Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990290:
No ethän sinäkään autolla aina pysähdy jos vauhti vähenee, vaan vaihdat pienemmän vaihteen. Eikö tässä nyt puhuttu jarrutuksista, joissa vaihdetta ei tarvitse vaihtaa. Sellaisia jarrutuksia en keksi autolla enkä vastaavanlaisia pyörälläkään.
No juurihan mä sanoin, että en mä ykköselle vaihda, kun kerran auto liikkuu. Ykkönen on tarkoitettu liikkeellelähtöä varten, ei pitempää ajamista varten. Eli jos nyt tulen sieltä kolmenkympin hautausmaatieltä aikomuksenani kääntyä, mutta huomaan sieltä tulevan auton, jota olen velvollinen väistämään, niin tottahan mä jarrutan, jotten törmäisi siihen. Ja kun auto liikkuu, niin en vaihda ykköselle, vaan jatkan sillä kakkosella.
 
pha
Kuinka voi olla vaikea keksiä tilannetta, jossa jarruttaessa ei tarvitse vaihtaa pienemmälle? Ette esim. ilmeisesti koskaan aja maantiellä jonossa, joka hidastaa vain hieman? Ette nappaa vauhdilta kärkeä jarruttamalla ja jatkamalla samalla vaihteella matkaa? Ette matele missään kakkosella ja luota siihen, että auto jaksaa kulkea pienen hidastuksenkin jälkeen samalla vaihteella? Luulin, että mun 1.4-litrainen autoni on melkoinen nuhapumppu, mutta kyllä se vaan jaksaa puksuttamatta jatkaa matkaa samalla vaihteella monessa tilanteessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23990335:
No juurihan mä sanoin, että en mä ykköselle vaihda, kun kerran auto liikkuu. Ykkönen on tarkoitettu liikkeellelähtöä varten, ei pitempää ajamista varten. Eli jos nyt tulen sieltä kolmenkympin hautausmaatieltä aikomuksenani kääntyä, mutta huomaan sieltä tulevan auton, jota olen velvollinen väistämään, niin tottahan mä jarrutan, jotten törmäisi siihen. Ja kun auto liikkuu, niin en vaihda ykköselle, vaan jatkan sillä kakkosella.
Nyt en osaa enää selittää. Kaksi eri asiaa jarruttaa kakkosvaihdenopeudelta kakkosvaihdenopeuteen ja kolmosvaihdenopeudelta kakkosvaihdenopeuteen. En koe tarpeelliseksi tuota ensimmäistä tapausta autolla enkä vastaavassa tilanteessa pyörälläkään. Jälkimmäisessä tapauksessa kyllä, mutta autolla ajaessa silloin käytetään joka tapauksessa kytkintä, koska vaihdetaan myös vaihdetta.
 
"vieras"
Kuten jo itse aikaisemmin kirjoitin, niin voin hidastaa 100km tuntivauhdista aina 40:n tuntivauhtiin vaihtamatta vaihdetta. Joskus olen vahingossa lähtenyt liikkeelle 2 vaihteella ja kääntyessäkin yleenä on päällä kolmonen. Itse asiassa aika harvoin tarvitse kynkintä kun jarrutan.
 
Kuinka voi olla vaikea keksiä tilannetta, jossa jarruttaessa ei tarvitse vaihtaa pienemmälle? Ette esim. ilmeisesti koskaan aja maantiellä jonossa, joka hidastaa vain hieman? Ette nappaa vauhdilta kärkeä jarruttamalla ja jatkamalla samalla vaihteella matkaa? Ette matele missään kakkosella ja luota siihen, että auto jaksaa kulkea pienen hidastuksenkin jälkeen samalla vaihteella? Luulin, että mun 1.4-litrainen autoni on melkoinen nuhapumppu, mutta kyllä se vaan jaksaa puksuttamatta jatkaa matkaa samalla vaihteella monessa tilanteessa.
Siis kyllä hidastan monessakin tilanteessa vauhtia, mutta en jarrulla, vaan ihan vain nostamalla jalan kaasulta. Tai no ehkä sitten joissakin tapauksissa saatan käyttää myös jarrua jos oletan, että pitää hidastaa niin paljon, että pitää vaihtaa pienemmälle vaihteelle (mitä teen kyllä aika usein).
 
En aina. Mutta ihan liikaa käytän. Ja jos 2-vaihteella ajaessa jarrutan, esim pysäköidäkseni ni hyvissä ajoin painan kytkintä. Jotenki pelkään että auto sammuu tai jotai. Ja risteykseen tullessa saatan antaa rullata kytkin pohjassa jonkin matkaa ennen ku vaihdan pienemmälle vaihteelle, jos siis ei pidä pysähtyä risteykseen. Pitäis kai päästä eroon näistä tavoista. En kait osaa riittävän hyvin keskittyä sekä seuraamaan liikennettä tarkemmin (risteyksessä) että vähän runsaampaan jalkatyöskentelyyn.

Moottorijarrutusta käytän paljo, ja koitan ennakoida nii ettei tarvis pysähtyä ollenkaan esim liikenneympyrään ajaessa tai liikennevaloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990389:
Nyt en osaa enää selittää. Kaksi eri asiaa jarruttaa kakkosvaihdenopeudelta kakkosvaihdenopeuteen ja kolmosvaihdenopeudelta kakkosvaihdenopeuteen. En koe tarpeelliseksi tuota ensimmäistä tapausta autolla enkä vastaavassa tilanteessa pyörälläkään. Jälkimmäisessä tapauksessa kyllä, mutta autolla ajaessa silloin käytetään joka tapauksessa kytkintä, koska vaihdetaan myös vaihdetta.
Et koe tarpeelliseksi ikinä jarruttaa, kun auto on sellaisella etäisyydellä ettet ehdi enää kääntyä, mutta kuitenkin niin, ettei ole tarvetta pysähtyä kokonaankaan. No törmäätkö sä sitten siihen vastaantulijaan, vai kuinka toimit? Vai vaihdatko väkisin ykköselle, vaikka et ole pysähtynyt, koska vaihteita on kiva vaihdella?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990407:
Siis kyllä hidastan monessakin tilanteessa vauhtia, mutta en jarrulla, vaan ihan vain nostamalla jalan kaasulta. Tai no ehkä sitten joissakin tapauksissa saatan käyttää myös jarrua jos oletan, että pitää hidastaa niin paljon, että pitää vaihtaa pienemmälle vaihteelle (mitä teen kyllä aika usein).
Mutta jos sä et EHDI hidastamaan tarpeeksi vain nostamalla jalan kaasulta? Silloinhan sun täytyy jarruttaa, vai jatkatko sitten matkaa ja kokeilet onneasi seuraavassa risteyksessä?
 
"Kaisa"
No mun autossa on automaattiloota, joten en sillä ajaessa paina kytkintä lainkaan.

Mutta jos ajan jostain syystä manuaalilla, niin sitten monesti risteystä lähestyttäessä nakkaan vaihteen vapaalle ja annan auton rullata risteykseen, jossa tilanteen tsekattuani lyön soveliaan vaihteen sisään ja jatkan matkaa, tai punaisissa liikennevaloissa pysähdyn toki. Jos voin olettaa, että punaisissa seistessä ei mene kuin ihan tovi, saatan pitää ykkösen silmässä ja kytkimen pohjassa, mutta jos tiedän, että siinä joutuu tököttämään useammankin hetken, pistän vaihteen vapaalle ja pidän autoa jarrulla paikallaan.

Hyvissä ajoin ennen kuin valot vaihtuvat vihreiksi, laitan sen ykkösen silmään ja valmistaudun liikkeellelähtöön; mikään ei ärsytä enempää kuin se, että valojen jo ollessa vihreät RUVETAAN VIELÄ ARPOMAAN SITÄ VAIHDETTA sieltä esiin. Ei hyvää oäivää, kyllä sen ykkösen pitää olla siinä vaiheessa pesässä, kun valot vaihtuvat vihreiksi!
 
***
Onko kellään faktatietoa??

Itse painan aina, mutkatkin ajan vahingossa kytkin pohjassa. Tosin aina pistän sen vahingossa, vaikka ei olisi tarkotuskaan vaihtaa vaihdetta. Arght.. :E

Kuulin myös, että niin ei saa tehdä, että kun ajaa alueella jossa 40 rajoitus ja ei tarvitse kuin ajaa suoraan ja ei tarvitse väistää ketään, niin EI saa laittaa vaihdetta vitoselle??? Itse pistän aina vitoselle, kun auto kuitenkin kulkee ja bensaa säästyy. Mutta kaveri sanoi että olisi haitallista autolle. Onkohan näin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23990414:
Et koe tarpeelliseksi ikinä jarruttaa, kun auto on sellaisella etäisyydellä ettet ehdi enää kääntyä, mutta kuitenkin niin, ettei ole tarvetta pysähtyä kokonaankaan. No törmäätkö sä sitten siihen vastaantulijaan, vai kuinka toimit? Vai vaihdatko väkisin ykköselle, vaikka et ole pysähtynyt, koska vaihteita on kiva vaihdella?
No itseasiassa varmaan vaihdan sinne ykköselle, jos tosiaan kakkosvaiheella joudun jarruttamaan :ashamed:
 
"Oddsocks"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23990433:
Jos ajaa valmiiksi jo äärimmäisen hiljaa, niin aina ehtii?
Eikö täällä kukaan ole kuullut taloudellisesta ajamisesta? Ei sinne risteykseen tarvitse mennä "äärimmäisen hiljaa". Risteystä lähestytään muutenkin rauhallisesti, jotta on aikaa katsoa allejäävät ja yliajavat. Moottorijarrutuksella hoidetaan suurinosa, ja loput muutamat metrit sitten jarrulla. Siis EI niin, että 60km/h vauhdista kytkin pohjaan, jarru alas ykkönen tai kakkonen päälle ja sitten vilkuilemaan äkkiä.

Kun kytkin on alhaalla, vie auto bensaa, kun se on ylhäällä ja kaasua ei paineta (ts. moottorijarrutetaan tai mennään vaihteen omalla voimalla) auto ei kuluta YHTÄÄN. Hulluttaahan se on ensin painaa kaasua ja sitten ottaa jarrulla se sama vauhti heti pois?!

Kytkin siis alas vain kun vaihdetaan vaihde tai aiotaan pysähtyä/jarruttaa rajusti.
 
..
Onko kellään faktatietoa??

Itse painan aina, mutkatkin ajan vahingossa kytkin pohjassa. Tosin aina pistän sen vahingossa, vaikka ei olisi tarkotuskaan vaihtaa vaihdetta. Arght.. :E

Kuulin myös, että niin ei saa tehdä, että kun ajaa alueella jossa 40 rajoitus ja ei tarvitse kuin ajaa suoraan ja ei tarvitse väistää ketään, niin EI saa laittaa vaihdetta vitoselle??? Itse pistän aina vitoselle, kun auto kuitenkin kulkee ja bensaa säästyy. Mutta kaveri sanoi että olisi haitallista autolle. Onkohan näin?
Kyllähän vitonen on liian iso neljällekympille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990519:
No itseasiassa varmaan vaihdan sinne ykköselle, jos tosiaan kakkosvaiheella joudun jarruttamaan :ashamed:
Ethän sä nyt sentään pysähdyksiin asti jarruta?
Entäs sit nää hidasteet, teidäthän ne muhkurat tiessä, vaihdatko niidenkin kohdalla vaihdetta pienemmäks?
 
[QUOTE="vieras";23990581]Ethän sä nyt sentään pysähdyksiin asti jarruta?
Entäs sit nää hidasteet, teidäthän ne muhkurat tiessä, vaihdatko niidenkin kohdalla vaihdetta pienemmäks?[/QUOTE]

No nyt pistit pahan, en oikeasti tiedä :D Pitääpäs oikein seuraavalla kerralla keskittyä.
 
[QUOTE="vieras";23990590]En mä muista. Ite ajelen isoilla vaihteilla. Enkä itseasiassa tiedä mihin kysymykselläsi viittaat.[/QUOTE]

Niin siis tuossa kysyttiin minulta, että jos ajan kakkosella, niin vaihdanko aina ykköselle kun joudun jarruttamaan.
 

Yhteistyössä