Tekisin mieluummin töitä jos subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkaisi

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25338714]No herranjestas, pistä se miehesi auttamaan öisin. Ja silti sulle jää vielä kaikki illat ja viikonloput aikaa nukkua.[/QUOTE]

Kyllä se 4v:n virikehoito tuossa kuulostaa paremmalta kuin se että äiti ja työssäkäyvä isä valvovat puoliksi yöt ja sitten illat ja viikonloputkin menee vuorotellen nukkuessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338740]No missä välissä se mies nukkuu? Töissä vai?[/QUOTE]

Öisin. Ei ihme että äidit palatte loppuun jos teidän muka pitää jaksaa yksin kaikki yöt niin kauan että lapsi on teini-ikäinen. Tai sit mun mies on vaan supermies kun jaksaa nousta öisin ihan oma-alotteisesti, ja silti käydä töissä.
 
[QUOTE="vieras";25338739]Jaa, kyllä meillä ainakin onnistuu että mies hoitaa osan yöstä. Vähintään jokainen mieskin voi silloin tällöin. Mutta ehkä se sitten on käsittämätön ajatus.[/QUOTE]
Kun mietin itseäni kuukauden ikäisen vauvan äitinä niin mun olisi ainakin pitänyt joka tapauksessa herätä pumppaamaan, vaikka joku muu vauvan olisi hoitanutkin. Enkä usko että olisin saanut nukuttua jos vauvani olisi toisessa huoneessa kenties itkemässä, vaikka miten isänsä sylissä siellä olisi ollut.

Kyllä minä olen vastasyntyneessä ollut todella kiinni, ja halunnutkin olla. Ja vastasyntynyt minussa.
 
[QUOTE="mmm";25338692]Mulla on 4v esikoinen joka ei nuku päiväunia ja 1kk vauva joka nukkuu taas päivällä hyvin, mutta valvoo lähes koko yön. Missä vaiheessa mä nukkuisin ja keksisin sille esikoiselle niitä virikkeitä, kun oon kuolemanväsynyt jos en saa nukkua päivällä enkä yöllä. Siksi esikoinen on 3 päivää viikossa päiväkodissa, että edes silloin voin nukkuä päivällä vauvan päiväuniaikaan. Toki mies auttaa iltaisin ja viikonloppuisin, mutta en voi kuitenkaan valvoa ensin ma-pe ja hoitaa lapsia ja sitten nukkua la-su.[/QUOTE]

En tuomitse esikoisen päivähoitopaikkaa. Mutta jäin vain miettimään, että olihan teillä se paikka jo olemassa ennenkuin tiesitte että vauva valvoo yöt. Eli esikoinen olisi hoitopaikassa osa-aikaisena, valvoo tai nukkuu vauva miten vain =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338739]Jaa, kyllä meillä ainakin onnistuu että mies hoitaa osan yöstä. Vähintään jokainen mieskin voi silloin tällöin. Mutta ehkä se sitten on käsittämätön ajatus.[/QUOTE]

No nyt meni lapselliseks. Mitä sitten jos mies valvoo yöllä pari tuntia vauvan kanssa? KUN KAIKILLE EI RIITÄ 4h UNET JOTTA PYSYY TOLKUISSAAN.

Mutta ei kun ainiin.. kun siis kyllähän nyt HYVÄ ÄITI valvoo vaikka viikon putkeen valittamatta ja mieskin kyllä pärjää esim. sähköasentajan loistavasti vaikka vähän univelka painaiskin. ZZZZT,oho,eikun se olikin se vihree johto..zzzzZZZ

En tiedä millainen mielikuva sulla on neljävuotiaista lapsista,mutta aika moni tarvitsee muutakin ohjelmaa päivään kuin äidin imetyksen katsomisen tai maikkarin juniorin. Tuliko jotenkin yllätyksenä että pienen vauvan perheessä ei pyöri mikään leikki-ikäisten ohjelmatoimisto 24/7?
 
"vieras"
Kyllä se 4v:n virikehoito tuossa kuulostaa paremmalta kuin se että äiti ja työssäkäyvä isä valvovat puoliksi yöt ja sitten illat ja viikonloputkin menee vuorotellen nukkuessa.
No ei minusta, jos se 4v on virikehoidossa vaan siksi että äiti saa sen muutaman hassun tunnin nukuttua päivällä. Saman asian ajaisi esim. puistotoiminta tai jonkinlainen kerho, lapsi muutamaksi tunniksi puistoon ja äiti ottaa tirsat sillä aikaa. Ihan turha päivähoitoa kuormittaa tuollaisella.
 
Kyllä se 4v:n virikehoito tuossa kuulostaa paremmalta kuin se että äiti ja työssäkäyvä isä valvovat puoliksi yöt ja sitten illat ja viikonloputkin menee vuorotellen nukkuessa.
Juuh. Mielummin niin että isä on virkeä & äitikin suht koht pirteä kun saa nukkua päivisin kolmena päivänä viikossa, kuin se että sekä isä että äiti nukkuvat öisin liian vähän - vain siksi että 4 v lapsi saataisiin pitää kotihoidossa.

Meillä tasa-arvo vanhemmuudessa ei ole tarkoittanut sitä, että molempien vanhempien pitäisi olla väsyneitä jos toinen kerran on. Tai sitä, että valvotaan yöllä kumpainenkin jos vauva valvottaa. Sellainen on minusta hölmöläisten hommaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338769]No nyt meni lapselliseks. Mitä sitten jos mies valvoo yöllä pari tuntia vauvan kanssa? KUN KAIKILLE EI RIITÄ 4h UNET JOTTA PYSYY TOLKUISSAAN.

Mutta ei kun ainiin.. kun siis kyllähän nyt HYVÄ ÄITI valvoo vaikka viikon putkeen valittamatta ja mieskin kyllä pärjää esim. sähköasentajan loistavasti vaikka vähän univelka painaiskin. ZZZZT,oho,eikun se olikin se vihree johto..zzzzZZZ

En tiedä millainen mielikuva sulla on neljävuotiaista lapsista,mutta aika moni tarvitsee muutakin ohjelmaa päivään kuin äidin imetyksen katsomisen tai maikkarin juniorin. Tuliko jotenkin yllätyksenä että pienen vauvan perheessä ei pyöri mikään leikki-ikäisten ohjelmatoimisto 24/7?[/QUOTE]

Tuliko sulla mieleen että päivähoidon tarkoitus ei ole toimia 4-vuotiaan viihdykekeskuksena kun vanhempi on kotona? Ylipäätään, millainen ohjelmatoimisto kuvittelet päiväkodin olevan 4-vuotiaalle?
 
"mmm"
En tuomitse esikoisen päivähoitopaikkaa. Mutta jäin vain miettimään, että olihan teillä se paikka jo olemassa ennenkuin tiesitte että vauva valvoo yöt. Eli esikoinen olisi hoitopaikassa osa-aikaisena, valvoo tai nukkuu vauva miten vain =)
Joo, niin olisi ollut. Ihan siistä syystä että esikoinen oli vauvana vielä huonompi nukkuja kuin tänmä toinen ja osasin odottaa ongelmia. Esikoinen ei nukkunut edes päivällä kuin pikkupätkiä ja olin ensimmäisen vuoden kuin zombie. Vaikka mies auttoikin ;).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338762]Öisin. Ei ihme että äidit palatte loppuun jos teidän muka pitää jaksaa yksin kaikki yöt niin kauan että lapsi on teini-ikäinen. Tai sit mun mies on vaan supermies kun jaksaa nousta öisin ihan oma-alotteisesti, ja silti käydä töissä.[/QUOTE]

Joo,sun mies on paras kaikista kukaan muu mies ei koskaan herää yöllä lapsen kanssa,ei koskaan. Ja koska mies herää myös öisin,niin äitihän ei mitenkään voi olla väsynyt,siis ei mitenkään! Jos sun supermies valvoo vauvan kanssa vaikkapa kolmeen asti ja nukkuu rupiset kolme tuntia ja lähtee sit tienaamaan rahaa teidän perheelle,niin äiti herää sit vaikkapa sillon kolmelta,vauva nukahtaa viideltä ja vanhempi lapsi herää kuudelta. No siinähän sitä on yöunta kerrakseen ihan molemmille osapuolille ja eikun vaan pirteenä tiimariin ostamaan huovutusvälineitä ja eväsretkelle Suomenlinnaan!
 
"vieras"
Juuh. Mielummin niin että isä on virkeä & äitikin suht koht pirteä kun saa nukkua päivisin kolmena päivänä viikossa, kuin se että sekä isä että äiti nukkuvat öisin liian vähän - vain siksi että 4 v lapsi saataisiin pitää kotihoidossa.

Meillä tasa-arvo vanhemmuudessa ei ole tarkoittanut sitä, että molempien vanhempien pitäisi olla väsyneitä jos toinen kerran on. Tai sitä, että valvotaan yöllä kumpainenkin jos vauva valvottaa. Sellainen on minusta hölmöläisten hommaa.
Meillä taas on ihan luonnollista että molemmat nousee ylös ja hoitaa, etenkin jos näkee että toinen on rättiväsynyt.
 
[QUOTE="vieras";25338781]Tuliko sulla mieleen että päivähoidon tarkoitus ei ole toimia 4-vuotiaan viihdykekeskuksena kun vanhempi on kotona? Ylipäätään, millainen ohjelmatoimisto kuvittelet päiväkodin olevan 4-vuotiaalle?[/QUOTE]
Erinomainen.
Ainakin tuo meidän päiväkoti.

Kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden, jokainen perhe saa itse määrittää sen mikä päivähoidon tarkoitus juuri heidän perheensä kohdalla on :)
 
[QUOTE="vieras";25338739]Jaa, kyllä meillä ainakin onnistuu että mies hoitaa osan yöstä. Vähintään jokainen mieskin voi silloin tällöin. Mutta ehkä se sitten on käsittämätön ajatus.[/QUOTE]

Silloin tällöin ja jatkuvasti on vähän eri asioita. Itsekin jaksan silloin tällöin valvoa lasten kanssa vaikka kokoyön, kuten toissayö meni. Siltikin jatkuvana valvomisena se olisi liikaa jo ihan kotiäidillekin ja toki työssäkäyvän tarvitsee olla vielä enemmän skarppina ja levänneenä töissä.

Ja ansaitsee se 4v varmaan päiviinsä muutakin kuin loppuun asti väsyneen äidin. Se että äiti saa edes niinä kolmena päivänä viikossa nukkua päivällä auttaa häntä jaksamaan arkea muina päivinä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338781]Tuliko sulla mieleen että päivähoidon tarkoitus ei ole toimia 4-vuotiaan viihdykekeskuksena kun vanhempi on kotona? Ylipäätään, millainen ohjelmatoimisto kuvittelet päiväkodin olevan 4-vuotiaalle?[/QUOTE]

No,mun tieto perustuu oman viisivuotiaani päiväkotiryhmään,jossa on päivittäin askartelua,laulutuokioita,pienryhmätoimintaa,saman ikäisiä leikkikavereita ja resurssit pidempään ulkoiluun joka on luullakseni paljon muutakin kuin kävely vaunujen vierellä. Tässä nyt alkuun esimerkkejä.
 
[QUOTE="vieras";25338788]Meillä taas on ihan luonnollista että molemmat nousee ylös ja hoitaa, etenkin jos näkee että toinen on rättiväsynyt.[/QUOTE]
Molemmat valvoo, sen sijaan että toinen nukkuisi...no, kai se on joidenkin mielestä järkevää, mun mielestä typerää.

Mun vauvat tosin on olleet aika hyviä nukkumaan, ja rättiväsymykseni oli hyvin satunnaista. Usein oma vika, kun tv piti hereillä aamukahteen asti, tms. Ehkä jos olisi ollut koliikkivauva tms niin oltaisiin jaettu homma siten, että mä nukun vaikka 19-24 ja mies siitä eteenpäin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338785]Joo,sun mies on paras kaikista kukaan muu mies ei koskaan herää yöllä lapsen kanssa,ei koskaan. Ja koska mies herää myös öisin,niin äitihän ei mitenkään voi olla väsynyt,siis ei mitenkään! Jos sun supermies valvoo vauvan kanssa vaikkapa kolmeen asti ja nukkuu rupiset kolme tuntia ja lähtee sit tienaamaan rahaa teidän perheelle,niin äiti herää sit vaikkapa sillon kolmelta,vauva nukahtaa viideltä ja vanhempi lapsi herää kuudelta. No siinähän sitä on yöunta kerrakseen ihan molemmille osapuolille ja eikun vaan pirteenä tiimariin ostamaan huovutusvälineitä ja eväsretkelle Suomenlinnaan![/QUOTE]

En mä kyllä sanonut niin :D mutta johan täällä jokainen totesi ettei teidän miehet herää koskaan öisin, kun ei sitten jaksa töissä. No voivoi, en sitten ihmettele että väsyttää vuodesta toiseen. Mun korvaan kuulostaa vaan vähän oudolta ettei mies muka yhtään voi öisin osallistua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338788]Meillä taas on ihan luonnollista että molemmat nousee ylös ja hoitaa, etenkin jos näkee että toinen on rättiväsynyt.[/QUOTE]

Ai yhtäaikaa? No eikö ois järkevämpää antaa sen nukkua joka on rättiväsynyt? Mitä ilos tosta järjestelystä on,muuta kuin että ollaan sit yhdessä loppuunpalaneita?
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";25338801]En mä kyllä sanonut niin :D mutta johan täällä jokainen totesi ettei teidän miehet herää koskaan öisin, kun ei sitten jaksa töissä. [/QUOTE]

Aijaa :xmas:, vai näinkö ihan jokainen totesi.
 
"vieras"
Molemmat valvoo, sen sijaan että toinen nukkuisi...no, kai se on joidenkin mielestä järkevää, mun mielestä typerää.

Mun vauvat tosin on olleet aika hyviä nukkumaan, ja rättiväsymykseni oli hyvin satunnaista. Usein oma vika, kun tv piti hereillä aamukahteen asti, tms. Ehkä jos olisi ollut koliikkivauva tms niin oltaisiin jaettu homma siten, että mä nukun vaikka 19-24 ja mies siitä eteenpäin.
Molemmat nukkuu vuorollaan. Ja tuon tapaisiakin järjestelyjä meillä on ollut.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338801]En mä kyllä sanonut niin :D mutta johan täällä jokainen totesi ettei teidän miehet herää koskaan öisin, kun ei sitten jaksa töissä. No voivoi, en sitten ihmettele että väsyttää vuodesta toiseen. Mun korvaan kuulostaa vaan vähän oudolta ettei mies muka yhtään voi öisin osallistua.[/QUOTE]

Mä en ainakaan missään vaiheessa ole sanonut ettei herää :) Kyllä herää,mutta se kolmisen tuntia yössä unta on kuitenkin liian vähän,molemmille.

Mä sain nukkua silloin kun kävin töissä ja mies oli vauvan kanssa kotona. En olisi jaksanut töissä muutaman tunnin unilla. Nyt kun osat on vaihtuneet,niin muistan todella elävästi sen silloisen tilanteen ja suon mielelläni miehelle mahdollisuuden täysiin yöuniin että jaksaa töissä. Tosin joskus en oo ite herännyt siihen kun mies on vaihtanut vauvalle vaipan ja antanut maidon.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25338805]Ai yhtäaikaa? No eikö ois järkevämpää antaa sen nukkua joka on rättiväsynyt? Mitä ilos tosta järjestelystä on,muuta kuin että ollaan sit yhdessä loppuunpalaneita?[/QUOTE]

Ehheh, joo toki noustaan samaan aikaan ja mies kantaa vauvaa toisesta päästä ja minä toisesta. Haloo.
 
[QUOTE="vieras";25338770]No ei minusta, jos se 4v on virikehoidossa vaan siksi että äiti saa sen muutaman hassun tunnin nukuttua päivällä. Saman asian ajaisi esim. puistotoiminta tai jonkinlainen kerho, lapsi muutamaksi tunniksi puistoon ja äiti ottaa tirsat sillä aikaa. Ihan turha päivähoitoa kuormittaa tuollaisella.[/QUOTE]

Minusta se 4v ansaitsee sitä virikehoitoa jo ihan omistakin tarpeistaan. Vauvalle ja taaperolle riittää vielä pitkälle se kotona väsyneenä haahuileva äiti, mutta jotta tuon ikäinen saisi sitä mielekästä tekemistä ja kavereiden seuraa se vaatii äidiltä jo enemmän. Eikä tuo aina onnistu jos äiti valvoo ne yöt ja siinä on vielä vauva mukana hoidettavana.

Puistotoimintaa tai sopivaa kerhoa ei välttämättä ole kaikille tarjolla ja toisaalta kun äiti on noin väsynyt niin joku 2-3h kerho kotimatkoineen ei välttämättä vielä riitä siihen että äiti kerkeäisi nukkumaan, varsinkaan jos vauvan päiväuni ei osu juuri sille ajalle.

Jos tuossa taas jätetään päivähoito kuormittamatta, niin kohta voidaan kuormittaa lastensuojelua jo paljon isommilla asioilla.
 
Mä olen miettinyt, että pitäisiköhän hakea päivähoitopaikkaa eskaripaikan jatkeeksi tuolle pian 6-vuotiaalle, ensi syksyä ajatellen siis. Minä oon kotona äitiyslomalla silloin, jos kaikki vaan menee hyvin raskauden suhteen.

Mistä minä ensinnäkään voin tietää millaisen kiljukaulan saan. Toisaalta, tuo poika antaisi mun kyllä nukkua päikkärit vaikka kotona olisikin. Sitäkään en tiiä, mitä opintoja syksyllä kenties suoritan vai suoritanko mitään. Ja miten ylipäätään jaksan...varmaan ihan hyvin, mutta jos en jaksakaan, niin en tod. aio uhrata itseäni ja mielenterveyttäni äitiyden alttarilla.

Ehkä olen kaukaa viisas ja varaan lapselle hoitopaikan, ja luovun siitä sitten jos sille ei olekaan tarvetta. Esikouluun tuo nyt joka tapauksessa tulee päivittäin 8:30-12:30 menemään.
 
"vieras"
Minusta se 4v ansaitsee sitä virikehoitoa jo ihan omistakin tarpeistaan. Vauvalle ja taaperolle riittää vielä pitkälle se kotona väsyneenä haahuileva äiti, mutta jotta tuon ikäinen saisi sitä mielekästä tekemistä ja kavereiden seuraa se vaatii äidiltä jo enemmän. Eikä tuo aina onnistu jos äiti valvoo ne yöt ja siinä on vielä vauva mukana hoidettavana.

Puistotoimintaa tai sopivaa kerhoa ei välttämättä ole kaikille tarjolla ja toisaalta kun äiti on noin väsynyt niin joku 2-3h kerho kotimatkoineen ei välttämättä vielä riitä siihen että äiti kerkeäisi nukkumaan, varsinkaan jos vauvan päiväuni ei osu juuri sille ajalle.

Jos tuossa taas jätetään päivähoito kuormittamatta, niin kohta voidaan kuormittaa lastensuojelua jo paljon isommilla asioilla.
Siksi mä olenkin sen kannalla että päivähoidon kuormitusta pitäisi vähentää, ja järjestää enemmän kerhoja ja puistotoimintaa. Ja jos täyspäiväinen vanhempi on kotona niin puolipäivähoito riittää, eli 8.30- 12.30. Voisi olla ihan ryhmiä juuri sitä varten. Näin puokkarit ei häiritse muiden lasten toimintaa, kun lähtevät kesken päivää ja parhaillaan iltapäivän puokkarit tulee tilalle.
 

Yhteistyössä