Tekisin mieluummin töitä jos subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkaisi

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";25333319]Sen kummemmin puuttumatta tuohon onko oikein tuoda lapsi hoitoon ja mennä kotiin siivoamaan, MUTTA silloin kun lapsi on hoidossa, se on hoitajan työaikaa. Hän siivoaa sitten vapaa- ajallaan, niin kuin varmasti 90% vanhemmistakin.[/QUOTE]

Näinhän se on =)
 
yhteistyötä toivoen
[QUOTE="mamma";25333269]Keskustelemme asiasta rakentavasti, emme syytellen ja toivomme, että vanhemmat omalta osaltaa pohtisivat mitä voisivat tehdä toisin lyhentääkseen esim jatkuvia 10h hoitopäiviä. Puutumme myös asiaan, jos lapsella ei ole lomia.

Siis mitä?
Puututte siihen jos lapsi on jatkuvasti 10h/pvä hoidossa tai jos ei ole lomia!
Miten ihmeessä? Sehän on ihan selvää että lapsi on sen 9-10 tuntia päivässä siellä päiväkodissa. Sen olemme vanhemmat jo ilmoittaneet kun lappuja täytimme siitä milloin lapsemme tarvitsee hoitopaikkaa. Ja jos ei loma ole kuin kesällä niin minkäs teet? Ei meille ainakaan ole kukaan jutellut asiasta.
Kokonaan toinen asia sitten on että lapsi on sairastellut melko usein ajoittain joten poissaoloja on siksi tullut.[/QUOTE]

9 tunnin hoitopäivä on aivan eri asia kuin 10 tunnin tai yli. Kyllä me vanhempien kanssa keskustelemme heidän työnsä luonteesta/työmatkasta jne mikäli lapsella on järjestään näitä 10h tai yli hoitopäiviä. Jos molemman vanhemman työ yksinkertaisesti on tunnin ajomatkan päässä, eikä kummallakaan ole liukuvaa työaikaa, on 10h hoitopäivä aivan ymmärrettävä silloin
Ja useimmilla aikuisilla on lomaa kesällä sekä talvella. On tietysti aivan eri asia, jos on esim juuri aloittanut työssään eikä lomia ole kummallekaan vanhemmalle kertynyt eikä ole isovanhempia tms. apuna. On myös perheitä, joissa vanhemmat lomailevat ja tuovat lapsen silti hoitoon, näissä tapauksissa erityisesti keskustelemme loman tarpeellisuudesta myös lapselle.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";25331709]Niin, siis mikään muu järjestely ei tule kyseeseen. Tarkoittaa ettei ole vaihtoehtoja.
Pk-henkilökunnalla on koulutus jonka perusteella hoitavat lapsia päiväkodissa. Heidän työtehtäviinsä kuuluu selvittää ne ongelmat mitkä ilmaantuu päivän aikana.
Tottakain haluaisin seurata jokaista minuuttia poikani elämästä mutta se ei ole mahdollista.
Pointti on se että poika ei oireile, on hymyileväinen ja nukkuu hyvin ja vielä jää mielellään päiväkotiin. Minun on pakko luottaa siihen että ammattitaitoinen henkilökunta heti ottaa yhteyttä jos he havaitsevat ongelmia, sehän kuuluu heidän työtehtäviinsä.[/QUOTE]

Monikaan vanhempi ei tiedä eikä ymmärrä että alle kolmevuotiaiden lasten kohdalla hoitajan tärkein tehtävä on kannatella ja ylläpitää lapsen ja vanhemman välistä kiinteää suhdetta jonka olemassaolo ja toimivuus on edellytys lapsen, ja myös vanhemman, normaalille kehitykselle. Leikit ja virikkeet ja toiset lapset saavat vasta merkityksen kun tämä toteutuu päiväkotihoidossa.Pitkä päivittäinen ero on melkoinen rasite tässä iässä äidin ja lapsen suhteelle. Hoitajan apua todella tarvitaan koska lapsen taidot säilyttää suhde vanhempaan pitkän eron aikana eivät yksinkertaisesti ole vielä kehittyneet. Vanhempi tarvitsee myös jatkuvaa hoitajan apua että ymmärtäisi ja tietäisi miten lapsi kokee päivähoitopäivänsä, juuri siitä syystä ettei lapsi vielä pysty äidille tärkeitä asioita kertomaan, joista äidin tarvitsee olla tietoinen että voi näitä yhdessä miettiä ja näin ylläpitää suhdetta lapseen ja tämän arkeen.

Parhaimmillaan päiväkoti siis pystyy ylläpitämään lapsen ja äidin välistä kiinteää suhdetta, ei tätä siis korvaamaan. Hoitaja ei voi ryhtyä äidiksi ja hän on lapselle kaikkein tärkein kun lapsi tietää että hoitaja kertoo äidille kaikesta siitä mitä ei itse pysty, silloin vasta lapsi kokee turvallisuutta päiväkodissa. Tämä ei ole mahdollista jos hoitajalla vain suhde lapseen. Ilman läheistä yhteistyötä äidin kanssa hoitaja ei siisi pysty työtään tekemään, vaikka olisi kuinka taitava.
 
hmmmm
mulle on aina ollut itsestäänselvyys se, että kun minä, tai mies ollaan kotona, niin lapsetkin ovat.
omani aloittivat päivähoidon kun esikoinen oli 4v. ja kuopus 2v. 7kk, palasin silloin työelämään.
olen tehnyt määräaikaisilla sopimuksilla töitä ja aina välillä ollut 2-3kk työttömänä, työttömyysajat olen laittanut lapset puolipäiväisiksi, jotta maksut ovat olleet pienemmät, mutta vienyt heitä 1-2päivänä viikossa 4tunniksi päikkyyn, muun ajan ovat olleet kotona.
nyt kun toinen on jo koulussa, niin pyrin järjestämään hoitajan kotiin loma-ajoiksi, en voi ekaluokkalaista jättää työpäivän ajaksi yksin ja samalla sitten kuopus saa olla kotona, meillä aikuisilla kun ei lomia ole niin paljoa, mitä koululaisilla.
 
"ypph"
Olen yksityinen pph ja minulla on hoidossa "virikelapsia". Minulle ei kuulu mitä vanhemmat tekevät työpäiväni aikana. Olen täysin tyytyväinen kun saan palkkani ja sovittuja hoitoaikoja noudatetaan. Uskon, että hoidossani olevat lapset viihtyvät täälä ja tykkään työstäni.
Minulla tosin ei kukaan ole 10 tuntia hoidossa, en suostuisi ottamaan.
 
"vieras"
Toinen ääripään tilanne on se, että mulla on hoidossa taapero joka päivä klo 7.30-17. Tuodaan ensimmäisenä, lähtee viimeisenä. Eikä halua lähteä kotiin. Minkälainen koti on sellainen, johon se taapero ei halua lähteä, vaikka on ollut hoidossa 9,5 h kuukaudesta toiseen joka perkuleen päivä??
Ei ole mikään ääripää. Varsin tavallista on että taapero joka pitkän päivän äitiä kaivannut on niin kiukkunen että haluaa äidin tuntea nahoissaan miltä tuntuu tulla hylätyksi. "Kun et minusta välitä en minäkään sinusta, enkä halua tulla kotiin". Tilnne tavallisesti laukeaa sillä että hoitaja auttaa äitiä tämän ymmärtämään ja sanoo yksinkertaisesti että nyt on Tommilla ollut äitiä niin ikävä että kiukuttaa ja tarvitsee kipeästi äidin syliä. Siihen syliin se lapsi sitten sulaa ja ehkä nyyhkyttää ikääväänsä äidille. Taaperon kohdalla ei aina ole helppoa tulkita mita tämä käyttäytymisellään pyrkii ilmaisemaa.
 
[QUOTE="vieras";25328258]No onko sinulla sitten joku oikeus arvostella kotiäitejä ja nostaa työssäkäyviä jotenkin marttyyrimaisesti uhrautujiksi, jotta kotiäideillä olisi tukia?

Ja olisko tuossa lastensäilytyspaokkojen romahtamisella oikeasit jotain menetetty? Kenen etu päivähoitojärjestelmä on? Lapsenko? Äidinkö?

Ja tadaa, en ole muuten kotiäiti.[/QUOTE]

Ainoa martyyri on tässä teksissä sinä. (piste)

Joo, päivähoito-järmestelmä on etu ÄIDILLE, josta sinun mielestä tulisi luopua?

No, onneksi näitä ap:n kaltaisia löytyy vain netistä
 
"vieras"
Ainoa martyyri on tässä teksissä sinä. (piste)

Joo, päivähoito-järmestelmä on etu ÄIDILLE, josta sinun mielestä tulisi luopua?

No, onneksi näitä ap:n kaltaisia löytyy vain netistä

Mihin se lapsen etu, jonka tulisi olla ensisijalla, sitten oikein katosi. Sen puoleen uskon että aika suuri osa äideistä on samoilla linjoilla apn kanssa että päiväkoti on työssäkäyviä vanhempia varten ja muut tarpeet tulisi aina tapauskohtaisesti harkita Uskon sitäpaitsi että näin muunneltu päivähoito-oikeus ajaisi sekä lapsen että äidin oikeuksia huomattavasti paremmin kuin nyt jatkuvasti laajasti väärinkäytetty lakijossa lapsen etu on jäänyt muiden tarpeiden jalkoihin.
 
hmmm..
Ihmetetyttää aina näissä keskusteluissa, joissa monilla mammoilla on niin kovin vahvat mielipiteet lapsen kotihoidon puolesta että mitenköhän muualla maailmassa lapset eivät kasva täysin kieroon kun eivät ole kotihoidettuja 3v asti... Suomi on oikeasti maailman AINOA maa, jossa lapsia ylipäätään hoidetaan kotona ad 3v. Jopa naapurissamme Ruotsissa yleisesti suositellaan lapsen piväkotihoitoa ainakin osa-aikaisesti 1.5v eteenpäin. Keski-Euroopassa mennään yleisesti hoitoon jopa 3-4kk ikäisenä, samoin Usa:ssa. Belgiassa jopa ihmetellään tarhassa, että miten 2v voi siihen edes sopetuta jos ei ole aikaisemmin ollut. Ja kaikissa näissä maista lapsista kasvaa monellakin tavalla pärjäävämpiä/tai ainakin yhtä pärjääviä kuin meidän suomalaisista lapsista. Vai mitä sanotte, suomen itsemurha-alkoholismi-syrjäytymis luvut puhuvat kyllä omaa kieltään..
 
"vieras"
No Suomessa päivähoitojärjestelmä todellakin on omaa luokkaansa...... kaikki lapset on täyttä päivää, osapäiväisiä ei tunneta. Henkilökuntaa on liian vähän, ryhmät liian suuria ja tilat usein täysin kelvottomat. Mutta minkäs teet, itse en jaksa enään asiasta jauhaa. Jos joku oikeasti luulee että se virikehoito on lapsen etu niin luulkoon, eipähän ole mun mukula.

Itse pidän vaan kiinni siitä että mun työpäiväni kestää 7 tuntia 40 minuuttia, ja saan siitä palkan. Ylitöitä en enään tee kun ei niistäkään makseta. Työn teen niissä puitteissa mitä on suotu, eli ihan perushoitoa se on melko pitkälti. Lapsista tykkään, mutta harkitsen kyllä toista alaa.
 
Itse en tiedä yhtään 1 vuotiasta, joka olisi viety "syyttä" hoitoon eli vanhempien työn ajaksi (ymmärrän myös syyn viedä, jos toinen vanhemmista on sairas ja kotona). Montakaan 2 vuotiastakaan en tiedä olevan hoidossa muista syistä, muutaman sellaisen vain, jotka on jääneet osa-aikaiseen hoitoon kun pikkusisar on syntynyt ja hekään tuskin on kovasti hoitoa itkeneet, kun on sielä ennenkin käyneet. Yli 3 vuotiaita sen sijaan useammankin ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta hekin on tehneet hoidossa lyhyttä päivää ja vain joitain päiviä viikossa.

Aika monelle myös tulisi ongelmia käydä töissä, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus loppuisi ja siihen kiitos nykypäiväivänä yleisen pätkätyöyhteiskunnan.
 
[QUOTE="vieras";25337072] kaikki lapset on täyttä päivää, osapäiväisiä ei tunneta. Jos joku oikeasti luulee että se virikehoito on lapsen etu niin luulkoon, eipähän ole mun mukula.

[/QUOTE]


Kaikki lapset on täyttäpäivää?? Mitä sillä tarkoitat?

Ja virikehoito voi olla monellekin lapselle etu. Esim. pätkätyöläisen lapsi joutuisi heittelehtimään hoidosta toiseen ja se jos mikä on lapselle haitallista. Myös isolla osalla virikelapsia on joku ihan oikea syy miksi ovat virikehoidossa. Syitä voi olla esim. vanhemman sairaus (kaikkiin sairauksiin ei tarvitse lastensuojelun kautta alkaa hoitoja järjestelemään) tai lapsen sairaus. Esim. päiväkodissa on helpompi oppia sosiaalisia suhteita muihin lapsiin, kuin perhekerhoissa, joissa lapset ja vanhemmat omine sääntöineen vaihtuvat.
 
"vieras"
Kaikki lapset on täyttäpäivää?? Mitä sillä tarkoitat?

Ja virikehoito voi olla monellekin lapselle etu. Esim. pätkätyöläisen lapsi joutuisi heittelehtimään hoidosta toiseen ja se jos mikä on lapselle haitallista. Myös isolla osalla virikelapsia on joku ihan oikea syy miksi ovat virikehoidossa. Syitä voi olla esim. vanhemman sairaus (kaikkiin sairauksiin ei tarvitse lastensuojelun kautta alkaa hoitoja järjestelemään) tai lapsen sairaus. Esim. päiväkodissa on helpompi oppia sosiaalisia suhteita muihin lapsiin, kuin perhekerhoissa, joissa lapset ja vanhemmat omine sääntöineen vaihtuvat.
Sitä että esim. omassa ryhmässäni ei ole ainuttakaan joka olisi vain osan päivästä. Kaikki on täyspäiväisiä. Hoitoaika lyhimmillään 8-15.

Kyllä minä tiedän että joillain on syyt, enkä mä ainakaan niiltä ole hoitoa eväämässä. Minusta se ei vaan silloin ole enään mitään virikehoitoa, jos lapsi on hoidossa vanhempien sairauksien vuoksi. Olen sitä mieltä että virikehoitotermiä pitäisi vähän täsmentää, ja oikeutta rajoittaa, ei suinkaan poistaa kokonaan. Koska osa lapsista on hoidossa monta tuntia päivässä vaikka sille ei löydy syytä eikä tarvetta, eikä se ole lapsen etu.
 
"mamma80"
Itse tiedän kyllä yhden reilu 1v lapsen joka tarhassa vaikka äiti kotona :(...tosin uskon kyllä että tässä tapauksessa parempi niin, äiti kovin nuori ja aika "huonoista"oloista...
 
"mmm"
Mutta jos mamma on vauvan kanssa kotona niin sillon ei kyllä isompien paikka oo päiväkodissa vaan kotona. Niitä virikkeitä pystyy kyllä hoitaa lapsilleen ilman päiväkotiakin.
Mulla on 4v esikoinen joka ei nuku päiväunia ja 1kk vauva joka nukkuu taas päivällä hyvin, mutta valvoo lähes koko yön. Missä vaiheessa mä nukkuisin ja keksisin sille esikoiselle niitä virikkeitä, kun oon kuolemanväsynyt jos en saa nukkua päivällä enkä yöllä. Siksi esikoinen on 3 päivää viikossa päiväkodissa, että edes silloin voin nukkuä päivällä vauvan päiväuniaikaan. Toki mies auttaa iltaisin ja viikonloppuisin, mutta en voi kuitenkaan valvoa ensin ma-pe ja hoitaa lapsia ja sitten nukkua la-su.
 
"vieras"
[QUOTE="mmm";25338692]Mulla on 4v esikoinen joka ei nuku päiväunia ja 1kk vauva joka nukkuu taas päivällä hyvin, mutta valvoo lähes koko yön. Missä vaiheessa mä nukkuisin ja keksisin sille esikoiselle niitä virikkeitä, kun oon kuolemanväsynyt jos en saa nukkua päivällä enkä yöllä. Siksi esikoinen on 3 päivää viikossa päiväkodissa, että edes silloin voin nukkuä päivällä vauvan päiväuniaikaan. Toki mies auttaa iltaisin ja viikonloppuisin, mutta en voi kuitenkaan valvoa ensin ma-pe ja hoitaa lapsia ja sitten nukkua la-su.[/QUOTE]

No herranjestas, pistä se miehesi auttamaan öisin. Ja silti sulle jää vielä kaikki illat ja viikonloput aikaa nukkua.
 
[QUOTE="mmm";25338692]Mulla on 4v esikoinen joka ei nuku päiväunia ja 1kk vauva joka nukkuu taas päivällä hyvin, mutta valvoo lähes koko yön. Missä vaiheessa mä nukkuisin ja keksisin sille esikoiselle niitä virikkeitä, kun oon kuolemanväsynyt jos en saa nukkua päivällä enkä yöllä. Siksi esikoinen on 3 päivää viikossa päiväkodissa, että edes silloin voin nukkuä päivällä vauvan päiväuniaikaan. Toki mies auttaa iltaisin ja viikonloppuisin, mutta en voi kuitenkaan valvoa ensin ma-pe ja hoitaa lapsia ja sitten nukkua la-su.[/QUOTE]
Juuri tällaisten tapausten takia virikehoito on UPEA asia, oikeasti :)

Mitä iloa kenellekään olisi loppuunpalaneesta, rättiväsyneestä äidistä, joka viimeisillä voimillaan pihisee että "mutta...mutta hoidinpa ainakin lapseni itse"...Ei mitään.

4 v lapsi varmaan nauttii päiväkotielämästä, ja koska ainakin meikäläisen viikossa on 7 päivää niin lapsi saa myös nauttia kotona olosta ja luoda suhdetta pikkusiskoon/veljeen.

Älä suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä, että esikoisesi on päiväkodissa. Se on minusta hyvän vanhemman ratkaisu esim. teidän tilanteessanne!
 
[QUOTE="vieras";25338714]No herranjestas, pistä se miehesi auttamaan öisin. Ja silti sulle jää vielä kaikki illat ja viikonloput aikaa nukkua.[/QUOTE]
Voisin kuvitella että hänen miehensä käy töissä, ja siksi nukkuu yöt. Jotta jaksaisi siellä töissä.

Ja kuukauden ikäinen vauva on hyvin pitkälti äidissä kiinni, imetyksen takia & siitä simppelistä syystä että äidin kohdusta hetki sitten syntyi.
 
En ole virikehoitoa poistamassa, mutta rajoittaa voisi. Vaikka nyt alkuun niin että hoitopäivän maksimipituus olisi joku 5-6h. Pidemmät hoitopäivät voisi myöntää silloin kun hoidolle on muitakin perusteita.
Ja kun on ihan puhtaasta virikehoidosta kysymys niin sille voisi myös määritellä jotain minimi-ikää. Siis ettei ketään ihan juuri 1v täyttänyttä tarvitse laittaa päiväkotiin pelkästään virikkeiden takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"mmm"
[QUOTE="vieras";25338714]No herranjestas, pistä se miehesi auttamaan öisin. Ja silti sulle jää vielä kaikki illat ja viikonloput aikaa nukkua.[/QUOTE]

No herranjestas, miehen pitää jaksaa käydä töissä. Ei kovin reilua valvottaa miestä ensin yö ja sitten laittaa toinen vielä menemään töihin, kun kuitenkin itse oon kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
[QUOTE="mmm";25338732]No herranjestas, miehen pitää jaksaa käydä töissä. Ei kovin reilua valvottaa miestä ensin yö ja sitten laittaa toinen vielä menemään töihin, kun kuitenkin itse oon kotona.[/QUOTE]

Jaa, kyllä meillä ainakin onnistuu että mies hoitaa osan yöstä. Vähintään jokainen mieskin voi silloin tällöin. Mutta ehkä se sitten on käsittämätön ajatus.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338714]No herranjestas, pistä se miehesi auttamaan öisin. Ja silti sulle jää vielä kaikki illat ja viikonloput aikaa nukkua.[/QUOTE]

No missä välissä se mies nukkuu? Töissä vai?
 
Ja kun on ihan puhtaasta virikehoidosta kysymys niin sille voisi myös määritellä jotain minimi-ikää. Siis ettei ketään ihan juuri 1v täyttänyttä tarvitse laittaa päiväkotiin pelkästään virikkeiden takia.
Mun mielestä alaikäraja virikehoidolle voisi olla vaikka 3 vuotta. Tai edes 2 v 6 kk.

Peesaan myös ajatusta siitä, että hoitopäivällä olisi maksimipituus TAI vaihtoehtoisesti maksimimäärä per viikko.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä