Kiitos niille vanhemmille jotka tuovat lapsensa puolikuntoisena hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Päivähoidon työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
Sama ongelma on meilläkin. Liian varhain tuodaan lapset hoitoon ja sitten taudit pitkittyvät. Osa vanhemmista sentään onneksi tajuaa pitää todella kipeät (mutta kuumetttomat) lapset kotona, mutta osa ei. Minulla on sitten kova työ hoitaa esim. kahta sairasta 1-vuotiasta, jotka eivät syö eivätkä nuku ja itkevät ulkoillessa :(

pph:n näkökulma
Kyse ei nyt varmastikkaan ole pienestä nuhasta, joten toivon että lopettaisitte saivartelun.

Itse olen pph ja olen vanhemmille sanonut että nuha, räkä ja yskä ei haittaa, jos yleiskunto on muuten hyvä ja lapsi jaksaa ulkoilla. Jos taas räkää pukkaa koko ajan ja lapsi mieluummin istuskelisi lattialla tai makoilisi sen sijaan että jaksaisi leikkiä ja touhuta ulkona, ei ole hoitokuntoinen.

Toki se pieni nuhakin sitten tartuttaa kaikki toiset, myös minun lapseni, mutta sitähän se elämä on, ja sitten vanhemmat viecät lapsensa varahoitoon kun olen oman sairaan lapseni kanssa kotona, edelleen riippuen hänen yleiskunnostaan.

Kysyn vanhemmilta vielä, että osaatteko edes kuvitella, miten paljon sairas lapsi kärsii hoitopäivän aikana? Tällä tarkoitan siis lasta joka vanhempien mielestä on hoitokuntoinen mutta josta hoitajat heti näkevät että paikka olisi kotona.

Osaatteko kuvitellakkaan miten kamal se päivä on lapselle kun täytyy käydä läpi kaikki toiminnot, voi olla esim. metsämörriretki, jumppatuokio, ja tietysti normaalit ulkoilut mitä hoitopäivän aikana on. Siinä on pakko raahautua mukana.

"aloittaja"
[QUOTE="Sanna";25072635]Täällä vietän sitten sairaslomaa, kuten 5 kollegaanikin samaan aikaan, töissä on kaaos kun yrittävät sijaisvoimin siellä pyörittää toimintaa. Teatteripäivä olis ollut tänään, se nyt peruuntui koska liikaa henkilökuntaa on pois. Vauvat itkee kun on vieraita hoitajia tupa täynnä, enkä uskalla edes kuvitella miten pärjäävät diabeetikko, epileptikko ja autisti. Vanhemmat on kiukkuisia ja valittavat hoidon tasosta. Sietäisivät miettiä miksi tilanne on tämä. Itse haen huomenna lisää sairaslomaa ja pysyn tasan tarkkaan kotona siihen asti ettei edes nenä vuoda enää. Pärjäilevät sitten töissä miten parhaaksi näkevät.

Etkös sä tässä nyt ota aika hyvin esille nimenomaan juuri sun työpaikkasi tilanteen? Tuskin joka ryhmässä on diabeetikko, epileptikko ja autistinen? Ei meidän muksu ainakaan ja tilanne on sielläkin aika kaaottinen välillä. Ehkä näitä hoitajiakin on moneen junaan. Tai, no, pakko olla.[/QUOTE]

Voi herranen aika. Ei, en kerro ovatko nämä erityislapset kaikki juuri minun ryhmästäni. Kuvaamani tilanne voi olla myös kuvitteellinen, joskin se voisi olla myös täyttä totta. Aloitukseni kannalta se ei liene oleellinen tieto kuitenkaan vaan itse aihe. Selitinkö nyt riittävän monimutkaisesti?

"pph"
[QUOTE="vieras";25072756]No nyt kun nää hoitajat on linjoilla ja valmiina vastaamaan, niin voisitteks te kertoa miksi siellä päiväkodeissa on yleensä niin surkea hygienia taso?

Suurin osa taudeista tarttuu lapsesta toiseen nimenomaan ennen nuhan/yskän alkua. Joten vaikka se lapsi sinne ryhmään palaa kuumeen laskettua, niin tauti on jo tarttunut muihin.

Yleisesti kyse on enemmän yleisestä päiväkotien hygienia tasosta, joka tautien yleisyyden perusteella on surkea. Ettekö te oikeesti pese siellä käsiä tai oven kahvoja ikinä??[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi?
Miten moni 9kk-3v osaa laittaa käden suun eteen aivastellessaan/yskiessään kavereita kohti? Miten moni pieni ei pyyhkeile nenäänsä käsiinsä alvariinsa? Vaikka istuttaisi kädet ristissä päivät, vessassa pesemässä käsiä, ei tartunnoilta vältyttäisi.

nuhaja yskä
Jos lapsella on nuha ja yskä, mutta ei kuumetta, eikö silloin voisi tuoda hoitoon? Yskä voi kestää kaksikin viikkoa, sen koko ajanko pitäis olla lapsi kotona? Jos selvästi kipeä (silmistä näkee tai voimakas yskä, niin tietysti kotona)

"Sanna"
[QUOTE="aloittaja";25072868]Voi herranen aika. Ei, en kerro ovatko nämä erityislapset kaikki juuri minun ryhmästäni. Kuvaamani tilanne voi olla myös kuvitteellinen, joskin se voisi olla myös täyttä totta. Aloitukseni kannalta se ei liene oleellinen tieto kuitenkaan vaan itse aihe. Selitinkö nyt riittävän monimutkaisesti?[/QUOTE]

Nyt sä rupeat jo perumaan kirjoituksiasi. Ihan selkeästi olet ilmaissut asian työpaikaltasi, yleisesti et asiaa ole mitenkään ilmi tuonut.

Kuvaus sopisi pienryhmään, mutta siellä taas avuntarve on henkilömäärään nähden muutenkin suurempi. Toivottavasti siellä ei ole noin itsekeskeistä työntekijää paikalla. Tai jos olisi, niin ei olisi kauan.

Ihan turha olla ylimielinen.

Otapa asia puheeksi työpaikallasi ja käytä tuo sama energia sinne lasten parhaaksi. Niin mä tekisin ja olen tehnytkin.

"vieras"
[QUOTE="pph";25072907]Et voi olla tosissasi?
Miten moni 9kk-3v osaa laittaa käden suun eteen aivastellessaan/yskiessään kavereita kohti? Miten moni pieni ei pyyhkeile nenäänsä käsiinsä alvariinsa? Vaikka istuttaisi kädet ristissä päivät, vessassa pesemässä käsiä, ei tartunnoilta vältyttäisi.[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla ne taudit kiertää siellä vanhempien lasten ryhmissä. Ja jos asenne on toi, niin en ihmettele ettei niitä omiakaan käsiä sitten pestä.

Aika paljon olis parannettavaa myös muillakin, kuin vanhemmilla näissä terveystiedon asioiden opettelussa.

jankutijankuti
Alkuperäinen kirjoittaja nuhaja yskä;25072984:
Jos lapsella on nuha ja yskä, mutta ei kuumetta, eikö silloin voisi tuoda hoitoon? Yskä voi kestää kaksikin viikkoa, sen koko ajanko pitäis olla lapsi kotona? Jos selvästi kipeä (silmistä näkee tai voimakas yskä, niin tietysti kotona)
Tää asia on varmaan käyty nyt 30 kertaa läpi. Tässä ei puhuttu siitä jos on vähän nuha tai yskä. Lapsilla on yleensä aina syksyllä ja talvella jompaa kumpaa. Jos on selvästi kipeä niin silloin kotona. Ei huhhuh.

"aloittaja"
[QUOTE="Sanna";25073003]Nyt sä rupeat jo perumaan kirjoituksiasi. Ihan selkeästi olet ilmaissut asian työpaikaltasi, yleisesti et asiaa ole mitenkään ilmi tuonut.

Kuvaus sopisi pienryhmään, mutta siellä taas avuntarve on henkilömäärään nähden muutenkin suurempi. Toivottavasti siellä ei ole noin itsekeskeistä työntekijää paikalla. Tai jos olisi, niin ei olisi kauan.

Ihan turha olla ylimielinen.

Otapa asia puheeksi työpaikallasi ja käytä tuo sama energia sinne lasten parhaaksi. Niin mä tekisin ja olen tehnytkin.[/QUOTE]

Kiitos antamastasi palautteesta ja hyvää päivänjatkoa sinulle.

meillä
[QUOTE="nanna84";25072821]Ei kelpaa th: todistus? En ole kuullukkaan tuollaisesta, mutta en väitä, etteikö voisi pitää paikkaansa.[/QUOTE]

Meillä kaupan alan yrityksessä ei kelpaa th:n todistus, eikä me saada olla edes 15 minuuttia pois lapsen takia ilman sairaslomatodistusta. Neuvolantädin todistus kelpaa vaan epidemioissa, mutta esim. vatsatautiin tarvittiin lääkärin todistus. Ja kun olin kaikkien 3apsen kanssa kotona vatsataudin takia, niin vuoron perään hain jokaiselle erikseen sairaslomatodistuksen ja kuormitin tk:ta tämän takia, kun ei th:n todistus kelvannut. Sairaanhoitajan todistuksestakin pitää erikseen pyytää lupa, että kelpaako se tähän tautiin... Hankalaa, mutta totta.

"mamacita"
Juu ei, ei lapsia kipeänä päiväkotiin. Mun mielestä ihan selvä asia mutta kovin monelle vanhemmalle kamalan vaikea. Meillä on nyt sairasteltu sekä tämä syksy että koko viime syksy ja talvi. Se alkoi kaksi viikkoa päiväkodissa aloittamisen jälkeen. Tässä reilun vuoden aikana olen lasta hoitoon viedessä/hakiessa nähnyt kymmeniä joilla oikeasti räkä lentää ja valuu kokoajan myös sisällä, kaksi jotka ovat nukahtaneet pihalle kesken leikkien koska olleet kuumeessa, silmätulehduksessa oli koko päiväkoti vuosi sitten ja luulisin että meidän poika oli ainoa joka sen takia oli pois. Että näin.

[QUOTE="Lellu";25072706]Voi teitä tietämättömiä. Moni sairaus, ihan tavallisesta "flunssasta" alkaen tartuttaa muita jo ennen oireiden alkua ja useat taudit tarttuttavat oireiden jo ollessa pois. Siis päiväkotiryhmässä on aina lapsia, jotka ovat sairastumassa, ovat oireettomia kantajia tai ovat jo sairastaneet.[/QUOTE]

Joo, tietämättömyyttä.
Satun tietämään missä kunnossa ne lapset siel hoidossa on ja todellakin, jos ne pahimmat räkänökät, keuhkonsa pihalle yskijät pitäis kotona eikä tois hoitoon, niin ei flunssat kiertäis niin pahasti.

"Sanna"
[QUOTE="aloittaja";25073016]Kiitos antamastasi palautteesta ja hyvää päivänjatkoa sinulle.[/QUOTE]

Kuin myös. Puhuit asiaa, mutta älä enää viittaa jatkossa työpaikkasi tilanteisiin. Meillä niitä puretaan tiimipalaverissa :D

"hoitaja"
[QUOTE="vieras";25072756]No nyt kun nää hoitajat on linjoilla ja valmiina vastaamaan, niin voisitteks te kertoa miksi siellä päiväkodeissa on yleensä niin surkea hygienia taso?

Suurin osa taudeista tarttuu lapsesta toiseen nimenomaan ennen nuhan/yskän alkua. Joten vaikka se lapsi sinne ryhmään palaa kuumeen laskettua, niin tauti on jo tarttunut muihin.

Yleisesti kyse on enemmän yleisestä päiväkotien hygienia tasosta, joka tautien yleisyyden perusteella on surkea. Ettekö te oikeesti pese siellä käsiä tai oven kahvoja ikinä??[/QUOTE]

Minä hoitaja EN pese KOSKAAN oven kahvoja yms. Minun tehtävänä on mm. lasten kasvun ja kehityksen tukeminen, ei ovien kahvojen peseminen. Siivoojat huolehtivat näistä. HE käyvät kerran päivässä..

minä pesen itse käsiä paljon, mutta kun ryhmässä on 21 lasta ja kaksi aikuista (iltapäivällä), niin yksinkertaisesti emme pysty valvomaa, että jokainen lapsi pesee kädet joka aivastuksen ym. jälkeen.

päiväkodin hygienia taso on surkea, koska vähäisten hoitajien takia ei pystytä valvomaa kaikkia asioita. Jos toinen on toisen "kurkussa" kiinni, on oleellisempaa valvoa, kun Nicon käsienpesua. LApset myös yskivät ja aivastavat täysin toisten päälle. Sellaisia ne lapsoset ovat:)

"MillaM"
Joo, tietämättömyyttä.
Satun tietämään missä kunnossa ne lapset siel hoidossa on ja todellakin, jos ne pahimmat räkänökät, keuhkonsa pihalle yskijät pitäis kotona eikä tois hoitoon, niin ei flunssat kiertäis niin pahasti.
Ei, kyllä ne kiertää ihan samalla tavalla. Kyse on pisaratartunnoista ja ne saattaa itää aikansa. Ei se pahin räkimisvaihe enää tilannetta muuta suuntaan jos toiseen. Kun epidemia iskee, niin se iskee.

Jos lapsen yleiskunto on huono, niin ei lasta päiväkotiin. Kiitos!

[QUOTE="vieras";25071891]Vanhempien vikahan tää kaikki taas on. Miksei esim. laiteta lapselleni hoidossa talvikenkiä jalkaan vaikka on kylmä?[/QUOTE]

Kenties siks,että oot vienyt sinne jotkut muut kengät?

KepaIina
[QUOTE="hoitaja";25073080]Minä hoitaja EN pese KOSKAAN oven kahvoja yms. Minun tehtävänä on mm. lasten kasvun ja kehityksen tukeminen, ei ovien kahvojen peseminen. Siivoojat huolehtivat näistä. HE käyvät kerran päivässä..

minä pesen itse käsiä paljon, mutta kun ryhmässä on 21 lasta ja kaksi aikuista (iltapäivällä), niin yksinkertaisesti emme pysty valvomaa, että jokainen lapsi pesee kädet joka aivastuksen ym. jälkeen.

päiväkodin hygienia taso on surkea, koska vähäisten hoitajien takia ei pystytä valvomaa kaikkia asioita. Jos toinen on toisen "kurkussa" kiinni, on oleellisempaa valvoa, kun Nicon käsienpesua. LApset myös yskivät ja aivastavat täysin toisten päälle. Sellaisia ne lapsoset ovat:)[/QUOTE]

Tämä hoitaja taas pesee käsidesin kanssa oven kahvat pahempien räkätautien yms. aikana. Minun tehtäväni on myös huolehtia lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen lisäksi myös lapsen hyvinvoinnista. Ja tämä on osa sitä.

Aika hyvin lapset osaavat hoitaa hygienisen puolenkin, kun tarpeeksi asiaa vatvotaan. Riippuu ryhmästäkin, mutta näin yleisesti esim. 5-6v. kanssa. Siinä olen samaa mieltä, että lapset yskivät ja aivastavat tahallaan toistensa päälle, siitäkös aina soppa syntyy :) Ja iänikuisen hoitajapulan takia ei voi aina olla valvomassa joka aivastuksen jälkeen käsipesua. Ihan ymmärrettävää. Toivottavasti myös kaikki vanhemmatkin ymmärtävät tämän.

se ei ole vanhempien vika jos säästetään niin paljon, että ei saada kunnon sijaisia? Jokainen päiväkoti tietää, että sijaisia tarvitaan niin eikö kannattaisi tehdä ns. vakisijaiset, että olisi aina suunnilleen samat sijaiset. Ei tuo vanhempien vika ole jos kunnat säästää ja teillä menee asiat päin sitä itseään!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:n näkökulma;25073298:
Toivoisin vastauksia vanhemmilta...
jokainen tietää vallan hyvin, että jokaisesta nuhasta ei töistä voi pois olla. Kukaan työnantaja ei sellaista katso hyvällä eikä yksikään lääkäri sellaisesta sairauslomaa kirjoita. Hyvin yksinkertaista. Vai jäädäänkö kaikki työttömiksi, koska lapsilla on atooppista ihoa, allergista nuhaa yms. ympäri vuoden.

pph:n näkökulma
jokainen tietää vallan hyvin, että jokaisesta nuhasta ei töistä voi pois olla. Kukaan työnantaja ei sellaista katso hyvällä eikä yksikään lääkäri sellaisesta sairauslomaa kirjoita. Hyvin yksinkertaista. Vai jäädäänkö kaikki työttömiksi, koska lapsilla on atooppista ihoa, allergista nuhaa yms. ympäri vuoden.
En kysynyt tätä, ja olen ja aikaisemminkin kirjoittanut että nyt ei ole kuse siitä pikku nuhasta. Lukisitko uudelleen viestini siten että ymmärtäisitkin ne?

Kysyin että osaavatko vanhemmat edes kuvitella miten sairas-kyllä, vanhempien mielestä hoitokuntoinen, hoitajan mielestä sairas- lapsi kärsii sen hoitopäivän aikana?

Osaatko sinä kuvitella, millainen lapsesi on pitkän hoitopäivän aikana, kun hänet sinne puolikuntoisen viet?

big bangille rautalankaa
mä väännän tolle bigbangille nyt vielä rautalangasta kun se ei tunnu tajuavan:

Jokaisesta nuhasta ei tarvitse olla pois hoidosta. Jos yskii, on ok. Jos valuu räkä, on ok. Kunhan lapsi jaksaa ul-koil-la ja py-sy-ä mu-ka-na koko pit-kän hoi-to-päi-vän johon saattaa kuulua metsämörriretki, jumppatuokio, ja tietty ne normiulkoilut. Lapsi, joka on pikkuisessa nuhassa pärjää vallan mainiosti, mutta lapsi jolla on se pikkuinen nuha ja yleiskunto nollassa kärsii.

vaktaa
Nuhakuume, flunssa
Lääkärikirja Duodecim
19.5.2010
Infektiosairauksien erikoislääkäri Jukka Lumio

* Oireet
* Toteaminen
* Itsehoito
* Milloin hoitoon?
* Flunssan ehkäisy

Suomessa sairastetaan vuosittain arviolta 10–20 miljoonaa hengitystieinfektioita. Avohoidossa lääkärin potilaista kolme neljäsosaa sairastaa jotain hengitystieinfektiota. Näistä tavallisin on nuhakuume eli flunssa.

Aikuinen suomalainen sairastaa vuosittain keskimäärin 1–5 ja lapsi 5–10 nuhakuumetta. Sitä aiheuttavat sadat eri virukset, joista yleisimpiä ovat rinovirukset. Sen onko jäätävä pois töistä taudin aikana ratkaisee vain yleiskunto. Perussääntö on, että tartuttamisen välttämiseksi se ei ole tarpeellista, koska väestössä liikkuu koko ajan runsaasti nuhakuumeviruksia kantavia henkilöitä ja yksittäisen sairastuneen poistumien joukosta ei vaikuta merkittävästi muiden riskiin sairastua.

lisää vaktaa
Milloin hoitoon

Pienikin lapsi toipuu flunssasta yleensä hyvin. Lapsi on kuitenkin syytä viedä hoitoon, jos

* lapsi muuttuu kivuliaaksi tai alkaa heräillä yöllä
* flunssa pitkittyy yli kahden viikon mittaiseksi
* kuume kestää yli viisi vuorokautta
* kuume laskee mutta nousee uudestaan
* lapsella on korkea kuume ja hän väsähtää
* hengitys muuttuu tiheäksi tai puuskuttavaksi
* hengitykseen liittyy selvä vinkuna
* silmät alkavat rähmiä.

Tärkeää on lapsen yleisvointi. Mikäli lapsi vaikuttaa kohtuuttoman väsähtäneeltä, hänet voidaan aina tuoda arvioon.

Yhteistyössä