Kiitos niille vanhemmille jotka tuovat lapsensa puolikuntoisena hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Päivähoidon työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyllä se on päiväkodin henkilökunnan velvollisuus ja vastuu viime kädessä käännyttää ne puolikuntoiset/sairaat lapset ovelta vanhempineen, jos ei älli vanhemmilla leikkaa niin pitkälle. Kyllähän niitä puolikuntoisia sitten jatkossakin tuodaan, jos kerran annetaan tulla.
Valitettavasti henkilökunnalla ei tätä oikeutta ole. Eli siis että käännytettäisiin ovelta. Itse otin asiasta ylemmältä taholta selvää, kun eräs lapsi tuotiin hoitoon ja kerrottiin, että kyllä se tuossa iltayöstä oksensi mutta on nyt ihan kunnossa... Otin lapsen vastaan ja otin sitten puhelinyhteyden ylempään pomooni ja kysyin, että miten tässä tilanteessa pitäisi toimia, kun ohjeena on se oireeton päivä. Pomo tuumasi, että lapsi on otettava vastaan, emme voi kieltäytyä ottamasta. Että näin!

"vieras"
[QUOTE="vieras";25074669]Valitettavasti henkilökunnalla ei tätä oikeutta ole. Eli siis että käännytettäisiin ovelta. Itse otin asiasta ylemmältä taholta selvää, kun eräs lapsi tuotiin hoitoon ja kerrottiin, että kyllä se tuossa iltayöstä oksensi mutta on nyt ihan kunnossa... Otin lapsen vastaan ja otin sitten puhelinyhteyden ylempään pomooni ja kysyin, että miten tässä tilanteessa pitäisi toimia, kun ohjeena on se oireeton päivä. Pomo tuumasi, että lapsi on otettava vastaan, emme voi kieltäytyä ottamasta. Että näin![/QUOTE]

Näin se menee. Hoitajan on tässä tilanteessa odotettava, että lapsi oksentaa, sitten voi soittaa vanhemman hakemaan lasta kotiin. Toki siinä odotellessa oksennustauti ehtii tarttua jo moneen lapseen.

"sama"
Jos mun lapsi on tullut kipeäksi kesken päivän, niin päiväkodista on KYSYTTY, pääsenkö hakemaan yhtään aiemmin kuin on sovittu ja kun olen luvannut lähteä vartin sisään (eli heti kun saan selitettyä asian töissä ja hommattua oman pöytäni siihen kuntoon että voi lähteä), on minulta KYSYTTY, lähteekö toinenkin lapsi samaan aikaan kotiin vai haenko hänet vasta normiaikaan. Olen ottanut kotiin, miksi mä edestakas rupeisin väliä ajaa. Mutta mielestäni ihan fiksu kysymys (jo siinäkin mielessä, että jos ois ollu jotain että toinen ois pitäny viedä lääkäriin, oli fiksua tajuta että toinen voi olla sen aikaa päiväkodissa)
Eli itse olen sitä mieltä, ettei olisi pahitteeksi päiväkodin puoleltakaa kiinnittää huomiota, miten asiat sanoo. Itse en ole kokenu nokittelua, mutta selvästi joilleki on heti sanottu pahasti, ihan ku kiusallaa joku tois kipeäksi tulevia lapsia tarhaan

"hhh"
On kyllä rasittavaa. Ja samoin ärsyttää, kun mammat raahaa niitä räkänenäisiä ja korvatulehduksesta kärsiviä pentujaan harrastuksiin tartuttamaan muita lapsia. Taas viime viikolla oli muskarissa yhdellä ämmällä mukana lapsi, jolla oli aamulla ollut kuumetta ja korvat kipeänä yms., mutta kun lääkäri saatiin vasta iltapäivälle, niin olivat sitten aamulla lähteneet muskariin. Jessus mitä idiootteja.

vvvvv
Sehän se ongelma juuri on, tuota ei tunnu noudattavan juurikaan mikään perhe.
Ne pahimmat räkänokat eivät todellakaan ole siinä kunnossa, että itse ikinä kehtaisin edes viedä lastani päiväkotiin siinä tilanteessa.

Pieni nuha tai köhä ok, mut liika on liikaa...

Eikä kukaan jaksa viikon välein pahaa flunssaa, vai jaksaako? Ainakin meidän vauvalle alkaa olemaan jo liikaa tämä flunssakausi joka on jatkuvasti päällä. Ja siis, vauva itse ei ole hoidossa, isosisko on.
Virikelapsi siis? No, itsepähän olet valintasi tehnyt. Tottakai ne pöpöt tulevat sieltä pk:sta kotiinkin!

syvältä
[QUOTE="vieras";25074722]Näin se menee. Hoitajan on tässä tilanteessa odotettava, että lapsi oksentaa, sitten voi soittaa vanhemman hakemaan lasta kotiin. Toki siinä odotellessa oksennustauti ehtii tarttua jo moneen lapseen.[/QUOTE]

Ilkeää, että ei voi käännyttää ovelta selvästi kipeitä lapsia.

Sekin on ilkeää, että sairastuneen sisarus voidaan ihan keveästi tuoda hoitoon! Kun sellaisten ajattelemattomien perheiden lapset ovat päiväkotien eri ryhmissä, kaksi ryhmää joutuu kierteeseen.

jos terve
Alkuperäinen kirjoittaja syvältä;25075910:

Sekin on ilkeää, että sairastuneen sisarus voidaan ihan keveästi tuoda hoitoon! Kun sellaisten ajattelemattomien perheiden lapset ovat päiväkotien eri ryhmissä, kaksi ryhmää joutuu kierteeseen.
Minä olen ainakin vienyt sisaruksen tarhaan, jos se ei ole ollut yhtään sairas, koska meillä ei yleensä ole kiertäny tauti kaikkia, ja kyllä sen näkee onko tulossa kipeäksi vai ei. Syy miksi sisarus tarhaan: Saa leikkiä ja ulkoilla, vaikka yksi joutuu olemaan sisällä, saa ravitsevan ruuan ja päiväjärjestyksen sillä aikaa kun yhtä viedään lääkäriin, olisi vaikeampi mennä koko porukalla lääkäriin. Paitsi jos oksutautia, sit en veis yhtäkään hoitoon koska se voi puhjeta nopeesti ja levitä helposti

se äskeinen
Tiesitkö, että autismista, aspergerista, kielellisestä kehityshäiriöstä jne johtuen voi neurologi suositella päivähoitoa, vaikka äiti olisi kotona? Pitäisikö silloin panna hanttiin, ettei vaan kukaan luulisi virikelapseksi?
Hmmm.. Omani oli dyspraksialapsi (ja kielellisen kehityksen häiriö) ja oli ihan kotihoidossa. Nyt jo iso lapsi ja hyvin pärjännyt elämässään, vaikka ei virikehoitoa saanutkaan. Toki piirteitä jäänytkin vielä ja tulee aina olemaan, mutta niiden kanssa on vain opittava elämään. Koin erittäin palkitsevana sen, että itse hoidin lastani ja kuljetin kuntouttaviin toimenpiteisiin. Jos olisi ollut päiväkodissa niin ei olisi onnistunut edes.

"yhäippä"
Mun lapsella on ollut tänä syksynä 1,5kk kestävä yskä, ei mitään muuta. Ja nyt kun toisella loppui niin toisella alkoi. Päiväkodista muistavat aina kertoa,että on yskinyt. Mä en vaan oikeasti voi pitää lapsia pikku yskän takia kotona viikkotolkulla, vaikka haluaisin. Mulla on määräaikainen työsopimus enkä voi olla koko ajan pois töistä. En ole korvaamaton, mutta me ei eletä ilman mun palkkaa.

niin?
Alkuperäinen kirjoittaja se äskeinen;25075951:
Hmmm.. Omani oli dyspraksialapsi (ja kielellisen kehityksen häiriö) ja oli ihan kotihoidossa. Nyt jo iso lapsi ja hyvin pärjännyt elämässään, vaikka ei virikehoitoa saanutkaan. Toki piirteitä jäänytkin vielä ja tulee aina olemaan, mutta niiden kanssa on vain opittava elämään. Koin erittäin palkitsevana sen, että itse hoidin lastani ja kuljetin kuntouttaviin toimenpiteisiin. Jos olisi ollut päiväkodissa niin ei olisi onnistunut edes.
Se että sinä olet kasvattanut lapsesi niin hienosti ei tarkoita, ettei joku, jonka lapsi on esim vaikeammin jälkeenjäänyt, saattaisi tarvita "vapaata" paitsi oman mielenterveytensä vuoksi, niin esim yhden päivän viikossa asioiden hoitoon. Se on kyllä hienoa että voit sanoa oman kokemuksesi perusteella virikehoidon olevan turhaa, paistaa jotenkin marttyyrius läpi

syvältä
Minä olen ainakin vienyt sisaruksen tarhaan, jos se ei ole ollut yhtään sairas, koska meillä ei yleensä ole kiertäny tauti kaikkia, ja kyllä sen näkee onko tulossa kipeäksi vai ei. Syy miksi sisarus tarhaan: Saa leikkiä ja ulkoilla, vaikka yksi joutuu olemaan sisällä, saa ravitsevan ruuan ja päiväjärjestyksen sillä aikaa kun yhtä viedään lääkäriin, olisi vaikeampi mennä koko porukalla lääkäriin. Paitsi jos oksutautia, sit en veis yhtäkään hoitoon koska se voi puhjeta nopeesti ja levitä helposti
Noinhan kaikki vanhemmat selittelevät. Ja suuressa osassa tapauksista molempi hoidossa sisarus sairastaa vuorotellen.

Jos terve sisarus saa muutaman päivän leppoisaa kotona oloa se ei hänen maailmaansa kaada! On väärin ajatella, ettei pystyisi myös tervettä lasta saamaan nauttimaan kotonaolosta. Uusavuttomuutta suorastaan.

Itse en veisi lapsia päiväkotiin (tms.), mikäli olisivat ap:n kuvailemassa kunnossa. Lapsen tulee saada parantua rauhassa, eikä mun mielestä päiväkoti ole oikea paikka sille. Pieni nuha tai flunssa ei haittaisi, mutta tosiaan oikea huonokuntoisuus/ap:n kuvailema puolikuntoisuus... Mahdollisuuksien mukaan sitten katselisin, voisiko joku tulla hoitamaan lasta työpäiväni ajaksi (ellen itse siis palkallista vapaata saisi) vai pitäisinkö ihan palkattoman vapaan. Oli niin tai näin, ajaisi lapsi ja hänen hyvinvointinsa kuitenkin töiden edelle.

syvältä
Alkaa oikeasti taas harmittaa se, että ei pystytä selviämään parin lapsen hoitamisesta kotona. Miksi yleensä tehdään lapsia jos elämä on niin mahdotonta heti kun päiväkotiin ei voi viedä.

"huoh"
Alkuperäinen kirjoittaja syvältä;25075995:
Noinhan kaikki vanhemmat selittelevät. Ja suuressa osassa tapauksista molempi hoidossa sisarus sairastaa vuorotellen.

Jos terve sisarus saa muutaman päivän leppoisaa kotona oloa se ei hänen maailmaansa kaada! On väärin ajatella, ettei pystyisi myös tervettä lasta saamaan nauttimaan kotonaolosta. Uusavuttomuutta suorastaan.
no meillä ei yksi lapsista ole ollut kuumeessa/yskässä vuoteen, vaikka muut on. En tiedä mistä johtuu. Mutta hänellä on myös adhd ja asperger diagnosoitu aika pienenä, ja voin sanoo että hän leviäisi pitkin seiniä, jos joutuisi olemaan vaikka koko viikon "vaan" toipilaskodissa kipeän sisaruksen vuoksi pääsemättä kunnolla ulkoilemaan ja purkamaan energiaa. Myös sairaat saa olla rauhassa silloin. Ja tietenkään ei mitään normaalin pituisia päiviä sillon, vaan haetaan aiemmin

aikoinaan olin hetken töissä päiväkodissa, eräänlaisena avustajana ja mieleen on jäänyt elävästi, miten kerran oli tulla itku sinne tuodun sairaan lapsen takia: nuutunut, apaattinen, halusi olla sylissä eikä syönyt mitään, vain mehua joi.. sellainen viiden vanha, ei mikään taapero enää. kun muut lähtivät pihalle, poika sai jäädä nukkumaan. tämän vanhemmille koetettiin soittaa pariinkin kertaa, lopulta äiti tuli ja väitti että " ei sillä aamulla kuumetta ollut" ja " en minä nyt tämän takia vapaata saa! " :headwall:
no, ilmeisesti poika oli sitten tarpeeksi sairas että äiti sai saikkua, koska ei seuraavana päivänä näkynyt..

Olen sanonut täällä ennenkin "ääneen" tämän, ja sanon taas. Ne panadolilla "kuumeettomaksi" dumbatut lapset on aika reppahousuja yrittäessään vetää 8 tunnin hoitopäivää lävitse.
Ja ne päiväkodit, joissa olen töissä ollut...kahvitauoilla henkilökunta ei todellakaan ylistä moisia vanhempia. Syystäkään.

"nih"
Olen yrittäjä, enkä todellakaan pysty olemaan pois töistä. Kukaan ei tee mun töitäni. Kassakaan ei kilise.
Onneksi lapsillani on palkkatöissä käyvä isä, joka "joutuu" aina olemaan sairaiden kanssa kotona.
Että älkää yleistäkö, jokaikinen vanhempi ei kykene tuosta vain jäämään sairastavan kanssa kotiin.

ihmiset ei vaan älyä
Kumpa tämä sama asia olisi selvä vähän laajemmaltikin. Silloin kun sikainfluenssaepidemia oli kuumimmillaan, meille tuli hammaslääkärin vastaanotolle ihmisiä, joiden lapsi/puoliso tai jopa itse oli vielä taudin kourissa. Kun ei haluta perua aikaa, "kun uusi aika menee sitten niin pitkän ajan päähän".

Kiva siinä sitten hoitaa mahdollisesti tartuttavaa ihmistä, ja olin itse silloin vielä raskaana!

"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja syvältä;25075910:

No voi voi, meillä ainakin hankalaa saada mihinkään hoitoon enempää kuin yksi sairas lapsi... muut terveet menkööt päiväkotiin!!! Eri asia jos töistä pystyis ite aina oleen pois.... ja toisaalta etätytä pystyn tekemään sen sairaan ja väsyneen lapsen kanssa mutta en niiden muiden virtaa täynnä olevien terveiden lasten kanssa!!!

"ansku"
Hirveetä kärjistämistä kun annetaan ymmärtää että suurinpiirtein kaikki vanhemmat "lääkitsevät lapsensa kuumeettomaksi ja kiikuttavat hoitoon". No ehkäpä tätäkin tapahtuu mutta suurimmalla osalla vanhemmista lienee järki päässä ja saikkua haetaan ainakin kuumepäivien ajaksi. Meidän neuvolasta sairaslomaa on yleensä kirjoitettu 3 päivää ja siinä ajassa on kuumekin useimmiten lähtenyt. Mutta tosiasia on että vaikka lapsella sitten parikin viikkoa nenä vuotaa limaa niin hoitoon se on vietävä. Ei töistä mitenkään voi olla montaa viikkoa pois vain sen takia että lapsen nenä vuotaa! Ja sitten ollaan viikko-pari ihan terveenä ja sitten taas tulee jokin flunssa....

Itselle ei tulisi mieleenkään viedä kuumeista (tai edellisenä päivänä/yönä kuumeillutta) tai pahoinvoivaa lasta hoitoon, ei myöskään silloin jos lasta väsyttää poikkeuksellisesti tai jos yleiskunto on huono. Eiköhän vanhemmat halua pääasiassa lapsilleen parasta ja hoitaa sairaat lapsensa itse.

Ymmärrän jos ap:tä harmittaa mutta eiköhän tuo sairastelu ikään kuin kuulu tuohon ammattiin.

Ja muistutukseksi: joskus lapset oikeasti sairastuu hoitopäivän aikana. Aina ei tarvitse syyllistää vanhempia ketkä ei tätä pystyneet jo ennen hoitoon viemistä ennustamaan.

"äippä 80"
[QUOTE="Jenis";25072650]:D

Uskomatonta että joku vanhempi antaa lapsensa oottaa sairaana 3 tuntia päiväkodissa! Oli sitten isä tai äiti. Mutta on vähän lapsellista sanoa ettei "monikaan isä" ole tuonut sairasta lasta hoitoon - eihän se nyt sitä tarkoita että ne isukit on kotona hoitamassa sairaita lapsia, vaan että jälleen kerran se on äiti, joka arvioi hoidontarpeen ja hoitaa lasten päiväkotirumban. Menkää välillä haukkumaan ukkoja johonkin miesten palstalle, jooko?[/QUOTE]

Samaa mieltä, mun mutu-tuntuma lapseni päiväkodista on myös se, että äidit sitä päiväkotirumbaa pääasiassa pyörittävät, miesten satunnaisella avustuksella. Samoin kotiin kipeän lapsen kanssa jää selkeästi useammin äiti. Eli lasten sairastelu kaatuu enemmän äitien niskaan sitten lopulta vaikka isät voisivat hyvin jakaa tässä kohtaa hoitovastuuta ja poissaoloja töistä. Näin me tehdään, olemme aina vuorotellen poissa niin kumpikaan ei joudu olemaan kohtuuttoman paljon.

Meidänkin lapsi on tällä hetkellä nuhainen ja yskäinen mutta muuten ihan reippaassa kunnossa. Ei oikeen millään tuon takia voi olla poissa hoitopaikasta, ikävä kyllä. Muuten saisi olla koko talven kotosalla. Kipeää lasta ei tietenkään viedä hoitoon, se on selvä!

"harmaa"
Hyvä ketju,olen tota samaa kironnut niin monet kerrat! Mielestäni täit ja kihomadot kuuluvat tähän samaan ryhmään! En ikinä kehtaisi viedä lastani hoitoon ja sanoa et hei muuten meijän vernerillä on sit kihomatoja ja täitö,ei semmosia muksuja voi viedä toisten lasten lähelle!! en veisi omaanikaan ja ihmettelen todella paljon niitä jotka siihen pystyvät.

Ja perus sairasteluun saa jokainen varmasti saikkua,lapsen takia ollaan pois töistä ja hoidetaan se laps terveeks!? Ettei tarvi sitten itkeä että nyt se jukka makaa sairaalassa letkuissa kun on aivokalvontulehdus! Mistäköhän lienee tullut kun puolikuntoista lasta riepotetaan päiväkodin kuitenkin rankassa arjessa

Yhteistyössä