätä itselleen rahaa.

Ja häistä sen verran, että olen järkyttynyt siitä, kuinka paljon täällä arvostellaan toisten häitä. Aina on jokin pielessä: on kutsuttu lapset, ei oo kutsuttu lapsia, oli junttimaista ohjelmaa, oli tylsää kun ei ollut ohjelmaa, tarjottiin alkoholia, ei tarjottu alkoholia jne. Ne häät on ennen kaikkea rakkauden juhla, jotka hääpari HALUAA järjestää läheisileen. Nolottaa, miten moni läheinen(?) täällä kehtaa ruikuttaa toisten juhlista. Hakekaapa vaikka hakusanoilla junttimaiset häät. Kirjoitin sinne nimimerkillä nöyrä vieras ja ex-morsian.

KAKSI PYYNTÖÄ:
1. opetelkaa ymmärtämään lukemaanne
2. lukekaa ketju ennen kuin vastaatte
kiitos!

Yhteistyössä