Tekisin mieluummin töitä jos subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkaisi

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
no haloo
Toisinaan pienenkin lapsen yli 10h hoitopäivä on vaan pakkorako..vaikka olis vanhemmat kotona... edelleenkään osa vanhemmista on täysin kykenemättömiä huolehtimaan lapsen perustarpeista ja lapsen oleminen vaikka isossakin lapsiryhmässä on peruteltua, jos vaihtoehtona on olla kotona mielenterveys/päihdeongelmaisessa perheessä. Se, että se alottajan mielestä hoitajana on vittumaista on outoa koska sulla pitäs kyllä olla näkemystä ja ymmärrystä lapsen tarpeille. Edelleen toimisi nyrkkisääntönä se, että yksikin nomraali aikuiskontakti voi auttaa sitä lasta, jolle se ainoa terve omainen on viranomainen.
 
[QUOTE="vieras";25338801]En mä kyllä sanonut niin :D mutta johan täällä jokainen totesi ettei teidän miehet herää koskaan öisin, kun ei sitten jaksa töissä. No voivoi, en sitten ihmettele että väsyttää vuodesta toiseen. Mun korvaan kuulostaa vaan vähän oudolta ettei mies muka yhtään voi öisin osallistua.[/QUOTE]

Mielestäni totesin että silloin tällöin mutta aina ei jaksa. Samoin homma itseni kanssa, eli kyllä meistä kumpikin tarvittaessa jättää ne yhden yön unet kokonaan väliin tai nukkuu useammankin yön niillä kolmella tunnilla, mutta minään jatkuvana järjestelynä en pidä sitä ollenkaan hyvänä. En vanhemmille enkä lapsillekaan.

Joku raja sitä on vanhempien voimavaroissakin (ei ehkä teillä mutta muissa perheissä kyllä) eikä ole mielekästä ajaa itseään loppuun jos noinkin käteviä ratkaisuja kuin virikehoito on tarjolla. Se että vanhemmat pyrkivät vuorotellen nukkumaan kaiken yhdessä kotonaolevan ajan ei varmasti tee hyvää parisuhteelle, varsinkin kun tuo pikkulapsiaika on muutenkin omalla tavallaan kuormittavaa.

Noin mitä valvomisiin muutenkin tulee, aikanaan tein yötöitä ja vain kun oli mahdollista vein lapsen yövuoron jälkeen hoitoon. Jos oli pakkotilanne niin toki hoidin kotona, mutta vapaaehtoisesti en siihen ruvennut koska tiesin päivähoidon noina päivinä olevan meille kaikille hyväksi. Muuten taas vapaapäivinäni lapset saivat olla kotona jos ei muuten ollut hoidolle tarvetta.
 
"supermamma"
[QUOTE="vieras";25338770]No ei minusta, jos se 4v on virikehoidossa vaan siksi että äiti saa sen muutaman hassun tunnin nukuttua päivällä. Saman asian ajaisi esim. puistotoiminta tai jonkinlainen kerho, lapsi muutamaksi tunniksi puistoon ja äiti ottaa tirsat sillä aikaa. Ihan turha päivähoitoa kuormittaa tuollaisella.[/QUOTE]

En jaksa koko ketjua lukea, mutta olisi mielenkiintoista tietää, mihin mielestänne tulisi vetää raja tässä asiassa? Tulisiko esim. opiskelevan äidin vanhemmalle lapselle sallia hoito, vaikka äiti äitiyslomalla/hoitovapaalla muodollisesti onkin? Mikä olisi riittävä määrä opiskelua? Itse tässä väsäilen pariakin eri opinnäytettä + tenttejä ja 4v esikoinen hoidossa 3 päivää viikossa 5-6h/päivä. Monen mielestä olen vain "vauvan kanssa kotona". :)
 
[QUOTE="vieras";25338835]Siksi mä olenkin sen kannalla että päivähoidon kuormitusta pitäisi vähentää, ja järjestää enemmän kerhoja ja puistotoimintaa. Ja jos täyspäiväinen vanhempi on kotona niin puolipäivähoito riittää, eli 8.30- 12.30. Voisi olla ihan ryhmiä juuri sitä varten. Näin puokkarit ei häiritse muiden lasten toimintaa, kun lähtevät kesken päivää ja parhaillaan iltapäivän puokkarit tulee tilalle.[/QUOTE]

Hoitoajan rajoitus virikehoitolaisille olisi ihan hyvä juttu. Toivottavaa olisi että samalla satsattaisiin tuohon kotihoidossa olevien lasten päivätoimintaan, mutta sitäkään ei ksokaan tiedä miten siinä kävisi.

Mutta siis tuollaisessa tilanteessa en pidä päivähoidon kuormitusta mitenkään turhana, olen jopa sitä mieltä että jos kotona on niin raskas tilanne ettei äiti saa nukuttua öisin ja on ihan loppu niin silloin voisi sille virikelapselle myöntää joksikin aikaa pidemmätkin hoitopäivät. Oikeasti, äidin (tai isänkään) uni ei ole mikään vähäpätöinen juttu.
 
[QUOTE="supermamma";25338878]En jaksa koko ketjua lukea, mutta olisi mielenkiintoista tietää, mihin mielestänne tulisi vetää raja tässä asiassa? Tulisiko esim. opiskelevan äidin vanhemmalle lapselle sallia hoito, vaikka äiti äitiyslomalla/hoitovapaalla muodollisesti onkin? Mikä olisi riittävä määrä opiskelua? Itse tässä väsäilen pariakin eri opinnäytettä + tenttejä ja 4v esikoinen hoidossa 3 päivää viikossa 5-6h/päivä. Monen mielestä olen vain "vauvan kanssa kotona". :)[/QUOTE]


Mun mielestä päivähoidon saanti kaikille lapsille on siitäkin hyvä, ettei tarvitse aina mustaavalkoisella siitä tuleeko opiskelevalle äidille tarpeeksi opintoviikkoja, onko äiti nyt varmasti sairas (lääkärintodistus), pitääkö olla lastensuojelunasiakas, pitääkö lapsella olla diagnoosi... Eli perheillä on paljon syitä pitää lasta hoidossa, joihin voisi saada dokumenttia, jos pakko, mutta välttämättä sitä paperisotaa ei viitsisi käydä ja tällöin jokunen lapsi saattaa syrjäytyä jo heti päiväkoti-iässä ja opiskelevan äidin olisi pakko saada ne suunnittelemansa opintoviikot täyteen, vaikka vauva valvottaisikin yms..
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"a p"
[QUOTE="vieras";25338797]No,mun tieto perustuu oman viisivuotiaani päiväkotiryhmään,jossa on päivittäin askartelua,laulutuokioita,pienryhmätoimintaa,saman ikäisiä leikkikavereita ja resurssit pidempään ulkoiluun joka on luullakseni paljon muutakin kuin kävely vaunujen vierellä. Tässä nyt alkuun esimerkkejä.[/QUOTE]

Mikä estää kotona olevan vanhemman järjestämästä lueteltuja virikkeitä? Olen erittäin huolestunut vanhempien kyvyttömyydestä. Vaikka lapsi tekisi noita kaikkia päiväkodissa, hän tosiaankin tarvitsee tuota kaikkea myös oman vanhemman järjestämänä. (Pienryhmätoiminnaksi riittää se, kun ne omat lapset tekevät yhdessä jotain). Tottakai on jaksoja, jolloin on väsyneempi, mutta se ei ole niin vaarallista, koska lapsen on hyvä oppia myös itse keksimään tekemistä.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25337072]No Suomessa päivähoitojärjestelmä todellakin on omaa luokkaansa...... kaikki lapset on täyttä päivää, osapäiväisiä ei tunneta. Henkilökuntaa on liian vähän, ryhmät liian suuria ja tilat usein täysin kelvottomat. Mutta minkäs teet, itse en jaksa enään asiasta jauhaa. Jos joku oikeasti luulee että se virikehoito on lapsen etu niin luulkoon, eipähän ole mun mukula.

[/QUOTE]

Tuossa tulikin paljon niitä asioita, joiden takia tämän keskustelun aloitin. Kun resurssit on vähäiset, ne pitäisi suunnata niin, että edelleen maassamme olisi toimiva päivähoito, koska sitä tosiaan tarvitaan.
 
mitenkäpäin
Siis kuinka se nyt on? Voiko lapsi jatkaa kauankin pph:lla vaikka äiti jäisi pois työelämästä ja siis olisi kotona päivät yksin? Ja jos isälläkin vain osa-aikainen työ.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";25341282]Mikä estää kotona olevan vanhemman järjestämästä lueteltuja virikkeitä? Olen erittäin huolestunut vanhempien kyvyttömyydestä. Vaikka lapsi tekisi noita kaikkia päiväkodissa, hän tosiaankin tarvitsee tuota kaikkea myös oman vanhemman järjestämänä. (Pienryhmätoiminnaksi riittää se, kun ne omat lapset tekevät yhdessä jotain). Tottakai on jaksoja, jolloin on väsyneempi, mutta se ei ole niin vaarallista, koska lapsen on hyvä oppia myös itse keksimään tekemistä.[/QUOTE]

Ei varmaan mikään estä. Mutta samassa mittakaavassa se on mahdotonta. Mulla on täällä myös kotihommat tehtävänä,ja kyllä,ihmeellinen supermieheni kantaa kortensa kekoon myös työpäivän jälkeen,mutta en itse halua asua koko päivää likaisten astioiden,vaatteiden ja sotkun keskellä.

Mun mielestä siinä on vissi ero,onko toiminta ohjattua ja tapahtuuko se ryhmässä jossa on saman ikäisiä lapsia. Meidän kotona oleilu on ihan tavallista arkea ja valitettavasti vielä suurinosa asioista tapahtuu vauvan ehdoilla.

Ymmärrät varmaan,että en voi seistä vauvan kanssa kahta tuntia pakkasessa puistossa jos isompi haluaa laskea mäkeä?

Poika tykkää leikkiä itsekseen legoilla ja piirrellä,mutta just sen vastapainoksi on mun mielestä hyvä että hänellä on myös niitä kavereita joiden kanssa touhuta. Tässä lähistöllä ei asu samanikäisiä lapsia ja päivisin puistot ovat tyhjillään.

Mikä sulle on niin vaikeaa ymmärtää siinä että jokainen perhe valitsee itselleen sen parhaan vaihtoehdon? Jos meille on aloite pojan virikehoitoon tullut ammattilaisten taholta,niin mikä sä olet siinä sönköttämään jotain muuta?

Eräs tuttu ala-asteen rehtori sanoi kerran että todellakin sen eron näkee lapsissa,että kuka on tullut suoraan kouluun kotoa reväistynä ja kuka on tottunut muihin lapsiin ja toimimaan ryhmässä. HUOM!! Tämä EI tarkoita sitä että puolivuotias on roudattava vuorohoitoon kellon ympäri.

Ne ihmiset siellä päiväkodissa ovat TEKEMÄSSÄ TYÖTÄ. Heidän tehtävänsä,se josta heille maksetaan, on tukea lapsen kasvua ja kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla. Miksi lapseni ei saisi nauttia monipuolisesta ja kehittävästä toiminnasta josta itse vielä on innoissaan ja olla onnellinen siitä että hänellä on kavereita?
 
"työssäkäyvä äiti"
Meillä ei oo mennyt niin, vaikka molemmat ollaan täyttä työviikkoa tehty.
Mm. siksi miehellä on vuorotyö. Ei sovi varmaan kaikille, mutta meidän ratkaisu oli se, että lapset eivät ole joutuneet juurikaan pitkiä päiviä pk:ssa olemaan. Kun minusta se 9-10 h päivä viidesti viikossa vaan on kaikki mahdolliset inhimillisyyden ja kohtuuden rajat ylittävä...lapsen ikään katsomatta.
Etkö juuri sinä jossain ketjussa kerskaillut, kuinka pääset helpommalla kun osa lapsista on hoidossa, vaikka itse oletkin kotona? Eli varmaankin ihan turha sun on tulla moralisoimaan niitä äitejä, jotka MENEE TÖIHIN ja sen takia joutuvat laittamaan lapset päivähoitoon. Riippumatta siitä, kuinka monta tuntia ne lapset siellä päivähoidossa joutuvat olemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitenkäpäin;25341338:
Siis kuinka se nyt on? Voiko lapsi jatkaa kauankin pph:lla vaikka äiti jäisi pois työelämästä ja siis olisi kotona päivät yksin? Ja jos isälläkin vain osa-aikainen työ.
Tottakai voi jatkaa niin kauan kuin maksatte hoitomaksua =) Tällä hetkellähän lasta saa pitää hoidossa, oli se sitten pph tai päiväkoti ihan niin pitkään kuin vanhemmat haluaa vaikka olisi molemmat kokonaan kotona.
 
pk
Jaksoin lukea sivulle 2.
Olen työssä kiertävänä hoitajana, joten tottunut näkemään yhtä jos toista. Kyllä se ihan yleinen ihmetyksen aihe on, että lapsi tuodaan ILMAN TODELLISTA HOIDON TARVETTA hoitoon. Isä saattaa oikein ilmoittaa lasta tuodessaan, että menee nyt kotiin aamupalalle (miksei voinut syödä sitä yhdessä lapsen kanssa) tai tulee hikisenä verkkareissa hakemaan "juuri töistä tulleena" vaikka kaikki tietävät, että hänen työasunsa on kaikkea muuta kuin verkkarit. Lapsi saattaa olla hoidossa sen yli 10h, vaikka äitinsä tekee normaalia toimistotyötä 8-16. Työmatkoihin menee 15min.
Tai se pieni lapsi, jonka äiti on kotona, mutta lapsi hoidossa koska äiti ei jaksa lapsen kanssa... Odottaa silti toista! Ehkä olisi kannattanut saada se esikoinen ensin "kunnolliseksi" (hakkaa, kiusaa, tönii, puree muita jne) ennen kuin lisää pukkaa tähän maailmaa. Varmasti tuo esikoinen jatkaa hoidossa sitten kun perheen toinen muksu on syntynyt. Kuka sitä nyt oman kahden lapsensa kanssa jaksaisi :whistle:

Ja voin vakuuttaa, että vaikka perheiden taustat ja omituiset toimintamuodot ovat kaikkien tiedossa, se ei vaikuta lasten kohteluun. Ihmetellä silti voi. Ja saa ;)
 
"vieras"
Jaksoin lukea sivulle 2.
Olen työssä kiertävänä hoitajana, joten tottunut näkemään yhtä jos toista. Kyllä se ihan yleinen ihmetyksen aihe on, että lapsi tuodaan ILMAN TODELLISTA HOIDON TARVETTA hoitoon. Isä saattaa oikein ilmoittaa lasta tuodessaan, että menee nyt kotiin aamupalalle (miksei voinut syödä sitä yhdessä lapsen kanssa) tai tulee hikisenä verkkareissa hakemaan "juuri töistä tulleena" vaikka kaikki tietävät, että hänen työasunsa on kaikkea muuta kuin verkkarit. Lapsi saattaa olla hoidossa sen yli 10h, vaikka äitinsä tekee normaalia toimistotyötä 8-16. Työmatkoihin menee 15min.
Tai se pieni lapsi, jonka äiti on kotona, mutta lapsi hoidossa koska äiti ei jaksa lapsen kanssa... Odottaa silti toista! Ehkä olisi kannattanut saada se esikoinen ensin "kunnolliseksi" (hakkaa, kiusaa, tönii, puree muita jne) ennen kuin lisää pukkaa tähän maailmaa. Varmasti tuo esikoinen jatkaa hoidossa sitten kun perheen toinen muksu on syntynyt. Kuka sitä nyt oman kahden lapsensa kanssa jaksaisi :whistle:

Ja voin vakuuttaa, että vaikka perheiden taustat ja omituiset toimintamuodot ovat kaikkien tiedossa, se ei vaikuta lasten kohteluun. Ihmetellä silti voi. Ja saa ;)
Ihmetteletkö silloinkin oikein suureen ääneen jos on lausunnot neuvolan terveydenhoitajalta,perheneuvolan sosiaalityöntekijältä ja lasten psykologilta että LAPSI TARVITSEE IKÄISTÄÄN SEURAA SEN KOTONA OLON LISÄKSI? Silloinkinko mussutat siellä suu vaahdossa että "siis kauheeeeta,kun nyt Vili-Petteri on täällä säilytysvankilassa vaikka äiti on vauvan kanssa kotona? Siis onks nyt niinQ äidin päässä joku vika kun se ei voi järjestää päivittäin sille lapselle kerhoo puistoo retkee lauluu leikkii muovailuu seuraa sirkusta ja kavereit vaiks sillä on vaan niinQ piäni vauva siellä daa?++!!"

Ymmärrä nyt jumalauta että joskus se tarve päivähoitoon on joku muu kuin HOIDON tarve,eikö se pitäis sun ammattilaisenakin käsittää.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";25341282]Mikä estää kotona olevan vanhemman järjestämästä lueteltuja virikkeitä? Olen erittäin huolestunut vanhempien kyvyttömyydestä. Vaikka lapsi tekisi noita kaikkia päiväkodissa, hän tosiaankin tarvitsee tuota kaikkea myös oman vanhemman järjestämänä.[/QUOTE]

Tiedän meneväni kovasti ohi aiheen, mutta kommentoin silti tätä kohtaa jossa käsitellään vanhempien kykyä/mahdollisuuksia/aikaa järjestää lapsilleen "virikkeitä".
Riippumatta siitä, onko meillä subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja kuinka paljon lapset vuorokaudestaan hoidossa viettävät, olen useamman kerran ollut hämmentynyt siitä, miten avuttomia jotkut vanhemmat ovat sen suhteen, mitä muksujen kanssa voi touhuta. Olen itse kotona lasten kanssa ja siksi näen paljon muita lapsia äiteineen puistossa ja taloyhtiömme leikkipaikalla. Useamman kerran olen kuullut vieraiden äitien päivittelevän, mitä ihmettä lasten kanssa tehdä ja ihan perusiat kuten askartelut, leipomiset, laululeikit, ym. tuntuvat olevan joillain hukassa.
Oli lapsi hoidossa tai ei, on mielestäni pelottavaa jos aikuiset ovat lastensa maailmasta niin pihalla, etteivät kykyne edes pientä askartelutuokiota järjestämään koska "eivät osaa".
 
pk
[QUOTE="vieras";25342769]Ymmärrä nyt jumalauta että joskus se tarve päivähoitoon on joku muu kuin HOIDON tarve,eikö se pitäis sun ammattilaisenakin käsittää.[/QUOTE]

Kyllä mä tiedän, jos lapsi on esim. ls-syistä päivähoidossa. Siitä huolimatta lapsen hoitopäivän pituus ei tarvitse olla 10h! Ja jos ei sen yhdenkään kanssa pärjää/jaksa, miksi ihmeessä tehdä niitä ls-lapsia vielä lisää?
Ja miksi luulet, että siellä asioita "suu vaahdossa mussutetaan"? Siellä jutellaan lapsen asioista ihan niin kuin jokaisella työpaikalla keskustellaan työasioista.

Vauvan ja sen isomman kanssa voi ulkoilla, kerhoilla, leikkiä, laulella, retkeillä ym ihan yhtä lailla yhdessä. Jos ei esim. edes puistoon voi mennä "kun on se vauvakin", niin silloin on syytä katsoa vain peiliin. Joskus taas lapsen kehityksen ja kasvun kannalta on parempi viettää päivät jossain muualla kuin kotona.
 
Mä ihmettelen näitä (muka) päivähoitajia sun muita täällä. Mitä olette aukomaan päätänne netissä siitä milloin olisi kivempi tehdä töitä. Eiköhän se ole teidän esimiehillenne kuuluva asia.

Lisäksi ammattilaisen pitää hoitaa hommansa hyvin ja ruikuttamatta, vaikka välillä vähän tökkisikin. Kyllä mäkin voisin raakata muutaman ihmisryhmän mieluusti pois niistä joita tapaan työssäni. Mutta eihän se onnistu, ja jokaisen kohdalla olen yhtä ammatillinen kuin muidenkin. Enkä mä tule aukomaan päätäni että tehkää näin ja noin että mun olisi kivempi olla töissä, miten kehtaattekin olla tuollaisia kun mulla ei ole sitten kivaa! Ainahan te voitte vaihtaa ammattia jos niin paljon tökkii. Tai jääkää itse kotiin omien lastenne kanssa.
 
kyllä
[QUOTE="mamma";25332525]Noh, kun vanhemmat tekee 8-tuntista työpäivää ja matkat päälle niin valitettavasti lapsi joutuu silloin olemaan sen 9-10 tuntia päiväkodissa. Niin se vaan menee, ei voi mitään. Ja luulenpa että ei ole edes kovin harvinaista.
Se minua vaan rassaa edelleen että pk-henkilökunta arvostelee vanhempien pätöksiä, se ei ole heidän tehtävänsä. Heidän tehtävä on hoitaa lapsia mahdollisimman hyvin niin kauaun kun heillä on lapset "lainassa".[/QUOTE]

tuollaisessa tilanteessa osittainen hoitovapaa olis meillä ainoa ratkaisu. Kamalia on pienen hoitopäivät. Kyllähän se päiväkoti käytännössä hoitaa ja kasvattaa lapsen. Kotona syödään päivällinen, peseydytään ja nukutaan. Viikonloppu on siiten sitä "laatuaikaa".
 
"vieras"
Mielestäni kukin perhe päättäköön tahollaan, kuinka nämä asiat hoitaa. Mikä minä olen sanomaan, miten naapurin, miehen työkaverin tai serkkuni pitäisi lapsiaan kasvattaa.
Ainoa mitä toivoisin, olisi se, etteivät ihmiset piiloutuisi erilaisten harhaisten selitysten ja tekosyidenkin taakse näistä asioista päättäessään tai puhuessaan. On esimerkiksi ihan turha puhua "taloudellisesta pakosta" jos asustelee hulppeassa 200 neliön omakotitaolssa. Talonhan voi halutessaan myydä ja muuttaa pienempään ja edullisempaan. Silloin olisi rehellisempää sanoa, että "haluamme elää näin kun nyt elämme ja sen tähden meidän moelmpien pitää tehdä pitkää päivää ja lapsemme olla päiväkodissa". Tämä olisi reilumpaa myös niitä kohtaan, joilla tuo "taloudellinen pakko" on ihan todellinen syy.
 
Kyllä ruikuttaa saa ja epäkohtiin puuttua. Vai miksi luulet, että työnohjaus muuten olisi niin hyvä juttu monilla aloilla ;)
Ei se, että jossain nettipalstalla sanoo anonyymisti asioita tarkoita etteikö töitään tekisi kunnolla irl.
Millä sä täällä puutut epäkohtiin? Luuletko että jotenkin se että täällä natistaan kuinka "mä tekisin paljon mieluummin töitä jos laiskat mammat viitsis nostaa persettään sohvalta" jotenkin AUTTAA? No ei auta ei, kuten varmasti itsekin tiedät. Harvoinpa maailmaa on saatu parannettua ruikuttamalla.

Se miten sä autat on että otat omassa kunnassasi asiaksesi kehittää tätä hommaa. Aloita pysrkimällä kunnanhallitukseen tai muuten vaikuttamalla. Ajat kotihoidon kuntalisää. Pyrit määrätietoisesti kehittämään oman kuntasi puistotoimintaa, avoimen päiväkodin toimintaa, lapsenvahtipalveluja yms. Kehitä ihan konkreettisia malleja miten esimerkiksi äiti jolla on koliikkivauva, saa nukkua 3 tuntia vuorokaudessa ja tämän lisäksi pitäisi hoitaa 2 v 8 kk ikäinen lapsi joka ei nuku päiväunia, saisi avun ilman päivähoitopaikkaa. Lopeta siis netissä rutiona ja TOIMI.
 
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";25341997]Etkö juuri sinä jossain ketjussa kerskaillut, kuinka pääset helpommalla kun osa lapsista on hoidossa, vaikka itse oletkin kotona? Eli varmaankin ihan turha sun on tulla moralisoimaan niitä äitejä, jotka MENEE TÖIHIN ja sen takia joutuvat laittamaan lapset päivähoitoon. Riippumatta siitä, kuinka monta tuntia ne lapset siellä päivähoidossa joutuvat olemaan.[/QUOTE]
Mä olen ollut "kotona" viimeeksi vuonna 2008.
 
pk
Millä sä täällä puutut epäkohtiin? Luuletko että jotenkin se että täällä natistaan kuinka "mä tekisin paljon mieluummin töitä jos laiskat mammat viitsis nostaa persettään sohvalta" jotenkin AUTTAA? No ei auta ei, kuten varmasti itsekin tiedät. Harvoinpa maailmaa on saatu parannettua ruikuttamalla.

Se miten sä autat on että otat omassa kunnassasi asiaksesi kehittää tätä hommaa. Aloita pysrkimällä kunnanhallitukseen tai muuten vaikuttamalla. Ajat kotihoidon kuntalisää. Pyrit määrätietoisesti kehittämään oman kuntasi puistotoimintaa, avoimen päiväkodin toimintaa, lapsenvahtipalveluja yms. Kehitä ihan konkreettisia malleja miten esimerkiksi äiti jolla on koliikkivauva, saa nukkua 3 tuntia vuorokaudessa ja tämän lisäksi pitäisi hoitaa 2 v 8 kk ikäinen lapsi joka ei nuku päiväunia, saisi avun ilman päivähoitopaikkaa. Lopeta siis netissä rutiona ja TOIMI.
Mitä ihmettä mulle kiukkuat?
En ole missään väittänyt, että netin kautta epäkohtiin puuttuminen auttaa. Kyllä ne on tapetilla ihan IRL, siitä huolimatta että täälläkin ovat esillä.

Jos ei ole varaa olla lapsen kanssa kotona, mennään töihin. Asutaan, eletään ja ollaan tulotason mukaan. Ei yhteiskunnan tarvitse kaikkea järjestää, kustantaa ja tukea; lasten hankkiminen kun ei ole mikään kansalaisvelvollisuus. Missä päin maailmaa järjestetään jotain lapsenvahtipalveluja? MLL on sitä varten. Ai joo, mut sehän maksaa. Ilmaista pitäis olla. Ja helppoa. Puistoja on pilvin pimein, metsissä saa myös liikkua. Pitäisikö niissäkin olla jatkuvasti ohjattua toimintaa? Avoimia päiväkoteja on pienilläkin paikkakunnilla, mutta sinnekin täytyy ihan itse mennä. On vaikeeta.
 
Mitä ihmettä mulle kiukkuat?
En ole missään väittänyt, että netin kautta epäkohtiin puuttuminen auttaa. Kyllä ne on tapetilla ihan IRL, siitä huolimatta että täälläkin ovat esillä.

Jos ei ole varaa olla lapsen kanssa kotona, mennään töihin. Asutaan, eletään ja ollaan tulotason mukaan. Ei yhteiskunnan tarvitse kaikkea järjestää, kustantaa ja tukea; lasten hankkiminen kun ei ole mikään kansalaisvelvollisuus. Missä päin maailmaa järjestetään jotain lapsenvahtipalveluja? MLL on sitä varten. Ai joo, mut sehän maksaa. Ilmaista pitäis olla. Ja helppoa. Puistoja on pilvin pimein, metsissä saa myös liikkua. Pitäisikö niissäkin olla jatkuvasti ohjattua toimintaa? Avoimia päiväkoteja on pienilläkin paikkakunnilla, mutta sinnekin täytyy ihan itse mennä. On vaikeeta.
Sun tekstistäsi paistaa jo kauas se ettet oikeasti pysty samaistumaan kenenkään asemaan. Ajattelet vain ja ainoastaan omalta näkökannaltasi. Ja tää on aika kammottavaa jos ajatellaan että olet mahdollisesti oikeasti lastenhoitaja/lto.

Sulle on siis ihan vierasta se että joku esimerkiksi voi olla oikeasti katkeamispisteessä väsymyksestä. Hyvä sulle, mutta se että natkutat täällä että menkää metsään, ei auta sitä uupunutta äitiä. Pahimmillaan uupuminen johtaa masennukseen, sitä kautta jopa itsemurhiin tai lapsensurmiin. Mutta eihän se mitään. Pääasia on se että lastenhoitajat saavat haukkua takanapäin kuinka paskamutsit eivät viitsi.

Ai niin. Ainakin täällä järjestetään seurakunnan toimesta lapsiparkki kolme tuntia kerrallaan, muistaakseni kerran tai peräti kaksi kertaa viikossa. Taisi olla vielä ilmainenkin. :)
 
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";25343460]No ihan sama sille vuodelle, näin kuitenkin yhdessä ketjussa länkytit.[/QUOTE]
Jokin aika sitten taisin tosiaan todeta, että vein lapsen päiväkotiin ja tulin kotiin nukkumaan. Läppänä, niinku.
Joku sellainen avaus missä joku taaaas kerran mussutti että miksi viette lapsen hoitoon jos itse kerran ootte kotona.
 

Yhteistyössä