Mitä apua tähän elämäntilanteeseen ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "himputti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"himputti"

Vieras
Täällä miehellä on huono työpaikka.

Mies tekee tuotantohommaa ja kokoajan sanotaan ja mäkätetään, että vauhtia ja vauhtia. Enemmän vaan pitäs tehdä töitä kokoajan ja sanottiin pahasti, kun jäi isyyslomallekkin.
Töissä vaan muut naputtaa senkun ehtii ja pomot vaan juo kahvia ja syö pullaa yläkerrassa, kun muut väkertää alakerrassa hiki hatussa töitä. Kesällä yläkerrassa on sopiva lämpötila työskennellä, mutta alakerrassa on jopa +40 astetta lämmintä.
Työntekijöitä kohdellaan kuin karjaa ja työntekijöiden tulospalkkioita nostaa pomot.


Nyt puoliso sitten miettii, että mitä helkattia aikoo alkaa tekemään, koska ei jaksa henkisesti olla tuolla työpaikassa.

Mahdollisuudet tällä paikkakunnalla työllistyä on todella huonot tällä hetkellä. Mutta meillä on kohta n. 9kk ikäinen poika ja itse olen kotihoidontuella pian.

Mitähän mies voisi alkaa nyt tekemään, että me voitaisiin myös taloudellisesti pärjätä ?
Jos sanoo itsensä irti, niin ottaako sosiaalitoimisto huomioon sen, että meillä on lapsi ?

Onko kenellekkään muulle tullut samanlainen tilanne ?

Meillä tosiaankin parisuhdekin jo kärsii tuosta työpaikan ilmapiiristä, eikä palkkakaan ole kolmen ihmisen elätettäväksi kovin häävi.

Itse en ole käynyt koulujani loppuun, eli minulla siis ei ole ammattia. Haluaisin hoitaa lapsen 3-vuotiaaksi asti kotona.

Mitähän tähän tilanteeseen työvoimatoimistossa puolisolleni sanoisivat ja sosiaalitoimistossa ?

Kuinka paljon rahaa sosiaalitoimistota me saataisiin, jos mies jää työttömäksi ? Siinähän on se 3kk karenssi tietääkseni, mutta kai ne nyt ottaa hemmetti perheellisen huomioon, kun on 3 suuta ruokittavana ?

Todella inhottava tilanne, mutta ei tämä näinkään voi jatkua, koska perhe kärsii ja mies kärsii.
Jopa terveydellisesti jo.

Mitä tehdä ?
 
Juu ei ole työtä, harmittavaa se kyllä :/. Ollaan mietitty toiselle paikkakunnalle muuttamista, mutta ollaan aika nuoria ja täällä on meidän sukulaiset ja muut tutut.

Haluaisin kovasti päästä oppisopimuksella opiskelemaan, mutta tuntuu olevan oppisopimuksenkin saaminen tässä kaupungissa erittäin vaikeeta :( !
 
[QUOTE="himputti";25630274]Täällä miehellä on huono työpaikka.

Mies tekee tuotantohommaa ja kokoajan sanotaan ja mäkätetään, että vauhtia ja vauhtia. Enemmän vaan pitäs tehdä töitä kokoajan ja sanottiin pahasti, kun jäi isyyslomallekkin.
Töissä vaan muut naputtaa senkun ehtii ja pomot vaan juo kahvia ja syö pullaa yläkerrassa, kun muut väkertää alakerrassa hiki hatussa töitä. Kesällä yläkerrassa on sopiva lämpötila työskennellä, mutta alakerrassa on jopa +40 astetta lämmintä.
Työntekijöitä kohdellaan kuin karjaa ja työntekijöiden tulospalkkioita nostaa pomot.


Nyt puoliso sitten miettii, että mitä helkattia aikoo alkaa tekemään, koska ei jaksa henkisesti olla tuolla työpaikassa.

Mahdollisuudet tällä paikkakunnalla työllistyä on todella huonot tällä hetkellä. Mutta meillä on kohta n. 9kk ikäinen poika ja itse olen kotihoidontuella pian.

Mitähän mies voisi alkaa nyt tekemään, että me voitaisiin myös taloudellisesti pärjätä ?
Jos sanoo itsensä irti, niin ottaako sosiaalitoimisto huomioon sen, että meillä on lapsi ?

Onko kenellekkään muulle tullut samanlainen tilanne ?

Meillä tosiaankin parisuhdekin jo kärsii tuosta työpaikan ilmapiiristä, eikä palkkakaan ole kolmen ihmisen elätettäväksi kovin häävi.

Itse en ole käynyt koulujani loppuun, eli minulla siis ei ole ammattia. Haluaisin hoitaa lapsen 3-vuotiaaksi asti kotona.

Mitähän tähän tilanteeseen työvoimatoimistossa puolisolleni sanoisivat ja sosiaalitoimistossa ?

Kuinka paljon rahaa sosiaalitoimistota me saataisiin, jos mies jää työttömäksi ? Siinähän on se 3kk karenssi tietääkseni, mutta kai ne nyt ottaa hemmetti perheellisen huomioon, kun on 3 suuta ruokittavana ?

Todella inhottava tilanne, mutta ei tämä näinkään voi jatkua, koska perhe kärsii ja mies kärsii.
Jopa terveydellisesti jo.

Mitä tehdä ?[/QUOTE]

Tuotannon homma nyt vaan sattuu olemaan sit duunarin hommaa jota on painettava perse pitkällä. Töissä tehdään töitä.

Kuinka hyvin tiedät mitä työnjohdon työnkuvaan kuuluu? He kantavat vastuun ja tekevät myös töitä. Siihen asemaan päästään koulutuksella ja näyttämällä kykynsä. Esimiehet ovat tulosvastuullisia niiden duunareiden työstä sekä omastaan.

Tulospalkkioista en osaa sanoa, koska en tunne yritystä.

Jos miehesi irtisanoutuu tulee karenssia ja sossusta voi hakea toimeentulotukea, mutta siitä leikataan osa pois sen vuoksi koska työttömyys on omaa syytä.

Miehesi kannattaa alkaa etsimään uutta työtä ja vaihtaa siten työpaikkaa, luulisi noita duunaripaikkoja olevan.

Mieti tarkkaan haluatko olla kolmea vuotta kotona hoitamassa lasta, tai jos olet niin voisitko vaikka iltaisin opiskella itsellesi jotain ammattia, että työnsaanti mahdollisuudet paranevat.
 
Sinun ap. kannattaa aloittaa opiskelut mahdollisimman pian, ei tuossa tilanteessa kannata olla "vain" kotona kolmea vuotta. Ehka opiskelupaikkakunnalta loytyisi miehellekin uusi tyopaikka?
 
Mies ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoonsa ja pyrkii selvittelemään asioita sitä kautta. Lisäksi työterveyteen kertomaan huonosta työilmapiiristä, kiusamisesta jne., voi saada sitä kautta saikkua vähäksi aikaa. Jos pomot kiusaa liittoon soittelusta, taas työterveyteen ja liittoon soitot.

Tällä tavalla miehesi saattaa saada laittomat potkut ja sitten juttu oikeuteen ja hyvät rahat käsiin ;) rahoja odotellessa voi nostaa työttömyyskorvausta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pumpe
kyllä toimeentulotuessa otetaan lapsi huomioon, se on selvää. mutta ei sossun rahoilla kyllä juhlita, perustarpeisiin riittää jos on tarkka.. jos työllisyysmahdollisuudet ovat huonot niin miksi ihmeessä jäädä.. sukulaisiin matka pitenee mutta oma perhe tulee ykkösenä.. meillä oli niin että mies muutti luoksemme, siis minun ja lasteni. ei saanut työtä.. minulla loppui työt, ei muuta kuin haku päälle asunnon ja töiden suhteen. asunto järjestyi ja muuttokin oli helppo(kiitos muuttopalvelu vs-muuttojen pojille) ja muutto tapahtui paikkakunnalle, josta emme tunteneet etukäteen ketään. joskus vaan pakko tehdä ratkaisuja suuntaan ja toiseen
 
[QUOTE="neiti";25630388]Mies ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoonsa ja pyrkii selvittelemään asioita sitä kautta. Lisäksi työterveyteen kertomaan huonosta työilmapiiristä, kiusamisesta jne., voi saada sitä kautta saikkua vähäksi aikaa. Jos pomot kiusaa liittoon soittelusta, taas työterveyteen ja liittoon soitot.

Tällä tavalla miehesi saattaa saada laittomat potkut ja sitten juttu oikeuteen ja hyvät rahat käsiin ;) rahoja odotellessa voi nostaa työttömyyskorvausta ;)[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi. Ja mita sen jalkeen? Tuskin mies olisi toivottu tyontekija enaa tuon jalkeen missaan tyopaikassa.
 
No eihän teillä ole muita vaihtoehtoja kuin muuttaa jonnekin missä on töitä. Mitä te sinne jäisitte nössimään? Mies on työsuhteessa sinne asti kun saa töitä jostain muualta ja sitten muutatte sinne miehen työn perässä.
 
Olen itse sossussa töissä, nyt tosin kotosalla tänään.. mutta.

Sosiaalitoimistosta saatte kyllä apua, lapsen ja teidän kaikkien takia. Jokaisella ihmisellä tässä maassa on oikeus toimeentulotukeen, jos omat tulot tai varat ei yletä..
Ainakin meidän paikkakunnalla kehottaisin sua pyytämään aikaa sos.toimistosta, selittämään tilanne ja jättämään ttt-hakemus.
Ota huomioon, että teiltä pyydetään parilta kuukaudelta kaikki lippuset ja lappuset (esim. tiliotteet, palkkakuitit, vuokrasopimus + kuitti, sähkölasku + kuitti, vesimaksut, sun Kelan päätökset jne. )
Sos.toimiston mielestä sulla on oikeus olla lapsen kanssa kotona siihen asti, että lapsi täyttää 3-vuotta. Sen jälkeen voivat vaatia opiskelemaan tai hakeutumaan työttömäksi/töihin.

Teidän perusosat lasketaan teiän kunnan perusosien mukaan. Tuloiksi lasketaan sun kelan tuet, lapsilisä, miehen saamat palkat ja laskelmat tehdään luultavasti takautuvasti, jotta nähdään, olisiko teillä voinut jäädä säästöön rahaa. Toki tästäkin voi sos.tt.n kanssa neuvotella.
Menoina teillä otetaan huomioon kohtuullinen vuokra, sähköt, vedet, kotivakuutus.. hmm, olikohan jotain muuta.

Voit katsoa oman kuntasi sosiaalitoimiston sivuilta, että mitkä perusosat teillä on.

Jos miehesi ilmottautuu työttömäksi, sinä olet lapsen kanssa kotona --> ok sos.toimistolle.
Työnhaku pitää olla katkeamattomana voimassa, joten siitä pitää muistaa huolehtia.

Saatteko asumistukea, sitä pitää hakea, jos ette vielä saa.
 
[QUOTE="neiti";25630388]Mies ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoonsa ja pyrkii selvittelemään asioita sitä kautta. Lisäksi työterveyteen kertomaan huonosta työilmapiiristä, kiusamisesta jne., voi saada sitä kautta saikkua vähäksi aikaa. Jos pomot kiusaa liittoon soittelusta, taas työterveyteen ja liittoon soitot.

Tällä tavalla miehesi saattaa saada laittomat potkut ja sitten juttu oikeuteen ja hyvät rahat käsiin ;) rahoja odotellessa voi nostaa työttömyyskorvausta ;)[/QUOTE]



ja tällä saat aikaan sen, että miehestä tulee ei suosittu työntekijä. entäs kun useimmat työnantajat soittavat edelliseen työpaikkaan, että mimmonens tämä pentti on? kyllä työnsaanti vaikeutuu, kun kuullaan että kyseessä on tämönen liiton mies.

järkevintä tässä tilanteessa on aloittaa työnhaku ja hissukseen siirtyä uuteen työpaikkaan.
 
[QUOTE="vieras";25630439]ja tällä saat aikaan sen, että miehestä tulee ei suosittu työntekijä. entäs kun useimmat työnantajat soittavat edelliseen työpaikkaan, että mimmonens tämä pentti on? kyllä työnsaanti vaikeutuu, kun kuullaan että kyseessä on tämönen liiton mies.

järkevintä tässä tilanteessa on aloittaa työnhaku ja hissukseen siirtyä uuteen työpaikkaan.[/QUOTE]

Aivan samaa mielta. Minusta on hullua jattaytya tyottomaksi, jos toisella paikkakunnalla olisi toita tarjolla. Ja samoin ap:n pitaisi miettia kouluttautumista, eika aloittaa sita vasta kolmen vuoden jalkeen.
 
Siitä piti vielä sanoman, että perusosaa ei automaattisesti alenneta, vaikka irtisanoutuu työstä itse. Pyydä aikaa sos.tt:n vastaanotolle ja neuvottele asiasta. Perusosan alentaminen vaatii muutenkin aina palvelusuunnitelman tekoa asiakkaan kanssa, joten ihan tosta noin vain perusosaa ei alenneta.

Jos muutatte työn perässä toiselle paikkakunnalle, teillä on mahdollisuus saada takuuvuokra ja muuttoapua sossusta.
 
[QUOTE="minä";25630465]Siitä piti vielä sanoman, että perusosaa ei automaattisesti alenneta, vaikka irtisanoutuu työstä itse. Pyydä aikaa sos.tt:n vastaanotolle ja neuvottele asiasta. Perusosan alentaminen vaatii muutenkin aina palvelusuunnitelman tekoa asiakkaan kanssa, joten ihan tosta noin vain perusosaa ei alenneta.

Jos muutatte työn perässä toiselle paikkakunnalle, teillä on mahdollisuus saada takuuvuokra ja muuttoapua sossusta.[/QUOTE]

jännä juttu, kun en tiedä ketään jolta perusosaa ei olisi alennettu jos on itse irtisanoutunut.
 
[QUOTE="vieras";25630543]jännä juttu, kun en tiedä ketään jolta perusosaa ei olisi alennettu jos on itse irtisanoutunut.[/QUOTE]

Jännä juttu, että minä tiedän ;)
 
Kuulostaa kyllä todella keskenkasvuisen tekstiltä. Pomothan ei tosiaan tee mitään muuta, kun juo kahvia. ;-) Naivin duunarin voi olla vaikea tajuta kuinka paljon useimmat pomot painaa duunia. Usein työaikakaan ei rajoitu siihen 8-16. Mutta, jos pomohomma on niin helppoa, niin eikun kouluun vaan ja siitä sitten eteenpäin vaativampiin hommiin. Tai sitten voi tietty heittäytyä koko perhe vaan työttömäksi ja jatkaa kotona ruikuttamista.
 
Kuulostaa kyllä todella keskenkasvuisen tekstiltä. Pomothan ei tosiaan tee mitään muuta, kun juo kahvia. ;-) Naivin duunarin voi olla vaikea tajuta kuinka paljon useimmat pomot painaa duunia. Usein työaikakaan ei rajoitu siihen 8-16. Mutta, jos pomohomma on niin helppoa, niin eikun kouluun vaan ja siitä sitten eteenpäin vaativampiin hommiin. Tai sitten voi tietty heittäytyä koko perhe vaan työttömäksi ja jatkaa kotona ruikuttamista.

aivan samaa mieltä! pomoksi vaan jos se on niin helppoa. mieheni tekee helposti 16 tuntisen työpäivän esimiehenä. Lisäksi vastailee puhelimeen ja hoitaa työasioitaan ihan vapaa-ajallaan. Töissä on kiinni 24/7 vaikka siitä ei koko ajalta makseta palkkaa.
 
[QUOTE="minä";25630607]Jännä juttu, että minä tiedän ;)[/QUOTE]

ei kyllä hyvin mene jos sossutkin nykyään hyysää ja irtisanoutuminen on ihan soveliasta. Aapeen ongelmat ovat ihan tyypillisiä duunareiden mielipiteitä. hiphei, tänkö takia veroja täytyy maksaa.
 
[QUOTE="vieras";25630721]ei kyllä hyvin mene jos sossutkin nykyään hyysää ja irtisanoutuminen on ihan soveliasta. Aapeen ongelmat ovat ihan tyypillisiä duunareiden mielipiteitä. hiphei, tänkö takia veroja täytyy maksaa.[/QUOTE]

Eiköhän tilanteet oo ihan tapauskohtaisia. Sanoinkin, että ottaa yhteyttä sossuun ja tilanteesta täytyy neuvotella aina sos.tt:n kanssa. Sos.tt. arvioi perheen tilanteen kokonaisvaltaisesti, ja jos hän katsoo, että tilanne vaikuttaa ratkaisevasti koko perheen hyvinvointiin, on hänellä mahdollisuus harkinnalla olla alentamatta perusosaa.

En sanonut, että kyseiseltä perheeltä ei alenneta perusosaa. En myöskään sanonut, että sitä alennetaan. Tilannetta ei voi tässä tietää, siksi tilanteen kartoittaminen vaatii tapaamisen. Se ei ole hyysäämistä, kerroin vain, mikä on mahdollista.
 
Mun mielestä teillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin miehen ruveta hakemaan muita töitä, jos ei nykyisellä paikkakunnalla ole niin sitten tarttee etsiä muualta. Ihan järjetön ajatus jättäytyä työttömäksi, jos toinen on jo kotosalla kotihoidontuella ilman ammattia. Jos kaverit ja perhe asuaa nykyisellä paikkakunnalla, niin sitten tarvii miettiä haluaa olla työpaikassa missä ei viihdy, mutta tuttujen ihmisten läheisyydessä vai etsiä töitä missä viihtyy, mutta tuttuja ei välttis ole.

Tuo kommentti esimiehistä, heidän istumisestaan ja pullan puputtamisesta, oli todella ala arvoinen, jos et itse ole koskaan toiminut esimiehenä, niin jätä asian kommentointi, sillä et selvästikkään ymmärrä heidän vastuuta ja velvollisuuksia.
 
Kuulostaa kyllä todella keskenkasvuisen tekstiltä. Pomothan ei tosiaan tee mitään muuta, kun juo kahvia. ;-) Naivin duunarin voi olla vaikea tajuta kuinka paljon useimmat pomot painaa duunia. Usein työaikakaan ei rajoitu siihen 8-16. Mutta, jos pomohomma on niin helppoa, niin eikun kouluun vaan ja siitä sitten eteenpäin vaativampiin hommiin. Tai sitten voi tietty heittäytyä koko perhe vaan työttömäksi ja jatkaa kotona ruikuttamista.

Ihan kuule mies kertoi kun tuli yksi päivä töistä, että kuinka työajalla siellä yläkerrassa oli jauhettu paskaa ja syöty pullaa ja juotu kahvia ja tätä tekevät siellä melkein kokoajan. VARSINAISILLE työntekijöille on vain pienet tauot 3-4 kertaa päivässä jolloin saavat juoda kahvia ja syödä. Pomot senkun vaan juovat pitkin päivää ja syövät pitkin päivää.

Että eläpäs sano !

Minun mielestä moni ylempi toimihenkilö saisi mennä edes kuukaudeksi tekemään niitä hommia, mitä perusduunarit tekee, niin saisivat tietää millasta se on ennen kun potkivat toisia persuuksille ja käskevät lisäämään tehoja !
 
[QUOTE="minä";25630781]Eiköhän tilanteet oo ihan tapauskohtaisia. Sanoinkin, että ottaa yhteyttä sossuun ja tilanteesta täytyy neuvotella aina sos.tt:n kanssa. Sos.tt. arvioi perheen tilanteen kokonaisvaltaisesti, ja jos hän katsoo, että tilanne vaikuttaa ratkaisevasti koko perheen hyvinvointiin, on hänellä mahdollisuus harkinnalla olla alentamatta perusosaa.

En sanonut, että kyseiseltä perheeltä ei alenneta perusosaa. En myöskään sanonut, että sitä alennetaan. Tilannetta ei voi tässä tietää, siksi tilanteen kartoittaminen vaatii tapaamisen. Se ei ole hyysäämistä, kerroin vain, mikä on mahdollista.[/QUOTE]

mielestäni annat liian ruusuisen kuvan sosiaalitoimen avusta. ehkä meistä jokainen on satunnaisesti työpäivän jälkeen kiukkuinen tai muuten työstä ärtynyt. se tuskin on vielä hyvä syy irtisanomiseen (luultavasti ne samat ongelmat tulevat eteen myös toisessa työpaikassa) ja siihen että sossu takaa perheen toimeentulon.
 
[QUOTE="vieras";25630721]ei kyllä hyvin mene jos sossutkin nykyään hyysää ja irtisanoutuminen on ihan soveliasta. Aapeen ongelmat ovat ihan tyypillisiä duunareiden mielipiteitä. hiphei, tänkö takia veroja täytyy maksaa.[/QUOTE]

Itsekö olet sitten porvari ja hinkutat persettäsi 8 tuntia töissä tuolilla ja nostat 5000€/kk palkkaa ?
Kaikki kun ei tällästä palkkaa saa, vaikka tekevät niska limassa töitä ja haluaisivat elättää perheensä edes jotenkuten ja sitten jos joutuu sossun luukulle sen takia, että kun ei OIKEASTI henkisesti jaksa töissä, kun motkotetaan kokoajan niin haukutaan yhteiskunnan eläteiksi !

Meneppäs itse tekemään raskasta vuorotyötä, ennen kuin natiset ja pistä parisuhteesi (mikäli sulla sellanen on) koetukselle !
 
[QUOTE="himputti";25630996]Ihan kuule mies kertoi kun tuli yksi päivä töistä, että kuinka työajalla siellä yläkerrassa oli jauhettu paskaa ja syöty pullaa ja juotu kahvia ja tätä tekevät siellä melkein kokoajan. VARSINAISILLE työntekijöille on vain pienet tauot 3-4 kertaa päivässä jolloin saavat juoda kahvia ja syödä. Pomot senkun vaan juovat pitkin päivää ja syövät pitkin päivää.

Että eläpäs sano !

Minun mielestä moni ylempi toimihenkilö saisi mennä edes kuukaudeksi tekemään niitä hommia, mitä perusduunarit tekee, niin saisivat tietää millasta se on ennen kun potkivat toisia persuuksille ja käskevät lisäämään tehoja ![/QUOTE]

ja minun mieheni sanoo, että muutamat duunarit vaan käyskentelee ja yrittää suorastaan pakoilla töiden tekoa. että silleen. mitä niille pitäis tehdä? antaakko olla vain?

ne esimiehet hoitavat työasioita myös vapaalla ollessaan ja silloin ilman palkkaa. tai tiesitkö että osa esimiehistä saa kiinteää palkkaa, saavat palkkaa tekivät töitä sata tai viisi sataa tuntia. esimiehet saattavat siinä kahvin lomassa pitää palaveria ja hoitaa työasioitaan.

tiedätkö, että useampi toimihenkilö on toiminut myös tuotannon työssä? ei kannata kirjoittaa asioista joista ei tiedä.
 

Yhteistyössä