Kantanne aborttiin?

  • Viestiketjun aloittaja "muumimamma"
  • Ensimmäinen viesti
"jaa"
Mun kanta on ajanmyötä muutunut paljon. Nuorempana en hyväksynyt ollenkaan, paitsi raiskaus tapauksissa. Itse en voisi tehdä missään olosuhteissa, mutta tiedän että on paljon tapauksia joissa se on parasta kaikille. Edellenkään en hyväksy sitä tilanteissa joissa oman huolimattomuutensa takia tullut raskaaksi ja on olemassa edellytykset huolehtia lapsesta.
 
[QUOTE="jaa";25468706]Mun kanta on ajanmyötä muutunut paljon. Nuorempana en hyväksynyt ollenkaan, paitsi raiskaus tapauksissa. Itse en voisi tehdä missään olosuhteissa, mutta tiedän että on paljon tapauksia joissa se on parasta kaikille. Edellenkään en hyväksy sitä tilanteissa joissa oman huolimattomuutensa takia tullut raskaaksi ja on olemassa edellytykset huolehtia lapsesta.[/QUOTE]

tämä kiinnostaa minua. että jos joku onkin ollut huolimaton ja tullut raskaaksi ja periaatteessa on kaikki elämässä ok ( talous, parisuhde .. ) että lapsi vois tulla, mutta sitä lasta EI VAIN HALUTA. mitä silloin pitäisi tehdä mielestäsi ?
 
kfhdh
[QUOTE="minä";25468694]esim. lapsen kasvatusta[/QUOTE]

Ahaa. Sinusta siis lapsen kasvatus on ainoa tapa kantuu vastuu (oletan näin koska muita vaihtoehtoja et antanut). Mites jos kaikki ne narkkarit, teinit ja 5 lapsen rättiväsyneet äidit ei tekis aborttia vaan pitäs lapsen. Mitä luulisit tapahtuvan?
 
Hyvin perusteltuna on. Mutta ei missään nimessä ehkäisykeinona.
Miun mielestä pienillä viikoilla tehdyssä abortissa ei päätetä toisen ihmisen elämästä, eihän tätä ihmistä vielä ees oo olemassa.

Ja todellakin on tapauksia joissa abortti on paras ratkaisu, kaikkien kannalta.
 
Mä olen kirjoottanu tämän monta kertaa aiemminkin ja kirjootan taas.

Mulla on ollut syöpä kaksi kertaa ja olen miettinyt sitä, että mitä jos syöpä taas uusiutuisi kun olisin alkuvaiheessa raskaana. Kyllä mä tekisin abortin, kylläkin sydän verta itkien, koska mun jo olemassa olevalla lapsella on oikeus äitiin. En mä voisi ottaa riskiä, että odotan raskauden loppuun asti, että hoidot voitaas aloottaa.

Myös sikiön paha vamma varmaan sais mut päätymään aborttiin, mutta esim. downin syndrooma ei ole sellainen, että tekisin abortin sen takia. Myöskään vahinkoraskaus ei saisi mua tekemään aborttia.
 
kfhdh
Tiukempi laki taas tois lissää epätoivottuja lapsia, ongelmaperheitä, huostaanotettuja lapsia, pahoinpideltyjä lapsia, hylättyjä lapsia, ja ennen kaikkea, omakeinosia abortteja jossaki epähygienisessä rotankolossa. Oisko se sitte hyvä? Ei.
Tuohon viimeiseen.. Joskus aiemmin näissä keskusteluissa on kysytty abortin vastustajilta sitä, että mites kun naiset kuolis laittomiin abortteihin jos lailliset abortit kiellettäs. Niin ei niitä se haittais, ne ämmät saakin kuolla. Erikoinen asenne että sitä elämää vaalitaan mitä halutaan mutta ei kaikkea elämää.
 
"jaa"
tämä kiinnostaa minua. että jos joku onkin ollut huolimaton ja tullut raskaaksi ja periaatteessa on kaikki elämässä ok ( talous, parisuhde .. ) että lapsi vois tulla, mutta sitä lasta EI VAIN HALUTA. mitä silloin pitäisi tehdä mielestäsi ?
Jos on varma siitä ettei halua lapsia niin sitten on vain huolehdittava ehkäisystä tai pidättäytyä kokonaan seksistä.
 
"asdfasdf"
[QUOTE="jaa";25468769]Jos on varma siitä ettei halua lapsia niin sitten on vain huolehdittava ehkäisystä tai pidättäytyä kokonaan seksistä.[/QUOTE]

Tämähän se on se perustelu kaikkeen. Kuitenkin se kertoo vain siitä, ettei tässä ole ajateltu lainkaan sosiaalista, psyykkistä tai fyysistä ulottuvuutta. Sen vuoksi tuollaisilla mielipiteillä harvoin päätöksiä tehdessä on valtaa. Eli voidaan puhua nyt yksilön päätöksistä niihin polittiisiin päätöksiin asti.
 
"deedee"
Minä hyväksyn. Enkä pidä lakia liian löysänä. Ei ole myöskään minun asiani tuomita toisten päätöksiä toimia miten toimivat tässä asiassa. Sosiaalityön näkökulmasta monessa tapauksessa se abortti on vastuullisuutta myös.
 
"vieras"
Löytyykö teissä abortin vastustajissa esim. tupakoitsijoita tai liikalihavia? Saako teitä hoitaa, jos sairastutte esim. keuhkosyöpään tai kakkostyypin diabetekseen ja syynä on teidän omat elämäntavat? Mitäs, jos minä totean että se on jokaisen oma valinta ja sitten pitää elää sen mukaan eikä rasittaa terveydenhuoltoa ja valtiota turhilla hoidoilla, kun on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut ne taudit. Nimittäin,jos kerran se abortti ei ole hyväksyttävää esim. kun hyvin hoidettu ehkäisy pettää niin vaihtoehto on mukamas se että sitä seksiä ei sitten harrasteta. Eli jos sitten tumppaatte ne tupakat kans ettei vaan tarvita mitään turhia juttuja teidän takia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25468836]Löytyykö teissä abortin vastustajissa esim. tupakoitsijoita tai liikalihavia? Saako teitä hoitaa, jos sairastutte esim. keuhkosyöpään tai kakkostyypin diabetekseen ja syynä on teidän omat elämäntavat? Mitäs, jos minä totean että se on jokaisen oma valinta ja sitten pitää elää sen mukaan eikä rasittaa terveydenhuoltoa ja valtiota turhilla hoidoilla, kun on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut ne taudit. Nimittäin,jos kerran se abortti ei ole hyväksyttävää esim. kun hyvin hoidettu ehkäisy pettää niin vaihtoehto on mukamas se että sitä seksiä ei sitten harrasteta. Eli jos sitten tumppaatte ne tupakat kans ettei vaan tarvita mitään turhia juttuja teidän takia.[/QUOTE]

Ja sitten vielä sellainenkin juttu, että jos kerran se abortti on murha ja ehdottoman kiellettyä niin voitte lopettaa sen raiskauslässytyksen. Syytön se vauva on siihen raiskaukseenkin ihan siinä missä kaikkiin mahdollisiin muihin vahinkoraskauksiin ja on yhtä valmis uusi elämä kuin ne muutkin sikiöt. Eli olkaa edes johdonmukaisia,jos kerran olette jonkun hienon periaatteen itsellenne kehittäneet.

Mutta varokaa vaan ettei elämässä tule eteen mitään sellaista täysin odottamatonta tilannetta, jota ette pysty nyt edes kuvittelemaan ettette vaan joudu muuttamaan näitä periaatteitanne.
 
Itse en aborttia tekisi. Mutta en näe oikeutta sitä keneltäkään kieltääkään. Kunhan vain abortti tehdään raskauden alku vaiheessa.

Jokaisen tilanne abortin edessä on henkilökohtainen. Kenellekkään en ensimäiseksi suosittelisi aborttia. Mutta jos joku esim ystäväpiirissä siihen päätyisi, en häntä tuomitsisi.
 

Yhteistyössä