Kiitos niille vanhemmille jotka tuovat lapsensa puolikuntoisena hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Päivähoidon työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
yleistystä..
ja taas hyvää yleistystä "vanhemmat ja uraäidit tuo lapset hoitoon, vaikka ovat selkeästi kipeitä". Missä ne "kaikki" aina on, kun jutuista väännetään?

Täällä ilmoittautuu yksi "uraäiti" ja äiti, joka on sellaisessa työpaikassa, että kukaan ei pysty tekemään mun töitä silloin kun olen poissa. Yhden poissaolopäivän aikana saattaa tulla hyvinkin satakunta sähköpostia, joihin kaikkiin täytyy vastata ja kaikki niissä olevat jutut tehdä ja hoitaa. Mutta silti mä pystyn olemaan pois lasten sairauden takia töistä (vaikkakin jokaisen 3 päivän poissaolon jälkeen menee vähintään 1 päivä pelkästään poissaolopäivien sähköposteja peratessa ja hoitaessa). Ja lapset tosiaan on pois, kun ovat niin kipeitä, ettei heitä voi hoitoon viedä.

Ja välillä oon ollut pois, vaikka työnantajan näkökulmasta en olisi saanut olla ja siksi olen ollut palkattomalla enkä sairaslomalla. Aina kun tuo työnantaja ei hyväksy kaikkia sairaslomalappuja, joita olen työnantajalle vienyt. Mulla on kolme lasta, ja kun sama tauti kiertää kaikki, tulee poissaoloja välillä 2 viikkoa putkeen, ja siksi ei aina hyväksy niitä todistuksia, vaikka kuinka selitän, että esim. enterorokossa lasten parantuminen vei kauemmin kuin sen 3päivää..

Niin että eipäs yleisestä siellä!

---
noh, minä edelleen koen että on ok odottaa vaikka se kolme tuntia jos juuri tuli kipeäksi. jos joutuu olee pihalla niin sitten joutuu. jos jonkun mielestä on ihan sama että lapsi on koko päivän ilman aikuisen valvontaa niin sitten on sitä mieltä. minä olen kuitenkin sitä mieltä että lapseni osaa nukkua yksin. en sanonut että se osaa lämmittää ruokaa yksin.

no mun lapsi voi jäädä nukkumaan ihan varsin itsekseen. hän osaa kyllä tulla etsimään ihmisiä ulkoa kun herää jos hänelle on kerrottu että tule hihkasemaan ulko-ovelta kun heräät. ei sitä tarvii kenenkään siinä sängyn vieressä tuijottaa.
Sinun lapsesi ehkä voi, mutta hoitajilla on vastuu lapsestasi, joten jonkun on silloin oltava sisällä ja katsottava lapsesi "perään"

hmmmm
on ärsyttävää kun kipeitä viedään hoitoon.. ihan sen lapsen kannalta.. taudithan nyt yleensä tarttuu jo ennenkuin on mitään oireita, että sinänsä sairastumisilta tuollaisessa työpaikassa on varmasti vaikea välttää.

meillä poika alko yöllä ripuloimaan, aamulla soitin päikkyyn ja sanoivat, et pari muutakin muksua on pois samasta syystä, että vissiin jonkinlainen ripuliepidemia siellä ryhmässä sitten on.. tai sitten vaan on saatu jostain kaupasta yms. kyseinen tauti.

"vieras"
Vanhemmille ei useinkaan myönnetä sairauslomaa sillä perusteella, että lapsi yskii/on räkäinen. Tuolloin on pakko mennä töihin, ellei sitten halua ajautua pomon kanssa konfliktiin ja alkaa keskustella työpaikkansa tulevaisuudesta. Rahakin kun tulee monelle tarpeen, etenkin kun lapsia on. On hyvä kysymys, mihin se lapsi sitten pitäisi laittaa näissä tilanteissa, kun sitä sairauslomaa ei todellakaan anneta.

"Sanna"
Täällä vietän sitten sairaslomaa, kuten 5 kollegaanikin samaan aikaan, töissä on kaaos kun yrittävät sijaisvoimin siellä pyörittää toimintaa. Teatteripäivä olis ollut tänään, se nyt peruuntui koska liikaa henkilökuntaa on pois. Vauvat itkee kun on vieraita hoitajia tupa täynnä, enkä uskalla edes kuvitella miten pärjäävät diabeetikko, epileptikko ja autisti. Vanhemmat on kiukkuisia ja valittavat hoidon tasosta. Sietäisivät miettiä miksi tilanne on tämä. Itse haen huomenna lisää sairaslomaa ja pysyn tasan tarkkaan kotona siihen asti ettei edes nenä vuoda enää. Pärjäilevät sitten töissä miten parhaaksi näkevät.

Etkös sä tässä nyt ota aika hyvin esille nimenomaan juuri sun työpaikkasi tilanteen? Tuskin joka ryhmässä on diabeetikko, epileptikko ja autistinen? Ei meidän muksu ainakaan ja tilanne on sielläkin aika kaaottinen välillä. Ehkä näitä hoitajiakin on moneen junaan. Tai, no, pakko olla.

"äiti minäkin"
Alkuperäinen kirjoittaja pk:ssa töiss;25071906:
ai talvikengät. voi kumpa vanhemmat jo toisivat ne kengät pk:tiin ja saatikka niissä olisi nimet, että ne vois laittaa lapselle jalkaan. Jos kengissä ei ole nimiä, niin minä en ainakaan niitä laita lapsen jalkaan. VArsinkaan kun lapsi ei tiedä, ovatko ne hänen!'

Perjantaina pakkasta -2 ja suurin osa lapsista tuulipuvulla ulkona. Ei mitään villa/fleesevaatetta laitettavaksi!

ap:lle: minä myös s-lomalla...
Vähän off topic, mutta sanon silti vähän huolestuneena tämän.

Minusta on surullista katsoa, kun lapsille ei ole tosiaan varattu säänmukaista vaatetusta. Meillä molemmat lapset jo toppahaalarit päällä olleet jo tovin aikaa. Toisilla lapsilla vain välikausihaalari (siis missä ei minkään valtakunnan vuorta) ja ehkä jotain villavaatetta alla. Mutta ei se tuo välikausi+villavaate pidä pakkasella. Ei pidä. Ehkä aikuisella, mutta ei lapsella, joka kylmässä maassa touhuaa ja istuu jopa siinä. Ettekö te oikeasti voi hankkia hyvissä ajoin lapsillenne lämmintä päälle. Turha valittaa, että ei pueta lämpimästi, KUN EI OLE MISTÄ PUKEA LÄMPIMÄSTI!!!

Prkl, olen puhunut.

"Jenis"
Meillä kun on vähän tyhmemmät lapset niin minun on pakko viedä lapseni hoitoon jossa aikuiset katsoo heidän perään.
:D

Uskomatonta että joku vanhempi antaa lapsensa oottaa sairaana 3 tuntia päiväkodissa! Oli sitten isä tai äiti. Mutta on vähän lapsellista sanoa ettei "monikaan isä" ole tuonut sairasta lasta hoitoon - eihän se nyt sitä tarkoita että ne isukit on kotona hoitamassa sairaita lapsia, vaan että jälleen kerran se on äiti, joka arvioi hoidontarpeen ja hoitaa lasten päiväkotirumban. Menkää välillä haukkumaan ukkoja johonkin miesten palstalle, jooko?

"nanna84"
[QUOTE="Tuittu";25071911]Lapsellani valuu nenä ja hän yskii. Kenet saan kirjoittamaan minulle sairaslomatodistuksen sairaan lapsen hoitamisesta, jotta ei tarvitse palkatonta vapaata ottaa? Ei lapsellani ei ole ollut kuumetta, mutta flunssa hänellä on. Mutta ymmärrän kyllä ärtymyksesi jos yöllä on ollut kuumetta ja tuodaan lapsi hoitoon, ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon silloin, mutta toisaalta joka nuhan takia en kuitenkaan voi olla pois töistä.[/QUOTE]

Kyllä mä lastenneuvolassa töissä ollessani kirjotin sairaslomalappuja vanhemmille töihin vaikka lapsi ei kuumeessa ollut. Ei siihen hoitokuntoon aina vaikuta pelkästään se, onko lapsella kuumetta, vaan yleistila ja se muukin vointi.

"Tiu"
Meillä on ollut räkätauti kestoltaan piiiiiiiitkä. Jos kuumetta tietenkään ei mennä hoitoon. Viikonloppuna oli kuumetta, tänään ei, mut hain sairauslomaa kolme päivää varmuuden vuoksi. En kyllä ymmärrä onko jollekin työ tärkeämpää kuin lapset. Itse nautin olla kotona, vaikka lapset ois kipeitäkin mut en oo mikään lusmuilija, tykkään käydä töissäkin. Ja on syöty kaikkia mahdollisia vitamiineja ja probiootteja, mut niin vaan sairastanut yhtäjaksoisesti kolmisen kuukautta räkätautia. Välillä saattaa mennä viikko ilman räkää, mut sitte taas iskee.

"nanna84"
[QUOTE="vieras";25072627]Vanhemmille ei useinkaan myönnetä sairauslomaa sillä perusteella, että lapsi yskii/on räkäinen. Tuolloin on pakko mennä töihin, ellei sitten halua ajautua pomon kanssa konfliktiin ja alkaa keskustella työpaikkansa tulevaisuudesta. Rahakin kun tulee monelle tarpeen, etenkin kun lapsia on. On hyvä kysymys, mihin se lapsi sitten pitäisi laittaa näissä tilanteissa, kun sitä sairauslomaa ei todellakaan anneta.[/QUOTE]

Mulle ainakin riittää, että vanhemmat kertoo ettei lapsi oo hoitokuntonen. Sen perusteella kirjotan sairaslomalapun.

"Lellu"
Tympii se muakin, kun tarha on täynnä kipeitä lapsia ja sitten meidän lapsi raahaa jokaisen taudin koko perheen sairastettavaks... Meil onneks on se vielä mahdollisuus, että lapsi pidetään kotona kunnes ei mitään oireita enää ole. Toivottavasti jatkossakin, niin ei tarvi miettiä kui moni sairastuu meidän takia.
Voi teitä tietämättömiä. Moni sairaus, ihan tavallisesta "flunssasta" alkaen tartuttaa muita jo ennen oireiden alkua ja useat taudit tarttuttavat oireiden jo ollessa pois. Siis päiväkotiryhmässä on aina lapsia, jotka ovat sairastumassa, ovat oireettomia kantajia tai ovat jo sairastaneet.

"mä"
Nykyään yllättävän usein vanhempi sanoo tuo lapsen hoitoon kun ei ole ollut kuumetta enää yöllä ja samalla toteaa että lapsi sai illalla pronaxenia ja panadolia kun oli niin kova kuume :( No eihän se kuunme nouse kun on lääkkeitä ottettu.
Samoin menee yleensä se pakollinen kuumeeton päivä lääkitään lapsi kuumeettomaksi .
Kerran tuli lapsi hoitoon kauheassa yskässä ja tosi väsyneenä . Ihmeteltiin asiaa äidille illalla kun lapsi ei jaksanut ulkona muuta kuin istua sylissä ja hän totesi että käyntiinhän me eilen lääkärissä. Lapsella oli keuhkoputkentulehdus ja lääkitys, eikä pakkasta ollut ukona kuin -8astetta olisivat edes kertoneet :( niin olisi voinut vaikkapa lyhentää ulkoilua.
Mä saan muuten aina saikkua kun on keuhkoputkentulehdus talvella sen takia että työhöni kuuluu ulkoilua. Ihmettelen miksi lapsilla ei ole sama juttu?

"mimmeli"
Alkuperäinen kirjoittaja Työssäkäyvä;25072210:
Mullakin on kolme lasta päiväkodissa ja toisinaan (ehkä kerran vuodessa) olen suoraan valehdellut että lapsella on ollut yöllä kuumetta ja saanut muutaman päivän sairaslomaa että lapsi on saanut rauhassa parantua. Meillä sairastavat yleensä samaan aikaan joten olen sitten pitänyt kaikki kotona kunnes ovat paremmassa kunnossa.

Enkä pode asiasta yhtään huonoa omaatuntoa. Itse olen ollut pois töistä sairauden vuoksi muistaakseni ennen kuin minulla edes oli lapsia.
Minusta on ärsyttävää, että joutuu valehtelemaan lääkärissä. Varsinkin näiden vähän isompien lasten kanssa pelkää, että itse sanoa paukattaa ettei mulla ole kuumetta ollut.

Kerran en saanut tytölle sairaslomaa, vaikka lääkäri totesi sekä keuhkoputkentulehduksen että korvatulehduksen. MUTTA kun ei ollut kuumetta ja lapsi VAIKUTTI virkeältä!!! Että antibioottia naamariin vaan ja hoitoon?? Soitin pomolle ja sanoin olevani itse sairas (meillä saa olla ilman lääkärintodistusta poissa 3 päivää, mutta sairasta lasta hoitaa vain yhden päivän ilman lääkärintodistusta).

Mutta ap:n kanssa samaa mieltä, ei sairaana hoitoon - se on kaikkien etu!

nii just
[QUOTE="Lellu";25072706]Voi teitä tietämättömiä. Moni sairaus, ihan tavallisesta "flunssasta" alkaen tartuttaa muita jo ennen oireiden alkua ja useat taudit tarttuttavat oireiden jo ollessa pois. Siis päiväkotiryhmässä on aina lapsia, jotka ovat sairastumassa, ovat oireettomia kantajia tai ovat jo sairastaneet.[/QUOTE]

nii just ja siks se onkii ihan sama vaik ne muksut onkii siell hoidossa sittekin kun tauti on päällä

"vieras"
No nyt kun nää hoitajat on linjoilla ja valmiina vastaamaan, niin voisitteks te kertoa miksi siellä päiväkodeissa on yleensä niin surkea hygienia taso?

Suurin osa taudeista tarttuu lapsesta toiseen nimenomaan ennen nuhan/yskän alkua. Joten vaikka se lapsi sinne ryhmään palaa kuumeen laskettua, niin tauti on jo tarttunut muihin.

Yleisesti kyse on enemmän yleisestä päiväkotien hygienia tasosta, joka tautien yleisyyden perusteella on surkea. Ettekö te oikeesti pese siellä käsiä tai oven kahvoja ikinä??

nolojen tilanteiden äiti
Voi kun olin kuolla häpeästä tässä päivänä eräänä. Meillä oli vesirokko käynyt koko lapsikatraan läpi. Nuorimmalla taudin puhkeamisesta oli aikaa jo kaksi viikkoa, mutta hänellä oli kasvoissa vielä rupia. Itse asiassa hänellä on niitä vieläkin, vaikka nyt puhkeamisesta on aikaa jo n. 4 viikkoa.

Eräällä lapsistamme oli aika lastenpolilla. Tällöin hänen vesirokon puhkeamisesta oli aikaa nelisen viikkoa ja nuorimmaisella siis se kaksi viikkoa. Kun odottelimme lääkärille pääsyä, kaksi hoitajaa tuli kysymään, että onkohan pienellä vesirokko. Sanoin, että se on jo parantunut. Hoitajat sanoivat, että vaikka he uskovatkin, ettei se enää tartuta, niin varmuuden vuoksi meidän täytyy mennä "karanteeniin" odottelemaan, ja lääkäri tulee sitten sinne. Sain kuulla vielä pitkän selostuksen vesirokon vaarallisuudesta esim. syöpäsairaille. :ashamed:

Luoja, että mua nolotti!

meillä
meillä ei työnantajalle kelpaa terveydenhoitajan todistus, ellei ole epidemia-aika (eli joulu-helmikuu). Muuten pitää hakea lääkäriltä todistus. Ja lääkäri ei aina kirjoita, kuten viimeksi kun mun tyttärellä oli virtsatietulehdus. Sanoi vaan, että olisihan se hyvä olla kotona, mutta kun on aika hyvävointinen... Miten oon sitten kotona, kun en saa todistusta ja omalla ilmoituksella ei saa olla pois? Jo ekasta vartista pitäisi viedä jonkinlainen todistus työnantajalle..

Tää on ärsyttävää, varsinkin kun on kolme lasta. Oli ihan älyttömän ihana raahautua itse vatsataudissa kipeän keskimmäisen kanssa lääkäriin, kun esikoinen ja kuopus oli terveitä, ja kaikkien kanssa oli raahauduttava hakemaan todistusta... Ja mies ei saa sairaslomaa, kun mä oon kipeä, koska "aikuinen pärjää kotona" - nuo lapset ei vaikuttaneet asiaan ollenkaan...

"vieras"
Juu ei se aina oo helppoi jäädä hoitamaan lasta kotiin. Olen joutunut pomon kanssa tukkanuottasille asiasta. Ei me ainakaan saada ketään hoitajaa kotiin. Enkä mä jättäis sairasta lasta ventovieraalle. Mieluummin palkatonta. Tää probleema on niin pah, että en aio palata nykyiseen työhöni äitiysloman jälkeen.

"nanna84"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;25072797:
meillä ei työnantajalle kelpaa terveydenhoitajan todistus, ellei ole epidemia-aika (eli joulu-helmikuu). Muuten pitää hakea lääkäriltä todistus. Ja lääkäri ei aina kirjoita, kuten viimeksi kun mun tyttärellä oli virtsatietulehdus. Sanoi vaan, että olisihan se hyvä olla kotona, mutta kun on aika hyvävointinen... Miten oon sitten kotona, kun en saa todistusta ja omalla ilmoituksella ei saa olla pois? Jo ekasta vartista pitäisi viedä jonkinlainen todistus työnantajalle..

Tää on ärsyttävää, varsinkin kun on kolme lasta. Oli ihan älyttömän ihana raahautua itse vatsataudissa kipeän keskimmäisen kanssa lääkäriin, kun esikoinen ja kuopus oli terveitä, ja kaikkien kanssa oli raahauduttava hakemaan todistusta... Ja mies ei saa sairaslomaa, kun mä oon kipeä, koska "aikuinen pärjää kotona" - nuo lapset ei vaikuttaneet asiaan ollenkaan...
Ei kelpaa th: todistus? En ole kuullukkaan tuollaisesta, mutta en väitä, etteikö voisi pitää paikkaansa.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja yleistystä..;25072598:
ja taas hyvää yleistystä "vanhemmat ja uraäidit tuo lapset hoitoon, vaikka ovat selkeästi kipeitä". Missä ne "kaikki" aina on, kun jutuista väännetään?

Täällä ilmoittautuu yksi "uraäiti" ja äiti, joka on sellaisessa työpaikassa, että kukaan ei pysty tekemään mun töitä silloin kun olen poissa. Yhden poissaolopäivän aikana saattaa tulla hyvinkin satakunta sähköpostia, joihin kaikkiin täytyy vastata ja kaikki niissä olevat jutut tehdä ja hoitaa. Mutta silti mä pystyn olemaan pois lasten sairauden takia töistä (vaikkakin jokaisen 3 päivän poissaolon jälkeen menee vähintään 1 päivä pelkästään poissaolopäivien sähköposteja peratessa ja hoitaessa). Ja lapset tosiaan on pois, kun ovat niin kipeitä, ettei heitä voi hoitoon viedä.

Ja välillä oon ollut pois, vaikka työnantajan näkökulmasta en olisi saanut olla ja siksi olen ollut palkattomalla enkä sairaslomalla. Aina kun tuo työnantaja ei hyväksy kaikkia sairaslomalappuja, joita olen työnantajalle vienyt. Mulla on kolme lasta, ja kun sama tauti kiertää kaikki, tulee poissaoloja välillä 2 viikkoa putkeen, ja siksi ei aina hyväksy niitä todistuksia, vaikka kuinka selitän, että esim. enterorokossa lasten parantuminen vei kauemmin kuin sen 3päivää..

Niin että eipäs yleisestä siellä!
Ettei vaan jäisi epäselväksi, niin korostan vielä että alkuperäisessä tekstissä ei ollut mainintaa erikseen uraäideistä tai -isitä. Oman kokemukseni mukaan nämä kipeitä lapsia hoitoon kuskaavat ovat melko tasaisesti joka yhteiskuntaluokasta, niin duunareita, yrittäjiä kuin uraohjuksiakin. Nimimerkki yleistystä toimii minusta tässä ihan esimerkillisesti, olipa hänen työnsä ja toimenkuvansa mikä hyvänsä.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25072627]Vanhemmille ei useinkaan myönnetä sairauslomaa sillä perusteella, että lapsi yskii/on räkäinen. Tuolloin on pakko mennä töihin, ellei sitten halua ajautua pomon kanssa konfliktiin ja alkaa keskustella työpaikkansa tulevaisuudesta. Rahakin kun tulee monelle tarpeen, etenkin kun lapsia on. On hyvä kysymys, mihin se lapsi sitten pitäisi laittaa näissä tilanteissa, kun sitä sairauslomaa ei todellakaan anneta.[/QUOTE]

MLL:n hoitaja niiksi päiviksi kotiin?

"pph"
no mun lapsi voi jäädä nukkumaan ihan varsin itsekseen. hän osaa kyllä tulla etsimään ihmisiä ulkoa kun herää jos hänelle on kerrottu että tule hihkasemaan ulko-ovelta kun heräät. ei sitä tarvii kenenkään siinä sängyn vieressä tuijottaa.
Noh, minä en saa näin tehdä. En, vaikka sinä minulle oman lapsesi kohdalla luvan antaisit. Eikä sillä. Ikinäkoskaanmilloinkaan en uskaltaisi lasta yksin sisään nukkumaan jättää! En,vaikka olisi eskari-ikäinen.

"Mur"
Mä asetan ainoan lapseni kaiken muun edelle, myös työpaikan. Ja tästä syystä olen ollut sitten palkattomalla vapaalla jos en ole saanut todistusta siitä että lapsi on ollut vaikka kovassa flunssassa. Nykyisessä työpaikassa en onneksi tarvitse edes todistusta kun ihana pomoni on aina sitä mieltä että lapsen ja oma terveys menee töiden edelle.
Ei mua siinä oikeastaan se kiinnosta sairastuuko muiden lapset siellä päiväkodissa, toisaalta joskus tekisi mieli tartuttaa ne lapset joiden vanhemmat eivät pidä kotona edes kipeänä mutta enpä viitsi sitä lapsille kostaa.

Yhteistyössä