[QUOTE="hoitaja";25073080]Minä hoitaja EN pese KOSKAAN oven kahvoja yms. Minun tehtävänä on mm. lasten kasvun ja kehityksen tukeminen, ei ovien kahvojen peseminen. Siivoojat huolehtivat näistä. HE käyvät kerran päivässä..
minä pesen itse käsiä paljon, mutta kun ryhmässä on 21 lasta ja kaksi aikuista (iltapäivällä), niin yksinkertaisesti emme pysty valvomaa, että jokainen lapsi pesee kädet joka aivastuksen ym. jälkeen.
päiväkodin hygienia taso on surkea, koska vähäisten hoitajien takia ei pystytä valvomaa kaikkia asioita. Jos toinen on toisen "kurkussa" kiinni, on oleellisempaa valvoa, kun Nicon käsienpesua. LApset myös yskivät ja aivastavat täysin toisten päälle. Sellaisia ne lapsoset ovat
[/QUOTE]
Tämä hoitaja taas pesee käsidesin kanssa oven kahvat pahempien räkätautien yms. aikana. Minun tehtäväni on myös huolehtia lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen lisäksi myös lapsen hyvinvoinnista. Ja tämä on osa sitä.
Aika hyvin lapset osaavat hoitaa hygienisen puolenkin, kun tarpeeksi asiaa vatvotaan. Riippuu ryhmästäkin, mutta näin yleisesti esim. 5-6v. kanssa. Siinä olen samaa mieltä, että lapset yskivät ja aivastavat tahallaan toistensa päälle, siitäkös aina soppa syntyy
Ja iänikuisen hoitajapulan takia ei voi aina olla valvomassa joka aivastuksen jälkeen käsipesua. Ihan ymmärrettävää. Toivottavasti myös kaikki vanhemmatkin ymmärtävät tämän.