Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kokin tyttärenä huvittaa kyllä tämän yhden liiallinen tohotus raa´an lihan käsittelyssä (vai vielä lastan vaihto...)

Ällöintä oli kyllä yksi, jolla useampi sisäkissa. Nämä otukset pissivät sisälle esim. sängyn alle. Lisäksi oli yksi leikattu kissa, joka merkkasi ihmiset joista piti. Näin omin silmin, kun kesken kahvittelun se kissa hyppäsi päydälle, kiehnasi yhtä henkilöä vasten kovin, kääntyi ympäri ja ruikkasi suoraan rinnuksille. Ja omistaja vaan nauroi, että se tykkää susta... Ei tainnut olla tunne ihan molemminpuolinen.

kissat pöydillä
Mä en oikein ymmärrä tuota kissahysteriaa. Joo kyl mäki hätistän katit pöydiltä ja keittiöntasoilta ihan näön vuoksi jos on vieraita mut kyllähän ne katit täällä tepastelee lattioilla, joilla lapset leikkii ja vauvat konttii. Ja sitten menee kädet suuhun. Ja samoilla lattioilla aikuiset kävelee, hyi olkoon, likaisilla sukillakin tai jopa paljain hikivarpain! Eikö teidän pitäis olla koko ajan lattioitakin luutuamassa jos noin pelkäätte? Meidän kissaperheessä lapsilla ei ole allergioita ja hyvin terveitä ovat! :)

"vieras"
Mä en tykkää kun anoppi ruoan teon lomassa käy tupakalla eikä pese käsiään sen jälkeen. Ja maistattaa jotain kastikettaan samalla lusikalla puolelle kymmentä ihmistä jolla on ekaksi itse maistanu..

Alkuperäinen kirjoittaja kissat pöydillä;25870266:
Mä en oikein ymmärrä tuota kissahysteriaa. Joo kyl mäki hätistän katit pöydiltä ja keittiöntasoilta ihan näön vuoksi jos on vieraita mut kyllähän ne katit täällä tepastelee lattioilla, joilla lapset leikkii ja vauvat konttii. Ja sitten menee kädet suuhun. Ja samoilla lattioilla aikuiset kävelee, hyi olkoon, likaisilla sukillakin tai jopa paljain hikivarpain! Eikö teidän pitäis olla koko ajan lattioitakin luutuamassa jos noin pelkäätte? Meidän kissaperheessä lapsilla ei ole allergioita ja hyvin terveitä ovat! :)
Mua ei ne pöpöt niinkään vaivaa..kun niitä ei edes näe;) Mutta ne kissankarvat+ ruoka...:x

"vieras"
Tuota kissa-asiaa on kyllä peesailtava.
Ällöttää kun kaverillani ne pyörii keittiössä ruokapöydällä ja kaikilla keittiön tasoilla.
Kahvia ei saa juotua rauhassa kun kissa pyörii naaman edessä. Jos syöt kahvin kanssa vaikka leivosta tai piirakkaa, on koko ajan vahdittava sitä, sekunniksi kun käännät katseesi on yksi katti joko natustamassa sitä tai vienyt sen jo mennessään.

Olen siitä ystävälleni sanonut ja hän vain neuvoo hätistämään kissan pois..

Ällöttää...

...kun ei pestä käsiä ennen ruoanlaittoa, kahvin keittoa tmv.
...kun ei pestä käsiä vaipanvaihdon jälkeen tai oman vessareissun jälkeen
...kun tullaan kaupasta, kylästä, töistä, päivähoidosta, ulkoa tmv. kotiin eikä käydä käsipesulla
...kun ei sijata vuoteita ja päällysvaatteilla makoillaan sitten vuodevaatteissa
...kun ei pestä tai kuorita vihanneksia / hedelmiä ennen syöntiä
...kun mato-ongella tai pilkkireissulla samoilla sormilla laitetaan madot ja syödään retkieväät
...kun maistellaan ruoan kypsyyttä ja mausteisuutta lusikalla / kauhalla ja sitten sillä sekoitellaan vielä uudestaan sitä soppaa mitä muutkin syö

Ei mulla muuta....tai on mutten jaksa listata enää :D
Hahaa :D Nää on kaikki niin suoraan mun miehen siskon kotoa! Kakkavaipat vaihdetaan sohvilla, käsiä ei pestä koskaan ym. Sit ihmetellään kun koko ajan ollaan kipeinä...

Samat ällötykset minullakin siis.

No jaa
Että kokin tytär nostaa lihat tarjolle samalla lastalla, jolla on käännellyt raakoja lihoja.
Kenenkähän liiallinen touhotus häntä häiritsee?
Muuten entä jos todettaisiinkin selvä yhteys lapsuudenperheen kissan, toksoplasmoosin ja skitsofrenian välillä, niin muuttuisiko suhtautuminen noihin kissoihin pöydillä..

"vieras"
Kaikista ällöttävin minusta on anoppilan tapa pitää jotain pitää jotain liinaa tai pyyhettä saunan lauteilla muka suojana, ettei tarvi paljailla lauteilla istua. Muuten ihan hyvä idea, mutta kun sitä rättiä ei vaihdeta kovin usein. Siis yleensähän on tapana että se pellavainen tai sileäpuuvillainen liina vaihdetaan seuraaville saunojille puhdas, mutta kun näillä saattaa olla vanha froteinen pyyhe, joka ei enää kylpypyyhkeeksi kelpaa ja se sama rätti on kaikilla saunojilla ja kun pari päivää myöhemmin menet seuraavan kerran saunaan, se sama pyyhe on edelleen siellä lauteilla käytössä. Ei tuu hirveesti saunottua anoppilassa...

Meillä kyllä kissat hyppii pöydillä, varsinkin yksi niistä. :ashamed: Mä hätistän sen tiehensä, kun syödään, tehdään ruokaa tai jos on vieraita, mutta en ole saanut aikaiseksi opetettua sitä olemaan koko ajan pois pöydältä. Ehkä jos alkaisi panostamaan siihen, niin se voisi se umpivintti oppiakin...

Mulla varmaan olisi muutenkin aika paljon petrattavaa näissä asioissa, tiskirätin sentään vien pesuun aika usein, mutta en varmaan riittävän usein. Ehkä pitäisi ruveta vaihtamaan se kerran päivässä, niin tulisi enemmän sen kaltaista pyykkiä, kun tuntuu tuhlaukselta pestä kolmea tiskirättiä ja kahta lattialuutua kerrallaan koneessa... Tiskiharjan pesen astianpesukoneessa 70 asteessa, sekin kai ällöttää toisia - mutta samoja astioita mä sillä ensin hinkkaan kuin mitkä on siellä koneessa sitten sen kanssa.

pikkanen
[QUOTE="vieras";25870419]Kaikista ällöttävin minusta on anoppilan tapa pitää jotain pitää jotain liinaa tai pyyhettä saunan lauteilla muka suojana, ettei tarvi paljailla lauteilla istua. Muuten ihan hyvä idea, mutta kun sitä rättiä ei vaihdeta kovin usein. Siis yleensähän on tapana että se pellavainen tai sileäpuuvillainen liina vaihdetaan seuraaville saunojille puhdas, mutta kun näillä saattaa olla vanha froteinen pyyhe, joka ei enää kylpypyyhkeeksi kelpaa ja se sama rätti on kaikilla saunojilla ja kun pari päivää myöhemmin menet seuraavan kerran saunaan, se sama pyyhe on edelleen siellä lauteilla käytössä. Ei tuu hirveesti saunottua anoppilassa...[/QUOTE]

Joo. tää on kans ihan niin, kun mun porukoilla. Se sama pellavaliina saattaa olla siellä saunassa viikkotolkulla. Ne kait on sitä mieltä, että se saunan kuumuus tappaa kaikki pöpöt. Niin varmaan!

"harmis"
Kaverilla on kaksi pientä lasta ja siellä on lattiat aina täynnä ruokaa ja tatinaa. Jos lapset jotain ruokaa tai juomaa sinne kippaa niin hän ei edes siivoa niitä. Likaisia vaippoja on pitkin poikin. Vessa on aina ihan kauheassa kunnossa. Ruuat hän jättää aina hellalle tai tiskipöydälle ties kuinka pitkäksi aikaa. Kissa saattaa pissata esimerkiksi lapsen sänkyyn ja hän vaan heittää siihen peiton päälle. Eikä tämä henkilö ikinä edes pese käsiään vessassa käynnin jälkeen.

La Paset
Kun anoppi säilöö mehuja, hän täyttää mehupullot piripintaan, ohjeen mukaan, ja vie avonaiset pullot avonaisen ikkunan luo jäähtymään. Pullothan pitää heti sulkea kuumina.

"vieras"
Joo. tää on kans ihan niin, kun mun porukoilla. Se sama pellavaliina saattaa olla siellä saunassa viikkotolkulla. Ne kait on sitä mieltä, että se saunan kuumuus tappaa kaikki pöpöt. Niin varmaan!
Meillä saunaan kuuluu myös peseytyminen, eli ihan helposti en voi saunaa bakteeripesäksi sanoa.
Meillä kissat varmasti on pöydillä ja sohvilla kun kukaan ei ole kotona, mutta silloin ei niitä näy siellä kun ollaan kotona, ja kun on vieraita ei näy koko kissoja (inhoavat vieraita ja tulee heille aina äkkilähtö ;)

"vieras"
Ihmettelee, miten ihmiset tietää että joku ei pese käsiään vessan jälkeen? en mä ainakaan kuuntele (ku omia muksujani silloin kun olivat pieniä), enkä mene kenenkään kanssa sinne tarkistuskäynnille

"vieras"
[QUOTE="vieras";25870506]Meillä saunaan kuuluu myös peseytyminen, eli ihan helposti en voi saunaa bakteeripesäksi sanoa.
Meillä kissat varmasti on pöydillä ja sohvilla kun kukaan ei ole kotona, mutta silloin ei niitä näy siellä kun ollaan kotona, ja kun on vieraita ei näy koko kissoja (inhoavat vieraita ja tulee heille aina äkkilähtö ;)[/QUOTE]

Joo niin meilläkin, mutta kun siellä suihkussa ei ihosta saa steriiliä ja saunassa on tapana hikoilla, niin kyllä siihen rättiin kertyy eritteitä. Ja varsinkin jos sen rätin annetaan kuivua ja kastua moneen kertaan mukavan lämpöisissä olosuhteissa...

Nomutta
Tuosta lastan vaihtamisesta senverran, että kun aluksi kääntelet raakaa lihaa ja mahd bakteereja tarttuu siihen, lastaa pidetään siinä kypsyneen lihan päällä kääntelyjen välissä, joten samat pöpöt kuolee niin lastassa, kuin lihassakin. Ei todellakaan tarvitse vaihtaa, typeräähän se suorastaan on! :)
entäs kuinka kaukana siitä pannusta se lasta vielä kuumenee riittävän kuumaksi? Kun on tuo mutkakin lastassa ja ei se kauheasti johda kuumaa tuo muovi? Ja se muovihan on täynnä myrkkyjä, eikä sitä saisi turhaan kai siellä ruoassa keittää ja paistaa?

"vieras"
peesi.

Miten niin se lasta kypsyy siinä samassa? Siis kypsytättekö te sitä lastaa siinä paistinpannulla? Raaka ruoka ei saa olla kosketuksissa kypsään edes keittiövälineiden välityksellä. Ihan perusjuttuja.

Mua ällöttää mun porukoilla, kun koirat nukkuu sängyissä kakkasine pyllyineen ja nuolee itseään.Kkiva sit mennä vauvaa sinne imettämään, kun ollaa kylässä.
Eikö tässä tapauksessa raaka ja kyspsä ruoka kosketa toisiaan jo ihan itsessään, sekä paistinpannun välityksellä. Mitä merkitystä sillä lastalla enää on?

Ja voit varmaan kuljettaa mukana esim. vilttiä tai pitää vauvaa sylissä jos tiedät koirien viettävän aikaa sängyssä??

Kxlgöv
Oma mies ihmetyttää. Jos se ottaa vaikka jotain lihaa tms pakkasesta niin se nostaa sen huoneenlämpöön sulaamaan ja saattaa siinä olla sulaneenakin vielä tovin

Yök yök yök, ei vaan mee mun kaaliin, sama juttu joulukinkun kanssa, vaikka miten olis normaalia

Sulaneena jos ei jaksakkaan tehdä jotain lihaa niin se saattaa olla kolmekin päivää jääkaapissa ja sit tekee ja syö sen :x

Mut esim kananmunat on aina viskannu menemää parasta ennen jälkeen ja kaikki muutkin

Saunaliinaan
Siis saunassa hikoillaan, mun mies on ainakin ihan litimärkä. Liina on hiestä märkänä ja ei kyllä ikinä oo kuin kasteltu saunaan mennessä ja pesty kunnolla vasta kun on saunottu ensin, turha pestä ensin ja mennä sitten saunaan hikoilemaan

Itsekkin luulin että iho on märkänä sen takia saunassa kun on kastellut ensin, mutta se vesi haistuu tosi nopsaan ja hikeä se iholla oleva neste on. Testasin kerran kuivaamalla yläkropan ennen saunaan menoa ja olin ihan märkä vaikken ole edes kova hikoilemaan. Miehellä valuu hiki ihan lauteille jaloista.

Joten, munkin mielestä on tosi yök käyttää samaa liinaa tai jättää saippuapesut tekemättä saunan jälkeen

helva
Meidän porukoilla on kaikki pielessä :D en ollut lapsena tosin koskaan kipeä, mutta mua kuvotti
Tiskirättiä ei ikinä huuhdeltu. Käsiin tarttuu viikoiksi kamala haju, jos erehtyy kkoskemaan siihen.
Haisevat laudeliinat. Pestään ehkä kerran vuodessa.
Kynnet leikataan olohuoneessa. Ehkä suurimmat kerätään.
Leipiä pidetään pöydällä, vaikka varmasti kisssan persereikä kkoskenut joka paikkaan :D
Hammasharjoja ei todellakaan vaihdettu parin kk välein
homeisesta mehusta noukittiin pinnalla olevat homeet pois
Vessan roskiksessa ei ole muovipussia.

Yhteistyössä