Mitä jonkun toisen tapaa et ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja hassua
  • Ensimmäinen viesti
"Omppu"
Kuinka pitkä kaverisi on?

Mä istun aina kun vaan mahdollista jalan/jalkojen päällä. Rupesin sitä joskus itte ihmettelemään miks mä silleen teen, niin ainoa selitys minkä keksin oli toi pituus eli mä olen niin lyhyt että istuessa ei yllä jalat maahan kunnolla. Kun sen jalan nostaa persauksen alle niin ei tuolinreuna paina reisiä niin että verenkierto heikkenee.
Minäkin istun noin vaikka olen 173 cm pitkä :) Minulla syynä on kylmät varpaat, jotka pysyy lämpimänä pyllyn alla.

"mie"
Mä en ymmärrä lapsiin ja niiden kasvamiseen liittyvää jeesustelua. Kun me ihmiset ollaan erilaisia ja lapset myös. Yksi oppii aiemmin, toinen myöhemmin. Silti kun aikuisena kysyy niin mitä merkitystä sillä on milloin opit syömään itse tai kuivaksi?? Se on vaan kärpäsen paska koko elämässä. Ei mitään halaistua väliä oppiko potalle 1v vai 3v.

Sama tuo itkujuttu, josta joku kirjoitti. Osa lapsista itkee vähän kaikkea, eikä todellakaan aina ole lohdutuksen paikka. Itselläni kaksi lasta joista toinen itkeskelee vain kun joku on hätänä - ja toinen taas saa vuolaan itkukohtauksen vähän kaikesta. Eilen itki kun ei saannut ottaa vessaharjaa, kun en antut koskea kuumaan kattilaan, kun en päästänyt syvään ojaan jne jne. Hänen tempperamentti on sellainen että kiihtyy nollasta sataan sekunnissa ja NÄYTTÄÄ sen äänekäästi

"Hih"
Mä myös pistän aina toisen jalan pepun alle tuolilla istuessa. Meinaa kyllä ruokapöydässäkin vääntyä jalat aina miten sattuu :p Ite oon kyllä 169 pitkä ettei se tosta pituudesta johdu. Ja käsi pitää vääntää aina pään alle nukkumaan käydessä, sillee kyynärpää ylöspäin :D

Mä en ymmärrä sitä, että lasten itsetuntoa parannetaan toisten kustannuksella. Eli aina jos joku toinen lapsi on jossain parempi, niin kerrotaan omalle, että säkin osasit sen joskus tai että sä osaatkin toisen asian paremmin yms., eikä opeteta lasta hyväksymään, että joku toinen voi olla jossain asiassa parempi ja olla onnellisia tämän toisen puolesta. Ja vielä vähemmän ymmärrän kun puhutaan tavaroista eli jos joku toinen saa vaikka barbin, niin omalle lapselle pitää heti ostaa samanlainen ja kun niitä toisia lapsia on paljon, niin aina joutuu ostamaan ihan kaikkea ihan kauheasti, ettei vain näyttäisi huonommalta, vaikka siihen ei olisi varaakaan.
Miten tämä että sanoo lapselle että älä murehdi jos joku osaa esim pyöräillä paremmin että kyllä sinäkin vielä opit pyöräilemään yhtä hyvin, olisi jotenkin huono asia?
Tai jos joku lapsi juoksee nopeammin niin sanoo omalleen että ei se haittaa jos joku juoksee nopeammin koska sinulla on muita taitoja, osaat esimerkiksi uida tosi hyvin.

Harva lapsi kuitenkaan aidosti iloitsee kaverin taidoista jos itse tuntee ettei osaa mitään.

Mä en ymmärrä monen muun asian lisäksi tapaa, että lapselle pitää opettaa asioita väärillä nimillä. Lehmä on Ammu, Kuuma on Poppa jne.... ???

Mä taas en ymmärrä, mitä pahaa on sanoa esim. kania/jänistä pupuksi tai polttaa sanaa popaksi. Neuvolassa saatiin noottia tuosta pupusanasta. Kaikki nyt tietää, että pupulla tarkoitetaan jänistä/kania.

Minäkään en ymmärrä jääkaapissa säilytettäviä voiveistä tai juustohöylää.
Meillä myös käytetään voita siististi. Silloin kun en omistanut vielä keittiövaakaa niin voin määrä piti arvioida paketista ja miten siitä olisit mitään arvioinut jos se olisi ollut räävittynä.

Palasaippuan käyttöä en ymmärrä, musta ne on iljettävän limaisia ja likaisia.

Kuivauskaappi on nimensäveroinen eli astioiden kuivaamiseen tarkoitettu. Astiakaapissa säilytetetään astiat omissa pinoissaan.

Itse en käytä mitään missä on mennyt myyntipäivä, samanpäivän jugurttiakaan en pysty syömään.

"vieras"
[QUOTE="sari";24284483]Hmm, ei meidän wc-pöntöstä kyllä mitään roisku istuimelle vaikka sen vetääkin kansi auki ;)
Taitaa meillä olla niin vanhaa mallia ja tehoton huuhtelu...

Ja ajattele; kun vedät pöntön kansi kiinni niin kaikki ne pissa- ja kakka-aerosolit jää pyörimään sinne pöntön sisälle ja kun avaat kannen, kaikki pöllähtää silmille :D

Summa summarum - pönttö vedetään kansi auki ja vasta kun virta on tyyntynyt, laitetaan kansi kiinni :D

PS. Ja ne aerosolit eivät ole niin pahoja, kun leviävät heti koko wc-tilaan eivätkä konsentroidu siellä pöntön sisällä... ;)[/QUOTE]

Sen sijaan ne paska- ja kusihituset lentelee pitkin vessaa ja tämä on ilmeisesti jotenkin parempi kuin se, että ne lentävät kannen sisäpuolelle ja pysyvät pöntössä?

"Anne"
[QUOTE="Siru";24284799]Miten sitä voiveistä pitäisi säilyttää? Mua ainakin ällöttää, jos se jätetään lämpimään, sihen kun aina jää sitä voita.
Vai otatteko aina uuden, kun voitelette leivän? Ymmärrän tämän, jos veistä tarvitaan kerran päivässä, mutta esim meillä joku puputtaa leipää varmaan tunnin välein.[/QUOTE]

Joka kerta uusi veitsi, leipää menee ehkä 2-3viipaletta päivässä joten eipä paljon tiskiä tee.

"Anne"
En ymmärrä miks jotkut säilyttää leipää jääkaapissa, tai sitä voiveistä ja juustohöylää kans siellä jääkaapissa..

En myöskään tajua miks astiat pitää laittaa kuivauskaapista johonkin toiseen kaappiin. Ainakaan jos ei ole astianpesukonetta ja joutuu tiskaamaan. Mikä järki laittaa eka kuivauskaappiin ja sitten siirrellä ne johonkin astiakaappiin?
Leipää menee niin vähän että paketti kestää kauan. Säilyy parempana jääkaapissa, ei siis kuivu ihan niin nopeasti.

Miten tämä että sanoo lapselle että älä murehdi jos joku osaa esim pyöräillä paremmin että kyllä sinäkin vielä opit pyöräilemään yhtä hyvin, olisi jotenkin huono asia?
Tai jos joku lapsi juoksee nopeammin niin sanoo omalleen että ei se haittaa jos joku juoksee nopeammin koska sinulla on muita taitoja, osaat esimerkiksi uida tosi hyvin.

Harva lapsi kuitenkaan aidosti iloitsee kaverin taidoista jos itse tuntee ettei osaa mitään.

Eriasia on sanoa, että kyllä sinäkin opit pyöräilemään yhtä lujaa, kuin että sanoo, sinäkin pyöräilit viime kesänä yhtä lujaa. Viimetalvena nimittäin olin tytön 4v kanssa luistelemassa ja samaan aikaan oli toinen äiti tyttönsä 6v kanssa sielä. Oma tyttöni on käynyt luistelukoulussa ja osaa luistella ikäisekseen hyvin, kun taas toinen tyttö ei uskaltanut päästää äitinsä kädestä irti. Jossain välissä tämä tyttö tuli mulle kehaisemaan, että äitinsä oli sanonut hänen luistelleen edellisenä talvena kovampaa kuin minun tyttöni nyt. Ymmärrät varmaan eron?

Ja kyllä mun mielestä lasta pitää kehua hänen taidoistaan, mutta ei toisten lasten kustannuksella.

"vieras"
Mulla on aina!

Mutta mä taas en ymmärrä, miten jotkut äidit pystyy antaa lastensa itkeä väräyttämättä eväänsäkään ja lohduttamatta millään lailla. Välillä näkee jopa äitejä, jotka tiuskivat/huutavat itkevälle lapselle. :kieh:
Siks, et ne ehkä erottaa ettei se lapsi oikeasti itke eikä sillä ole mitään hätää, esittää vaan. Eivätkä tahdo ruokkia moista käytöstä. Monta kertaa leikkipuistossa oon huomannut et joku lapsi kaatuu ja on ihan ongelmitta hymy huulilla reippaana nousemassa ylös ilman mitään huolta. Sit äiti sattuukin vilkaisemaan sinne suuntaan ja alkaa heti ihan jumalaton kollotus, ja äitiäitimuasattuu joka viel kuulostaa niin epäaidolta kun voi. En mä itse tiuskis enkä huutaisi, mutta en tuossa tilanteessa kyllä lähtisi lasta yllyttämäänkään tuollaiseen ulinaan alkamalla paapoa sen seurauksena, koska musta toi on tosi raivostuttavaa käytöstä.

Mä en tajua taas sitä, miksi äidit lähtee paapomaan lasta ja mukaan moiseen teatteriesitykseen, kun vieras lasta tuntematonkin kuulee ja näkee selvästi et kyseessä on pelkkä feikkaus joka katkeais tasan samantien jos äiti ei olisi huoneessa. Itse yritän kannustaa hakemaan sitä huomiota vähän positiivisemmilla keinoilla.

.....
[QUOTE="Siru";24284799]Miten sitä voiveistä pitäisi säilyttää? Mua ainakin ällöttää, jos se jätetään lämpimään, sihen kun aina jää sitä voita.
Vai otatteko aina uuden, kun voitelette leivän? Ymmärrän tämän, jos veistä tarvitaan kerran päivässä, mutta esim meillä joku puputtaa leipää varmaan tunnin välein.[/QUOTE]

Mä huuhtaisen voiveitsen nopeasti veden alla käytön jälkeen ja pistän tiskipöydälle odottamaan seuraavaa voitelukertaa, samoin juustohöylän ja muut leiväntekovermeet. Tympäisee joskus avokin tapa jemmata kaikki mahdolliset keittiövälineet jääkaappiin. :D

Tuosta itkemisestä ja lohduttamisesta, niin oma äiti hyvin nopeasti oppii kuulemaan itkusta, että mikä on kyseessä. Onko loukannut itsensä pahasti, onko pikkupipi, onko huomioitkua vai teatteri-itkua ja itse ainakin reagoin itkuun siitä riipuen, mikä itku on kyseessä. Esim. pikkupipi itkuun kysäisen vain, että tarviiko tulla puhaltamaan ja jos tarvii, niin puhallan halaan ja annan pusun pipiin. Teatteri-itkuun esim. mitä tyttöni tekee, jos joku toinen vaikka tönäisee (ilman että sattuu), yleensä vastaan hyvin vähällä huomiolla eli huomioin vain pikaisesti.

"vieras"
Tuosta itkemisestä ja lohduttamisesta, niin oma äiti hyvin nopeasti oppii kuulemaan itkusta, että mikä on kyseessä. Onko loukannut itsensä pahasti, onko pikkupipi, onko huomioitkua vai teatteri-itkua ja itse ainakin reagoin itkuun siitä riipuen, mikä itku on kyseessä. Esim. pikkupipi itkuun kysäisen vain, että tarviiko tulla puhaltamaan ja jos tarvii, niin puhallan halaan ja annan pusun pipiin. Teatteri-itkuun esim. mitä tyttöni tekee, jos joku toinen vaikka tönäisee (ilman että sattuu), yleensä vastaan hyvin vähällä huomiolla eli huomioin vain pikaisesti.
Niin, no mä vaan ihmettelen sitä, että miksi jotkut reagoivat tuohon teatteri-itkuunkin kuin kyseessä olis hengenhätä? Kun kyllä sen oikeasti erottaa vieraskin kärjistetyimmissä tilanteissa (etenkin kun näkee, että jos äiti ei ole näkösällä, kyseisellä lapsella ei ole mitään hätää).

"vieras"
Alkuselostus asialle:
Pääsiäisenä puhuttiin töissä kahvitauolla, että lampaan liha uhkaa loppua. Yks tyyppi huolehti, että saavatko ollenkaan lammasta pääsiäispöytään. Kaikki oli, että kyllähän sitä vielä saa, mutta ei kannata jättää kyllä liian viime tinkaan.
No, mutta kun me käydään kaupassa ainoastaan torstaisin, oli tyypin kommentti! (en nyt muista, mikä viikonpäivä, mutta se ei ole oleellista).

Eli en siis ymmärrä, että kaupassa käydään vain tiettynä viikonpäivänä ja siitä ei tingitä!

Yleensäkään en ymmärrä "täsmäihmisten" tapoja.
Mun appivanhemmat käy kaupassa ainoastaan torstaisin. Siihen mennessä pitää tietää kaikki viikoksi eteenpäin, että tietää mitä ruokaa ostetaan. Jos sitten viikonloppuna soittaa niille että vois poiketa käymässä, se on hirveä järkytys ja "olis pitänyt tietää ennen torstaita" kun olisi sitten osannut kaupasta ostaa jotain. Kaikki menee aivan sekaisin. Ja pitää käydä kuulemma juuri torstaina, koska viikonloppuna ei voi käydä, kun appiukon hermot ei mitenkään kestä sitä viikonlopun ruuhkaa kaupassa. Ja anoppi ei uskalla ajaa autoa, joten pitää sitten olla koko ajan sen appiukon armoilla eikä pääse itse kuin korkeintaan lähikauppaan, josta voi ehkä alentua ostamaan jotakin hyvin pientä jonakin muuna päivänä kuin torstaina.

Saunavuorojen kanssa on vähän sama juttu.. vaikka on kaksi saunavuoroa, pe ja la, mitään menoa ei voi sopia niin että joutuisivat uhraamaan yhden armaista saunavuoroistaan.

Yleensä tää asia vaan naurattaa mua, mutta sitten kun se alkaa vaikeuttaa käytännön asioita, alkaa jo pikkusen savu nousta korvista.

Mua ällöttää jos tiskipöydällä lojuu huuhtelemattomia veitsiä ja leikkuulautoja. Siis jos leikkaa vaikka paprikaa, niin veitsi ja lauta pitää huuhdella heti niin seuraavan on sitten kivempi käyttää niitä kun ovat puhtaat.

Ällöttää myös viikon käytetty juustohöylä, se näyttää niiiiin kammottavalta. Ainakin kaksi juustohöylää pitää löytyä että saa vaihdettua ennen kuin on sentin kerros kuivaa juustoa pinnassa...

Ottaa nuppiin yks kaveri jonka lapset on AINA etusijalla mihinkään muuhun nähden. Kylässäkin annetaan muksun kävellä leipäpalan kanssa olkkariin (tosin itse sanon siinä kohtaa että pöydässä syödään ja kannan muksun takas pöydän ääreen). Jos lapsella on asiaa niin se kuunnellaan vaikka olisi puhelu auki jonkun kanssa (pari kertaa olen laittanut luurin kiinni kun diipadaapa toisessa päässä jatkuu 10 minuuttia). Jos lapsi haluaa kävellä itse niin sitten myöhästytään vaikka ruotsinlaivasta. Pääasia ettei lapselle tule paha mieli :stick:

Toinen kaveri on kasvattanut lapsensa niin ettei ne uskalla olla ihmisten kanssa missään tekemisissä. Pienempi oli AINA äidin sylissä tai rintarepussa n. 1,5 vuotiaaksi asti, ei edes kotonansa päästetty tutkimaan paikkoja jos oli vieraita paikalla (en tiedä olisiko uskaltanutkaan), ei ehkä muulloinkaan (?). Olen pitänyt tätä kummilastani sylissä tasan neljä kertaa kahden vuoden aikana, ja nekin hirveän huudon saattelemana.

Viimeksi muokattu:
Sitä miten voi käydä alle 15min suihkussa ja olla puhdas olo.
Sitä miten toisilla ajankäyttö ja suunnitelmat pitää suurimmaks osaks kutinsa. Siis kerkeevät tekemään päivässä tuhat ja sata asiaa ja illalla vielä aikaa löhöillä. Tai toiset suunnittelee elämänsä vaikka 5v jaksoissa ja kaikki menee just niin. Mulla ei mee koskaan mikään kuten suunnitellut, ei edes jos suunnittelen huomisen juttuja...jotain tulee joka sotkee asiat AINA. Siksi en suunnittele mitään enään - menen hetken mukaan ja teen jos kerkeen...

Miten kellään voi mennä vessareissulla vain muutama arkki paprua! Ja rulla kestää viikon tai kaksi!!!
Sun on PAKKO olla mun sisko!!! Nainen jolla menee päivittäin tuntikaupalla aikaa suihkussa (varmaan kuorii ihon varpaidenkin välistä ym ym ym ym), ja aina kun se käy kylässä niin vessapaperit on loppu :D Tai sitten näitä ihmisiä on useampia, hurrrjaa! :p

Ei mutta oikeesti. Kun mä käyn suihkussa niin mä pesen itseni, hiukseni jne. En kuori, kosteuta, ja tiesmitä kuin vain harvoin kun sille on tarvetta. Ja ihan puhtaaksi tulee...

Mitä tulee siihen voiveitseen jääkaapissa, se on mulla aina siellä, ettei mies varasta sitä heti yhden käyttökerran takia pesuun. Vahakangas meillä on sohvalla, kun toinen kaneista joskus protestoi pissimällä siihen kun ei saakaan ruokaa jos itse mässään siinä. Harvoin se enää sitä onneksi tekee.... :rolleyes:

Mäkään en ymmärrä että miten voi mennä suihkussa 15 minuuttia!! Mä teen niin, että kastelen itteni, laitan shampoon, huuhtelen sen pois. Laitan hoitoaineen ja saippuoin itseni sillä aikaa kun hoitoaine vaikuttaa, huuhtelen hiukset ja kropan ja tähän menee jotain 5 minuuttia, joskus harvoin jopa 10 minuuttia ja kyllä mä ihan puhtaaksi tulen. Miksi sitä saippuaa ja shampoota pitäis 15 minuuttia aina hangata itseensä?

"vieras"
No, kerron tapauksen elävästä elämästä:

Isä, äiti ja kaksi lasta olivat lähdössä laivaristeilylle. Koska lapset olivat tottuneet ruokailemaan aina klo. X ei aamupalaa voinut tarjota aikaisemmin, jotta lapset eivät hämmentyisi eivätkä päivärytmit menisi sekaisin. (Ei adhd tms. lapsia, ikää tuolloin 2 ja 3 vuotta.) Koska lasten luonnollisesti piti kuitenkin saada aamupalansa syötyä, otti äiti näppäränä mukaan jonkun härpäkkeen, jolla puurot sai sitten sopivasti keiteltyä terminaalissa odotellessa. Kun voi kauhea, jos ne lapset nyt olisikin syöneet puuronsa tuntia ennen.

Tällaista en ymmärrä.

en ....
En ymmärrä ihmisiä joita ei kiinnosta matkustaminen ja sen myötä uusien paikkojen näkeminen. Ymmärrän sen, jos ei ole varaa siihen, mutta en pysty käsittämään sitä, että miten jotkut oleilevat tyytyväisenä tällä maapallolla - ilman että ovat koskaan nähneet miten muut (kuin suomalaiset) tällä planeetalla elävät.

"eee"
Mä taas en ymmärrä, mitä pahaa on sanoa esim. kania/jänistä pupuksi tai polttaa sanaa popaksi. Neuvolassa saatiin noottia tuosta pupusanasta. Kaikki nyt tietää, että pupulla tarkoitetaan jänistä/kania.
Kyllä jänistä voi sanoa pupuksi, sehän on ihan normaali ilmaisu. Mutta ei mitään poppa-sanaa ole olemassakaan, miksi ihmeessä sellaisella nimityksellä pitäisi siis mitään kutsua?? Lapsihan oppii vain vääriä, olemattomia sanoja, ja sitten kun yrittää niitä käyttää, niin muut kuin omat vanhemmat eivät edes ymmärrä häntä.

Ainii, yks mitä mä en ymmärrä on suomalaisten into mökkeillä. Mä olen varmaan ihan liian laiska ja mukavuudenhaluinen mutta ei kiinnostais mikään pieni kurja mökki: kamalasti hommia, vähemmän mukavuuksia kuin kotona, sais pelätä että lapset hukkuu rantaan ja sillä rahalla kun ostaisi mökin vois käydä monet kerrat vaikka etelässä tai missä vaan.
Ja aikalailla sama pätee karavaanariuteen.

(Pakko myöntää että oon joskus ajatellut että ois kiva ostaa joku mökki=vanha rintamamiestalo ja remontoida siitä Peppi Pitkätossu-talo itselleen mutta sen ois oltava sitten ihan sellainen talviasuttava kaikilla mukavuuksilla kodinhoitohuoneineen, sisäsaunoineen ja tiskikoneineen, sopivan matkan päästä kaupungista ja palveluista eikä kamalan lähellä rantaa eli niinkuin kakkosasunto, kiitos :D)

Minä en ymmärrä sitä tapaa, että tavarat jätetään lojumaan minne sattuu pitkiksi ajoiksi ja sitten aina ihmetellään kun on sotkuista eikä mitään löydy.

Enkä ymmärrä, että miksi näitä tavaroita ei voi siivota pois jos pitää kotonaan juhlia?

Yhteistyössä