Okt 3h+k, 2 aik. ja 4 lasta pitäisi mahtua :) Mitä tekisit tilanteessamme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suurperhe kolmiossa :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suurperhe kolmiossa :)

Vieras
Eli ostimme pari vuotta sitten unelmiemme talon.
Iso parin hehtaarin tontti, 5 minuutin ajomatkan päässä keskustasta, ei lähinaapureita. Talo on juuri sellainen mistä ollaan vuosia haaveiltu, 1.5 kerroksinen vanha hirsitalo, rintamamiestalotyyppinen ulkoisesti. Meillä on alakerrassa isohko keittiö ja olohuone, sekä elintasosiivessa veski/kylppäri/sauna. Yläkerrassa on kaksi makkaria.

Meitä oli silloin 2+2, lapsiluvun piti olla siinä. No nyt meillä on kaksoset kaupanpäälle kuitenkin, mietityttää mitä tässä pitäisi tehdä. Yläkertaan olisi mahdollisuus rempata kolmas makkari jos ottaisi sivuvintit käyttöön toisessa päässä taloa. Huoneista ei tulisi isoja, ehkä fiksuinta olisikin tehdä yksi iso huone mitä jakaa sitten neljän lapsen kanssa jotenkin. Veikkaisin että neliömääräksi saisi noin 30m2, sivut sitten tietenkin matalempaa tilaa, mutta kuitenkin. Toinen vaihtoehto olisi ne kolme makkaria ylhäällä, kaikki lapsille, ja laittaa aikuisten sänky olkkariin. Vaihtoehto tuntuu tosi tylsältä, tykkään kun on tilavat oleskelutilat alhaalla.

Kolmas vaihtoehto olisi laajentaa taloa. Mies on alalla, mutta maksaahan tuo laajentaminenkin aika paljon. Taloa olisi mahdollista laajentaa pituussuunnassa, mutta sittenhän talon henki kärsii kyllä.

Neljäs vaihtoehto olisi myydä talo, lohkoa tontti ja rakentaa ihan uusi talo siihen.

Itse luultavasti kallistun tuohon vaihtoehto ykköseen, että lapsille yksi iso huone jaettavaksi. Jokaiselle sinne saisi oman sopen, itse olen sitä mieltä että lasten ei tarvitse saada omia huoneita, vaan hyvin voi jakaa huoneen sisaruksen/ sisarusten kanssa. Tykätään tästä talosta todella paljon, on ihan helmi vaikka onkin vanha ja remonttia vailla.

Elämä vaan yllätti ja hymyilyttää lähinnä tämä "ongelma". Mutta olisi kiva kuulla miten muut ovat ratkaisseet tai ratkaisisivat tämän.

Me laajensimme rintamiestaloa juuri pituussuunnasta. Purimme elintasosiiven pois ja siirsimme eteisen keskelle rakennusta. Nyt talo näyttää ns. perinnetalolta ja mielestäni talon henki on hyvin säilynyt. Toinen vaihtoehto voisi olla se, että puratte yläkerran komerot (oletan että ne vielä ovat purkamatta) ja näin saatte molempiin päihin kaksi makuuhuonetta lisää. Väliin jää pieni aulan tapainen..

Meillä samanlainen talo ja neljäs lapsi tulossa. Vintissä otettiin sivut käyttöön ja näin saatiin yksi iso huone ja kaksi pienempää huonetta, oli tosi helppo rempata. Sitten kun tarvitaan vielä 1 huone, se saadaan lohkaisemalla isohkosta pitkän mallisesta olohuoneesta 1 huone. kaksi pienintä tulee siis jakamaan suurimman huoneen yläkerrasta.

Meitä toivottavasti on vielä joskus 2+4 ja asuntona 3 makuuhuoneen asunto.

Me varmaankin tehdään niin, että 1 makkari vanhemmille (pienin), toinen esikoiselle (on muita paljon vanhempi) ja 3 pienintä jakaa isoimman makkarin jonne saadaan lisätilaa "remppaamalla" vaatehuone leikki/nukkumiskäyttöön.

Teidän kohdallanne tekisin niin, että remppaisin ylös 2 makkaria lapsille jaettavaksi ja yhden (pienimmän) jättäisin vanhemmille...eli vaikka se 30 neliön tila siten että 2 lapselle 20 neliötä ja vanhemmille 10 ja sitten ne 2 muuta lasta siihen nyt jo valmiina olevaan makkariin.

Mun lapsuudenkoti oli tuollainen ja sinne tehtiin jokaiselle oma pieni huone.Oltiin kaikki tyytyväisiä siihen, minä ja minun sisarukseni. Joten mä tekisin sinne lisää huoneita jos se kerran on mahdollista. Ja oma mielipide on, että oma pieni huone on kivempi kuin iso huone jaettuna sisaruksen kanssa, ainaki jos on ikäeroa kovasti (kaksoset vois ehkä mennä samassa jos ovat samaa sukupuolta).

Meillä on sen verta pieni tämä talo, oliskohan noin 60m2 tämä itse kehikko pinta-alaltaan, että yläkertaan saisi maksimissaan kolme makkaria, portaikko ja pikkuaula kun vie sen verran tilaa. Niin ja kellarikerrosta ei meillä ole varsinaisesti, pieni perunakellari ja paikka vesipumpulle jne, ehkä 1/3 talon alasta.

Kiitos vastanneille, pitää pähkäillä jotain. Tuo laajentaminen kyllä kiinnostaisi, enpä tajunnutkaan ajatella niin että elintasosiiven purkaisi pois, siihen saisikin ihanan puolikylmän verannan.. Hmm.

Ap :)

3 h ja keittiö ja meil on 3 lasta + 2 tapaajaa. Aiotaan mahtua seuraavat noin 5 vuotta, koska sijainti on tosi hyvä ja edullinen talo. Eli meinattu että kaksosille yhteinen huone ja tapaajille sinne kerrossanky (kaikki samaa sukupuolta ja lähes saman ikäisä). Vauva nukkuu toistaiseksi meidän kanssa ja sitte ehkä lohkotaan olkkariin vauvalle oma soppi vaikka kirjahyllyillä tai kevyellä seinällä. Mut 5 vuotta maksimi mikä mahdutaan, kun lapset lähtee yläasteelle, en usko että mahdutaan enää, kun ei voi laajentaa. Te voitte ehkä mahtua juuri laajennuksen avulla tai sitten aikuisten sänky olkkariin. Minkä ikäiset vanhimmat lapset.

Olipa hyvä että tein tämän aloituksen, saan ihan uutta näkökulmaa asiaan.

Tuon yläkerran tosiaan voisikin jakaa niin, että aikuisille pikkupikkumakkari, vanhemmille lapsille (eri sukupuolta) jaettuna 20m2 ja kaksoset tuohon tämänhetkiseen aikuisten makkariin, sitäkin saa laajennettua pari neliötä kun ottaa vaatehuoneen käyttöön. Tai sitten avaisikin koko pitkältä sivulta piipun kohdaltakin huoneen auki, tulisi luonnollinen jako kahteen huoneeseen, antaisi sen lapsille kokonaan käyttöön. Siis että siinä olisi ns. kaksi makkaria mutta ovat yhteydessä toisiinsa kuitenkin. Yläkerta on alkuperäiskunnossa, sinne tulee joka tapauksessa remontti..

Kiitos paljon, kiva kuulla teidän muiden ratkaisuista!

me asutaan rintamamiestalossa 2aikuista ja 4lasta. Haaveena vielä 5.lapsi.
Muuttaessa kolmas lapsi oli alle vuoden.
Yläkrt vinttitila on jo otettu toiselta puolela osin käyttöön, edelliset asukkaat rempannu.
Elli yläkerrassa on paperien mukaan kaksi makkari (isoa), joista toiseen on laitettu väliseinä.
Koitamme mahd pitkään pitää makkarit ylhäällä.
Jossain vaiheessa varmaan aikuisten makkari tuodaan alakrt jolloin olohuone pienenee.
Kellarikerroksessa on myös kylmä huone mikä joskus rempataan niin, että esikoinen pääsee sinne asumaan. Siellä on oma sisäänkäyntikin.

Mun mielestä lapset ei tarvi niin paljon tilaa eikä kaikille heti omaa huonetta, menee pitkään samassa huoneessa.
Itse oon jakanut veljeni kanssa huoneen johonkin 11-12ikään asti ja se oli ok.
Vanhimmat lapseni tulevat myös näin olemaan, tulevat tosi hyvin toimeen keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja :
3 h ja keittiö ja meil on 3 lasta + 2 tapaajaa. Aiotaan mahtua seuraavat noin 5 vuotta, koska sijainti on tosi hyvä ja edullinen talo. Eli meinattu että kaksosille yhteinen huone ja tapaajille sinne kerrossanky (kaikki samaa sukupuolta ja lähes saman ikäisä). Vauva nukkuu toistaiseksi meidän kanssa ja sitte ehkä lohkotaan olkkariin vauvalle oma soppi vaikka kirjahyllyillä tai kevyellä seinällä. Mut 5 vuotta maksimi mikä mahdutaan, kun lapset lähtee yläasteelle, en usko että mahdutaan enää, kun ei voi laajentaa. Te voitte ehkä mahtua juuri laajennuksen avulla tai sitten aikuisten sänky olkkariin. Minkä ikäiset vanhimmat lapset.

tapaajaa?

Nyt kun lapset ovat pieniä, niin iso huone on parempi. Isompana voisi kehitellä jonkun tilanjakosysteemin. Nyt kun remppaa, niin voisi miettiä ratkaisut jo valmiiksi, jotta on helppo toteuttaa ne myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Eihän sitä tarvitse nyt laajentaa. Eikä välttämättä ensivuonnakaan? Sitten vasta kun tuntuu siltä että lapset tarvitsevat omaa tilaa?

niin ja sit mietitään, et kannattaako enään ku lapset eivät asu enään kotona pitkään.. mä oon sitä mieltä että nyt laajennus jos lisätilaa tarvii!

Meillä on 5v. tyttö, 8v. ja 16v. pojat ja 17v. tyttö. Rintamamiestalossa asumme, pojat jakavat huoneen, 17v. tytöllä oma huone ja 5v. tyttö jakaa huoneen meidän kanssa. Meillä on yläkerrassa kolme huonetta, kellarissa on takkahuone josta tulee myöhemmin isomalle pojalle huone, jolloin nuorimmat kaksi saavat jakaa yläkerran isoimman huoneen.

Yhteistyössä