Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
[QUOTE="Oddsocks";23990711]Alikierroksilla ajaminen EI ole taloudellista, ja tekee hallaa moottorille. Mikä sitten on alikierroksilla, on jonkunverran auto-kohtaista. En ole vielä tavannut autoa (tosin en nyt ajele monella autolla), joka ei olisi alikierroksilla nelosella tai vitosella neljässäkympissä.[/QUOTE]

Eiks se oo enemmän suhteessa moottorintilavuuteen? jos on 1.1 litranen kauppakassi, niin siinä on jo 5 vaihteella kierrosluvut 4 tonnin paikkeilla, kun 1.8 ei ole kolmessa tonnissakaan 100km/h vauhdissa.
 
vitonen on ylivaihde ja tarkotettu maantienopuksille, jos ei satu olemaan 6 vaihteinen..
vaikka auto jaksais mennä sillä suurimmalla vaihteella 4kymppiä niin sitä ei ole siihen tarkotettu.
jotkut vaihteistot ei voitele itseänsä suurimmalla vaihteella pienissä nopuksissa kunnolla.
mutta kukin tyylillään ja omilla autoillaan, niin että nauttikaa ajosta..
 
"aapee"
[QUOTE="Jep";23990714]No mihin ihmeeseen sinä sitten sitä käytät, jos moottorijarrutat aina kun mahdollista? Painelet huviksesi?[/QUOTE]

En sitä huviksenikaan painele kesken ajon, mutta aina jarrupoljinta käyttäessäni. Jos nyt vaan sattuu äkillinen tarve jarruttamiselle (esim pikatiellä onkin 100km/h alueella mopoauto jonka ohi ei pääse, tai motarilla körröttelee joku 70km/h kun oma vauhti on 120km/h eikä kaistaa voi vaihtaa).

Keskustelusta olen ymmärtänyt ettei noissa mainitsemissani esimerkkitilanteissakaan ei tarvitsisi koskea kytkimeen vaikka käyttää jarrua.
 
"Oddsocks"
[QUOTE="vieras";23990712]No onko n. 1500 sitten alikierroksilla ajamista?[/QUOTE]

Se riippu autosta, ei tuohon nyt voi mitään sanoa. Meidän pakulla ei ole (normaali just siinä 1,5), miedän farmarilla olis reilusti alikierroksilla (normaali n. 3,2), meidän vanhalla pikkuautolla kans reilusti ali (n.3,5)ja meidän urheiluautolla vähän (n.2,0) alikierroksilla.
Katso ohjekirjaa, mitä valmistaja suosittaa?
 
[QUOTE="aapee";23990663]Mut jos se auto on oma, niin eikö ole sama vaikka se menisikin rikki normaalikäyttöä aikaisemmin, sehän ei ole sun ongelma? Eikö se ole tärkeämpää että liikkuu liiketeessä joustavasti, eikä ole tukkeena, vaikka raiskaisi auton kytkintä? :)[/QUOTE]

Sinun kytkynkäytöllä on suuri todennäköisyys että vielä päädyt väärälle kaistalle jossain liukkaassa mutkassa. Vedolla leikkiminen kaarteessa on kätevin tapa saada etuvetoinenkin auto sivuluisuun.

Voidaan vain toivoa ettei kukan satu tulemaan vastaan kun saatat autosi penkkaan.
 
"Jep"
[QUOTE="aapee";23990718]En sitä huviksenikaan painele kesken ajon, mutta aina jarrupoljinta käyttäessäni. Jos nyt vaan sattuu äkillinen tarve jarruttamiselle (esim pikatiellä onkin 100km/h alueella mopoauto jonka ohi ei pääse, tai motarilla körröttelee joku 70km/h kun oma vauhti on 120km/h eikä kaistaa voi vaihtaa).

Keskustelusta olen ymmärtänyt ettei noissa mainitsemissani esimerkkitilanteissakaan ei tarvitsisi koskea kytkimeen vaikka käyttää jarrua.[/QUOTE]

Jos ne näkee ajoissa, nii ei tietenkään tarvi. Jos taas tulee ihan puun takaa, niin pakkohan se on. Omituista tässä on se, et jos ajat vitosella neljääkymppiä muutenkin, niin miksi ihmeessä painat sen kytkimen pohjaan, jos et kuitenkaan jarruta sen alle?
 
"vieras"
[QUOTE="Oddsocks";23990719]Se riippu autosta, ei tuohon nyt voi mitään sanoa. Meidän pakulla ei ole (normaali just siinä 1,5), miedän farmarilla olis reilusti alikierroksilla (normaali n. 3,2), meidän vanhalla pikkuautolla kans reilusti ali (n.3,5)ja meidän urheiluautolla vähän (n.2,0) alikierroksilla.
Katso ohjekirjaa, mitä valmistaja suosittaa?[/QUOTE]

Ei taida olla tallessa. On meinaan aika vanha farmari :LOL: Mut auto ei nyi, bensaa kuluu vähän. Ja tosiaan kohta 15-vuotta kaara ollut tässä taloudessa. Nelosella ja vitosella pääasiassa ajelen. Kun ajan vitosella sataa kierrosluku on n. 2600.
 
"vieras"
[QUOTE="Jep";23990724]Jos ne näkee ajoissa, nii ei tietenkään tarvi. Jos taas tulee ihan puun takaa, niin pakkohan se on. Omituista tässä on se, et jos ajat vitosella neljääkymppiä muutenkin, niin miksi ihmeessä painat sen kytkimen pohjaan, jos et kuitenkaan jarruta sen alle?[/QUOTE]

Eihän aapee sillä vitosella ajele.
 
"Oddsocks"
[QUOTE="aapee";23990715]Eiks se oo enemmän suhteessa moottorintilavuuteen? jos on 1.1 litranen kauppakassi, niin siinä on jo 5 vaihteella kierrosluvut 4 tonnin paikkeilla, kun 1.8 ei ole kolmessa tonnissakaan 100km/h vauhdissa.[/QUOTE]

Siihen en osaa sanoa mitään, mutta voi hyvin olla että näillä on yhteys, joku viisaampi valistanee.
 
"aapee"
[QUOTE="Oddsocks";23990729]Siihen en osaa sanoa mitään, mutta voi hyvin olla että näillä on yhteys, joku viisaampi valistanee.[/QUOTE]

Mulla oli ennen 1.6 pösö, jossa kierrokset oli 100km/h nopeudessa 3 tontun luokkaa. Vaihdoin Mazdaan joka on 1.5 litrainen, ja siinä kierrokset menee (samassa vauhdissa ja samoilla pätkillä kuin pösölläkin) vähän yli 3 tuhanteen, varmaankin johonkin 3200 kierrokseen.
Kaverilla on 1.8 volkkari, ja siinä menee alle 3 tuhannen 100km/h vauhdissa.

Toki kaikki on eri merkkisiä, mutta silti minusta tuo moottorintilavuus liittyy asiaan, sillä mitä isompi moottorintilavuus, sen kovempaa autolla pääsee. Ainakin näin minulle on miehet yrittäneet selittää :p
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23990717:
vitonen on ylivaihde ja tarkotettu maantienopuksille, jos ei satu olemaan 6 vaihteinen..
vaikka auto jaksais mennä sillä suurimmalla vaihteella 4kymppiä niin sitä ei ole siihen tarkotettu.
jotkut vaihteistot ei voitele itseänsä suurimmalla vaihteella pienissä nopuksissa kunnolla.
mutta kukin tyylillään ja omilla autoillaan, niin että nauttikaa ajosta..
Sinä sen osasit sanoiksi pukea. Jaksaahan se auto mennä, mutta ei se moottori siitä tykkää. Näin mullekin on kerrottu.
 
"Jep"
Olen siis lukenu jossain kohtaa väärin. Mutta nelosella ilmeisesti? Niin miksi ei vaihtaisi sitä nelosta, ja jatkaisi jarruttamista? Ja sitten uudestaan vaihto alemmas, että pääsee ohi. Miksi ihmeessä sen kytkimen täytyy olla pohjassa, kun ei nyt hätäjarrutuksesta sentään puhuta? Ja tosiaan, etenkin mutkassa ja liukkailla tuo on hyvä tapa saada itsensä ojaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23990726]Ei taida olla tallessa. On meinaan aika vanha farmari :LOL: Mut auto ei nyi, bensaa kuluu vähän. Ja tosiaan kohta 15-vuotta kaara ollut tässä taloudessa. Nelosella ja vitosella pääasiassa ajelen. Kun ajan vitosella sataa kierrosluku on n. 2600.[/QUOTE]

Moottoritilavuus on 2.4 l.
 
..
[QUOTE="aapee";23990718]En sitä huviksenikaan painele kesken ajon, mutta aina jarrupoljinta käyttäessäni. Jos nyt vaan sattuu äkillinen tarve jarruttamiselle (esim pikatiellä onkin 100km/h alueella mopoauto jonka ohi ei pääse, tai motarilla körröttelee joku 70km/h kun oma vauhti on 120km/h eikä kaistaa voi vaihtaa).

Keskustelusta olen ymmärtänyt ettei noissa mainitsemissani esimerkkitilanteissakaan ei tarvitsisi koskea kytkimeen vaikka käyttää jarrua.[/QUOTE]

Ei tarvi noissa tilanteissa yleensä kytkintä, jarruttelet vain tai löysäät kaasua.
 
toisessa autossa on satasessa 1600 kierrosta. . toisesta ei tässä kannata sanoa mitään.
mutta ne sopivat vaihteet ja kierrokset on kiinni aika paljon moottorin koosta ja välityksistä.
 
"Oddsocks"
[QUOTE="vieras";23990726]Ei taida olla tallessa. On meinaan aika vanha farmari :LOL: Mut auto ei nyi, bensaa kuluu vähän. Ja tosiaan kohta 15-vuotta kaara ollut tässä taloudessa. Nelosella ja vitosella pääasiassa ajelen. Kun ajan vitosella sataa kierrosluku on n. 2600.[/QUOTE]

Netistä voipi löytyä, ja jollei niin ainakin joltain sen merkin aiheiselta foorumilta tuo tieto löytynee. Onko ilmanpaineet ovipalkissa, vai mistä olet ne tsekannut?
 
"aapee"
[QUOTE="Jep";23990744]Olen siis lukenu jossain kohtaa väärin. Mutta nelosella ilmeisesti? Niin miksi ei vaihtaisi sitä nelosta, ja jatkaisi jarruttamista? Ja sitten uudestaan vaihto alemmas, että pääsee ohi. Miksi ihmeessä sen kytkimen täytyy olla pohjassa, kun ei nyt hätäjarrutuksesta sentään puhuta? Ja tosiaan, etenkin mutkassa ja liukkailla tuo on hyvä tapa saada itsensä ojaan.[/QUOTE]

Mulle on vaan autokoulusta pinttynyt sellainen tapa että aina kun jarrutetaan (paitsi moottorijarrutustilanteessa) niin painekaan kytkintä pohjaan.

Mut oon tän keskustelun saattelemana päättänyt yrittää kitkeä sitä kytkimen turhaa käyttöä, eli käyttää vain kun auto täytyy saada pysähdyksiin asti, eikä hidastaa.
 
"Oddsocks"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23990750:
mutta ne sopivat vaihteet ja kierrokset on kiinni aika paljon moottorin koosta ja välityksistä.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että jokainen auto on tässä mielessä ainakin merkki ja mallikohtainen yksilö jos ei ole myöhemmin kopeloitu.
 
[QUOTE="aapee";23990754]Mulle on vaan autokoulusta pinttynyt sellainen tapa että aina kun jarrutetaan (paitsi moottorijarrutustilanteessa) niin painekaan kytkintä pohjaan.

Mut oon tän keskustelun saattelemana päättänyt yrittää kitkeä sitä kytkimen turhaa käyttöä, eli käyttää vain kun auto täytyy saada pysähdyksiin asti, eikä hidastaa.[/QUOTE]

:flower:
 
"Jep"
[QUOTE="aapee";23990754]Mulle on vaan autokoulusta pinttynyt sellainen tapa että aina kun jarrutetaan (paitsi moottorijarrutustilanteessa) niin painekaan kytkintä pohjaan.

Mut oon tän keskustelun saattelemana päättänyt yrittää kitkeä sitä kytkimen turhaa käyttöä, eli käyttää vain kun auto täytyy saada pysähdyksiin asti, eikä hidastaa.[/QUOTE]

Se on opettelukysymys, mutta hyvä tapa opetella jarru ja kytkin tässä mielessä erillisiksi: vaihdetta voi siis vaihtaa myös kesken jarrutuksen, jolloin myös moottori jarruttaa. Ja korkeita kierroksia ei tarvitse välttää moottorijarrutuksessa, koska auto ei sillon kuluta mitään. 80 voi vaihtaa suoraan kolmosen, jolloin moottori jarruttaa jo aika voimakkaasti.
 
[QUOTE="Jep";23990761]Se on opettelukysymys, mutta hyvä tapa opetella jarru ja kytkin tässä mielessä erillisiksi: vaihdetta voi siis vaihtaa myös kesken jarrutuksen, jolloin myös moottori jarruttaa. Ja korkeita kierroksia ei tarvitse välttää moottorijarrutuksessa, koska auto ei sillon kuluta mitään. 80 voi vaihtaa suoraan kolmosen, jolloin moottori jarruttaa jo aika voimakkaasti.[/QUOTE]

kunhan ei kokeile jäisellä tiellä samaa.
 
"Oddsocks"
[QUOTE="aapee";23990754]Mulle on vaan autokoulusta pinttynyt sellainen tapa että aina kun jarrutetaan (paitsi moottorijarrutustilanteessa) niin painekaan kytkintä pohjaan.

Mut oon tän keskustelun saattelemana päättänyt yrittää kitkeä sitä kytkimen turhaa käyttöä, eli käyttää vain kun auto täytyy saada pysähdyksiin asti, eikä hidastaa.[/QUOTE]

Itselläkin taas lähetnyt lapasesta tuo jarruttelu, joten samaa projektia edessä :)
 

Yhteistyössä